Wat er is..en wat er komen gaat.

Bespreek het actuele nieuws.
Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 07 okt 2006 17:47

De vooruitgang houd je toch niet tegen, en ik denk ook niet dat die vooruitgang een probleem hoeft te vormen.

Waar ik echter een stuk minder positief tegenover sta is de nog immer toenemende individualisering. Mensen kunnen tegenwoordig vrijwel alle praktische dingen zelf en denken elkaar daarom niet meer nodig te hebben. Dit zal in de toekomst op allerlei manieren problemen opleveren.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 07 okt 2006 17:59

Klefbeer schreef:De vooruitgang houd je toch niet tegen, en ik denk ook niet dat die vooruitgang een probleem hoeft te vormen.

Waar ik echter een stuk minder positief tegenover sta is de nog immer toenemende individualisering. Mensen kunnen tegenwoordig vrijwel alle praktische dingen zelf en denken elkaar daarom niet meer nodig te hebben. Dit zal in de toekomst op allerlei manieren problemen opleveren.
..de mens is een kudde dier..natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel,maar ik vindt het juist een positief iets wanneer je niemand anders nodig hebt,of van niemand anders afhankelijk bent...zo kan je jezelf en je eigen kwaliteiten beter ontwikkelen,en dat kan je in staat stellen om juist een betere relatie te hebben met andere mensen dan nu vaak het geval is.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 07 okt 2006 22:29

Van iemand afhankelijk zijn of andere mensen nodig hebben voor het sociale contact daar zit natuurlijk wel een heel verschil in, ik denk ook dat Klefbeer dat bedoelt, juist omdat we kudde-dieren zijn hebben we andere mensen nodig en niet alleen voor hulp maar juist voor het broodnodige sociale contact. We leven al in een IK maatschappij, als je iemand vraagt hoe het gaat hoor je alleen nog maar druk, druk, druk. Niemand heeft meer tijd voor elkaar en moeten agenda's trekken om een uurtje te kunnen komen. Vroeger was beslist alles niet beter maar er werd wel meer met elkaar om gegaan, tenminste dat is mijn ervaring.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 09:46

Ann McDunn schreef:Vroeger was beslist alles niet beter maar er werd wel meer met elkaar om gegaan, tenminste dat is mijn ervaring.
..maar dat vindt je ook leuk neem ik aan?..dat mensen met jouw omgaan,en dat je die contacten wil,omdat je waarschijnlijk veel te vertellen hebt,en je wil dat andere mensen naar je luisteren,en aardig doen,zodat je een soort zelfbevestiging krijgt..dat is belangrijk voor jou..voor mij hoeft dat allemaal niet ik zeg de buurman goedendag en goedenavond maar ik heb geen behoefte in meer contact..dat doe ik wel met mensen die dichter bij mijzelf staan...vroeger was het min of meer een gedwongen contacten,vooral in families..nu zijn de mensen vrijer en kiezen hun eigen contacten als jij dit ervaart dat mensen niet met je willen praten of omgaan,ze je waarschijnlijk niet mogen,of niet geïnteresseerd zijn (en dit zeg ik dus niet specifiek op jou gericht,maar in het algemeen),of op een andere manier geen behoefte hebben om contact aan te gaan,vergeet ook niet dat we in een drukke maatschappij leven,waar mensen al steeds dichter bij elkaar komen te staan,mobiele telefoon,televisie,internet enz..en dan hebben mensen toch gauw dat ze ook even tijd voor zichzelf nodig hebben,de mens is een kudde dier,maar een individueel-kudde dier...en ik heb liever dat iemand tegen me zegt dat ie me niet mag,dan dat er sprake is van een soort gedwongen contact omdat dat nou eenmaal zo hoort,als ik iemand mag laat ik dat wel blijken,en ik weet ook wel wanneer iemand mij wel of niet mag.
Wat ik ook gemerkt heb is dat deze maatschappij veel mensen onzeker maakt,psychologisch gezien kan dat ook meespelen in het individualiserings proces.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 okt 2006 12:29

Het eerste deel van je post slaat nergens op, contact met mensen vind ik inderdaad leuk, maar ik hoef niet altijd te praten en anderen hoeven ook niet altijd naar mij te luisteren, dat kan ik zelf heel goed! Ik hoef helemaal geen zelfbevestiging van anderen te krijgen en dat is ook helemaal niet zo belangrijk als jij zegt. Gedwongen contacten heb ik nu alleen met mijn moeder, maar ook met andere familie van twee kanten heb ik dat altijd geprobeerd te ontwijken. Wat ik bedoel is dat het vroeger zo was dat mensen met elkaar buiten gingen zitten in de zomer en de kinderen aan het spelen waren, het kweekte een ontspannen sfeer en buren hielpen elkaar. Er heeft in die tijd nooit een mens maanden dood in huis gelegen, want er was altijd wel iemand die eens even ging kijken als ze elkaar een paar dagen niet hadden gezien. Later buig je je betoog om naar "in het algemeen" maar zelf heb ik altijd wel geweten (en nog) wie mij mag of niet en andersom ook. Soms kan je er niet buiten omdat je man zakenrelaties heeft en dan zal je die mensen toch netjes moeten behandelen. Ook als je ergens werkt waar je veel met mensen in contact kom moet je je daar naar schikken. Ieder mens is individueel, waar! Maar het is verdomde makkelijk om over dit soort dingen te praten als je geen vrouw, kinderen en noodzakelijke contacten hebt, want dan ligt het wel even anders. Ook is het altijd vervelend dat er maar één zinnetje wordt gequoot, want dat trekt een post totaal uit z'n verband. Ik weet ook wel dat door de voortschrijdende technologie en andere zaken de mensen het drukker hebben gekregen en dat staat ook in mijn post. En als je dan zelf gemerkt hebt dat veel mensen onzeker zijn geworden en je bent zelf wel zeker dan kan je de moeite ook wel nemen die mensen een handje te helpen in deze maatschappij en dan niet om er zelf op wat voor gebied dan ook beter op te worden. Het soort individualisme zoals jij het beschrijft kan ook leiden tot egoïsme.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 12:53

Waarom is het zo belangrijk voor jou dan om mensen met elkaar buiten te zien zitten?..omdat je er zelf plezier aan beleeft..maar als die mensen allemaal binnen zaten en zichzelf net zo goed onderling vermaakten...het gaat dus om wat jou plezier geeft,het zien dat mensen buiten zitten en met elkaar praten,ik zeg ook niet dat dat verkeerd is,alleen als mensen niet doen wat er verwacht wordt,wordt men al snel negatief,terwijl dat helemaal niet hoeft.

Buren helpen elkaar hier nog steeds,mijn overbuurman in de benedenwoning die niet naar een bejaardenhuis wil,wordt elke dag geholpen door de bovenbuurman,die haalt boodschappen en de was voor hem...hij zit in de WAO voor 100% dus hij heeft er ook tijd voor,niet iedereen heeft dat ikzelf zou dat niet zo gauw doen,geef ik toe,er is hier in Nederland immers hulp genoeg als je wil.

Veel mensen durven geen nee te zeggen,omdat ze bang zijn dat ze anders niet meer geholpen worden door die mensen of met de nek worden aangekeken..men heeft de ander nodig..en dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen,andersom wil ik ook niet dat anderen teveel van mij afhankelijk zijn..ik zie veel liever iemand zelf alles uitdokteren en moeite doen dan dat ik weer te hulp moet schieten...maar ik hou het van afstand in de gaten,en als ik zie dat iemand er echt problemen mee krijgt,dan ben ik er alsnog om te helpen..maar het moet geen gewoonte worden.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 okt 2006 13:24

Laten we er maar over ophouden wat ik leuk vind, want daar komen we toch niet uit, overigens was het niet negatief bedoeld want dat is mijn instelling niet. Als jij ziet dat er nog wel burenhulp is dan is dat een prachtig iets, maar hier is dat niet zo je kunt wel hulp krijgen maar dan moet je wel met je portemonnee in je handen staan, heb je geen geld dan ook geen hulp. Je zegt dat er in Nederland genoeg hulp is als je wilt, vergeet het maar!

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 13:28

nee,deze man krijgt eten van tafeltje dek je,en hij heeft een thuishulp...dus ik vergeet niks..dit zijn feiten.
Laatst gewijzigd door emperor op 08 okt 2006 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 08 okt 2006 13:28

Ann McDunn schreef:Van iemand afhankelijk zijn of andere mensen nodig hebben voor het sociale contact daar zit natuurlijk wel een heel verschil in, ik denk ook dat Klefbeer dat bedoelt, juist omdat we kudde-dieren zijn hebben we andere mensen nodig en niet alleen voor hulp maar juist voor het broodnodige sociale contact.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. :Y En dat bedoel ik dan heel breed, dus niet alleen met betrekking tot de 'gewone' sociale contacten, maar ook met betrekking tot liefdesrelaties. Laat ik op dat laatste, die liefdesrelaties, even voortborduren, als voorbeeld van hoe dat ons in de problemen kan brengen.

Jongeren zijn steeds individualistischer, ontwikkelen zichzelf steeds meer in richtingen die vooral voor henzelf belangrijk zijn. Op het eerste gezicht is dit goed, zo kan iedereen zichzelf redden.

Dit heeft echter ook tot gevolg dat mensen steeds minder afhankelijk van elkaar zijn, en daardoor steeds minder bereid zijn om de onvolkomenheden van een eventuele partner te accepteren. Men vindt zichzelf redelijk perfect, en de toekomstige partner moet dat dus ook zijn. Perfecte mensen zijn echter een illusie, en dus zie je dat het aantal vrijgezellen met rasse schreden toeneemt.

In eerste instantie hoeft dat geen probleem te zijn, maar als je even verder kijkt dan je neus lang is dan blijkt het toch niet zo simpel te zijn. Laat ik even wat punten opnoemen:
  1. Uit onderzoeken blijkt dat mensen met een (vaste) partner uiteindelijk gemiddeld toch een stuk gelukkiger zijn dan mensen zonder.
  2. Mensen zonder een (vaste) partner zijn gemiddeld een stuk minder weerbaar wanneer de zaken een keer echt tegenzitten (ernstige ziektes, ontslag etc.), omdat de kans veel groter is dat ze niemand hebben om op terug te vallen.
  3. Mensen zonder een (vaste) partner krijgen gemiddeld véél minder kinderen.
Dat laatste gaat voornamelijk een rol spelen als we ouder worden. Want wie gaat er nog voor ons zorgen als we oud en gebrekkig worden, alle jongeren 'druk-druk-druk!' met zichzelf bezig zijn, en we ook zelf geen kinderen hebben om een direct beroep op te doen?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 13:33

Mijn ouders willen absoluut geen beroep doen op de kinderen,omdat die nu eenmaal hun eigen leven hebben,en ik respecteer dat,uit principe,natuurlijk als het nodig is ben ik er.

Onderzoeken vertrouw ik nooit zo eigenlijk.

Kort gezegd:iedereen moet kunnen leven zoals hij of zij wil ongeacht wat anderen daarvan vinden,waarom zou ik me in allerlei bochten moeten gaan wringen omdat het nu eenmaal zo hoort,of om te voldoen aan het beeld wat anderen over me hebben..dat betekent niet dat ik niks voor anderen zou kunnen voelen of over hebben..integendeel,ik ben zeer emotioneel en zeer diepvoelend,ik respecteer het juist des te meer als iemand het durft zichzelf te wezen..deze personen interesseren mij veel meer dan al die mensen die proberen mee te doen met iedereen,als je dat egoisme wil noemen..prima.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 08 okt 2006 13:48

Hmm emperor ik snap wat Ann en Klefbeer willen zeggen, we zitten nu in een IK maatschappij, als IK het maar goed heb etc etc etc. Hoe vaak lees je niet dat mensen een tijd in een huis doodliggen half aangevreten door hun hond. Ik merk het ook bij mezelf, ik ken mijn buurman niet eens, wij werken 40 uur in de week en zijn blij als we even kunnen zitten en samen wat kunnen doen buiten onze "verplichtingen" naar onze families toe.

Ik denk wel eens met weemoed terug aan de tijd toen ik 10 was en in Rotterdam zat daar was bijzonder veel sociaal contact. Iedereen lulde met iedereen. Ik moest vaak van mijn moeder een kilo suiker halen of wat dan ook bij de plaatselijke kruidenier en ook al had ik maar 2 klanten voor me, ik was een uur bezig, vreselijk zou je nu zeggen, maar gezellig was het wel, er werd gevraagd hoe het met mijn moeder ging met mijn oma etc etc. De buren waren of OK en kwamen een borrel drinken of waren niet OK en kregen per ongeluk een emmer water over hun hoofd, tja dat gebeurde toen, ik kon bij mijn oma altijd lekker door het spionnetje kijken wie er onder voor de deur stond en dan de deur openen en door aan een touw te trekken, waar ze via de ouderlijke slaapkamer binnen kwamen, door de tussenkamer naar de voorkamer, maar goed MIJN nostalgie.
Er was gezelligheid en veel meer menselijk contact. Nu merk ik daar niets meer van, waar ikzelf ook debet aan ben, maar soms denk ik toch met weemoed terug aan die tijd dat "zij van boven" weer eens op bezoek kwam (elke dag dus), nu ken ik EN mijn buurman en wie er aan de andere kant woont, als sla je me dood. En dat ligt echt niet aan het feit dat ik zo graag bevestiging of WAT dan ook wil want dat is BULLSHIT.

Als ik nu naar een verjaardag moet dan is dat een MUST, vroeger was het ECHT feest, nu merk je dat iedereen het maar als een MOETJE ziet, het echte menselijke is eruit. Mensen willen nu ook veel meer (zijn materialistischer) vroerger WAS er domweg niets dus was er ook niets om over op te scheppen, maar ik blijf erbij ik mis die verjaardagen bij mijn oma in de tussenkamer echt wel :o

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 13:56

Maar als iedereen dat zo ziet,waarom is die buurman (of die buurmannen en vrouwen overal tegenwoordig) dan juist niet zo..hij beantwoordt niet aan wat jij van hem verwacht..het praatje,of wat dan ook,je mist het wel,de buurman waarschijnlijk niet,of het is misschien iets van de wat oudere generatie,ik ben zelf ook afstandelijk en blijf dat ook voor vreemden,reden dat mensen elkaar beter willen leren kennen is vaak omdat men dan een beter beeld van hun heeft,en er makkelijk mee kunnen praten als het mis gaat,of als er hulp nodig is..nu hebben mensen vaak alleen ruzie,en wordt er niet meer gepraat,of heel extreem..dat ligt aan de mensen zelf...ik denk dat het te maken heeft met het beschermen van je privacy in een maatschappij die dat steeds meer en meer verliest.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 okt 2006 14:03

Klefbeer _O_ mooi gezegd! Dat wat jij zegt behoort zeker tot de sociale contacten die ik bedoel.

Jacq ook dat bedoel ik dus, zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik vond het vroeger allemaal ook gemoedelijker en gezelliger, het was geen moeten maar als je nu de oudejaarsavonden alleen al zie, vroeger vierde je dat echt met de hele familie, tegenwoordig gaat de jeugd het in een kroeg vieren en blijven de ouders alleen achter, ik gun het ze van harte, maar ook ik heb wel eens heimwee naar die tijd. :Y

Emperor ik zeg niet dat jij een egoïst bent, en natuurlijk moet iedereen leven hoe hij/zij het zelf wil, maar jezelf zijn hoeft niet in te houden dat je dan geen prijs meer stelt op sociale contacten in brede zin.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 okt 2006 14:10

..ik verafschuw mensen die krampachtig proberen te voldoen aan de wensen van andere mensen,of die populaire types..als ik mensen er plezier in zie hebben om een praatje te maken of op een andere manier sociaal bezig te zijn,of kinderen met elkaar buiten zie spelen,heb ik er geen enkel probleem mee,maar ik ben er net zo happy mee als ze zich binnen vermaken..alleen of met meerdere,zolang het maar ongedwongen is..kinderen denken daar niet eens bij na..die zijn eigenlijk vaak veel verder dan volwassenen.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 08 okt 2006 14:22

emperor schreef:Maar als iedereen dat zo ziet,waarom is die buurman (of die buurmannen en vrouwen overal tegenwoordig) dan juist niet zo..
Wie zegt dat die buurman juist niet zo is? Misschien heeft die buurman wel precies hetzelfde probleem als jacq zelf. Te druk met 'zichzelf ontwikkelen', omdat dat nu eenmaal tegenwoordig van ons verwacht wordt.

Sla de media (en de datingsites ;)) er maar op na: als je niet minimaal HBO-opgeleid bent en niet minimaal 2 auto's voor de deur hebt staan, dan hoor je er gewoon amper meer bij. Maar om dat allemaal te bereiken zullen de meeste mensen toch hard moeten werken. En dat gaat vooral ten koste van sociale contacten, en uiteindelijk van de bereidheid om iets voor een ander te doen.
ik ben zelf ook afstandelijk en blijf dat ook voor vreemden,reden dat mensen elkaar beter willen leren kennen is vaak omdat men dan een beter beeld van hun heeft,en er makkelijk mee kunnen praten als het mis gaat,of als er hulp nodig is..nu hebben mensen vaak alleen ruzie,en wordt er niet meer gepraat,of heel extreem..dat ligt aan de mensen zelf...ik denk dat het te maken heeft met het beschermen van je privacy in een maatschappij die dat steeds meer en meer verliest.
Het gaat ook niet om jou persoonlijk. Jij mag van mij 'afstandelijk' zijn als je dat wilt hoor. Maar ik denk toch echt dat de meeste mensen juist behoefte hebben aan wat meer oprecht sociaal contact. Probleem is alleen dat iedereen vast zit in die door de buitenwereld opgelegde 'ratrace' om 'het maximale uit zichzelf te halen' (om maar weer even zo'n treurig individualistisch cliché te noemen :r).

En ik denk toch dat jij het ook wel zult waarderen als er iemand voor je klaarstaat op het moment dat je bijvoorbeeld ernstig ziek raakt. Misschien zullen dat nu je ouders zijn, maar wat als die ouders er niet meer zijn? Wie zal er dan nog voor je klaarstaan? En vooral ook: waarom zal men voor jou klaarstaan, als je zelf ook nooit moeite voor andere mensen hebt gedaan?

Plaats reactie