Het universum is oneindig groot

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Het universum is...

eindig
11
55%
oneindig
9
45%

Totaal aantal stemmen: 20

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Het universum is oneindig groot

Bericht door oT » 17 okt 2005 22:00

Ik denk niet dat ik de enige persoon hier op het forum ben die zich deze kwestie afvraagt, misschien wil je jezelf deze kwestie niet afvragen omdat het nu eenmaal te complex is en het voor ons onmogelijk is om het te achterhalen, maar denk er eens over na.

'Het heelal is oneidig groot', maar is dat wel zo? Wie heeft ooit onderzoek gedaan hiernaar, en tot hoeverre is dit onderzoek betrouwbaar?
Al jarenlang vraag ik mijzelf deze kwestie af. Misschien zal de antwoord nooit komen, in ieder geval niet in mijn levensjaren.
Wij mensen vinden het normaal dat alles een einde heeft: Een film, jeugd, leven, orgasme, pijn, plezier.. Misschien is 'einde' ook een erg relatief begrip, maar dat het universum oneindig is, daar kan ik me toch niets bij voorstellen.

Als ik bij mijzelf denk dat de mogelijkheid bestaat om sneller dan het licht te reizen (en laten we nu aub niet beginnen over tijdreizen), en ik reis alle richtingen in het universum op, is het dan niet te gek voor woorden dat er nooit een 'einde' komt? Of ben ik nu erg naïf aan het doen? De gedachte dat je je op een gegeven moment aan de 'rand' van het universum bevindt klopt naar mijn mening ook weer niet, want wat zit er aan de andere kant van die rand? Niets? Dat is het universum toch? Ik kan me hier werkelijk waar gek over maken, eigenlijk zou ik het tot rust moeten laten komen en het vergeten, maar dat kan ik niet. Ik denk dat de situatie ook veel complexer ligt dan eindig/oneindig.

Een klein ge-googled onderzoek wees uit naar 'the big bang theory'. Wat ik hieruit heb begrepen is dat het universum zich in een razende tempo aan het vergroten/uitbreiden is. Dat zou dus betekenen dat er wel een einde is, alleen is die einde door ons niet bereikbaar omdat het in gigantisch hoge tempo gaat, een snelheid dat wij mensen sowieso niet kunnen evenaren. Maar wat 'als' wij wel zo snel zouden kunnen reizen..

Ik wil wel graag weten hoe anderen hierover denken, en of men überhaupt wel de moeite neemt om hierover na te denken :D .

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 17 okt 2005 22:06

Ik weet dat dit geen echt antwoord is maar ik zou je sterk aanraden om Een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson te lezen, het is in iedere betere boekhandel verkrijgbaar. Dat geeft antwoord op jouw vraag, op al die andere dingen over de natuur/het heelal die je je hebt afgevraagd en antwoord op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 17 okt 2005 22:46

http://www.urania.be/sterrenkunde/kosmo ... dig.php#dm

Deze website gaat erover, met een moeilijke, maar enigzins wel te begrijpen uitleg. Ik weet alleen niet wat ik met die conclusie aan moet :).

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 17 okt 2005 22:48

ik zet de oneindigheid van het universum altijd tegenover de vraag die men zich vroeger, toen een planeet een nog onbekend iets was, stelde: hoe groot is de aarde, en als die niet oneindig groot is: wat zit dan er aan het eind?

Afbeelding

je afvragen wat er (als de ruimte niet oneindig is) achter een eventuele grens zou zitten is net zo nutteloos als je afvragen wat er aan het eind van de aarde is, want die is tenslotte ook niet oneindig. bij de aarde blijk je geen muur oid nodig te hebben om die vraag te kunnen beantwoorden, maar een extra dimensie; van 2d naar 3d, van vlak naar bol, waardoor het ineens duidelijk wordt. in de ruimte zal wellicht ook zoiets gaande zijn, waarbij er een extra dimensie (tijd) van belang zal zijn. maar aangezien ons brein niet echt een door de miljoenen jaren heen aangeleerd besef heeft van hoe eventuele krommingen of grenzen dan werken, is het lastig om daar een voorstelling van te maken.

skymike
Figurant
Figurant

Bericht door skymike » 31 okt 2005 12:09

Ik heb hier zelf ook al vaak aan gedacht.
naar de ene kant zou ik zeggen dat het universum eindig groot is want
oneindig is wel erg groot,het moet toch ooit eindigen.
naar de andere kant zou ik zeggen dat het oneindig groot is want als het
eindig zou zijn hoe stopt het dan?is er dan een muur ofzo?Is er dan niks meer achter het universum?
We zullen het waarschijnlijk nooit achterhalen.
Maar als ik zou moeten gokken zou ik toch voor oneindig gaan.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 okt 2005 12:29

zoals alles bestaat ook ons heelal (tenminste zo denk ik erover) in een (multi dimensionale) ruimte..een verzameling gassen,planeten stikstof sterren,nevels enz..deze bewegen zich met een constante beweging voort,wanneer we deze beweging van hemellichamen gaan terugrekenen..komen ze samen tot een centraal punt,wat je het begin van het heelal zou kunnen noemen..of waar de Big Bang theorie ontstond..maar als het heelal inderdaad op een punt onstaan is,wat was er dan voor of na het heelal..een donkere oneindige leegte,welke mischien nog steeds aan het expanderen is,..ik denk dat wij slechts 3 dimensies kunnen waarnemen,maar dat er nog veel meer zijn...de aarde is inderdaad ook niet oneindig,maar die is wel ontstaan binnen het heelal,maar waarin is het heelal ontstaan,en door wat..een onstabiele situatie in de oermaterie..die,mischien spontaan is ontstaan,in het vacuum.
Mischien is er zelfs een ingrijpen uit de toekomst voor nodig geweest.
In een ruimte waar tijd niet bestaat is mischien alles mogelijk.

princesje
Bijrol
Bijrol

Bericht door princesje » 08 nov 2005 18:42

Als we ervan uitgaan dat het heelaal eindig is... waar bevindt het heelal zich dan in? => het heelal, of de ruimte waar het heelal zich in bevindt is oneindig

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 08 nov 2005 18:51

In mijn manier van denken is niets oneindig. Ik denk dat je het heelal nu kan zien zoals wij vroeger naar de aarde keken.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 08 nov 2005 19:14

alles is oorzaak en gevolg..alles heeft een begin en een eind,dit verklaard niet het ontstaan van het heelal,maar is de logica die ik wel kan begrijpen.
Mischien dat de cosmos zich niet aan deze regels hoeft te houden.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 08 nov 2005 19:43

Ik wil mijn bijdrage leveren door een quote van Allie Keys (Dakota Fanning) uit Taken, waarin ik mij helemaal kan vinden:

"My mother always talked to me a lot about the sky. She liked to watch the clouds in the day and the stars at night...especially the stars. We would play a game sometimes, a game called "What's Beyond the Sky?" We would imagine darkness or a blinding light or something else that we didn't know how to name. But of course, that was just a game. There's nothing beyond the sky. The sky just is, and it goes on and on, and we play all of our games beneath it."

Le Samouraï
Figurant
Figurant

Bericht door Le Samouraï » 29 nov 2005 17:41

emperor schreef:alles is oorzaak en gevolg..alles heeft een begin en een eind,dit verklaard niet het ontstaan van het heelal,maar is de logica die ik wel kan begrijpen.
Mischien dat de cosmos zich niet aan deze regels hoeft te houden.
dit is ook mijn filosofie...mensen denken in:

1. er is iets
0. er is niets

net als een computer met 101010101

maar wat als er nog 34567.....oneindig "is" (om gelijk weer de beperking aan te geven)

zoals we verschillen met een beest die niet kan zien, zou het zo kunnen zijn dat er nog oneindig veel zintuigen zijn...lijkt mij eigenlijk wel logisch, het is wel erg arrogant om te denken dat mensen "volmaakt" zijn...

puntje on the side:

het object bestaat alleen in het subject en het subject kan eigenlijk niet bestaan zonder het object...

wereld tegen mens: als ik er niet was bestond jij niet!
man zegt tegen de wereld: hey wereld! als alle mensen uitsterven is er geen bewustzijn meer en besta jij dus ook niet meer! jij bestaat alleen in mijn hoofd!

Plaats reactie