Rellen in Parijs

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Rellen in Parijs

Bericht door emperor » 06 nov 2005 10:28

Voor de 10e opeenvolgende nacht is het raak,dit keer met brandstichtingen in een crèche en in een basisschool Franse ministers zijn samen met Islamitische leiders en de premier in crisisoverleg gegaan..er zijn letterlijk al meer dan 1000 auto's in vlammen opgegaan..en dit alles zou als aanleiding gehad hebben dat 2 jeugdigen zichzelf hebben geelectrocuteerd in een transformatorhuisje,toen ze op vlucht waren voor de politie..

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 06 nov 2005 13:24

Nou aanleiding... Hier is natuurlijk véél en véél meer aan de hand. Het is begonnen uit onvrede over de omstandigheden waarin de rellende jongeren leven en het gebrek aan toekomstperspectief. Nu heeft het daar denk ik ook niet meer zoveel mee te maken, die gasten doen het, omdat ze het kunnen.

Klinkt misschien heel negatief, maar zo zie ik het. Natuurlijk wordt dit gedrag gevoed door een soort onvrede, maar waarom leidt deze onvrede (die er al een hele tijd is) dan normaal gesproken niet tot dit gedrag? Er is nu een mooi excuus (in den beginne misschien die twee geëlectrocuteerde jongeren, maar nu gewoon het feit dat het de vorige nacht ook bal was), het is massaal en daarom sluiten zich steeds meer jongeren bij de rellende massa aan. Het einde is nog lang niet in zicht en een oplossing is niet voor handen...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 06 nov 2005 13:46

De rellen braken vorige week uit in Clichy-sous-Bois nadat twee jongens die zich voor de politie hadden verstopt in een transformatorhuisje waren geëlektrocuteerd. De autoriteiten ontkennen dat de politie de jongens achtervolgde.

Nu lees ik net weer,dat de 2 niet voor de politie vluchtte maar voor leden van een andere bende,de 3e jongen die het voorval in het huisje wel overleefde,bevestigde dit t.o. de politie,de politie was alweer terug op het buro,na een kortstondige achtervolging,toen de 2 verongelukten in het huisje.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 06 nov 2005 15:43

Dit is weer typisch van dit "escalatie"-nieuws. De oproer van Franse jongeren uit de buitenwijken van Parijs is al jaren aan de gang. Ze krijgen geen baan, hebben niks om handen. Maar de regering sluit zijn ogen en doet niets aan de oorzaak van deze rellen
De media schenkt er ook geen aandacht aan, want wat kansarme jongeren trekken geen kijkers op prime-time.

Nu loopt de situatie compleet uit de hand en hoor je niets anders meer. De jongeren zien een weg om misschien op deze manier iets aan hun situatie te doen. Dit is op dit moment hun enige podium om zich te laten horen.

Laat ik dit even voorop stellen: ik keur het niet goed. Je behoort geen spullen te vernietigen of gebouwen/auto's in brand te steken; maar ik vind het wel begrijpelijk. Als je je hele leven al in de shit zin en je regering heeft zelfs geen half oor voor je over, neem je soms radicale stappen.

Maar wanner dit afgelopen is en ze steken geen auto's meer in brand en er hoeven geen 3000 M.E.'ers op uit gestuurd te worden, zal deze escalatie weer even snel vergeten worden als de items van shownieuws door Albert Verlinde. Maar voor de jongeren zal er niets veranderen zolang er niemand doet wat zij willen: een luisterend oor.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 06 nov 2005 15:57

mee eens. Aan de andere kant: kids vinden het ook vetcool om te rellen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 06 nov 2005 16:02

Of die rellen zo snel worden vergeten in Frankrijk, weet ik nog net zo niet. In de VS praat men nog steeds over de rellen in Watts van '92...

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 06 nov 2005 16:06

Colonel_Kurz schreef:Of die rellen zo snel worden vergeten in Frankrijk, weet ik nog net zo niet. In de VS praat men nog steeds over de rellen in Watts van '92...
In Amerika praatte men ook nog over hun hulp in W.O. II toen Frankrijk niet mee wilde helpen in Irak.
Amerika is wat dat betreft niet te vergelijken met Frankrijk.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 06 nov 2005 18:56

..als iedereen daar de kans heeft om naar school te gaan,een opleiding te doen,en men is bereid te werken,moet er toch kans zijn om jezelf te kunnen ontwikkelen..tenzij je natuurlijk de makkelijke weg kiest van uitkering,crimineel gedrag,met je vrienden op stap,rellen..enz...ik denk dat veel van die jongeren die uitzichtloze positie aan zichzelf te danken hebben.En nu de schuld geven aan de politie/regering.
In ieder geval komen ze met dit gedrag nog veel dieper in de shit te zitten.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 06 nov 2005 20:49

In eerste instantie was de aanleiding van de rellen van de afgelopen dagen de twee geëlektrocuteerde jongens, maar nu het in allerlei andere steden en zelfs in Parijs ook los geraakt is, is er natuurlijk veel meer aan de hand. Zoals Emperor schreef 1000 auto's opgebrand, dat zijn er nu duizenden! En dan nog de in de brand gestoken vrouw, scholen, een flat, winkels, het wordt alleen maar erger en erger. Laten de jongeren in de achterstandswijken onvrede hebben met hun situatie, dan nog is het natuurlijk belachelijk om zoveel schade aan te brengen. Dit soort jongeren is heel erg verkeerd bezig.

Ze staan er b.v. totaal niet bij stil dat er ook auto's en winkels van mensen bij zijn die het zelf ook niet ruim hebben, dus dan moeten die ook maar zonder werk komen te zitten? Wat ik er zo langzamerhand van heb gehoord wordt er druk ge-maild, en SMS'jes verstuurd om zoveel mogelijk relschoppers bij elkaar te krijgen. Heel veel politie werkt als een lap op een stier (het hoeft niet beslist rood te zijn), maar wat moeten ze dan in Frankrijk? Er zijn legio jeugdbendes die er aan mee doen, en volgens mij heeft dat niets meer met onvrede over hun persoonlijke situatie te maken.

De onvrede in de achterstandswijken is er zoals al gezegd allang, maar hier lossen ze toch niets mee op? De toestand zal nog erger worden is er al gedreigd door bepaalde leden van bendes, ze hebben zelfs al gedreigd met wapengeweld. Een oplossing hiervoor zou ik niet weten, maar ik weet wel dat ik het heel erg vind wat er allemaal gebeurd. Hard aanpakken is het enige wat erop zit en dat pikken dit soort jongeren weer niet. Maar als ze deze lui hun gang laten gaan, dan is er ook geen zicht op een einde aan het geweld. Armoede lijkt zo langzamerhand wel een vrijbrief voor geweld. In ieder geval is er in Frankrijk een kleine revolutie aan de gang en ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat het uitgaat als een nachtkaars, maar daar wel aan twijfel.

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 07 nov 2005 00:18

Dat het nog zo lang goed ging na de verkiezingsuitslag van 2002.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 07 nov 2005 00:36

Mijn mening: aanpakken met harde hand, anders loopt het uít de hand.
Gebruik maar rubberen kogels, zaai een beetje angst.

Hebben die relschoppers eigenlijk een woordvoerder met concrete eisen? of rellen ze nu gewoon om het rellen?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 07 nov 2005 01:36

Het laatste nieuws is helemaal niet zo goed, het zijn geen gewone rellen meer, eigenlijk moet het leger maar ingezet worden.

Het is nu de elfde nacht en in de Parijse buitenwijk Grigny is geschoten op agenten, daarbij raakten 10 agenten gewond, van wie twee ernstig. In Evry in de regio Parijs hebben agenten een werkplaats gevonden waar molotovcocktails werden gemaakt. De politie nam daar 150 brandbommen in beslag en heeft 6 jongeren aangehouden voor verhoor.

Ik ben van dezelfde mening als Megalomaniac, aanpakken met harde hand. Concrete eisen zijn er eigenlijk niet, het aftreden van een minister en wat loze kreten, maar dit is ècht te gek voor woorden.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 07 nov 2005 08:58

Ik heb het ook gelezen inderdaad: een fabriekje waar molotov-cocktails worden gefabriceerd. Het begint net effe iets te georganiseerd te lijken, om nog over normale rellen te spreken. Je zou bijna aan een vorm van terreur gaan denken, en waarom ook niet?

Ik ben ook voor keihard optreden, al zie ik niet dat zoiets op korte termijn tot rust leidt. Het is meer het gegeven dat je als overheid dit niet kan tolereren. Waarschuw iedereen dat er vannacht met scherp zal worden geschoten en de rellende jongeren weten wat ze te wachten staat als ze vannacht weer de straat opgaan.

Misschien hard maar als overheid zou ik liever wat slachtoffers aan de kant van de daders zien, dan dat er onschuldige doden vallen. Iets wat slechts een kwestie van tijd lijkt als het op deze manier doorgaat...

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 07 nov 2005 11:54

Ann McDunn schreef: Ik ben van dezelfde mening als Megalomaniac, aanpakken met harde hand. Concrete eisen zijn er eigenlijk niet, het aftreden van een minister en wat loze kreten, maar dit is ècht te gek voor woorden.
Dus eigenlijk hebben ze geen concrete eisen. Het aftreden van een minister heeft voor hun geen enkele zin, voor hem 10 anderen die hetzelfde beleid voortzet.
Oftewel, keihard optreden, zet het leger in. Wat luciusmalfoy zei, maak maar slachtoffers onder de relschoppers, dan leren ze het wel.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 07 nov 2005 13:06

De bond van de politie heeft nu ook gevraagd het leger in te zetten en een grote moslim organisatie verwerpt het geweld en heeft de 'Fatwa" uitgesproken. Misschien helpt dat wel. :-? Maar zoals Lucius al zei, liever een paar relschoppers dood dan onschuldige slachtoffers, vannacht is er een 13 maanden oude baby gewond geraakt, heeft dat ook al te maken met onvrede? Overigens vind ik het vreemd, je hoort en leest niet zoveel nieuws in tegenstelling tot ander nieuws, maar de Fransen zelf doen volgens mij nog niets en dat zijn toch geen makkelijke mensen. Als het zo doorgaat wordt het een burgeroorlog.

Plaats reactie