Hoe denken jullie over de nieuwe spelling?

Bespreek het actuele nieuws.
PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 20 dec 2005 20:50

Ann McDunn schreef:ash_ niet zo raar hoor, ik ben van 1941. :Y
Ik voel me opeens zo ongeveer een halve eeuw jonger :D

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 dec 2005 22:27

ash_ schreef:
Ann McDunn schreef:In zeg maar 50 jaar heb ik al zoveel nieuwe spellingen voorbij zien komen,
Dat is wel raar aangezien de laatste spellingswijziging voor 1995 in 1954 plaatsvond ;)
Ann McDunn schreef:ash_ niet zo raar hoor, ik ben van 1941.
Goed, maar dan blijven er toch nog altijd 'maar' drie spellingswijzigingen in 50 jaar.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 dec 2005 01:12

El Chivo weet je dan ook hoeveel spellingsveranderingen dat met elkaar zijn? Ik weet wel dat het er héél veel zijn geweest vanaf mijn lagere schooltijd. :oops:

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 21 dec 2005 02:26

Wat ik van de nieuwe spelling vind?
Tja ik zeg maar zo: spelling, smelling...

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 21 dec 2005 09:38

Ann McDunn schreef:Psycho-M niemand hoeft zich eraan te houden, dan wordt het toch vanzelf een rommeltje, de een doet het wel en de ander blijft bij de eerdere spelling, dom gedoe dus.
Nee, de nieuwe spelling is verplicht voor leraren en ambtenaren, anderen kunnen zij er niet toe verplichten.

Overigens zijn de gevallen waar deze spellingsherziening betrekking op heeft zo klein in aantal, dat de gewone taalgebruiker er in de dagelijkse praktijk zelden tegenaan zal lopen. Zoals eerder gezegd is dit slechts een aanvulling op de eerdere grote herziening van '95. Geen reden dus om je al te druk te maken: als je al goed spelde, kun je dat nu waarschijnlijk ook nog wel. Als ik dit forum zo doorlees hebben de meesten nog moeite met de simpele en oude d/t regels, dus laat staan de nieuwe regels voor een tussen-n of koppelteken.

wydebo
Bijrol
Bijrol

Bericht door wydebo » 27 dec 2005 22:18

Op sommige punten vond ik 't wel hout snijden. Alles wat op -loos eindigd wordt zometeen zonder tussen'n' toch? Mateloos, ideeëloos enzovoort. Klinkt consequent wat mij betreft dus daar kan ik nog mee leven.

Maar dat we zometeen een 'Christen Democratisch Appel' hebben in plaats van een appèl vind ik grootse onzin.

(dit getuigd misschien wèl van een goed gevoel voor humor van de Taal unie-lui, maar das een andere zaak.)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 28 dec 2005 12:52

Ik ga me er niet meer aan houden. Als ik de nieuwe versie onder de knie heb, zal er toch wel weer een nieuwe spelling komen en moeten we weer helemaal van meet af aan beginnen.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 28 dec 2005 12:58

Vleeshaak schreef:Ik ga me er niet meer aan houden. Als ik de nieuwe versie onder de knie heb, zal er toch wel weer een nieuwe spelling komen en moeten we weer helemaal van meet af aan beginnen.
Daar heb je dan de komende 10 jaar voor. Afspraak is de spelling minstens 10 jaar met rust te laten, succes dus!

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 28 dec 2005 13:51

In plaats van de regels weer helemaal te gaan veranderen kan de Taalunie zich beter eens gaan bezig houden met de taalvervuiling; al die engelse (of anderstalige) termen die er in zijn geslopen (target, downsizen, mall etc..)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 28 dec 2005 14:09

Red schreef:In plaats van de regels weer helemaal te gaan veranderen kan de Taalunie zich beter eens gaan bezig houden met de taalvervuiling; al die engelse (of anderstalige) termen die er in zijn geslopen (target, downsizen, mall etc..)
Wat jij taalvervuiling noemt is een teken van een gezonde levende taal die in staat is nieuwe woorden in zich op te nemen. Het zijn de taalgebruikers (wij allen dus) die uiteindelijk bepalen wat een goed Nederlands woord is en en wat niet. Niet een Taalunie of welk ander officieel orgaan dan ook kan dat. Van Dale en andere woordenboekenmakers nemen nieuwe woorden op aan de hand van de gebruiksfreqentie in de (gedrukte) media; die natuurlijk weer een weerslag vormt van wat er onder ons taalgebruikers gebezigd wordt.

Op dit moment is het Engels de dominante taal in onze contreien dus onltleend het Nederlands veel woorden daaraan. Voorheen gebeurde dat op vergelijkbare wijze met het Frans, Duits of Latijn. Vele van onze dagelijkse woorden zijn ontleningen die wij al lang niet meer als zodanig herkennen. Puristen uit alle tijden hebben daartegen gestreden en (kunstmatige) alternatieven aangeboden voor de door hen opgemerkte barbarismen, maar blijkbaar zijn die zelden aangeslagen bij de taalgemeenschap.

Talen veranderen gelukig ook nooit op woordnivau maar enkel op grammaticaal niveau. Het feit dat de nieuwe woorden op de Nederlandse wijze worden vervoegd (meervouds en werkwoordvervoegingen) en niet bijvoorlbeeld op zijn Engels, duidt er al op dat het Nederlands nog even krachtig is als voorheen. Vind je een gebruikt woord lelijk of ongepast; gebruik dan zelf een alternatief, hopelijk voor jou slaat dat aan en groeit het gebruik ervan organisch. Dat is de enige wijze om de door jou geconstateerde vervuiling te verdringen, dat lukt nooit door het van bovenaf af te dwingen.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 29 dec 2005 13:07

Natuurlijk moet een taal leven en zich blijven ontwikkelen. En er zit wat in dat van bovenaf dwingen averechts werkt. Maar wat dat betreft heb ik dan meer respect voor de Belgen, die elke buitenlandse term uitspreken als ware het een Vlaams woord.

Daarnaast wil ik ook nog als voorbeeld hoe het anders kan de inmenging van de Franse overheid aanhalen bij het maken van een nieuwe benaming voor het woord e-mail. Zij hebben uit een samenstelling van 2 woorden een nieuw frans woord hiervoor gemaakt. en dat vind ik klasse.

Ik heb er helemaal geen problemen mee wanneer bepaalde Engelse termen ingeburgerd zijn. Tram en flat zijn hier twee voorbeelden van. Maar voor tackelen, downsizen en mall (en shoppen, nog zo iets vreselijks) zijn er perfecte Nederlandse woorden. Gebruik die dan ook!

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 29 dec 2005 13:17

Red schreef:Ik heb er helemaal geen problemen mee wanneer bepaalde Engelse termen ingeburgerd zijn. Tram en flat zijn hier twee voorbeelden van. Maar voor tackelen, downsizen en mall (en shoppen, nog zo iets vreselijks) zijn er perfecte Nederlandse woorden. Gebruik die dan ook!
Doe dat dan ook steevast - dat is de enige manier om deze woorden geaccepteerd te krijgen boven de Engelstalige alternatieven.

Om dat voor elkaar te krijgen moet de gebruiker van een nieuw of weinig gebruikt woord wel enige mate van prestige hebben binnen de taalgemeenscap wil hij/zij navolging krijgen en wil de nieuwe term aanslaan. Dus hopelijk heb je dat en gaan de mensen om je heen commissies doen ipv shoppen! :wink:

- Overigens ben ik van mening dat The Godfather verslagen dient te worden -

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 29 dec 2005 18:15

kemissies! :wink:

Maar goede poging!

Gelukkig zijn er maar weinig Engelse woorden die het in het dialect overleven. Er zitten wel meerdere woorden in die afgeleid zijn van het Frans of Duits.

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik vind Engels een prachtige taal. Ik spreek m redelijk goed en probeer dat ook met de juiste intonatie te doen. Maar ik heb een hekel aan vernederlandsd Engels of aan verengelsd Nederlands. Ik vind dat wanneer je een taal spreekt je die ook zo puur mogelijk moet houden met de klanken die daarbij horen.
Wil je Engels spreken; prima; maar doe dan ook alles in het Engels!
Hetzelfde is dat met het dialect. Dat wil ik ook goed praten, zonder woorden uit het Nederlands daarin.

Maar dan komen we weer uit op jouw opvatting over een levendige taal. Maar naar mijn mening worden veel woorden alleen gebruikt om interessant over te komen of door mensen die zich in een bedrijf naar boven willen likken.

Mij zul je die uitdrukkingen nooit horen gebruiken, behalve wanneer ik Engels praat.

- Nee, dat Kurtz maar verslagen wordt, daarvan zien we hier al meer dan genoeg - :wink:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 dec 2005 20:54

Red schreef:- Nee, dat Kurtz maar verslagen wordt, daarvan zien we hier al meer dan genoeg - :wink:
Nee hoor, dat spel je anders. :) :wink:

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 29 dec 2005 23:15

Colonel_Kurz schreef:
Red schreef:- Nee, dat Kurtz maar verslagen wordt, daarvan zien we hier al meer dan genoeg - :wink:
Nee hoor, dat spel je anders. :) :wink:
Straks starten ze nog een Battle-propaganda-onderschrift-vrij Dorp, in navolgin van dat aloude Indy-topic.

Plaats reactie