Studiepunten, hoe zit dat bij jullie?

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Studiepunten, hoe zit dat bij jullie?

Bericht door Rich Art » 20 dec 2005 10:32

Even een vraag voor alle studenten hier op het forum, en geinterreseerde: Hoe zit het met het toekennen van studiepunten op jullie school?
Ik vraag dit omdat bij ons de belachelijke regel is ingesteld van 30 studiepunten of niks het afgelopen jaar.
De afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan een project. Zo'n project bestaat uit verschillende onderdelen. Je moet perse alle onderdelen halen om studiepunten te krijgen! Je krijgt dus geen losse punten, maar in één klap 30 of helemaal niks! Dus als je van de 10 onderdelen er één niet haalt, dan kun je fluiten naar je studiepunten en kun je alles overdoen...

Dus, hoe zit het bij jullie?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Studiepunten, hoe zit dat bij jullie?

Bericht door oT » 20 dec 2005 11:59

Rich Art schreef:Even een vraag voor alle studenten hier op het forum, en geinterreseerde: Hoe zit het met het toekennen van studiepunten op jullie school?
Ik vraag dit omdat bij ons de belachelijke regel is ingesteld van 30 studiepunten of niks het afgelopen jaar.
De afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan een project. Zo'n project bestaat uit verschillende onderdelen. Je moet perse alle onderdelen halen om studiepunten te krijgen! Je krijgt dus geen losse punten, maar in één klap 30 of helemaal niks! Dus als je van de 10 onderdelen er één niet haalt, dan kun je fluiten naar je studiepunten en kun je alles overdoen...

Kort gezegd; you're screwed! :P

Bij mij is dat deels zo. Ik heb bijvoorbeeld een toets Spaans 1 die ik heb gehaald, maar ik krijg pas de punten als ik Spaans 2 ook haal, en zo zit dat met meerdere vakken bij mij. Maar bij ons gaat het hooguit om 10 ECTS die niet direct worden toegekend, en dat is voor het project, daarbij moet ik ook voldoen aan alle onderdelen.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 20 dec 2005 13:54

In de vier jaar dat ik gestudeerd heb, is mij wel duidelijk geworden dat iedere onderwijsinstelling er een eigen puntentelling/toekenning op na houdt. Of die reëel of rechtvaardig, is niet aan jou en mij. Je kan je er wel druk over maken maar ik heb geleerd dat vechten tegen het systeem meer energie vergt dan uitzoeken hoe het in je voordeel kan werken.

Mijn vader werkt in het onderwijs (soort van) en die zegt altijd: 'Los van externe problemen die een dergelijke invloed op je persoon hebben dat er niet van uitgegaan kan worden dat je je optimaal voor je studie kan inzetten, zijn er twee redenen waarom je iets niet haalt: je kan het niet of je doet het niet. Als je het niet kan, hoor je op de betreffende opleiding niet thuis en als je het niet doet is dat een kwestie van discipline en wil. Als je die niet kan opbrengen, hoor je op de betreffende opleiding ook niet thuis. Een beetje hard, maar zo is het in mijn ogen wel.

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 20 dec 2005 14:19

Ja, weet je wat het is, ik heb donderdag een toets en die moet dus goed gaan. Er mkomt dus een heleboel druk om m'n schouders. Je kunt niet relaxed zo'n tentamen in. Maar ben het inderdaad met de woorden van je vader eens.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 20 dec 2005 14:35

LuciusMalfoy schreef:zijn er twee redenen waarom je iets niet haalt: je kan het niet of je doet het niet.
Bij 3 pogingen tot het beginnen aan een opleiding is dat het bepalende factor geweest bij mij, het is er nog steeds wel, maar erg gematigd, ik ben me ervan bewust dat er wel 'iets' moet gebeuren wil ik de studiepunten halen. :D

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Re: Studiepunten, hoe zit dat bij jullie?

Bericht door AngelEyes » 28 dec 2005 12:14

Rich Art schreef:De afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan een project. Zo'n project bestaat uit verschillende onderdelen. Je moet perse alle onderdelen halen om studiepunten te krijgen! Je krijgt dus geen losse punten, maar in één klap 30 of helemaal niks! Dus als je van de 10 onderdelen er één niet haalt, dan kun je fluiten naar je studiepunten en kun je alles overdoen...

Ik denk dat het in jou geval zo is ingesteld omdat de losse onderdelen niet apart herkanst kunnen worden? In dat geval vind ik het wel begrijpelijk, maar het is inderdaad niet fijn.

Bij mijn studie moet je in ieder geval elk jaar 60 studeipunten halen. Dat is 15 per periode van 10 weken. Van die 15 kun je er 9 halen door drie vakken af te sluiten met een voldoende. De overige 6 zijn meestal te verkrijgen door een project voldoende af te sluiten. Toetsen kunnen verschillende keren overgedaan worden, en voor een onvoldoende voor een project krijg je een vervangende opdracht. Wat mij betreft werkt dit systeem prima.

Plaats reactie