Welk nieuws kan jou nog schokken, verbazen of verbijsteren?

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 15 jan 2006 11:52

Ann McDunn schreef: maar zelfs niet als je bij een ramp zoals in Pakistan die kleine èn grote stumpers gewond zie liggen te gillen?
Ik ben wat dat betreft misschien ijskoud, maar als ik beelden in Pakistan zie betrap ik mezelf op een gevoel van onverschilligheid. In hun wapenwedloop met India smijt de Pakistaanse regering met geld wat duidelijk beter besteed had kunnen worden. Na die beving vroegen ze de wereld om hulp: tenten, helikopters, mobiele ziekenhuizen en wat al niet meer. Maar een atoombom hadden ze niet nodig: die hadden ze namelijk wel.

Pakistan is een democratie, het volk heeft de regering gekozen en die heeft blijkbaar andere prioriteiten dan het welzijn van haar burgers. Natuurlijk is de lijn van burger naar regering veel langer dan ik het hier voordoe, en natuurlijk kan een regering zich niet indekken voor een ramp van dergelijke proportie. Als de natuur zijn rug recht, is zelfs het machtigste land volkomen kansloos. Maar schokken doet het me niet, nee. Ik vind het lullig en als men de moeite doet om een collectebus voor me snuffert te houden stop ik er ook wel wat in, maar daar houdt het wat betreft de beving in Pakistan wel op...

Dat geval met die babylijkjes is natuurlijk verschrikkelijk, maar voor mij eerder niet te bevatten dan schokkend. Dat je je eigen kinderen zoiets aandoet kan ik niet begrijpen. Is de moeder al vanaf haar geboorte niet goed bij haar hoofd of is ze zo gekomen? En wat moet er met je gebeuren voordat je zoiets doet? Dat vraag ik me af. Ik wil niet weer in de gedwongen sterilisatie-discussie te vervallen, maar ik zeg: tie her tubes anyway...

Waar ik wel soort van schrik (al is het ook weer meer ongeloof en verbazing en van een heel andere orde): Mijn onderbuurvouw, voor de tweede keer in anderhalf jaar bevallen, stond een paar weken geleden hoogzwanger te roken in de achtertuin en te bellen met haar moeder (denk ik). Ze was pissig, haar tweede kind kon ieder moment geboren worden en het huis was te klein voor een gezin met twee kinderen. En de gemeente had nog niets van zich laten horen, laat staan een grotere woning aangeboden(!!)

Ik geloof niet dat 'zelf actie ondernemen' een begrip was waar dit mens bekend mee was... Ongelooflijk...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 jan 2006 13:51

Eigenlijk denk ik dat de titel van het topic niet goed is, want zoals je al opmerkt, vaak ben je eerder geschrokken dan geschokt, of je zegt net als jij dit is ongelooflijk. Soms kan je bij bepaalde gevallen er gewoon niet met je verstand bij. Wat de Pakistaanse slachtoffers betreft, dat vond ik wel schokkend om te zien. Natuurlijk kiest het volk de regering, maar juist de armere mensen zijn getroffen en weten die veel? Zelfs in Nederland kiezen wij vaak de verkeerde partijen, omdat er zoveel wordt beloofd tijdens de campagnes. In ieder geval was ik wel geschokt toen ik dat kleine meisje, dat later haar beentje moest missen, zag en hoorde gillen, maar misschien komt dat wel door het moederinstinct .

Van die moeder die ijskoud haar baby's heeft verdronken snap ik ook helemaal niets, ik kan er niet bij, dat mens moet absoluut altijd al gestoord geweest zijn, maar dat zij zelf niet eens gemerkt heeft dat ze zwanger was, dat gaat er dus bij mij helemaal niet in! En niemand heeft wat gezien of gemerkt, een heel vreemde geschiedenis en de mensen in de omgeving waren toch wel geschokt.

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 15 jan 2006 18:04

Ik denk dat nieuws je pas echt schokeerd wanneer je een bepaalde manier van affiniteit hebt met het onderwerp, de betrokkenen of de plaats waar het zich allemaal afspeelt.

Ik ken iemand die al jaren bezig is een kind te krijgen, voor haar zou het nieuws van die babylijkjes als een schop in haar maag aankomen. Hetzelfde als het een familielid is die zich op deze manier in het nieuws werkt. Vooral lokatie is heel typerend. Hoe dichter bij huis, hoe harder het nieuws aankomt. Misschien hebben sommigen van jullie het vorige week in de krant/ nieuws gelezen, maar er is woensdag een kinderlijk gevonden in Dommelen. Misschien 5 straten van de plek waar ik woon vandaan. Zodra je Dommelen (c.q. Valkenswaard) zo in het nieuws aantreft, val je zowat om van verbazing. En dan komen de gebruikelijke vragen en telefoontjes, want wie was het, kennen we ze, enz. Schandalig genoeg duurt die schok en verbazing maar eventjes. Want iedereen haalt weer opgelucht adem als blijkt dat deze mensen pas een jaar in Dommelen woonde, en je ze klaarblijkelijk niet kende. Je kinderen gaan bovendien naar een andere basisschool, en je hebt eigenlijk altijd al geweten dat die straat niet deugde. Vanaf dit moment bereik je een staat van meeknikken in de supermarkt. 'Heb je gehoord wat er gebeurt is?' 'Nou wat schandalig heh' 'Ja Verschrikkelijk'... Ga zo maar door.

Het lijstje van mensen die er wel persoonlijk bij betrokken zijn reageren ook altijd hetzelfde. 'Ja we kenden de mensen eigenlijk niet zo goed, gewoon vriendelijk groeten, maar dat is dat.' 'Ja, we kenden ze wel van zien, maar we hadden geen goed contact.' Dit zijn de reacties die me nog het meeste storen. Niet durven ingaan op het probleem, en het rechtvaardigen met het feit dat je ze altijd gegroet hebt. Deze mensen zouden zichzelf eigenlijk af moeten vragen waar de sociale controle deze dagen heen is. Hoe kun je nu verdomme niet aan zien komen dat je buurvrouw haar pasgeboren kinderen om zeep helpt? Hoe kun je nu niet aan zien komen dat die ene vrouw van de fitness in een keer doorslaat en haar 6jarige dochtertje verstikt? Misschien is het teveel gevraagd van de mens, misschien zijn we al lang blij dat het niet in onze achtertuin is gebeurd. En als ik mijn eigen situatie erop natrek, hoe goed ken ik mijn buren dan? Wat weet ik eigenlijk van die mensen die ik altijd in de supermarkt groet? Zou het dan toch menseigen zijn? Onze koppen maar massaal in de grond te steken?

Conclusie: De manier waarop er door de mens op nieuws gereageerd wordt is vaak nog schokkender dan het nieuws zelf...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 jan 2006 18:24

KoenZ wat jij schrijft is waar, maar is het wel menseigen? Niet dat het vroeger allemaal beter was, helemaal niet zelfs, maar de betrokkenheid van de mensen was toch wel een stuk socialer dan nu. Er was door het minimum aan andere mogelijkheden toch veel meer aandacht voor elkaar. Ik heb niet gelezen of gehoord dat er bij jou in de buurt ook een kinderlijkje is gevonden, en zoals je schrijft gaat iedereen dan druk met elkaar bellen en praten, omdat het een dicht bij mijn bedshow is, maar dat is eigenlijk alleen maar nieuwsgierigheid, net als het kijken bij een auto-ongeluk. Sensatiezucht is natuurlijk wel menseigen. Jouw conclusie is waar, maar ik begrijp het niet. Ik kan er niet bij dat iemand een dik jaar dood in haar/zijn huis kan liggen, ik kan er niet bij dat er een buurvrouw 4 x zwanger is zonder dat het door iemand opgemerkt wordt. En ook kan ik het niet begrijpen dat er een oud mens op straat valt en dat iedereen er gewoon langs loopt zonder een hand uit te steken. Misschien ligt het ook wel aan de karakters van mensen, want ik heb dat vrouwtje onmiddellijk geholpen en kreeg zelf hulp van een homosexueel, die hier een paria is maar toch beter bleek te zijn dan al die goede christenen waaruit hier het dorp voor het merendeel bestaat. Jouw conclusie is zelfs schokkend, want het is waar!

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 15 jan 2006 18:54

En in principe kan het nog schokkender. Ik gaf net aan dat ik het belachelijk vind hoe de mensen omgaan met een plicht die sociale controle heet. Een oogje in het zeil houden voor je medemens, en als het moet een handje helpen. Niet je oren en ogen dichtknijpen als er iets gebeurd waar je liever niet betrokken bij wordt. Je zou je daar ook nog eens over moeten bekommeren, zeg we hebben ook onze eigen problemen. MAAR, zodra er een publiekelijk persoon, een bekende Nederlander of wie dan ook dood gaat, staan ze verdorie in de rij om te laten zien hoe erg ze het dan wel niet vinden. Zolang ze maar geassocieerd worden met het Nederlandse rouw gevoel. Zolang je maar tegen anderen kunt zeggen, 'Ik was erbij!' 'Ik heb een bloemstuk neergelegd.' Levert publiekelijke rouw dan meer op? Is het echt zo veel meer waard om tegen 'Hart van Nederland' te zeggen dat het je geraakt heeft, en dat dit nooit meer mag gebeuren, dan hetzelfde te doen in de AH? Eigenlijk zou je tijdens een straatinterview van 'Hart van Nederland' over de dood van een of andere hotemetoot, moeten zeggen: 'Tja, er gebeuren nog zoveel andere erge dingen in de wereld.'

Terug naar schokkend nieuws of niet, wat is nu eigenlijk schokkender? Zonder af te gaan op de media aandacht en de straatinterviews.

De dood van Pim Fortuyn (of Theo van Gogh)
De dood van 4 baby's ergens ver weg? (Beverwijk? Ligt dat in Nederland?)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 jan 2006 19:46

KoenZ ik ben best wel blij met jouw reacties, je denkt er tenminste over na en dat is al heel wat tegenwoordig. Je schrijft dat als er een bekende Nederlander is vermoord of zelfs gewoon doodgegaan, dat ze dan in drommen bossen bloemen, knuffels en wat voor zooi dan ook neerleggen, maar dat is volgens mij niet zozeer echte rouw, het is meer massahysterie en natuurlijk het kunnen zeggen erbij geweest te zijn en dan nog het liefst met de TV erbij. En om een antwoord op je vraag te geven, ik zelf vind de dood van 4 baby's in Beverwijk (N.H.) heel wat erger dan de dood van Pim Fortuyn of Theo van Gogh en dat zou ik zeggen tegen iedereen, ook als het was met mijn gezicht voor een camera.

Het kan mij helemaal niet schelen wat ze van mij vinden, maar als je mensen helpt met wat dan ook, dan lijkt dat tegenwoordig wel een soort zonde! Laat iemand die echt oud is voorgaan bij de super, moet je het commentaar horen van de lui die achter je staan, druk, druk, druk. En dat is het probleem geloof ik iedereen heeft het druk en vooral druk met zichzelf. Laten we toch een klein beetje tijd besteden aan anderen, het werk blijft er wel en anders later maar een stapje harder. Sorry hoor, maar ik hoor vaak jonge jongens/meisjes zeggen "ik verveel me", ik zeg dan altijd, ach er is genoeg werk hoor, het tuintje van je zieke buren moet nodig gedaan worden en dan verveel je je tenminste niet meer. Ja, dat willen ze dan wel doen, net als bij mijn buren, maar ze vragen er wel € 15.-- per uur voor! Nee, zolang de mentaliteit blijft of erger wordt dan nu dan kunnen we het schudden, of we er nu geschokt, verbaasd of kwaad over zijn.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 15 jan 2006 21:04

Koenz, ik las net je posts, en je slaat de spijker op zijn kop. Dat bekende Nederlanders aandacht krijgen en zomaar iemand anders niet is van de zotten.
Wij hadden ook een keer zo'n situatie dichtbij. Er was een jongen die wij kenden vermist. Hij was zeer waarschijnlijk verdronken, want vrienden hebben hem voor het laatst gezien toen ze afscheid namen bij een boot in de buurt. Het stuk waar ze gingen dreggen was ook het stuk waar Sinterklaas zijn landelijk intocht zou maken. Nou lijkt het me niet zoveel moeite de sinterklaasoptocht even niet in dit stuk te doen maar 500 meter verderop. Maar nee, de intocht van sinterklaas gebeurde op het stuk waar die jongen voor het laatst werd gezien, wat ik van de zotten vind. Hoe is het voor de ouders?! En voor vrienden en familie, ik vond het gewoon grof! Organisatorisch was het best mogelijk geweeest omdat zo'n 400 a 500 meter er daar nog een haven in de buurt zit. die gescheiden wordt door een paar grachten, waar normaliter de stoomboot makelijk door heen kan.

Ik was woedend toen ik dat hoorde. Sinterklaas ging dus voor het leed van andere mensen. En dit was niet eens in het landelijk nieuws. Maar hoe hoger de senstiefector (met een dode bekende nederlander als toppunt) hoe meer mensen er als de kippen bij zijn. Maar voor persoonlijk leed is geen plaats, Nee, Media gaat Voor!

3 dagen later kwam het lijk bovendrijven.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 15 jan 2006 21:30

Tja Ann en Koenz en Gollum jullie hebben gelijk. En dat stemt mij triest. KoenZ verhaal over Dommelen is voor mij ook erg herkenbaar. Toen ik in Epe woonde, was net het hele circus van "Jolanda", aan de gang. Het dorp praatte er niet over. Ze kwam uit de achterbuurt. Niemand kende haar echt. Etc. etc. Toch heeft mijn broer bij haar op de school gezeten en vertelde dat het een doodzielig meisje was waar niemand mee om wou gaan. Waarom, ze was anders. Wat ik wil zeggen is dit. Mensen sluiten ook erg snel hun ogen voor iets wat ze liever niet willen zien. Als ik vroeg gohhhh, kende jij haar?? Dan keek iedereen verschrikt op, zo van "daar willen wij niets mee te maken hebben". Dat op zich heeft me meer gedaan dan wat er in werkelijkheid gebeurt is want daar had iedereen dan ook weer zo zijn twijfels over. Maar dood is ze wel.

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 16 jan 2006 00:05

Ik ben blij dat mijn punt zo goed wordt begrepen, want ik vind het zelf een lastig onderwerp om zomaar over te oordelen. Ik heb het voorbeeld 'Hart van Nederland' nu al een aantal keer aangedragen, en dit vind ik een uiterst zorgwekkende situatie. Of het programma nu goed of slecht nieuws brengt, het bereikt zijn doelgroep meer dan goed. Dit kun je heel positief beschouwen, door te zeggen dat de mensen zo tenminste weten wat er in hun land speelt, maar van de andere kant creeer je een soort ramptoerisme.

Om in te haken op het voorbeeld bij mij uit de buurt, ik las vandaag in een gastenboek dat de Olieslagerwei (de straat waar het gebeurt is) dubbel afgezet moest worden omdat de politie en andere hulpverlenende instanties anders hun werk niet goed konden doen. Mensen kwamen massaal af op dit verschrikkelijke nieuws. Ik moet zelf ook toegeven dat ik die nacht, nadat ik uit de kroeg kwam eventjes langs gereden ben. Dit is ook niet het meest storende van de situatie, dat is menselijke nieuwsgierigheid, zoals Ann al aangaf. Maar zodra de camera's tevoorschijn komen springen de camerageilen onder de menigte op en weten er ineens alles van. 'Hart van Nederland' vind het heerlijk, want ramptoerisme is populair, waarom dan niet meteen een programma vol met ramptoeristen stoppen. En zonder enig respect voor nabestaande, zijn de mensen die juist gefaald hebben in een goede sociale controle, de situatie aan het verslaggeven, alsof ze de kussens waren waar het meisje mee gestikt is. Dit is in mijn ogen een vreselijke manier van verslaggeven die de het verloochende uit deze posts alleen maar toe juichen.

Mijn eerste forumreactie ging over hoe ongepast mensen eigenlijk reageren in een situatie zo verschrikkelijk als de genoemde. Ze reageren nonchalant en onbedacht. In de tweede post haalde ik aan dat dit heel erg verschilt met publieke rouw, cleenex heeft 3 gouden jaren gehad. En in deze post ga ik daar verder op in door de sensatienieuwsprogramma's te verwijten mensen camerageil te maken, zodat ze ontzettend ongepast gaan reageren. Wat me dan weer opvalt aan die eerste reactie.....

Is het dan toch een visieuze cirkel? Misschien zegt buurman Bert in '4 in het land' over de moord van zijn naaste wel precies hetzelfde, als dat hij de vorige dag zelf op TV over de moord van Tante Sjaan in 'Hart van Nederland', heeft gehoord. Misschien hebben we ons wel aangeleerd overal voortaan een mening op te hebben? En dat we daarmee het rustig nadenken, en het respect betuigen een beetje vergeten? Misschien is het wel in om de verschrikkelijke nieuwtjes op te dreunen, ipv ze eens echt beschouwen, en na te denken over ons land, en over de eigen situatie?

Herken je dat soort gespreken? Gesprekken van; 'Goh, had je dat gehoord over die en die...' 'Nou dat moet toch niet kunnen...' 'En dat van die en die laatst, dat was helemaal verschrikkelijk...' 'Tja, waar gaat ons land naar toe?' 'Normen en waarden, amehoela...'
Hier wordt niet meer serieus nagedacht over de zaken, pure negatieve beeldvorming...

Ik weet nog niet wat ik er echt van moet denken, maar ik weet wel dat ik me gevoelsmatig steeds meer ga storen aan de programma's die zo graag 'dicht bij de kijker staan.'

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 jan 2006 01:36

KoenZ, je oordeelt niet, je zegt gewoon hoe jij het voelt en Jacq, Gollum en ik denken er net zo over. Programma's zoals "Hart van Nederland", maar ook andere programma's moeten gevuld en dan maar met sensatienieuws, maar eigenlijk zijn de mensen die er naar kijken, en dat in grote hoeveelheden, de hoofschuldigen. Ramptoerisme is al ouder dan de programma's die dit soort nieuws breed uit meten. Het heeft niets meer met normen en waarden te maken. Wij hebben hier dat mediacircus dichtbij gehad met de moord op Marianne Vaatstra, dat zal jullie wel bekend zijn, want Peter R. de Vries blijft er maar over doorgaan. Ik ga dan consequent niet heen, ook blijf ik niet staan bij een ongeluk als er al anderen zijn, wèl als er nog niemand is en ik kan wat doen. Het is tegenwoordig overal zo dat de politie, ambulancepersoneel e.a. hulpverleners niet meer bij een plekken kunnen komen omdat er weer zo vreselijk veel mensen zijn die er niets te maken hebben. En de cameraploegen staan vooraan. Het is absoluut een vreselijke manier van verslaggeven.

Respect is er nog maar weinig in Nederland en dat heeft zeker te maken met normen en waarden. De gesprekken waar je het over hebt ken ik maar al te goed, en daarom zei ik hierboven ook ergens dat het mij totaal niet kan schelen wat ze van mij vinden, ik doe n.l. niet mee met dit soort gesprekken en probeer onmiddellijk over iets anders te praten, of ik vraag of ze erbij geweest zijn, zoniet dan ook niet lullen. Ik zou zo ontzettend graag willen dat er meer mensen waren zoals jullie, die wel nadenken en niet camerageil zijn. Respect en medeleven, want medelijden vind ik eigenlijk een onzinnig woord, kan je niet afkopen dat moet van de omgeving zelf komen. Zolang de mensen die nu vooraan staan bij ongelukken en andere vreselijke dingen niet denken aan de naasten, zelfs niet eens even te denken aan wat ze thuis zelf voor ellende meemaken en soms anderen aandoen, zal de maatschappij er alleen maar slechter op worden en dan is het logische gevolg dat bepaalde programma's daar gretig op inspringen.

Het incident wat gollum vertelt over de sinterklaasoptocht is een schrijnend voorbeeld hoe mensen met elkaar omgaan, zoiets is niet eens meer grof te noemen maar mensonterend. Ik hoop dat veel mensen lezen wat wij hebben gezegd, misschien zijn er nog meer die gaan nadenken. Met een paar mensen ben je gewoon machteloos, je kunt je best doen, maar meer ook niet. Er is maar één manier om hier wat aan te doen en dat is de media te boycotten die het nieuws dusdanig opkloppen dat er een soort massahysterie wordt gecreëerd, maar ik ben heel erg bang dat het er niet inzit.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 16 jan 2006 12:23

Ben het weer met Ann en KoenZ eens. Ramptoeristen, vreselijk, KIJK of je iets kan doen, zo niet heb je daar niets meer te zoeken en loop je door. Heb 1x een echt vreselijk ongeluk gezien (nee stond niet in de krant, was niet in hart van Nederland), waardoor ik zooo geschrokken was, dat ik mijn rijbewijs niet wou halen uit angst dat mij dit ook zou overkomen, het gekke was, dat er toen WEL zeer adequaat gereageerd werd. Eén busje stopte voor de totaal verwoeste auto en de jongen die eruit was gevlogen daar had die man snel (helaas voor mij niet snel genoeg) een deken over gegooid en gebaarde naar iedereen, DOORRIJDEN, ze hadden het met hun tweeen volledig in de hand. Er kon voor die 2 jongens niets meer gedaan worden. Het is meer dan 20 jaar geleden maar het staat nog op mijn netvlies gebrand. Maar deze 2 heren die hielpen deden dan ook wat. Ze zorgden dat er een ambulance kwam (hoorde later tenminste sirenes), en dat het verkeer door kon gaan en dat de jongens bedekt werden en uit het oog ontrokken. Die 2 mannen waren helden, stonden in de stromende regen een rotkarweitje op te knappen, niet omdat ze op TV wilde, of maar omdat het MOEST.

Zo vind ik Hart van Nederland zum kotsen. Het gaat daar inderdaad vaak om de buurman of vrouw die "niks gemerkt heeft" etc. Toch kijkt mijn vriend er vaak naar, begreep ik niet. Waarom??? Het gaat vaak over mishandelde kinderen, die van hem worden geestelijk mishandeld, wat krijgt hij dan, bevestiging. "Zie je nu wel, mijn kids zijn niet de enige" en de hele klotemaatschappij en de Raad van Kinderbescherming klopt niet, ze doen niks etc. Tjaaa, als hij daar troost uit put, maar vaak is het dan toch zo dat het wel totaal andere situaties betreft die hij TOCH op zichzelf betrekt. Enfin, net zoals Ann al zegt, rampentoerisme bestaat al zo lang, maar jezus, dat soort programma's moeten ze toch echt eens goed onder de loep gaan nemen. Waarom vinden mensen dit "leuk" of interessant????

Enfin, de redenen zijn al genoemd vrees ik. Ben het met Ann eens, boycotten die zooi. Geef eens om je medemens die leeft en doe eens een keer wat goeds, daar ga je toch echt niet dood van. Misschien idealistisch maar zo is het wel. En het voelt nog goed ook.

Even off-topic. Zo wonen er bij ons veel bejaarden in de buurt. Jacq dacht ook een keer een oud heertje te helpen door zijn vuilniszak weg te gooien, en die zware "diftarklep" te openen en te sluiten. Ging allemaal goed totdat het mannetje (ik schat achter in de 80), even meehielp om de klep dicht te doen, en die gaat heeeel hard dicht, met als gevolg, vingers van man ertussen. Bloed stroomde eruit. Schrok me gek en rende snel naar boven naar mijn huis en heb aardig wat pleisters uit de kast gegrist. Het was echter zo erg dat het maar niet ophield. Dus stelde ik voor dat we even naar de 1e hulp zouden gaan. Het mannetje bleef lachen, en zei dat het niks voorstelde. ALs hij me nu ziet zwaait hij nog steeds vrolijk gedag :oops:

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 jan 2006 13:44

Eigenlijk is het heel eenvoudig, mensen vinden de ellende van een ander vaak interessant, spannend en soms zelfs leuk om een aantal redenen, net zoals Jacq aangeeft als een soort erkenning van hun eigen ellende, heel vaak om thuis eens lekker te gaan vertellen aan fam. en kennissen dat ze erbij waren, en als er camera's bij zijn dan is het helemaal geweldig! Maar heel vaak staan er ook mensen bij die zelf hun kinderen mishandelen of hun vrouw slaan, aan de drank zijn etc. Misschien helpt het hen om even hun geweten in de ijskast te zetten. De enorme bloemenvracht die er aangedragen wordt is prima voor de omzet van de bloemisten, en het staat toch geweldig om te zeggen "ehhh ja, ik heb maar een bloemetje neergelegd, het is toch wel vreselijk hè?" En wie geeft thuis een bloemetje? Bij de dood hoeft het niet meer!

Het ergste wat ik heb meegemaakt, en daar was geen pers bij en zelfs geen mensen die kwamen helpen, was in de tijd dat mijn man en ik in het weekend in een bar werkte, hij oberen en ik achter de kassa. Omdat het vroeg in de morgen was wegens het schoonmaken, kwam er een man totaal overstuur vertellen dat er op de weg naar Kollum een auto tegen een boom stond. Wij met het hele personeel er direct heen, het regende dat het goot en er stond een harde koude wind. De boom stond in de auto, we hebben eerst het achterruit eruit geslagen en een meisje dat achterin zat eruit gehaald, ik kon nog net antwoord krijgen op een paar vragen, hoe ze zelf heette, en wie de anderen waren, ze had haar tong doorgebeten dus later kwam er geen zinnig woord meer uit. De jongens hebben met hun blote handen het wrak uit elkaar getrokken en aan de overkant gevraagd of ze een ambulance, politie enz. wilden bellen, alleen duurde dat véél te lang! De jongen die achter het stuur zat was eruit geslingerd, maar wat ik ervan zag was dusdanig erg dat ik het al niet meer zag zitten, wel riep hij maar naar zijn meisje, maar dat was dood. Ik heb hem toegedekt met onze jassen en ben blijven zeggen dat alles goed was met zijn meisje, maar dat ze niet bij hem kon komen omdat ze haar been gebroken had.

Na een poosje stond mijn man met het dode meisje op zijn armen, hij wilde haar niet op de natte grond leggen, hem gezegd dat het toch niet meer hielp, en ik zie nog steeds hoe één van onze ploeg haar jurkje over haar benen rechttrok, haar gezichtje was helemaal weg het was een rood masker omlijst door lang blond haar. Toen eindelijk na een 20 minuten de politie arriveerde was er zo'n bijgoochem die aan mij vroeg hoe dit gebeurd was, hem meteen gezegd dat dat niet ter zake deed en hem gevraagd de jongens te gaan helpen, wèl de namen gegeven. Even later kwam de ambulance, dat personeel was ook al niet bekwaam genoeg. De jongen werd er het eerst in gelegd, toen het dode meisje, dus moest ik wel weer praten als Brugman om het gewonde meisje mee te laten nemen en als de bliksem naar een ziekenhuis te gaan. De chauffeur knalde de deur dicht en net tegen het, wat later bleek, op drie plaatsen gebroken been van de jongen.

Wij zijn terug gegaan naar de bar en waren behoorlijk overstuur, zolang je bezig bent merk je dat niet, maar de klap komt later wel. Een van de jongste jongens had een shock en wij zaten van top tot teen onder het bloed. En wat bleek? De volgende dag kregen wij te horen dat dat dronken zootje van de bar hadden geholpen bij een auto-ongeluk, we waren helemaal niet dronken, maar hebben maar niets gezegd. De ouders van het overleden meisje wilden de stomerij kosten betalen, ook dat hebben we allemaal geweigerd, de jongen is drie dagen later overleden en wie denkt er dan aan om geld aan te nemen voor de stomerij. Zelf heb ik trouwens een paar maanden lang nachtmerries gehad waarin ik dat meisje zonder gezicht zag.

Wat ik hier vertel is al vrij lang geleden en ik heb gelukkig zoiets niet meer meegemaakt, maar je leert er wel van. Als er toen veel mensen waren geweest die ons in de weg hadden gelopen, dan was het een nog grotere ramp geweest. En toch voelden wij ons helemaal geen helden, we deden wat nodig was en het enige wat we allemaal voelden was verdriet over die twee jonge levens, met het meisje dat achterin zat is het allemaal goed gekomen, ik zie haar zus nog wel eens. De familie was dankbaar en dat is genoeg.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 16 jan 2006 15:32

Ja Ann, dat is wat ik bedoelde. In feite zie je dan toch niet zo gek veel mensen die komen helpen. Zeker bij dit soort nare ernstige gevallen. Dan is er ineens niet zo'n crowd. Maar dat je er nachtmerries van hebt gehad, geloof ik graag. Dit is echt erg en het blijft je je leven bij. En je staat soms inderdaad versteld hoe achtelijk de politie en/of ambulance personeel zich dan kunnen gedragen.

Misschien off-topic, maar over mediageil gesproken. Als er mensen voor de trein springen, op zich toch ook wat dat soort mensen aan zou moeten spreken, dan zie je dat dus OOK nooit in de krant. Is dat te erg??? Of niet interessant? Ik vraag het me ineens af. Heb een meisje gekend die last had van "borderline" syndroom. Ze werd in Apeldoorn in de psychiatrische inrichting geweigerd omdat ze volgens de psychiaters "het allemaal niet serieus nam", de volgende ochtend heeft ze zich voor de trein gegooid, wat ze ook tegen die psychiater heeft gezegd.

Niks in de krant, niks geen ruchtbaarheid, niks geen Hart van Nederland met "En dames en heren, hier kunt u nog de fiets zien liggen".
Nee, ik kreeg haar vader om 10.00 uur s'ochtends aan de lijn, Jacq, ze heeft het toch gedaan he? Ik kon NIETS meer zeggen.
Maar ja, dat is menselijk leed, wat misschien TE normaal is. Ik weet het niet, maar ik schijn er uberhaupt niet zoveel meer van te snappen.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 16 jan 2006 15:37

jacq schreef:Ja Ann, dat is wat ik bedoelde. In feite zie je dan toch niet zo gek veel mensen die komen helpen. Zeker bij dit soort nare ernstige gevallen. Dan is er ineens niet zo'n crowd. Maar dat je er nachtmerries van hebt gehad, geloof ik graag. Dit is echt erg en het blijft je je leven bij. En je staat soms inderdaad versteld hoe achtelijk de politie en/of ambulance personeel zich dan kunnen gedragen.

Misschien off-topic, maar over mediageil gesproken. Als er mensen voor de trein springen, op zich toch ook wat dat soort mensen aan zou moeten spreken, dan zie je dat dus OOK nooit in de krant. Is dat te erg??? Of niet interessant? Ik vraag het me ineens af. Heb een meisje gekend die last had van "borderline" syndroom. Ze werd in Apeldoorn in de psychiatrische inrichting geweigerd omdat ze volgens de psychiaters "het allemaal niet serieus nam", de volgende ochtend heeft ze zich voor de trein gegooid, wat ze ook tegen die psychiater heeft gezegd.

Niks in de krant, niks geen ruchtbaarheid, niks geen Hart van Nederland met "En dames en heren, hier kunt u nog de fiets zien liggen".
Nee, ik kreeg haar vader om 10.00 uur s'ochtends aan de lijn, Jacq, ze heeft het toch gedaan he? Ik kon NIETS meer zeggen.
Maar ja, dat is menselijk leed, wat misschien TE normaal is. Ik weet het niet, maar ik schijn er uberhaupt niet zoveel meer van te snappen.
Ik denk dat iemand die voor de trein springt te "normaal" bevonden wordt. Ik woon vlakbij een spoor en heb al meerdere keren daar resten zien liggen van wat eens mens was. En ik hoor ook redelijk vaak van mensen dat ze zoiets hebben gezien.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 16 jan 2006 16:34

Ja OK het gebeurt veel heel veel. Maar het is wel zelfmoord, en dat is vaak toch nieuws. Of is nieuws alleen als het om kinderen gaat. Dat dan de mensen nog geschokt worden zoals laatst in Middelburg waar een vader zichzelf van kant maakt (niks bijzonders dus), maar hij heeft eerst zijn 2 kids van kant gemaakt. Ok niet zo'n goed voorbeeld want dat is ook nog eens moord. Maar ik vraag me gewoon af, waar is de lijn, van what's hot en what's not. Een meisje van 19, die verkeerd door een psychiater is beoordeeld wordt niet eens vermeld in de krant.
Schiet jij je voor je kop of hang je je op, dan staat het weer wel in de krant. Maar voor de trein, nee daar zie je nooit berichten van. En op zicht al dieptriest dat dit zo vaak gebeurt.

Maar ja. Er schijnt een reden voor te zijn volgens mijn opa (may he rest in peace), hij was machinist en kreeg vaak "jumpers" en had dan weer 2 dagen vrij. Hij zei dan, als je dit in de krant zet of er ruchtbaarheid aan geeft dan ga je de mensen ideeen van de hand doen. Tjaaa, nou ja daar heb ik ook zo mijn vraagtekens bij, maar misschien zit er toch iets in.

Plaats reactie