Spiritualiteit en Wetenschap

Bespreek het actuele nieuws.
Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 jul 2007 19:50

PUMA schreef:Ik had even een vraag, ik zat een documentaire te kijken over/van Stephen Hawkings en daarin kwam ik steeds meer te weten over het begin van alles. Nu had ik de vraag: Waar kwam de eerste energie vandaan, waardoor materie is ontstaan? Weet iemand hier wat meer van af?
Hahaha, je stelt de vraag alsof iemand die zich er een beetje in heeft verdiept het antwoord zo even uit zijn mouw zou schudden. Het begin heet niet voor niet het begin. Als er daarvoor al energie of massa bestond dan was dat wel het begin. Wat er dan wel was? Niemand die het weet maar met het begin van het heelal zijn ook de natuurkundige wetmatigheden van kracht geworden die daarvoor niet golden of bestonden. Het antwoord moet je dan ook niet in de wetenschap zoeken maar meer in de filosofie. Het is eenzelfde soort vraag als: waar dijt het heelal in uit?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 jul 2007 20:45

gollum36 schreef:
oT schreef:Achja, we weten in ieder geval dat bier bij de brouwerij ontstaat en in de supermarkten op ons zit te wachten, meer hoef ik niet te weten :P
Bier, wat is daar zo bijzonder aan?
Ga je mond spoelen! :x :P

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 08 jul 2007 21:22

Rooster schreef:waar dijt het heelal in uit?
Dark matter :lol:

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 09 jul 2007 23:51

Lumière schreef:Maar dan is die energie toch alsnog eeuwig? Ik ben hier al vaker op vastgelopen; want hoe is die energie dan in het 'niets' ontstaan?
Misschien bestaat er een god die die energie in ons universum heeft 'gepompt'. Zoals je als mens de sneeuw in een sneeuwbol impuls (en dus energie) kunt geven door de bol te schudden. Wie zal het zeggen? :)

Het kan natuurlijk ook uit een parallel universum 'gelekt' zijn, door een samenloop van omstandigheden.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 10 jul 2007 11:31

Maar dan zou je er van uit gaan dat God eeuwig is. Want anders kun je het mysterie van het begin nooit oplossen, en dat geldt ook voor een parallel universum.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 10 jul 2007 18:11

Lumière schreef:Maar dan zou je er van uit gaan dat God eeuwig is. Want anders kun je het mysterie van het begin nooit oplossen, en dat geldt ook voor een parallel universum.
Jij denkt dat we het mysterie van het begin ooit helemaal zullen kunnen oplossen? Ik denk dat, mocht er ooit iets van een 'oplossing' voor komen, dit alleen maar zal leiden tot nieuwe mysteries. Zoals altijd in de natuurkunde.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 jul 2007 20:01

Klefbeer schreef:Jij denkt dat we het mysterie van het begin ooit helemaal zullen kunnen oplossen?
Dat is toch al gebeurd? Het antwoord is 42.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 jul 2007 20:05

Colonel_Kurz schreef:
Klefbeer schreef:Jij denkt dat we het mysterie van het begin ooit helemaal zullen kunnen oplossen?
_O_

Alleen, wat was nu eigenlijk de vraag...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 10 jul 2007 20:08

Eigenlijk wat het begin was van alles en ja dat gaat mij net even te ver en het kan me eigenlijk ook niet veel schelen er zal heus wel een eind aan komen. :wink:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 10 jul 2007 23:23

Colonel_Kurz schreef:
_O_

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 11 jul 2007 11:22

WizardOfOss schreef:Alleen, wat was nu eigenlijk de vraag...
Komen ze daar niet achter als ze in de prehistorie een potje gaan scrabbelen?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 11 jul 2007 13:06

Ann McDunn schreef:Eigenlijk wat het begin was van alles en ja dat gaat mij net even te ver en het kan me eigenlijk ook niet veel schelen er zal heus wel een eind aan komen. :wink:
Wel aan onze aardkloot, maar niet aan het universum denk ik (zeg ik nu heel voorzichtig met mijn geringe kennis over het heelal, materie en energie).

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 jul 2007 13:39

Met mijn geringe kennis kan ik er helemaal niets van zeggen, maar aannemen dat het universum eindeloos is doe ik wel, de aardkloot zijn we met zijn allen al aardig aan het verkloten, misschien dat wij het met z'n allen niet mee zullen maken, maar daar komt vast een eind aan. :wink:

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 11 jul 2007 15:29

PUMA schreef:
Geen idee.

Maar ik weet niet of 42 het antwoord is. Op een of andere manier heb ik het idee dat The Hitchhikers Guide To Galaxy de waarheid op een of andere manier manipuleert. Het lijkt haast fictie...

Ik vermoed dat het knipoogsmileygedoe hier niet nodig zal zijn...

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 jul 2007 20:59

gollum36 schreef:
PUMA schreef:
Geen idee.

Maar ik weet niet of 42 het antwoord is. Op een of andere manier heb ik het idee dat The Hitchhikers Guide To Galaxy de waarheid op een of andere manier manipuleert. Het lijkt haast fictie...
Fictie?!? Ech nie! Er waggelt bij ons op kantoor een collega rond, da's in zo ongeveer alles exact Marvin. Alleen dan wat depressiever.

Plaats reactie