Spiritualiteit en Wetenschap

Bespreek het actuele nieuws.
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 jul 2007 17:31

Ann McDunn schreef:Met mijn geringe kennis kan ik er helemaal niets van zeggen, maar aannemen dat het universum eindeloos is doe ik wel, de aardkloot zijn we met zijn allen al aardig aan het verkloten, misschien dat wij het met z'n allen niet mee zullen maken, maar daar komt vast een eind aan. :wink:
Daar komt zeker een einde aan..alles wat een begin heeft heeft ook een eind, alles wat zich in de cosmos bevindt beweegt zich met een constante snelheid weg van een punt, wat het centrum van het universum lijkt te zijn..alle sterrenstelses bewegen zich met een constante snelheid weg van een soort centrum waar alles ooit begon..als je genoeg terugrekent kom je op die plek terug..in feite is dit punt tot 1 seconde terug te berekenen..een soort eeuwig voortdurende explosie van waarschijnlijk materie die eens onstabiel raakte.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 12 jul 2007 17:50

emperor schreef:alle sterrenstelses bewegen zich met een constante snelheid weg van een soort centrum waar alles ooit begon..als je genoeg terugrekent kom je op die plek terug..in feite is dit punt tot 1 seconde terug te berekenen..een soort eeuwig voortdurende explosie van waarschijnlijk materie die eens onstabiel raakte.
Dan refereer je eigenlijk aan de Big Bang, maar dat hoeft niet het begin geweest te zijn. Zo zijn er ook theorieen als de Big Crunch, die ervan uitgaat dat er universa steeds in elkaar klappen (Big Crunch) en daarna weer uitzetten (Big Bang). En dat is maar een van de vele theorieen die er bestaan.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 jul 2007 17:52

net als een elastiek..

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 12 jul 2007 22:14

ash_ schreef:Dan refereer je eigenlijk aan de Big Bang, maar dat hoeft niet het begin geweest te zijn. Zo zijn er ook theorieen als de Big Crunch, die ervan uitgaat dat er universa steeds in elkaar klappen (Big Crunch) en daarna weer uitzetten (Big Bang). En dat is maar een van de vele theorieen die er bestaan.
Het vervelende is ook dat al die theorieën niet of nauwelijks door experimenten te falsificeren zijn. Je maakt niet even een Big Bang in het lab. Het blijft dus allemaal toch een beetje koffiedik kijken, iets wat voor de astrofysica nog meer geldt dan voor de natuurkunde in het algemeen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 13 jul 2007 00:16

Klefbeer schreef:
ash_ schreef:Dan refereer je eigenlijk aan de Big Bang, maar dat hoeft niet het begin geweest te zijn. Zo zijn er ook theorieen als de Big Crunch, die ervan uitgaat dat er universa steeds in elkaar klappen (Big Crunch) en daarna weer uitzetten (Big Bang). En dat is maar een van de vele theorieen die er bestaan.
Het vervelende is ook dat al die theorieën niet of nauwelijks door experimenten te falsificeren zijn. Je maakt niet even een Big Bang in het lab. Het blijft dus allemaal toch een beetje koffiedik kijken, iets wat voor de astrofysica nog meer geldt dan voor de natuurkunde in het algemeen.
Klopt, vandaar ook dat er zoveel theorieen zijn. Het zal me niks verbazen als we er nooit achterkomen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 jul 2007 11:26

Toch is het wel eens geprobeerd om een soort oer-atmosfeer te creeren zoals die er was toen de aarde pas ontstaan was, en te zien of er wat zou gebeuren...ik weet alleen de uitslag niet meer.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 14 jul 2007 12:19

emperor schreef:Toch is het wel eens geprobeerd om een soort oer-atmosfeer te creeren zoals die er was toen de aarde pas ontstaan was, en te zien of er wat zou gebeuren...ik weet alleen de uitslag niet meer.
Het experiment van Miller.
Onder invloed van elektrische ladingen ontstonden er toen aminozuren.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 jul 2007 12:21

Rooster schreef:
emperor schreef:Toch is het wel eens geprobeerd om een soort oer-atmosfeer te creeren zoals die er was toen de aarde pas ontstaan was, en te zien of er wat zou gebeuren...ik weet alleen de uitslag niet meer.
Het experiment van Miller.
Onder invloed van elektrische ladingen ontstonden er toen aminozuren.
..groovy!

chaosje
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door chaosje » 20 aug 2007 23:22

PUMA

Dat is trouwens niet waar. Materie kan ontstaan uit energie, dus de materie zelf hoeft niet eeuwig te zijn (E = mc²). Wat ik me alleen afvroeg hoe ik de energie moest zien waaruit de materie ontstaat.
Wat is licht? is het materie? het gedraagt zich als materie? is het straling? het gedraagt zich als straling ;)
Er gebeuren rare dingen op snelheid c, zoals absolute ruimtevervorming? Wat zien we nog als iets beweegt op c? Het is oneindig zwaar, het is oneindig klein, als je nog even verder denkt zou je denken dat het universa zijn die ons verlichten :)
Lumière

Maar dan is die energie toch alsnog eeuwig? Ik ben hier al vaker op vastgelopen; want hoe is die energie dan in het 'niets' ontstaan?
Na een oneindigheid van tijd besefte het niets dat het niets was, en daarmee iets was, het antwoord schuilt niet in niets of iets maar in oneindigheid, ik raad aan Cantor erop na te slaan, iemand die zichzelf gek heeft gemaakt om dit raadsel te beantwoorden.
gollum36

Bier, wat is daar zo bijzonder aan?
* Vol vitamine B
* Relaxeert de spieren, en anti-stress = langer leven
* Spoelt de nieren door, weg met het gif!
* Ooit zelf bier proberen te maken?
Lumière

Maar dan zou je er van uit gaan dat God eeuwig is. Want anders kun je het mysterie van het begin nooit oplossen, en dat geldt ook voor een parallel universum.
Ook hier schuilt het antwoord in eindige oneindigheid.
Stel ik krijg een oneindig groot vel papier, en iemand zegt me alle getallen tot in de oneindigheid op te schrijven, maar als ik klaar ben, is er een oneindigheid aan vellen papier waarmee ik hetzelfde moet doen, maak ik dan mezelf gek in me dood te staren op oneindigheid?!
Bedenk dat oneindigheid niet bestaat, omdat wat niet zal zijn, niet is! Dat is nu eenmaal een eigenschap van tijd.

Of om met Douglas Adams te spreken: 'If you escape the end of the universe with an impropability drive, who knows what would happen?'
Ann McDunn

Met mijn geringe kennis kan ik er helemaal niets van zeggen, maar aannemen dat het universum eindeloos is doe ik wel, de aardkloot zijn we met zijn allen al aardig aan het verkloten, misschien dat wij het met z'n allen niet mee zullen maken, maar daar komt vast een eind aan.
Niet met z'n allen, maar een klein groepje :)
emperor

Daar komt zeker een einde aan..alles wat een begin heeft heeft ook een eind, alles wat zich in de cosmos bevindt beweegt zich met een constante snelheid weg van een punt, wat het centrum van het universum lijkt te zijn..alle sterrenstelses bewegen zich met een constante snelheid weg van een soort centrum waar alles ooit begon..als je genoeg terugrekent kom je op die plek terug..in feite is dit punt tot 1 seconde terug te berekenen..een soort eeuwig voortdurende explosie van waarschijnlijk materie die eens onstabiel raakte.
Adem in... Adem uit... :)

Maar instabiel? daar ben ik het mee oneens..
Chaostheorie zegt juist dat uit de combinatie van deze (chaostische) deeltjes er orde ontstaat, in de vorm van schoonheid (liefde?).
Bijv: Neem je de beweging van de planeten krijg je een julia-set of mandelbrot-set en de plaatjes die dat oplevert op een computer zijn mooier dan de meeste kunst,... Er is meer tussen hemel en aarde.. Er is ook meer tussen de aarde en het heelal!!

7 cirkels ervoor
7 cirkels erna
1 middelpunt, maakt geen 15 ;)

0 is net zo magisch als 1 :)
Geen wonder dat er computers bestaan :)

Psycho-M
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Psycho-M » 21 aug 2007 08:22

chaosje schreef: Ook hier schuilt het antwoord in eindige oneindigheid.
Stel ik krijg een oneindig groot vel papier, en iemand zegt me alle getallen tot in de oneindigheid op te schrijven, maar als ik klaar ben, is er een oneindigheid aan vellen papier waarmee ik hetzelfde moet doen, maak ik dan mezelf gek in me dood te staren op oneindigheid?!
Bedenk dat oneindigheid niet bestaat, omdat wat niet zal zijn, niet is! Dat is nu eenmaal een eigenschap van tijd.
Chuck Norris counted to infinity.......twice! :D

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 21 aug 2007 19:25

Psycho-M schreef:
chaosje schreef: Ook hier schuilt het antwoord in eindige oneindigheid.
Chuck Norris counted to infinity.......twice! :D
:D _O_

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 21 aug 2007 19:42

chaosje schreef: 0 is net zo magisch als 1 :)
Geen wonder dat er computers bestaan :)
Het meest magische getal voor mij is 9, ik denk ook dat de computer nooit slimmer zal/kan worden dan de mens die hem uitvond.
het brein van de mens overtreft nog steeds de meest complexe computer op aarde.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 aug 2007 19:46

En dan te bedenken dat we maar een heel klein gedeelte van onze hersenen gebruiken (sommige héél weinig, maar dat is weer een ander verhaal). :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 21 aug 2007 20:05

chaosje schreef: Maar instabiel? daar ben ik het mee oneens..
Chaostheorie zegt juist dat uit de combinatie van deze (chaostische) deeltjes er orde ontstaat, in de vorm van schoonheid (liefde?).
Bijv: Neem je de beweging van de planeten krijg je een julia-set of mandelbrot-set en de plaatjes die dat oplevert op een computer zijn mooier dan de meeste kunst,... Er is meer tussen hemel en aarde.. Er is ook meer tussen de aarde en het heelal!!
..ja, dat weet ik wel maar je hebt natuurlijk zoveel theorien..
ik denk dat die zogenaamde orde toeval (toeval in de zin van een bepaalde samenstelling en onderlinge verhouding) is en dat er altijd al een vorm van orde heeft bestaan en wij dat chaos noemen omdat we deze zogenaamde orde niet direct waarnemen of herkennen.

Ikzelf geloof dat alles in het universum verbonden is met elkaar en alles invloed op elkaar uitoefent, op die manier reageert het ene deeltje altijd op het andere zo zal er altijd een vorm van orde ontstaan uit ogenschijnlijke chaos (1 deeltje die onregelmatig en chaotisch reageert, kan door toevoeging van een ander deeltje plotseling een regelmaat hebben) wat waarschijnlijk een natuurlijke reactie is, de natuur probeert altijd een soort balanssituatie te maken..en zo zou het met het begin van het universum misschien ook gebeurt zijn.
Misschien heeft de quantum mechanica hier een antwoord op..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 21 aug 2007 20:41

Ann McDunn schreef:En dan te bedenken dat we maar een heel klein gedeelte van onze hersenen gebruiken (sommige héél weinig, maar dat is weer een ander verhaal). :D
..niet echt, je gebruikt je hersenen wel helemaal, alleen kleine gedeeltes per keer..bij de ene mens zijn sommige delen beter ontwikkeld dan bij de andere..ik ken hooggeleerden die niet eens weten hoe een telefoon werkt bijv.

Plaats reactie