Hoe ver mag je gaan in de strijd tegen het 'slechte'?

Bespreek het actuele nieuws.
Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Hoe ver mag je gaan in de strijd tegen het 'slechte'?

Bericht door Luce » 29 apr 2006 11:45

De laatste maanden, eigenlijk al langer, is er veel rumoer geweest rond de marteling van vermoedelijke terroristen. Intussen worden er weinig harde maatregelen genomen om dergelijke activiteiten te stoppen. Wat vinden de bezoekers van FilmTotaal daar no uvan vroeg ik me af, schaam je vooral niet om niet politiek correcte reacties te geven:D .

Persoonlijk denk ik dat men zulke acties gedoogd omdat de illusie heerst dat de wereld er zo veiliger op word. Nu ik er over nadenk zie ik tot op zekere hoogte een parallel met het installeren van regimes ten tijde van de Koude Oorlog. Vaak werden de marionet-regimes door kapitalistische (lees: de VS) én communistische landen (vooral de Sovjet Unie) gesteund, ookal bleken de binnenlandse omstandigheden nogal eens dictatoriaal te zijn. Maar ja, de 'slechten' moesten overwonnen worden, en het doel heiligt de middelen, zo dacht men. Sowieso bestaat er naar mijn mening geen pure vorm van goed of slecht, en word er op de manier zoals met de nieuwste dreiging aller dreigingen alleen maar meer haat en verdeeldheid gecreërd.

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 29 apr 2006 13:19

Ik ben fel tegen iedere vorm van geweld dan ook. Ik vind dus ook niet dat marteling van vermoedelijke terroristen gedoogd mag worden...we leven niet meer in de middeleeuwen!
Ik heb een half jaar terug of iets dergelijks bij netwerk een documentaire gezien over een paar mensen die een aantal nachten werden behandeld zoals de terroristen op Guantanamo-Bay worden behandeld. Daar word ik nou echt enorm akelig van, dat is gewoon onmenselijk.

Ik veroordeel de terroristische aanslagen, maar ik veroordeel de reactie van het westen daarop minstens net zo hard!

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 29 apr 2006 13:32

Geweld mag wat mij betreft gebruikt worden om de veiligheid van de mens te waarborgen. Terroristen hebben geen regels, willen wij aanslagen voorkomen dan kan het niet zo zijn dat het niet voorkomen kan worden, omdat in het reglement staat dat je niet iets 'overtuigender' mag zijn in je ondervraging.
Natuurlijk moeten overheden dit niet laten uitlekken naar de bevolking, het domste wat je kan doen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 29 apr 2006 14:42

Geweld 'mag',mijns inziens alleen gebruikt worden,om jezelf te beschermen,of omdat je voedsel nodig hebt om te eten.
Het geweld wat wij nu kennen van terroristische acties,is een voortvloeisel van inmenging/bemoeienissen van grootmachten in landen waar ze niets te zoeken hebben.

Wat is 'the root of all evil?'..waar begint de ellende,misschien het antwoordt daarop,is een gedeelte van de oplossing.

Wat is goed en wat is slecht?..goed is wat je wil,slecht is wat je niet wil,maar wat goed is voor de een,kan weer slecht zijn voor de ander..

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 29 apr 2006 17:11

Alle martelpraktijken keur ik ten sterkste af, het maakt mij helemaal niet uit wie die uitvoert. Eligius haalde Guantanamo-Bay aan en ergens geloof ik toch dat het waar is dat er ook "vermoedelijke" terroristen elders op de wereld in gevangenissen zijn gebracht. Ik vind het onmenselijk, op zich is het al vreselijk dat er zoveel mensen in slechte gevangenissen zijn opgesloten die misschien wel helemaal niets gedaan hebben. Megalomaniac schrijft dat wat hem betreft geweld gebruikt mag worden om de veiligheid van de mens te waarborgen, maar daar ben ik het niet mee eens, oppakken, veroordelen en als er van schuld sprake is een langdurige gevangenisstraf, maar nooit doen wat je anderen kwalijk neemt en voor het uitlekken dat dom is, daar kan je nooit wat aan doen en ik vind het wel goed dat het uitkomt. Overigens is er in welke of wat voor oorlog dan ook oplaatst weinig politieke correctheid meer over. Stel dat wij een dictator hadden en die had ontzettend veel kwaad gedaan, is het dan gerechtvaardigd om onschuldige mensen gevangen te zetten en dan ook nog eens te martelen? Denk er eens aan hoe men dat zelf zou ervaren.
Laatst gewijzigd door Ann McDunn op 30 apr 2006 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Youfock
Bijrol
Bijrol

Bericht door Youfock » 29 apr 2006 17:25

Heel simpel: Bemin je vijanden boven je vrienden! Tadaaa!

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 29 apr 2006 17:32

Ann McDunn schreef: Megalomaniac schrijft dat wat hem betreft geweld gebruikt mag worden om de veiligheid van de mens te waarborgen, maar daar ben ik het niet mee eens, oppakken, veroordelen en als er van schuld sprake is een langdurige gevangenisstraf, maar nooit doen wat je anderen kwalijk neemt...
Dan moet het strafbare feit al gepleegd zijn dus, martelpraktijken als straf keur ik af, om informatie te verzamelen over het voorkomen van terroristische praktijken zie ik als een noodzakelijk kwaad.
...en voor het uitlekken dat dom is, daar kan je nooit wat aan doen en ik vind het wel goed dat het uitkomt.
Persoonlijk wil ik er om wedden dat wij nog niet eens de helft weten van alle martelpraktijken van bijvoorbeeld de westerse landen.
Overigens is er in welke of wat voor oorlog dan ook oplaatst weinig politieke correctheid meer over. Stel dat wij een dictator hadden en die had ontzettend veel kwaad gedaan, is het dan gerechtvaardigd om onschuldige mensen gevangen te zetten en dan ook nog eens te martelen? Denk er eens aan hoe men dat zelf zou ervaren.
Natuurlijk is dat verwerpelijk, onschuldige mensen martel je niet, dat lijkt me duidelijk. Ik had het dan ook over het martelen om informatie te verzamelen waardoor je massamoord kan voorkomen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 29 apr 2006 17:50

Youfock schreef:Heel simpel: Bemin je vijanden boven je vrienden! Tadaaa!
..bemin jij iemand die je dochtertje van 7 heeft verkracht en je moeder vermoord?..

Youfock
Bijrol
Bijrol

Bericht door Youfock » 29 apr 2006 17:59

emperor schreef:
..bemin jij iemand die je dochtertje van 7 heeft verkracht en je moeder vermoord?..
Uhmm, het is gewoon een kwestie van tijd! Als het bij mij zou gebeuren, dan zou ik hem persoonlijk kielhalen! We zijn allemaal mensen!

Dus dat betekent: we zijn niet perfect! Je moet achterhalen: waarom zou iemand dat dan doen? En de kunst is om te vergeven en vergeten!

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 29 apr 2006 18:09

Youfock schreef:
emperor schreef:
Uhmm, het is gewoon een kwestie van tijd! Als het bij mij zou gebeuren, dan zou ik hem persoonlijk kielhalen! We zijn allemaal mensen!

Dus dat betekent: we zijn niet perfect! Je moet achterhalen: waarom zou iemand dat dan doen? En de kunst is om te vergeven en vergeten!
Wat bazel je nou? Aan de ene kant zeg je dat je hem zou kielhalen, maar aan de andere kant moet je maar vergeven en vergeten? Zoiets is onvergeeflijk, punt. Dat heeft niets te maken met het niet perfect zijn van de mens.

Youfock
Bijrol
Bijrol

Bericht door Youfock » 29 apr 2006 18:11

Megalomaniac schreef:
Youfock schreef:
emperor schreef: ..bemin jij iemand die je dochtertje van 7 heeft verkracht en je moeder vermoord?..

Wat bazel je nou? Aan de ene kant zeg je dat je hem zou kielhalen, maar aan de andere kant moet je maar vergeven en vergeten? Zoiets is onvergeeflijk, punt. Dat heeft niets te maken met het niet perfect zijn van de mens.
Och ja! Ik probeer het wel te doen! Alles is te vergeven, het is gewoon een kwestie van tijd en geloof, makker! :Y

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 30 apr 2006 08:08

Ann McDunn schreef:Alle martelpraktijken keur ik ten sterkste af, het maakt mij helemaal niet uit wie die uitvoert. Lucius haald Guantanamo-Bay aan en ergens geloof ik toch dat het waar is dat er ook "vermoedelijke" terroristen elders op de wereld in gevangenissen zijn gebracht. Ik vind het onmenselijk, op zich is het al vreselijk dat er zoveel mensen in slechte gevangenissen zijn opgesloten die misschien wel helemaal niets gedaan hebben. Megalomaniac schrijft dat wat hem betreft geweld gebruikt mag worden om de veiligheid van de mens te waarborgen, maar daar ben ik het niet mee eens, oppakken, veroordelen en als er van schuld sprake is een langdurige gevangenisstraf, maar nooit doen wat je anderen kwalijk neemt en voor het uitlekken dat dom is, daar kan je nooit wat aan doen en ik vind het wel goed dat het uitkomt. Overigens is er in welke of wat voor oorlog dan ook oplaatst weinig politieke correctheid meer over. Stel dat wij een dictator hadden en die had ontzettend veel kwaad gedaan, is het dan gerechtvaardigd om onschuldige mensen gevangen te zetten en dan ook nog eens te martelen? Denk er eens aan hoe men dat zelf zou ervaren.
Lieverd, het is Eligius en niet Lucius :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 30 apr 2006 08:25

Youfock schreef:
emperor schreef:

Ik verwachtte een ander antwoordt..zoiets van: die persoon wordt door God gestraft ..of iets dergelijks...hmm.

Josey Wales
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door Josey Wales » 30 apr 2006 09:49

emperor schreef:
Youfock schreef:
emperor schreef: ..bemin jij iemand die je dochtertje van 7 heeft verkracht en je moeder vermoord?..

Ik verwachtte een ander antwoordt..zoiets van: die persoon wordt door God gestraft ..of iets dergelijks...hmm.
Ach, dat een mens zich enorm tegenspreekt en onzin uitbraakt wil niet meteen zeggen dat hij gelovig is en/of God er met de haren bij sleept :lol:

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 30 apr 2006 13:23

Eligius sorry, ik heb het weer helemaal goed gemaakt en als jij het niet had gequote was het helemaal niet opgemerkt. :oops:

Plaats reactie