Werking van de hersenen

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Werking van de hersenen

Bericht door emperor » 03 jun 2006 12:43

Een groot mysterie is het nog,de precieze werking van de menselijke hersenen,toch zijn er enkele mysteries reeds (gedeeltelijk) ontrafeld,
zo weet men bijv. dat een stukje geheugen niet in 1 enkel gedeelte wordt bewaard,maar dat er ook copietjes,en onderdelen van dat stukje geheugen over andere hersengebieden verspreid zijn..waarschijnlijk is dit een soort veiligstelling,(back-up)dat mocht er wat met 1 gedeelte van de hersenen gebeuren,dan is het niet onherroepelijk verloren..zo kan het bijv.zijn dat er bepaalde hersen gedeeltes uitvallen en worden overgenomen zonder dat je er erg in hebt.

Wat is een geheugen?..
als ik iets opsla op mijn harddisk en het na een half jaar weer terugvindt,staat het er nog wel op,maar zelf weet ik meestal niet eens meer wat het nou precies was,volgens mij werken de menselijke hersenen op een soortgelijke manier..als je maar diep genoeg nadenkt,en soms met behulp van steuntjes,zoals geur,of geluid zijn deze herinneringen weer aan te boren.

Maar hoe en in welke vorm wordt zoiets nou opgeslagen?..als je het vergelijkt met een soort digitale opslag..moeten het totaal van een menselijke brein miljarden gigabytes zijn,zoniet veel meer.
Een waanzinnig complexe en ingenieuze computer eigenlijk.
Of het werkt eigenlijk heel simpel door gebruik te maken van steeds terugkerende basisonderdelen van waaruit geur en geluid,en smaak is opgebouwd.

Alles wat je ziet en hoort ruikt en voelt,worden via elektrische impulsen naar de hersenen en hersenschors getransporteerd..met zo'n ingewikkeld systeem van neuroverbindingen zou je wel eens wat problemen kunnen verwachten..maar daar wil ik het niet over hebben.

Puur hoe het zou kunnen dat je bijv. nog weet dat je een jaar of 4 was,en in die bepaalde zandbak zat..(ik liep er na 35 jaar weer eens langs,en precies dezelfde gevoelens en herinneringen kwamen weer naar boven...de angst voor de prik tegen ziektes die ik daar kreeg en dat ik mijn arm daarbij had opengehaald,de ruzie die ik had met een groepje jongens die een meisje plaagden,en ik als enige het voor het meisje opnam,ik wist het weer als de dag van gisteren...fantastisch eigenlijk!...maar ik zie mezelf dan meestal in een soort third person belevenis...van buiten af zeg maar.

Ik denk ook dat ieder mens,onafhankelijk van je IQ alles opneemt,en in 1 oogwenk zie je misschien honderden dingen,je bent gefocussed op datgene wat je aandacht trekt,maar alles eromheen neem je ook op..bijv.je kijkt naar je scherm,maar je ziet in je ooghoek ook de gordijnen hangen,of die bloempot staan maar omdat dat je volle aandacht niet heeft,neem je dat niet bewust op,maar wordt dat onderdeel wel opgeslagen en zou je dus met gebruik making van de nodige technieken,ook dit kleine detail weer terug kunnen halen van dat moment.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 03 jun 2006 12:59

Hmm. Leuk verhaal, maar wat moeten we er eigenlijk mee? Of is het gewoon een ode aan de hersenen? Ik snap het niet.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 jun 2006 13:19

Jusjuh schreef:Hmm. Leuk verhaal, maar wat moeten we er eigenlijk mee? Of is het gewoon een ode aan de hersenen? Ik snap het niet.
..het zijn gewoon wat hersenspinsels,waarop je kan reageren of over meepraten met je eigen ideeen/ervaringen/filosofie/beweringen/ver(be)wondering enz.als er niemand is die het wat interesseert dan houd het snel op natuurlijk,en ga ik er ook niet verder over door.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 04 jun 2006 11:24

Het schijnt ook zo te zijn dat ieder mens de realiteit op een andere manier waarneemt..dus onze hersenen werken ook nog een keer verschillend,aangetoonde anatomische verschillen zijn er bij mannen en vrouwen..en of het een wetenschappelijk feit is weet ik niet,maar laatst las ik dat de hersenen van homofielen ook zouden verschillen met de hersens van een hetero..dus homo zou je niet worden van een film kijken,maar zou al vast staan vanaf het emryonale stadium..
toch heel apart allemaal.

Dat we de realiteit allemaal op een andere manier waarnemen kun je wel laten beamen op een politieburo..als er bijv. een ongeluk gebeurt,en 5 mensen zijn getuige van datzelfde ongeluk,vertellen ze toch allemaal een ander verhaal.
Heel wonderlijk.

Plaats reactie