(Alweer) Verkiezingen

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Op welke partij ga jij stemmen?

CDA
1
2%
VVD
11
19%
PvdA
8
14%
D'66
2
3%
GroenLinks
9
16%
SP
18
31%
CU/SGP
4
7%
anders, namelijk...
5
9%

Totaal aantal stemmen: 58

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 nov 2006 10:08

Het is net Nederland in het klein hier :) Wat ik maak van de verkiezingsuitslag? Nou, het blijkt maar weer dat Nederland ontzettend verdeeld is en eigenlijk niet weet waar het op moet stemmen. De lijsttrekkers slagen er maar met moeite in om hun standpunten over te dragen.

Thom de Graaf zei gisteren dat Nederland blijkbaar kiest voor mensen waar duidelijk van is waar ze voor staan: Balkenende, Marijnissen en Wilders. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Stuk voor stuk zijn dat mensen met een uitgesproken mening en boodschap: ze bieden een heel duidelijke koers aan (als je het in het negatieve wil draaien, zou je kunnen zeggen dat het populisten zijn, al geldt dat minder voor Balkenende). Dit zou ook de winst van de Partij voor de Dieren kunnen verklaren. Van mensen als Rutte en zeker Bos is het, ondanks dat je weet aan welke kant van het politieke spectrum ze staan, allemaal wat onduidelijker waar ze precies voor staan.

Overigens vind ik de grote winst van de partij van Wilders ook jammer maar als je het in verhouding ziet tot de 26 zetels van de LPF in 2002 valt het allemaal nog wel mee.

En nu? Een moeilijke, zeer moeilijke formatie waar eigenlijk alleen een coalitie CDA, PvdA en CU uit voort zou kunnen komen. Klinkt niet erg stabiel dus ik vermoed dat we binnen afzienbare tijd weer richting de stembus kunnen hobbelen.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 12:10

ruben schreef:what the fuck... 9 zetels voor die gek?
't moet godverdomme niet gekker worden. wat heeft die man ooit voor zinnigs gezegd? komt toch weer de vraag boven: waarom zou je in hemelsnaam in een land blijven wonen waar het CDA ondanks alles toch weer de grootste is, en Wilders met zijn kinderlijke nonsens praatjes in een keer 9 zetels.
Hoera voor democratie!

Maar stiekem ben ik het wel met je eens dat Wilders die 9 zetels niet had moeten krijgen.. Die hadden naar de VVD moeten gaan ;)

Anyway, ik ben zeer benieuwd wat het CDA gaat doen. Het liefst werken ze niet samen met PvdA, dus het zou best zo kunnen zijn dat je iets als CDA, VVD, PVV, D66 krijgt ofzo.. Blijft kut, vier partijen en dan ook nog Wilders, maar beter dan een volledig links kabinet. Alhoewel, volgens mij wil eigenlijk niemand met Wilders regeren, dus tja.. ik weet et ook niet :)

Noodles
Bijrol
Bijrol

Bericht door Noodles » 23 nov 2006 12:17

Megalomaniac schreef:CDA, VVD, PVV, D66 ..
_O_

maar helaas maar 75 zetels :(

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 12:19

Noodles schreef:
_O_

Ik dacht 76, of heb ik nou slecht geteld? CDA=42, VVD=22, PVV=9, D66=3, maakt 76 toch?

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 23 nov 2006 12:19

Megalomaniac schreef:
't moet godverdomme niet gekker worden. wat heeft die man ooit voor zinnigs gezegd? komt toch weer de vraag boven: waarom zou je in hemelsnaam in een land blijven wonen waar het CDA ondanks alles toch weer de grootste is, en Wilders met zijn kinderlijke nonsens praatjes in een keer 9 zetels.
Hoera voor democratie!

Maar stiekem ben ik het wel met je eens dat Wilders die 9 zetels niet had moeten krijgen.. Die hadden naar de VVD moeten gaan ;)

Anyway, ik ben zeer benieuwd wat het CDA gaat doen. Het liefst werken ze niet samen met PvdA, dus het zou best zo kunnen zijn dat je iets als CDA, VVD, PVV, D66 krijgt ofzo.. Blijft kut, vier partijen en dan ook nog Wilders, maar beter dan een volledig links kabinet. Alhoewel, volgens mij wil eigenlijk niemand met Wilders regeren, dus tja.. ik weet et ook niet :)
iedereen loopt altijd te zeiken op links, maar wanneer hebben wij nou voor het laatst een echt links kabinet gehad? Inderdaad. Dus geef ze een kans, ipv weer die halfzachte CDA.

Sowieso geen D66 meer. Dat kunnen ze niet maken.

Noodles
Bijrol
Bijrol

Bericht door Noodles » 23 nov 2006 12:22

Megalomaniac schreef:
Noodles schreef:
_O_

Ik dacht 76, of heb ik nou slecht geteld? CDA=42, VVD=22, PVV=9, D66=3, maakt 76 toch?
ja, CDA is maar 41 helaas

Maar laten we hopen op de restzetel (maandag bekend) :D

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 12:23

ruben schreef:
Megalomaniac schreef:
Hoera voor democratie!

iedereen loopt altijd te zeiken op links, maar wanneer hebben wij nou voor het laatst een echt links kabinet gehad? Inderdaad. Dus geef ze een kans, ipv weer die halfzachte CDA.

Sowieso geen D66 meer. Dat kunnen ze niet maken.
Als iedereen altijd op links loopt te zeiken, hoe kan het dan dat SP ineens met 26!! zetels de 2e kamer in komt? Ik merk hier ook wel dat het gros van ft links georïenteerd is, dus nauwelijks gezeik hier. Ik hoor meer gezeik hier over rechts dan links, dus waar je dat vandaan haalt..

Godzijdank hebben we lang geleden een écht links kabinet gehad. Als ik de partij programma's lees dan zie ik eigenlijk exact hetzelfde als Noodles gebeuren. Misschien niet binnen 4 jaar, maar wel op langere termijn.

Wat betreft D66 ben ik het wel met je eens, maar ik zie zo snel geen andere keuze voor een centrum rechtse coalitie :)

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 23 nov 2006 12:24

Megalomaniac schreef:Maar stiekem ben ik het wel met je eens dat Wilders die 9 zetels niet had moeten krijgen.. Die hadden naar de VVD moeten gaan ;)
Ja, wat mij betreft ook maar Geert heeft die stemmen naar zich toegetrokken met een programma dat op een paar (voor 'zijn' stemmers essentiële) punten radicaal verschilt met dat van de VVD. Blijkbaar is één-tiende van de bevolking het eens met zijn standpunten over de islam, het directe verband tussen de immigratiestroom en de criminaliteit en het onder geen beding toetreden van Turkije tot de EU (waar ik het overigens ook mee eens ben).

Ik heb zelf weinig te maken met de problemen die hij aan de kaak stelt, maar als je in Schotelvaart woont en geterroriseerd wordt door een stel Marrokaanse pubers die de hele dag niets anders doen dan jou en de rest van de samenleving minachten en het bloed onder de nagels vandaan halen denk ik dat de keus voor iemand die zegt waar het op staat en die problemen durft te benoemen in de persoon van Thunderbird-Wilders snel gemaakt is...

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 23 nov 2006 12:27

ruben schreef:Sowieso geen D66 meer. Dat kunnen ze niet maken.
Mee eens, maar ik heb het gevoel dat D66 dat op dit moment als partij ook absoluut niet ambieerd.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 12:27

LuciusMalfoy schreef:
Megalomaniac schreef:Maar stiekem ben ik het wel met je eens dat Wilders die 9 zetels niet had moeten krijgen.. Die hadden naar de VVD moeten gaan ;)
Ja, wat mij betreft ook maar Geert heeft die stemmen naar zich toegetrokken met een programma dat op een paar (voor 'zijn' stemmers essentiële) punten radicaal verschilt met dat van de VVD. Blijkbaar is één-tiende van de bevolking het eens met zijn standpunten over de islam, het directe verband tussen de immigratiestroom en de criminaliteit en het onder geen beding toetreden van Turkije tot de EU (waar ik het overigens ook mee eens ben).

Ik heb zelf weinig te maken met de problemen die hij aan de kaak stelt, maar als je in Schotelvaart woont en geterroriseerd wordt door een stel Marrokaanse pubers die de hele dag niets anders doen dan jou en de rest van de samenleving minachten en het bloed onder de nagels vandaan halen denk ik dat de keus voor iemand die zegt waar het op staat en die problemen durft te benoemen in de persoon van Thunderbird-Wilders snel gemaakt is...
Agreed, het is voor mij ook niet echt een NIMBY ofzo, maar als je een algeheel moskëen verbod wil instellen ben je wat mij betreft ongelooflijk verkeerd bezig. Als dat er door komt, zet je Moslims helemaal op scherp, dat gaan ze echt niet accepteren en gelijk hebben ze.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 23 nov 2006 12:31

het gaat niet eens om het benoemen van de problemen - dat doen andere partijen ook, zij het een stuk genuanceerder - maar het zijn zijn 'oplossingen', welke eigenlijk geen oplossingen zijn. Blijkbaar spreken die mensen aan, en dat baart me toch wel zorgen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 nov 2006 12:56

LuciusMalfoy schreef:Blijkbaar is één-tiende van de bevolking het eens met zijn standpunten over de islam, het directe verband tussen de immigratiestroom en de criminaliteit en het onder geen beding toetreden van Turkije tot de EU (waar ik het overigens ook mee eens ben).
Hoe kom je aan een tiende? Volgens de uitslagen is nog geen 6% van de stemmen voor Wilders.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 13:07

ruben schreef:het gaat niet eens om het benoemen van de problemen - dat doen andere partijen ook, zij het een stuk genuanceerder - maar het zijn zijn 'oplossingen', welke eigenlijk geen oplossingen zijn. Blijkbaar spreken die mensen aan, en dat baart me toch wel zorgen.
Ik denk dat 94% van de bevolking dat wel met je eens is. Voorop lopen trouwens zijn 'oplossingen' voor het immigratie beleid, wat een domme, populistische uitspraken. Op economisch gebied heeft hij wel een punt, het is alleen tótaal onhaalbaar in mijn ogen.. een besparing van 16 miljard op bureaucratie en ontwikkelingssamenwerking én de overheid gaat daarnaast ook nog goed functioneren? Maak dat de kat wijs..

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 23 nov 2006 13:11

ash_ schreef:
LuciusMalfoy schreef:Blijkbaar is één-tiende van de bevolking het eens met zijn standpunten over de islam, het directe verband tussen de immigratiestroom en de criminaliteit en het onder geen beding toetreden van Turkije tot de EU (waar ik het overigens ook mee eens ben).
Hoe kom je aan een tiende? Volgens de uitslagen is nog geen 6% van de stemmen voor Wilders.
Je hebt gelijk :oops: , ik zat te denken dat 9 zetels ook 9% was.... (Zat er uberhaupt niet over na te denken, maar dan nog vind ik het heel veel mensen die op Geert hebben gestemd).

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 nov 2006 13:23

Zoals ik het nu kan bekijken wordt het weer opnieuw naar de stembus gaan over een poosje.

Plaats reactie