(Alweer) Verkiezingen

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Op welke partij ga jij stemmen?

CDA
1
2%
VVD
11
19%
PvdA
8
14%
D'66
2
3%
GroenLinks
9
16%
SP
18
31%
CU/SGP
4
7%
anders, namelijk...
5
9%

Totaal aantal stemmen: 58

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 23 nov 2006 13:47

Ann McDunn schreef:Zoals ik het nu kan bekijken wordt het weer opnieuw naar de stembus gaan over een poosje.
Ik verheug me er nu al op Ann! :wink: Met zijn allen GroenLinks nog een tweede kans geven!

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 23 nov 2006 14:17

Megalomaniac schreef:Godzijdank hebben we lang geleden een écht links kabinet gehad. Als ik de partij programma's lees dan zie ik eigenlijk exact hetzelfde als Noodles gebeuren. Misschien niet binnen 4 jaar, maar wel op langere termijn.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat links staat voor het faillisement van Nederland? Oké misschien heeft de linkse kant het minder met de belastingvoordelen voor de ondernemers, maar dat is vooral ook uit sociaal oogpunt. Waar de VVD voor staat is de verrijking van de rijkere waardoor het gat tussen arm en rijk groter wordt en zodoende een sterkere polarisatie zich zal voordoen, niet goed voor de sfeer in Nederland dus.

Rechtse partijen (en het populistische SP) richten zich enkel op de Nederlandse wissewasjes en dat zal Nederland juist de das om doen. Nederland moet zich juist meer gaan richten op de internationale gemeenschap, en dat is waar GroenLinks voor staat (de Groene partijen in heel Europa zijn trouwens de enige die echt doorhebben dat we samen moeten werken).
Wij kunnen niet in ons eentje het milieuprobleem oplossen, de economie verbeteren of de immigratie stopzetten. Daarvoor hebben we de rest van Europa en de rest van de hele wereld voor nodig, want als iedereen enkel zijn eigen belangen nastreeft en niet let op wat goed is voor de internationale gemeenschap, dan krijg je inderdaad zo'n mislukte milieu-top.
De immigratie verhelpen we niet door de deuren proberen te sluiten; dat is dwijlen met de kraan open. De VVD, het CDA en de PvdV presenteren enkel korte-termijn oplossingen, die ons klauwen vol met geld kosten omdat ze op langere termijn resultatief gezien enkel nut hebben wanneer ze niet constant herhaald blijven worden. Je blijft dus altijd aan die maatregelen vastzitten, en óók aan het kostenplaatje dat erbij hoort.
GroenLinks wil juist inversteren in die landen waar het nodig is. Als het milieu verbetert, de economie in ontwikkelinslanden bijtrekt (door daar te investeren in onderwijs), dan pas zal de immigratie afnemen omdat er voor die mensen geen behoefte meer zal zijn om het eigen land (uit economische omstandigheden) te ontvluchten.
Oké, dat kost natuurlijk ook geld, maar investeren in die landen betekend ook dat zij een rol gaan spelen binnen de wereldmarkt en zodoende weer terug kunnen investeren in Nederland door handel te drijven en dergelijke.
Dat is nu misschien minder aantrekkelijker dan een acute stop van immigranten, maar op de langere termijn zal dit enkel in het voordeel van Nederland werken.
En aangezien Balkenende het constant heeft over dat we moeten denken aan de generatie na ons zal hij toch wel moeten inzien dat enkel investeren op de langere termijn goed kan zijn in plaats van enkel korte-termijn oplossingen te bieden.

Als bijvoorbeeld het Milieu niet bijtrekt zal Nederland echt goed failliet gaan. Ik wil die mensen die nu enkel kiezen voor economische groei straks wel eens horen als we de verhoging van de dijken niet meer kunnen bekostigen, simpelweg omdat dat gewoon veel te duur is, en als het zo doorgaat de zeespiegel veel harder zal stijgen dan wordt gezegd.

Geloof je dan nog echt dat de linkse partijen een faillisement van Nederland nastreven?

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 23 nov 2006 15:04

Eligius schreef:Geloof je dan nog echt dat de linkse partijen een faillisement van Nederland nastreven?
Nou, ze streven het niet na maar ze overschatten misschien wel de waarde van Nederland als vestigingsplaats van internationale bedrijven die een hoop geld binnenbrengen waar 'de linkse partijen' al die investeringen die van willen bekostigen. Als je deze bedrijven onevenredig wil gaan belasten (in hun ogen) zijn ze weg en kan je naar hun centen (die je voor die investeringen nodig had, weet je nog?) fluiten.

Je hebt het de hele tijd over samenwerken en investeren in het buitenland, en tot op zekere hoogte heb je een punt maar je positie binnen de onderhandelingen over een samenwerking, net als de hoogte van investeringen in het buitenland (echt een verschil maken zeg maar) zijn veel beter en groter als je in nationaal opzicht de boel op een beetje op een rijtje hebt. Daarom is er voor het standpunt 'eerst de binnenlandse problemen oplossen en dan gaan we verder kijken' in mijn ogen veel te zeggen.

Over het milieu zijn we het wel aardig eens, en is wereldwijde samenwerking de enige oplossing maar dat is altijd de intentie van Nederland geweest (ook van het vorige kabinet), het zijn andere, grotere landen met internationaal veel aanzien die wat dat betreft de boel stagneren en tegenhouden. Als we ervoor zorgen dat we (weer) de sterkste economie ter wereld zijn (en inderdaad, daarbij het belang van het milieu in acht blijven nemen) kunnen we op deze landen meer druk uitoefenen, wellicht...

Zo zie, je kan veel issues op twee manieren benaderen en op tegenovergestelde wijze bereik je uiteindelijk misschien hetzelfde resultaat wel...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 nov 2006 15:12

Darko schreef:
Ann McDunn schreef:Zoals ik het nu kan bekijken wordt het weer opnieuw naar de stembus gaan over een poosje.
Ik verheug me er nu al op Ann! :wink: Met zijn allen GroenLinks nog een tweede kans geven!
Die mogen van mij ook een tweede kans hebben Darko. :Y

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 nov 2006 15:21

LuciusMalfoy schreef:Je hebt het de hele tijd over samenwerken en investeren in het buitenland, en tot op zekere hoogte heb je een punt maar je positie binnen de onderhandelingen over een samenwerking, net als de hoogte van investeringen in het buitenland (echt een verschil maken zeg maar) zijn veel beter en groter als je in nationaal opzicht de boel op een beetje op een rijtje hebt. Daarom is er voor het standpunt 'eerst de binnenlandse problemen oplossen en dan gaan we verder kijken' in mijn ogen veel te zeggen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk moet je er voor zorgen dat de boel binnen Nederland in orde is maar je kunt niet eerst hier alles op orde brengen en dan pas naar het buitenland kijken. Met de globalisering die nu eenmaal een feit is, moet je *nu* al samenwerken met het buitenland wil je in de toekomst sterk staan. Bovendien blijven er natuurlijk altijd problemen binnen de landsgrenzen bestaan (het werk is nooit af) dus in dat opzicht heeft het helemaal geen zin om te wachten ;) Een combinatie van werken aan binnenlandse problemen en internationale samenwerking lijkt me de enige oplossing.

LuciusMalfoy
Regisseur
Regisseur

Bericht door LuciusMalfoy » 23 nov 2006 16:08

Je hebt helemaal gelijk ash_, ik stelde het wat ongenuanceerd maar samenwerking met het buitenland zal altijd (moeten) plaatsvinden. Alleen wat betreft sommige zaken denk ik dat je er best wel wat meer terughoudend in mag zijn.

Neem het immigratie-'probleem', jarenlang heeft nederland (in verhouding) de meeste vluchtelingen opgenomen in Europa. Als je de grenzen sluit (en dus niet potdicht, dat zijn ze nu ook niet, maar wel tot op zekere hoogte) en je eerst richt op en de verantwoordelijkheid neemt voor de mensen die er nu al zijn denk ik dat je zo slecht niet bezig bent (programmavoorstel EénNL).

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 nov 2006 16:41

Looi, ik kom er later nog ff op terug, ik heb nu niet zoveel tijd (moet je me maar ff helpen herinneren :))

grappig
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door grappig » 23 nov 2006 18:07

ruben schreef:what the fuck... 9 zetels voor die gek?
't moet godverdomme niet gekker worden. wat heeft die man ooit voor zinnigs gezegd? komt toch weer de vraag boven: waarom zou je in hemelsnaam in een land blijven wonen waar het CDA ondanks alles toch weer de grootste is, en Wilders met zijn kinderlijke nonsens praatjes in een keer 9 zetels.
Ik ben het met je eens maar waarom je nou God erbij haalt is mij een vraag? :x Maar dat is heel simpel te verklaren. Dat komt doordat een VVD opeens met Rutten aankomt zetten als Verdonk de aanvoerder was dan had Mister Blond geen zetels gehad. Tadaaa, maar ja iedere partij heeft zo zijn fouten gemaakt. PVDA nog wel het meest. Jan M. daardoor de Man geworden. :lol:

Christenunie all the way 8) Zes Zetels 8) _O_

grappig
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door grappig » 23 nov 2006 18:09

Ann McDunn schreef:
Darko schreef:
Die mogen van mij ook een tweede kans hebben Darko. :Y
Tweede kans nou dat die partij maar effe opgeheven wordt. Waarom gewoon niet terug gaan naar de beginselen van het leven. Zonder overheid gewoon weer de tien geboden. :D :oops:

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 nov 2006 18:21

grappig schreef:[...] gewoon weer de tien geboden. :D :oops:
http://youtube.com/watch?v=bZzT2pmz7VY

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 nov 2006 19:32

ash_ schreef:
grappig schreef:[...] gewoon weer de tien geboden. :D :oops:
http://youtube.com/watch?v=bZzT2pmz7VY
GOAL!!! Geweldige uitleg van George Carlin. _O_

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 23 nov 2006 20:19

LuciusMalfoy schreef:Neem het immigratie-'probleem', jarenlang heeft nederland (in verhouding) de meeste vluchtelingen opgenomen in Europa. Als je de grenzen sluit (en dus niet potdicht, dat zijn ze nu ook niet, maar wel tot op zekere hoogte) en je eerst richt op en de verantwoordelijkheid neemt voor de mensen die er nu al zijn denk ik dat je zo slecht niet bezig bent (programmavoorstel EénNL).
Dat ben ik wel met je eens. Dan krijg je denk ik ook minder van die rare gevallen dat iemand, na 11 jaar al in Nederland wonend, in één keer een toelatingsexamen moeten doen. Emperor kwam daar van de week mee geloof ik. Als je die dingen oplost, dan ben je al een stuk beter bezig dan nu. Bovendien verdienen die mensen het ook om goed behandeld te worden. Is dat ook geen onderdeel van normen & waarden?

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 nov 2006 20:28

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de uitslag hoorde. Ik vind het prima hoor, ik weet nu al wat ik dan ga stemmen. En da's wat anders dan ik nu gestemd heb.

hermit elephant
Regisseur
Regisseur

Bericht door hermit elephant » 23 nov 2006 20:58

Noodles schreef:Die schok ervaar ik nu al 12 jaar met onze MAO-isten van de SP. Helaas wordt mijn verbijstering alleen maar groter. 2 zetels was nog te overzien, maar 26? Veel mensen hebben geen flauw benul wat het zou betekenen wanneer de SP aan de macht zou komen (wat gelukkig nu niet zal gebeuren) Er zal binnen afzienbare termijn een aanzienlijke migratie stroom op gang komen van hoger opgeleiden. De huizenmarkt zal instorten door het afschaffen van de hypotheekrente aftrek en veel, met name startende, huizenbezitters zullen voor de rest van hun leven in de schulden belanden. Aangezien ondernemen in nederland niet meer aantrekkelijk zal zijn (hogere belastingen, moeilijker mensen te ontslaan, strengere milieuwetgeving, etc etc.), zullen ook bedrijven zich elder gaan vestigen en zal op de lange termijn de werkloosheid explosief stijgen. De banden met Europa en de VS zullen sowieso bekoelen...
Damn, wat een plaat voor je kop zeg! En da's nog niet eens zo erg, maar dat je 'm dan ook nog 's met twee handen zo stevig vast blijft houden!
Ik zal eens wat punten langs gaan:
- De migratie van hoger opgeleiden? Waar gaan al die mensen naartoe dan? Alsof het elders zoveel aantrekkelijker is dat mensen massaal hun vaderland gaan verlaten? Weinig realistisch en allemaal angst-aanpraterij.
- De SP bepleit niet de afschafing van de hypotheekrenteaftrek, maar een beperking van die aftrek tot een bedrag van 350.000 euro. Dat betekent dat er een einde komt aan de overheidssubsidie op villa-bezit, terwijl de ondersteuning van mensen die net beginnen met kopen die steun gewoon blijven houden. Be real, waarom moet je geld toe krijgen als je zoveel inkomen hebt dat je een huis van 4 ton of (veel) meer uberhaupt kan betalen?
- Ik zie het probleem van strengere milieuwetgeving niet zo (volgens mij is dat gewoon een internationale afspraak én een morele verplichting aan onze kinderen), laat staan dat de SP zou willen dat mensen moeilijker ontslagen kunnen worden. Waar ze tegen zijn is het plan om dat voor ondernemers makkelijker te maken. Ik geloof namelijk geen reet van de intentie die ondernemers dan zouden moeten hebben om die ontslagen mensen weer aan het werk te helpen. Je snapt toch zelf ook wel dat die vervangen worden door goedkopere krachten, waardoor er voor de ontslagen werknemers zware tijden aanbreken.
- De banden met de VS gaan bekoelen? En wat is daar precies het nadeel aan? Het zou GVD een keer tijd worden!

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 23 nov 2006 21:01

hermit elephant schreef:- De banden met de VS gaan bekoelen? En wat is daar precies het nadeel aan? Het zou GVD een keer tijd worden!
Inderdaad! Dat hielen gelik laten we wel aan Blair over!

Plaats reactie