Filosofie-hoekje

Bespreek het actuele nieuws.
ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 18 dec 2007 16:11

patrob schreef:Wellicht dat door vermenging van zoet en zout water, bijna de gehele vissen populatie ten onder is gegaan?
Kijk, dat verklaart een hoop! :T Goed, ik ben een beetje op wat betreft rare onderwerpen om over te filosoferen.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 dec 2007 16:14

ASHWIN102 schreef:
patrob schreef:Wellicht dat door vermenging van zoet en zout water, bijna de gehele vissen populatie ten onder is gegaan?
Kijk, dat verklaart een hoop! :T Goed, ik ben een beetje op wat betreft rare onderwerpen om over te filosoferen.
Morgen is er weer een dag. :D

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 18 dec 2007 16:24

Prettige avond! Morgen gaan we verder filosoferen. :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 20 dec 2007 10:15

..er is bijna niks zo intrigerend als het begrip tijd..wat is tijd eigenlijk?..tijd is misschien een meetinstrument om het verleden,heden (en toekomst?) een plek te geven..wanneer bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden of hebben gevonden en plaats gaan vinden..
maar wat is tijd in feite?...als ik nu iets typ is verschijnt dat altijd direct op mijn scherm, toch is het eigenlijk al verleden tijd omdat ik op het moment dat ik iets typ, in het heden, het eigenlijk al verleden tijd is..ik typ dit verhaaltje binnen 1 minuut..maar is dat het heden?..wat nu gebeurt noemt men het heden..maar wat is nu?..in het uur dat ik dit getypt heb zullen velen het heden noemen maar het blijkt dat eigenlijk alles wat je doet, je in het verleden doet..heden bestaat eigenlijk niet
In de minuut dat ik dit typ zou je kunnen zeggen dat is in het heden, maar die minuut bestaat uit seconden..als je het precies gaat berekenen vind de handeling van het typen dus plaats op een bepaald deel van die minuut, wat je dus seconden noemt..als ik 1 letter typ gebeurt dat in 1 seconde...maar is dat een zuivere meting van de handeling?...
nee, het gebeurde waarschijnlijk in een deel van die seconde...er zijn gebeurtenissen die zo snel plaatsvinden dat ze niet eens in milliseconden te meten zijn..het heden is wat er nu plaatsvindt, maar bestaat het moment 'nu' wel echt?
Alles wat er gebeurt berekenen wij in tijd..het is 1 dag geleden gebeurt, 1 uur, 1 minuut, 1 seconde, 1 milliseconde, 1 nanoseconde enz enz..maar het eigenlijk moment bestaat niet..dan zou je uitkomen op zoiets als:
0000000000000000000,1 seconde geleden dat er iets gebeurt, als je het hebt over iets dat in het heden gebeurt heb je het dus over dat dat gebeurt op het moment dat de tijd stil zou staan.

leuk om eens over na te denken misschien...alles in de cosmos is aan tijd onderhevig maar niet alles wat je ziet in de cosmos gebeurt op dit moment, al kijk je met de sterkste sterrenkijker een miljard lichtjaar ver.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 dec 2007 10:19

Tijd bestaat niet! Tijd is een door de mensheid bedacht concept. Ooit zal er wellicht een "tijd" komen waarin de mensheid zich zal verheffen boven dit zichzelf opgelegde idee.

Wat wij tijd noemen is eigenlijk niks meer dan de vergankelijkheid der dingen. Niets is, alles wordt.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 20 dec 2007 10:32

zoals ik al zei, tijd is enkel een meetinstrument om bepaalde gebeurtenissen vast te leggen..maar zodra iets gebeurt is rest enkel nog de herinnering..het moment waarop iets daadwerkelijk gebeurt is eigenlijk niet vast te leggen...dus hoe weet je zeker dat het wel echt gebeurt is?..

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 dec 2007 10:33

emperor schreef:zoals ik al zei, tijd is enkel een meetinstrument om bepaalde gebeurtenissen vast te leggen..maar zodra iets gebeurt is rest enkel nog de herinnering..de moment waarop iets daadwerkelijk gebeurt is eigenlijk niet vast te leggen.
Het is natuurlijk wel vast te leggen, maar niet vast te houden. Dat zou toch wat zijn, als we ooit in staat zouden zijn om stil te blijven staan binnen een moment?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 20 dec 2007 10:35

..tijd is in beweging en staat nooit stil..het moment waarop iets gebeurt is eigenlijk altijd vrijwel meteen verleden tijd.
het exacte moment is te verwaarlozen..dus het heden bestaat in feite niet.
Sterker nog..het kan niet bestaan, als het exacte moment precies is te bepalen waarop iets gebeurt, zou de tijd stilstaan...maar als de tijd zou stilstaan, zou er ook niks gebeuren..je hebt immers geen verleden en toekomst die ruimte geeft om iets te laten gebeuren.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 21 dec 2007 15:24

patrob schreef:
emperor schreef:zoals ik al zei, tijd is enkel een meetinstrument om bepaalde gebeurtenissen vast te leggen..maar zodra iets gebeurt is rest enkel nog de herinnering..de moment waarop iets daadwerkelijk gebeurt is eigenlijk niet vast te leggen.
Het is natuurlijk wel vast te leggen, maar niet vast te houden. Dat zou toch wat zijn, als we ooit in staat zouden zijn om stil te blijven staan binnen een moment?
Op zulke momenten ben je blij dat er DVD's bestaan!
Afbeelding

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 21 dec 2007 21:16

Red schreef: Afbeelding
..die bestaat helaas niet in het echte leven..dan zou ik zeker deze prefereren:
Afbeelding

ACE
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door ACE » 23 dec 2007 10:31

Veel filosofen zijn het er inderdaad over eens dat het heden niet bestaat. Alleen verleden en toekomst. Op het moment dat iets heden is, dan is het al weer verleden tijd. Maar dit zegt niks over dat het concept tijd onzinnig of onbruikbaar is.
Er veranderd oo weinig door, heden is alleen de tijd tussen recent verleden en recente toekomst. Ik twijffel soms wat dit soort filosofie toevoegd. :-?

ACE
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door ACE » 23 dec 2007 10:32

Wisten jullie trouwens dat alle mensen de toekomst kunnen voorspellen en dit dagelijks doen?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 dec 2007 11:07

ACE schreef:Ik twijffel soms wat dit soort filosofie toevoegd. :-?
..men gaat misschien nadenken en wat bewuster worden het hoeft niet perse iets toe te voegen aan iets..tijd is slechts een meetinstrument..net zoals een lineaal dat is..en net zoals meetkundige berekeningen kun je met tijd ook berekeningen maken.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 dec 2007 13:28

ACE schreef:Wisten jullie trouwens dat alle mensen de toekomst kunnen voorspellen en dit dagelijks doen?
Lijkt mij nogal logisch, als je b.v. zegt "nu ga ik de planten watergeven" is dat al voorspellen en als je er mee bezig bent is de voorspelling uitgekomen. :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 dec 2007 13:39

Ann McDunn schreef:
ACE schreef:Wisten jullie trouwens dat alle mensen de toekomst kunnen voorspellen en dit dagelijks doen?
Lijkt mij nogal logisch, als je b.v. zegt "nu ga ik de planten watergeven" is dat al voorspellen en als je er mee bezig bent is de voorspelling uitgekomen. :wink:
..dat is meer een Self-fulfilling prophecy..

A self-fulfilling prophecy is a prediction that directly or indirectly causes itself to become true. Although examples of such prophecies can be found in human literature as far back as ancient Greece and ancient India, it is 20th-century sociologist Robert K. Merton who is credited with coining the expression "self-fulfilling prophecy" and formalizing its structure and consequences. In his book Social Theory and Social Structure, Merton gives as a feature of the self-fulfilling prophecy:

Plaats reactie