Filosofie-hoekje

Bespreek het actuele nieuws.
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 dec 2007 14:53

Ander voorbeeld dan? Je kijkt op de klok en ziet dat het elf uur is en zegt dan over een uur is het twaalf uur, je hebt het voorspeld en laat het met een goed uurwerk nu ook nog uitkomen. :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 dec 2007 15:18

Ann McDunn schreef:Ander voorbeeld dan? Je kijkt op de klok en ziet dat het elf uur is en zegt dan over een uur is het twaalf uur, je hebt het voorspeld en laat het met een goed uurwerk nu ook nog uitkomen. :D
..maar je hebt een atoomklok nodig om het exacte moment van 11 en 12 uur te kunnen bepalen dus precies zal het nooit zijn..en dan heb je ook nog te maken met deviatie van de klok.
En met de kennis dat het waarschijnlijk toch wel een uur later zal worden is het nog steeds een Self Fulfilling.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 dec 2007 15:25

Oké ik geef het op! :cry:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 dec 2007 16:03

Ann McDunn schreef:Oké ik geef het op! :cry:
..was er een strijd aan de gang dan?.. :wink:

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 dec 2007 16:28

:N Maar ik weet effe geen goed voorbeeld meer. :(

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 23 dec 2007 18:05

Ann McDunn schreef::N Maar ik weet effe geen goed voorbeeld meer. :(
..jammer...geen uitdagingen meer, maar ruimte voor andere theorien wellicht..de waarheid zal wel nooit gevonden worden..alleen benaderd.
Ik denk dat het net zo ongrijpbaar is als het begin van het universum..je zou eigenlijk best kunnen zeggen toen het heelal ontstond, er tegelijk ook tijd ontstond..voor het heelal was er dus slechts het heden.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 dec 2007 22:23

Voor menselijke breintjes zijn zoveel dingen ongrijpbaar en natuurlijk hoort daar TIJD bij, de tijd is toch meer uitgevogeld door de mensen zelf? Oermensen hadden hun jaargetijden maar geen exacte tijden, daarom vind ik de bijbel ook zo vaag! God die de schepping verichtte in 6 dagen, maar hoe lang waren die dagen? Wellicht miljoenen jaren en echt niet alles per dag. Moeilijk onderwerp maar nog steeds interessant. Ik denk dan ook dat alleen hier tijden zijn en dat het heelal nog steeds heden is en zal blijven.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 24 dec 2007 09:11

emperor schreef: ..jammer...geen uitdagingen meer, maar ruimte voor andere theorien wellicht..de waarheid zal wel nooit gevonden worden..alleen benaderd.
En zelfs als je denkt dat je de waarheid benaderd, zou het zelfs nog zo kunnen zijn dat je je in werkelijkheid alleen maar verder van de waarheid verwijderd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 dec 2007 09:15

patrob schreef:
emperor schreef: ..jammer...geen uitdagingen meer, maar ruimte voor andere theorien wellicht..de waarheid zal wel nooit gevonden worden..alleen benaderd.
En zelfs als je denkt dat je de waarheid benaderd, zou het zelfs nog zo kunnen zijn dat je je in werkelijkheid alleen maar verder van de waarheid verwijderd.
..pure speculatie! :wink:
..als een kind nog nooit een olifant gezien heeft in zijn leven..en er vliegt een mus voorbij, en ik zeg tegen dat kind zag je dat?.dat is nou een olifant..dan zal dat kind altijd denken dat olifanten gevederd zijn en door de lucht vliegen..wat is waarheid precies?..

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 24 dec 2007 10:07

Wat is filosofie? Niks anders dan speculatie toch. Stel je eens voor dat je ergens per ongeluk gelijk in zou hebben, maar je zou het nooit weten. :wink:

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Alle kennis die je hebt, is je ingegeven door anderen en we moeten er maar vanuit gaan dat het allemaal klopt.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 dec 2007 10:17

Filosofie is wijsbegeerte en moet dus ergens aanknopingspunten hebben om verder te kunnen filosoferen..speculatie is inderdaad zonder enige grond of kennis ergens uitspraken over doen..wat wel weer het begin kan zijn van een nieuwe filosofie.
Wat ik bedoelde met mijn voorbeeld is inderdaad dat de waarheid is wat je zelf ervaart als waarheid..nou ben ik zelf een beetje Gnostisch aangelegd dus ik bekijk het vanuit mijn standpunt.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 26 dec 2007 09:09

..om weer eens terug te vallen op het begrip tijdreizen, nou heb ik pas de film Back to the Future gezien, en in de film was het mogelijk om door middel van een auto met een gigantische snelheid voor en terug te reizen in de tijd...niet alleen was het reizen mogelijk, maar ook om in te grijpen in bepaalde gebeurtenissen in het verleden.

Als het ooit mogelijk zou worden om in de tijd terug te kunnen gaan, zeg over 2000 jaar, waarom merken we dat op dit moment dan niet?..of zeg over 10.000 jaar...100.000 des noods...het zal dus waarschijnlijk nooit mogelijk worden anders hadden we er nu alvast wat van moeten merken.

Dat kan een aantal redenen hebben:
of
.het is en wordt gewoon nooit mogelijk.
.er gebeurt binnenkort iets waardoor de menseheid uitsterft.
.het is wel gebeurt, en daarom is alles wat er gebeurt geen toeval.
.wat we nu zien als UFO's zijn bezoekers uit de verre toekomst.

Als men zich met de snelheid van het licht (en eigenlijk nog een fractie sneller) zich van de aarde zou verwijderen in een rechte lijn, zou je in feite de geschiedenis kunnen inhalen..immers als je nu naar de zon kijkt zie je hem niet zoals die op dit moment is, maar ongeveer 5 min. geleden.

Hetzelfde met geluid..als iemand op 250 meter afstand een strijker afsteekt..zie je wel de lichtflits meteen, maar de knal hoor je dan ruim 1 sec. later pas..terwijl het geluid en het moment van ontploffing met de bijbehorende lichtflits toch echt op hetzelfde moment plaatsvonden..op de plek zelf.
Voor de afsteker is het duidelijk..de ontploffing en lichtflits vonden op hetzelfde moment plaats..voor iemand die 300 meter verderop stond liggen de zaken heel anders..voor iemand die 1000 meter verder staat weer anders..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 01 jan 2008 09:36

Als je kijkt naar onze maatschappij/samenleving denk ik wel eens dat alles op een bepaalde manier wordt aangestuurd en ergens heen gaat zo te zeggen, om een doel te bereiken opgesteld door internationale groeperingen, dingen worden uitgevonden/ingevoerd om mensen nog meer onder controle te krijgen..het bekende schieten met een kanon op een mug.
Als alles toevallig zou zijn zou het allang een grote chaos geweest zijn, niemand zou immers kunnen weten hoe iets gaat uitpakken en de voorberijding daarop zou veel langer duren..er is over nagedacht.

Internet is ook een prachtig iets om dit te bewerkstelligen, mobiele telefoons en eigenlijk alle technieken waar communicatie devices inzitten.

Terrorisme en terrorismedreiging is een prachtig iets om als excuus te kunnen gebruiken om zonder verdere uitleg een heel gebied en mensen te kunnen gaan controleren zonder vragen bepaalde "veiligheidsmaatregelen" in te voeren om zo dieper in het privé leven van mensen te duiken mensen vinden het dan normaal dat ze hun persoonlijke eigendommen voor een vreemde op de toonbank moeten uitspreiden of hun tas open te maken want er zou wel eens een bom in kunnen zitten en het is voor hun eigen veiligheid.
Soms denk je wel eens dat de regering express dingen laat gebeuren om later als excuus te kunnen gebruiken.

De persoonsregistratie is al zo ver gevorderd dat er bijna op elke straathoek in de binnenstad een camera hangt met gezichtsherkenning..ID-plicht is ook al een normaal iets geworden dit staat niet op zichzelf en is verbonden aan een internationale gemeenschap die dit allemaal opzet.
Nederland is altijd een grote spil geweest in internationale verdragen en overeenkomsten groter dan sommige mensen denken, het is te ver doorgeschoten vind ik zelf dat je wat voorzorgsmaatregelen neemt om acties te voorkomen (die toch niet te voorkomen zijn) ok..maar proberen om overal en altijd iedereen in de gaten te houden en te registreren onder het mom van het is voor je eigen veiligheid vind ik de mensen bedriegen...iemand die niks heeft gedaan heeft heeft niks te verbergen zou je kunnen zeggen maar ik vind dat iedereen het recht heeft mens te zijn..en mensen maken soms fouten of doen soms dingen die niet helemaal in de haak zijn..dat is het leven, als je alles op een gegeven moment onder controle wil hebben krijg je langzaam aan een maatschappij die bestaat uit gehersenspoelde robots, geen mensen de regering wil niks liever dan hardwerkende mensen die geen tijd hebben om na te denken..iedereen moet een dure hypotheek zodat men wel met zijn tweeën dag en nacht moet blijven werken.

Bekeuringen zijn ook zo iets om iemand lik op stuk te geven als hij ergens aan het inbreken is, of iemand aan het verkrachten is vind ik helemaal niet erg, maar om voor de kleinste dingen soms zware boetes uit te delen is gewoon om de staatskas te spekken en mensen het geld uit hun portemonnee te kloppen.

Nog een sterk staaltje van zogenaamde manipulatie is mensen massaal te laten geloven dat de economie goed draait als je dat vaak genoeg verteld op radio en televisie gaan de mensen dat geloven en gaan ze zich in de schulden steken of toch hun spaargeld gebruiken om uitgaven te doen..het gaat immers goed met de economie denken ze dan.
Net als hypotheek reclames..het wordt je bijna door je strot geduwd..je moet en zal een (top)hypotheek nemen!..mooi, dan zijn de mensen hun leven lang afhankelijk.

Uitspraken kunnen soms juist het tegengestelde effect hebben van wat er gezegd wordt..dit is niks meer als slimme manipulatie technieken die onze gecontroleerde maatschappij gevoert krijgt en uiteindelijk is er maar een hele kleine groep die profiteert van al deze maatregelen, Pim Fortuyn de man is dood, maar ik geloof zelf dat deze man erg veel invloed had kunnen uitoefenen als hij daadwerkelijk minister-president was geworden en ook was hij gewoon in de regering beland..zijn dood is geen toeval geweest.

Mensen zouden wat mij betreft wel wat meer mogen nadenken over door wie we eigenlijk geregeerd worden niet dat ik dat in een negatief daglicht wil zetten maar ik vind dat mensen een eigen keuze moeten kunnen maken..in deze schijndemocratie en dat kan alleen als er achter de maskerade gekeken kan worden...dit is waarschijnlijk groter dan de meeste mensen zouden aankunnen, dus om algehele opstand te voorkomen wordt alles mooi afgedekt en mensen beziggehouden.

Oh, en Maxima is een hele slimme meid, of moet ik zeggen geslepen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 02 jan 2008 16:42

..nog wat anders, ik zat een programma over de oude Romeinen te kijken, en het was toen zo ingedeeld dat wanneer het rijk een grote verovering gedaan had, of wanneer er goede zaken waren gedaan, de hele bevolking kon meedelen in de winst..brood was overal verkrijgbaar en ook de armen kregen een rantsoen..wanneer het rijk goede zaken had gedaan werd dit zelfs verdubbeld.
Hier en nu lijkt het precies omgekeerd, de burgers hardwerkend of niet, moeten zoveel mogelijk inleveren van hun winst, en worden in principe door de machthebbers bestolen..delen niet mee in de voordeeltjes en winst van het land..integendeel,..dan vinden ze het vreemd dat mensen weinig respect opbrengen voor de regering of niet trots zijn op hun land.
Dan hadden de Romeinen het toch beter voor elkaar, natuurlijk kan je dat niet vergelijken met de tijden van nu maar als er zoveel geld binnenkomt en er door bedrijven zoveel verdiend wordt, laat iedereen in het land dan een graantje meepikken..moet je kijken hoe snel het enthousiasme en verbondenheid toeneemt die men nu vaak en steeds meer moet missen.

Zombie
Filmster
Filmster

Bericht door Zombie » 02 jan 2008 22:17

^
Wij hebben wel de belasting van hun "gekregen" }:

P.S.
Grapje, ik weet wat je bedoeld. De Romeinen wisten wel hoe je een rijk moest besturen, ook al was het oneven verdeeld tussen de sociale klassen :oops:

Plaats reactie