[ENQ] Een steeds groter wordende EU, geef uw mening..

Bespreek het actuele nieuws.
Dyyy
Bijrol
Bijrol

[ENQ] Een steeds groter wordende EU, geef uw mening..

Bericht door Dyyy » 21 jan 2007 15:08

Hallo,

Het onderwerp van mij profielwerkstuk is de Europese Unie.
Een deelvraag is: "Hoe denken mensen op verschillende schaalniveau's over het steeds groter worden van de EU?".
Nou zou ik graag jullie mening willen horen over het steeds groter worden van de Europese Unie.

Alvast bedant, Dyantha

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 21 jan 2007 18:06

Groter als in meer landen laten toetreden? Want dat is absoluut geen slecht iets, mits aan strenge voorwaarden gebonden.

Of bedoelde je een hechtere unie met grondwet e.d.? Want ook daar ben ik absoluut niet tegen. Ik verwacht toch dat we uiteindelijk 1 'land' gaan vormen..

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 22 jan 2007 21:39

In theorie is het allemaal prachtig, maar ik denk dat de bevolking er nog helemaal niet aan toe is. De verschillen en tegenstellingen zijn te groot, zowel op economisch, als op cultureel, religieus en historisch gebied. Laat men eerst maar eens werken aan meer eenheid, alvorens er nog meer landen bij te trekken.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 23 jan 2007 00:36

Klefbeer dat is ook mijn idee en laten we vooral niet vergeten dat landen zoals b.v. Roemenië eerst maar eens schoon schip moeten maken met de corruptie in het eigen land.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 10:29

Klefbeer schreef:In theorie is het allemaal prachtig, maar ik denk dat de bevolking er nog helemaal niet aan toe is. De verschillen en tegenstellingen zijn te groot, zowel op economisch, als op cultureel, religieus en historisch gebied. Laat men eerst maar eens werken aan meer eenheid, alvorens er nog meer landen bij te trekken.
In eerste instantie is het helemaal niet de bedoeling dat de EU één cultuur wordt, maar wel gezamenlijk in bestuursrechtelijk en internationaal opzicht een vuist kan maken. Voorlopig verloopt het allemaal nog te bureaucratisch. Aan de ene kant vraag ik me af of dat beter wordt als er nieuwe landen toetreden, aan de andere kant is het nogal hypocriet om landen te weigeren puur omdat een aantal landen eerder lid waren. We moeten niet vergeten dat landen als Nederland en (West-)Duitsland al ongeveer vijftig jaar op allerlei vlakken de vruchten plukken van Europese samenwerkingsverbanden. Ik zie niet in waarom dat voor andere landen, die toevallig een Oostblok-stigma hebben, dat niet zou lukken.
Ann McDunn schreef:Klefbeer dat is ook mijn idee en laten we vooral niet vergeten dat landen zoals b.v. Roemenië eerst maar eens schoon schip moeten maken met de corruptie in het eigen land.
Het zal je misschien verbazen, maar volgens de CPI
(Corruptic Perspetic Index) van 2006 doet een land als Italië (45e in de ranking) qua corruptie weinig onder onder voor landen als Litouwen (46), Tsjechië (46) en een potentiële lidstaat als Bulgarije (57). Nogmaals, om zo'n reden een land weigeren zo hypocritie ten top zijn. [edit] Ik zie dat Bulgarije sinds 1 januari 2007 lid is. Hoe dan ook lijkt mij dat dit relatief lage corruptiecijfer niet geheel valt toe te schrijven aan de toetreding tot de EU. [edit]
Wat voor mij vooral telt bij een toetreding van een land is dat verschillende mensenrechten er serieus worden genomen. Daarom vindt ik ook dat Turkije er nog niet klaar voor is. Het Ottomaanse Rijk strekte zich ooit tot diep in Europa, dus met de het Turkse erfgoed is wel degelijk verbonden met dat van Europa. Mocht de situatie in Turkije verbeteren, dan zal ik het land met open armen ontvangen. Tot die tijd houdt overigens niets de EU tegen om te proberen goede betrekkingen met Turkije te onderhouden. :)

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 14:02

Luce schreef:In eerste instantie is het helemaal niet de bedoeling dat de EU één cultuur wordt, maar wel gezamenlijk in bestuursrechtelijk en internationaal opzicht een vuist kan maken.
Het één kan niet volledig los gezien worden van het ander, dat is nu net het hele probleem. Er worden allerlei regeltjes vanuit Brussel opgedrongen, maar de bevolking zit helemaal niet op al die bemoeienis vanuit Europa te wachten. En waarom niet? Omdat die bevolking zich helemaal niet verbonden voelt mèt Europa.
aan de andere kant is het nogal hypocriet om landen te weigeren puur omdat een aantal landen eerder lid waren.
Dit vind ik een hele vreemde redenatie. Waarom zou je landen niet kunnen weigeren? We zijn die landen niks verplicht.
We moeten niet vergeten dat landen als Nederland en (West-)Duitsland al ongeveer vijftig jaar op allerlei vlakken de vruchten plukken van Europese samenwerkingsverbanden. Ik zie niet in waarom dat voor andere landen, die toevallig een Oostblok-stigma hebben, dat niet zou lukken.
Ik zeg niet dat dat voor de voormalig Oostbloklanden niet zou kunnen lukken. Ik zeg dat de bevolking van de EU daar simelweg nog niet aan toe is. Er moet eerst meer eenheid komen binnen de EU zelf, pas dan is er ruimte voor toetreding van meer landen.

Als het zo doorgaat met die uitbreidingen, zal de EU onherroepelijk aan haar eigen gewicht tenonder gaan. Het is nu al een zwalkend schip zonder grootzeil. Democratie, eenheid en besluitvaardigheid zijn binnen de EU ver te zoeken. Dat blijkt keer op keer als er weer eens echt iets aan de hand is, een oorlog bijvoorbeeld. De EU is gewoon een lachertje als je deze vergelijkt met de VS.
(Corruptic Perspetic Index) van 2006 doet een land als Italië (45e in de ranking) qua corruptie weinig onder onder voor landen als Litouwen (46), Tsjechië (46) en een potentiële lidstaat als Bulgarije (57).
En dus moeten al die andere corrupte landen er ook maar bij? Wat is dat nu weer voor vreemde redenatie :-? Dat lijkt me eerder een goede reden om Italië er vroeg of laat uit te schoppen!
Nogmaals, om zo'n reden een land weigeren zo hypocritie ten top zijn.
Neehoor. Alleen als Italië de toetreding van zo'n land om deze redenen zou tegenhouden, dan zou het pas hypocrisie zijn.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 15:29

We quoten wat af zo, het dikgedrukte is van mij.;)
Klefbeer schreef:
Luce schreef:In eerste instantie is het helemaal niet de bedoeling dat de EU één cultuur wordt, maar wel gezamenlijk in bestuursrechtelijk en internationaal opzicht een vuist kan maken.
Het één kan niet volledig los gezien worden van het ander, dat is nu net het hele probleem. Er worden allerlei regeltjes vanuit Brussel opgedrongen, maar de bevolking zit helemaal niet op al die bemoeienis vanuit Europa te wachten. En waarom niet? Omdat die bevolking zich helemaal niet verbonden voelt mèt Europa.

Daar zit wat in, maar tegelijkertijd heerst er onder veel burgers een flinke frustratie (in Nederland althans) dat hun land internationaal geen moer uitmaakt en maar achter de VS aanhobbelt.
aan de andere kant is het nogal hypocriet om landen te weigeren puur omdat een aantal landen eerder lid waren.
Dit vind ik een hele vreemde redenatie. Waarom zou je landen niet kunnen weigeren? We zijn die landen niks verplicht.

Dat vindt ik een bijzonder egocentrische instelling, die helaas hoogtij viert. West-Europa heeft trouwens niks gedaan toen veel landen in Oost-Europa bezet werden door de Sovjet Unie (ja vluchtelingen opgenomen toen kon dat nog). Ook hebben veel Europese landen, soms in dienst van de VN, nagelaten in Joegoslavië adequaat op te treden (Dutchbat anyone?). De gevolgen hiervan zijn nog steeds aanwezig in deze landen.
We moeten niet vergeten dat landen als Nederland en (West-)Duitsland al ongeveer vijftig jaar op allerlei vlakken de vruchten plukken van Europese samenwerkingsverbanden. Ik zie niet in waarom dat voor andere landen, die toevallig een Oostblok-stigma hebben, dat niet zou lukken.
Ik zeg niet dat dat voor de voormalig Oostbloklanden niet zou kunnen lukken. Ik zeg dat de bevolking van de EU daar simelweg nog niet aan toe is. Er moet eerst meer eenheid komen binnen de EU zelf, pas dan is er ruimte voor toetreding van meer landen.

Als het zo doorgaat met die uitbreidingen, zal de EU onherroepelijk aan haar eigen gewicht tenonder gaan. Het is nu al een zwalkend schip zonder grootzeil. Democratie, eenheid en besluitvaardigheid zijn binnen de EU ver te zoeken. Dat blijkt keer op keer als er weer eens echt iets aan de hand is, een oorlog bijvoorbeeld. De EU is gewoon een lachertje als je deze vergelijkt met de VS.

Over de bureaucratische, trage werking van de EU ben ik het met je eens. Ik zie echter nie in waarom uitbreiding en bestuurlijke vernieuwing niet samen zouden kunnen gaan.
(Corruptic Perspetic Index) van 2006 doet een land als Italië (45e in de ranking) qua corruptie weinig onder onder voor landen als Litouwen (46), Tsjechië (46) en een potentiële lidstaat als Bulgarije (57).
En dus moeten al die andere corrupte landen er ook maar bij? Wat is dat nu weer voor vreemde redenatie :-? Dat lijkt me eerder een goede reden om Italië er vroeg of laat uit te schoppen!

Touché.;) Jij weet alleen net zo goed als ik dat dat niet gebeurt omdat Italië part of the family is. Veel corruptiecijfers in potentiële lidstaten zijn bemoedigend, men is al op de goede weg. Een (mogelijk) Europees lidmaatschap zou een goede boost kunnen geven. Met minder corruptie én EU-lidmaatschap zal de economie langzamerhand beter gaan draaien. Daar profiteert de rest van Europa ook weer van.
Nogmaals, om zo'n reden een land weigeren zo hypocritie ten top zijn.
Neehoor. Alleen als Italië de toetreding van zo'n land om deze redenen zou tegenhouden, dan zou het pas hypocrisie zijn.

Nee hoor, wij houden Italië toch met z'n allen de hand boven het hoofd, terwijl we andere landen er niet bij willen omdat die zo corrupt zouden zijn. Deze cijfers zijn in andere landen ook bekend, dus de hypocritie blijft niet beperkt tot Italië zelf.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 16:44

Luce schreef:We quoten wat af zo, het dikgedrukte is van mij.;)
Mja, dat werkt zo niet. }:

Zo wordt het pas echt een zooitje, zeker als ik nu nog direct op je moet reageren. Probeer jezelf maar eens te quoten, dan zie je hopelijk wel wat ik bedoel.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 16:51

Zullen we dan bij deze het historische verdrag sluiten dat ik dik schrijf en jij schuin? :PAls dat je niet aanstaat kan je altijd nog verwijzen, ik ben niet te beroerd om zelf terug te zoeken wat je bedoelt. Laten we dan nu weer discussiëren op inhoud.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 17:00

Luce schreef:Zullen we dan bij deze het historische verdrag sluiten dat ik dik schrijf en jij schuin? :P
Nee, daar zie ik echt het nut niet van in. Waarom niet gewoon met quotes? Op de
-knop drukken kost evenveel moeite als op de [B] of [i]-knop drukken en het werkt gewoon het best, dus ik snap eerlijk gezegd je hele probleem daarmee niet.

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 17:05

Volgende keer zal ik braaf quoten, maar ik ga nu niks meer terugdraaien. Ontopic aub! }:

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 17:23

Luce schreef:Volgende keer zal ik braaf quoten, maar ik ga nu niks meer terugdraaien. Ontopic aub! }:
Ik zou wel direct op je eerdere post willen reageren, maar dat is me op deze manier echt teveel werk. Dan moet ik eerst de tekst uit elkaar pluizen, un'bold'en en weer opnieuw opbouwen met quotes, en dan vervolgens ook nog eens m'n eigen reactie toevoegen. Waarna jij het waarschijnlijk weer helemaal verpest door er in je volgende post je eigen dikgedrukte commentaar tussen te zetten. Nee, daar he'k echt geen zin in heur. :P ;)

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 17:28

Ik dacht: je bent research aan het doen ofzo. Helaas. Zelf houdt ik heel erg van een goede discussie. Daarbij besef ik dat ik niet alwetend ben, dat anderen ten opzichte van mij tegelijk kunnen hebben. Ook ben ik bereid dat toe te geven, zoals je gezien hebt. Blijkbaar ben jij nog niet zover, en verschuil je je achter smoesjes over vorm. Jammer.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 17:31

Luce schreef:Ik dacht: je bent research aan het doen ofzo. Helaas. Zelf houdt ik heel erg van een goede discussie. Daarbij besef ik dat ik niet alwetend ben, dat anderen ten opzichte van mij tegelijk kunnen hebben. Ook ben ik bereid dat toe te geven, zoals je gezien hebt. Blijkbaar ben jij nog niet zover, en verschuil je je achter smoesjes over vorm. Jammer.
Sorry, maar deze reactie is ronduit kinderachtig van je. Jij verneukt hier de reactiemogelijkheid op je eigen post door de quotes te verneuken, en neemt het vervolgens mij kwalijk dat ik niet meer op je reageer. }:

Als die 'vorm' volgens jou echt zo'n futiliteit is, wees dan gewoon een vent (of een dame) en pas alsnog je eigen post even aan. Dan zal ik met alle plezier nog een keer op je reageren, al weet ik niet of dat vandaag nog gaat lukken. :)

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 23 jan 2007 20:34

Het gaat hier nu al 10 berichten lang over de vorm en niet over de inhoud, tussen twee Nederlanders op een forum.
Dit laat gelijk zien waarom Europese samenwerking nooit van de grond zal komen zoals de politici graag willen zien.

Plaats reactie