[ENQ] Een steeds groter wordende EU, geef uw mening..

Bespreek het actuele nieuws.
Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 23 jan 2007 21:19

Red schreef:Het gaat hier nu al 10 berichten lang over de vorm en niet over de inhoud, tussen twee Nederlanders op een forum.
Dit laat gelijk zien waarom Europese samenwerking nooit van de grond zal komen zoals de politici graag willen zien.
Scherp, zéér scherp :lol:

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 23 jan 2007 22:29

Klefbeer schreef: Het één kan niet volledig los gezien worden van het ander, dat is nu net het hele probleem. Er worden allerlei regeltjes vanuit Brussel opgedrongen, maar de bevolking zit helemaal niet op al die bemoeienis vanuit Europa te wachten. En waarom niet? Omdat die bevolking zich helemaal niet verbonden voelt mèt Europa.
Daar zit wat in, maar tegelijkertijd heerst er onder veel burgers een flinke frustratie (in Nederland althans) dat hun land internationaal geen moer uitmaakt en maar achter de VS aanhobbelt.
Dit vind ik een hele vreemde redenatie. Waarom zou je landen niet kunnen weigeren? We zijn die landen niks verplicht.
Dat vindt ik een bijzonder egocentrische instelling, die helaas hoogtij viert. West-Europa heeft trouwens niks gedaan toen veel landen in Oost-Europa bezet werden door de Sovjet Unie (ja vluchtelingen opgenomen toen kon dat nog). Ook hebben veel Europese landen, soms in dienst van de VN, nagelaten in Joegoslavië adequaat op te treden (Dutchbat anyone?). De gevolgen hiervan zijn nog steeds aanwezig in deze landen.
Ik zeg niet dat dat voor de voormalig Oostbloklanden niet zou kunnen lukken. Ik zeg dat de bevolking van de EU daar simelweg nog niet aan toe is. Er moet eerst meer eenheid komen binnen de EU zelf, pas dan is er ruimte voor toetreding van meer landen.

Als het zo doorgaat met die uitbreidingen, zal de EU onherroepelijk aan haar eigen gewicht tenonder gaan. Het is nu al een zwalkend schip zonder grootzeil. Democratie, eenheid en besluitvaardigheid zijn binnen de EU ver te zoeken. Dat blijkt keer op keer als er weer eens echt iets aan de hand is, een oorlog bijvoorbeeld. De EU is gewoon een lachertje als je deze vergelijkt met de VS.
Over de bureaucratische, trage werking van de EU ben ik het met je eens. Ik zie echter nie in waarom uitbreiding en bestuurlijke vernieuwing niet samen zouden kunnen gaan.
En dus moeten al die andere corrupte landen er ook maar bij? Wat is dat nu weer voor vreemde redenatie :-? Dat lijkt me eerder een goede reden om Italië er vroeg of laat uit te schoppen!

Touché.;) Jij weet alleen net zo goed als ik dat dat niet gebeurt omdat Italië part of the family is. Veel corruptiecijfers in potentiële lidstaten zijn bemoedigend, men is al op de goede weg. Een (mogelijk) Europees lidmaatschap zou een goede boost kunnen geven. Met minder corruptie én EU-lidmaatschap zal de economie langzamerhand beter gaan draaien. Daar profiteert de rest van Europa ook weer van.
Neehoor. Alleen als Italië de toetreding van zo'n land om deze redenen zou tegenhouden, dan zou het pas hypocrisie zijn.
Nee hoor, wij houden Italië toch met z'n allen de hand boven het hoofd, terwijl we andere landen er niet bij willen omdat die zo corrupt zouden zijn. Deze cijfers zijn in andere landen ook bekend, dus de hypocritie blijft niet beperkt tot Italië zelf.

------------------------------------------

Wederom water bij de wijn gedaan, Klefbeer leef je uit. Excuus voor de provocerende reactie, het geduld was op. Wat niet wegneemt dat de discussie an sich interessant blijft..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 31 jan 2007 18:26

..een steeds groter wordende europese unie..waarom eigenlijk?..vervaging van de grenzen,en uiteindelijk vervaging van alle individuele gebruiken,normen en waarden van een land,verlies van de eigen identiteit..waarom?..omdat we er beter van gaan worden?..schijnbaar misschien,want onder het dunne laagje welzijn van nu schuilt grote verloedering...niet zozeer in de vorm van slechte voorzieningen,maar op een andere manier.
Controle is volgens mij het sleutelwoord..mooi voor een klein deel van de mensen,maar kut voor de gewone man.
Al heeft het ook zijn goede kanten..een gezamelijke aanpak van grote problemen bijv...als de macht hiervoor wordt gebruikt,heb ik er geen problemen mee.
E natuurlijk het economisch belang,van het Westen.
Ik sta er dus een beetje tweeslachtig tegenover.

Plaats reactie