Marathon van Rotterdam

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Marathon van Rotterdam

Bericht door Thiver » 15 apr 2007 21:21

Gisteravond had ik met enkele vrienden van me een discussie over de marathon van Rotterdam, die voor vandaag op het programma stond. Een loopevenement dat nogal een risico wordt voor haar deelnemers vanwege de hoge temperatuur; bijna een jaar geleden hadden we een dergelijke situatie. Toen werd de Vierdaagse van Nijmegen afgelast nadat veel mensen onwel werden en er zelfs doden vielen. Goed dat men destijds ervoor koos de veiligheid voorop te stellen, maar ook typisch gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put".
Zoals iedereen inmiddels wel zal weten, is de marathon vandaag gestart maar na enkele uren alweer stilgelegd vanwege de hoge temperaturen. Vanwege de warmte zijn zeker twintig mensen naar het ziekenhuis gebracht. Het punt dat ik gisteravond probeerde te maken, is dat de organisatie van de marathon in deze kwestie deels verantwoordelijk is voor de schade die de deelnemers oplopen en dat de organisatie er dan ook goed aan had gedaan de marathon simpelweg af te gelasten. Ik stond alleen met dat standpunt want vier, vijf man was het erover eens dat de deelnemers daar nog altijd zélf verantwoordelijk voor zijn... en dat die deelnemers geen debielen zijn. Nu wil ik niemand beledigen, maar als je met achtentwintig graden een afstand van tweeënveertig kilometer gaat hardlopen terwijl je training altijd maar bij tien, vijftien graden is geweest... tja, dan vind ik je toch niet bijster intelligent.
Mijn vrienden kon ik niet overtuigen en uiteraard werd de marathon niet afgelast, maar toen ik vandaag hoorde dat het niet echt lekker was gegaan in Rotterdam deed me dat - en ja, dat was kinderachtig van me - bijna goed. Want het bewees in zekere zin dat ik gelijk had met mijn voorspellingen. Voorspellingen over uitputting en dood, welteverstaan. Die dood heeft gelukkig niet plaatsgevonden, maar misschien had het enig verschil gemaakt voor een volgende keer. Al blijft dat gissen want ja: de voorspelling dat het heet zou worden stond al een hele week en behalve een waarschuwend e-mailtje heeft de organisatie naar mijn weten niets gedaan met deze omstandigheden.
Uiteraard is de marathon niet afgelast: duizenden mensen doen er aan mee (die je schijnbaar niet teleur mag stellen) en het levert ook aardig wat euro'tjes op... maar ten koste van wat? Zijn mensenlevens niet veel belangrijker? Is het inderdaad aan de deelnemers of ze zich bloot willen stellen aan een dergelijke lichamelijke (en mogelijk fatale) uitputting of mag je ze in bescherming tegen zichzelf nemen als je vreest dat ze zich niet geheel bewust zijn van het gevaar? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 15 apr 2007 21:29

En ik wil ook heel graag reageren op je post. Dus bij deze doe ik dat.
Ten eerste wil ik zeggen als je het weer volgt in de krant, internet, teletekst of op het journaal. Had je kunnen weten dat het enorm warm zou worden. Ten tweede zoals je vrienden al zeggen het is ieders eigen verantwoordelijkheid. En ten derde vind ik uit ruim 1000 man 20 mensen als ''slachtoffer'' zeg maar niet eens zo gek veel.
Ten vierde volgens de organisatie was er genoeg water beschikbaar voor de lopers. Ten vijfde werd er geadviseerd door de organisatie om het laatste deel uit te lopen ipv te rennen. En ten slotte je kan altijd zelf bepalen of je meedoet of afhaakt. Je kan zelfs tijdens de race toch gewoon afhaken?

Cee van Lleef
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Marathon van Rotterdam

Bericht door Cee van Lleef » 16 apr 2007 09:37

Thiver schreef:Gisteravond had ik met enkele vrienden van me een discussie over de marathon van Rotterdam, die voor vandaag op het programma stond. Een loopevenement dat nogal een risico wordt voor haar deelnemers vanwege de hoge temperatuur; bijna een jaar geleden hadden we een dergelijke situatie. Toen werd de Vierdaagse van Nijmegen afgelast nadat veel mensen onwel werden en er zelfs doden vielen. Goed dat men destijds ervoor koos de veiligheid voorop te stellen, maar ook typisch gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put".
Zoals iedereen inmiddels wel zal weten, is de marathon vandaag gestart maar na enkele uren alweer stilgelegd vanwege de hoge temperaturen. Vanwege de warmte zijn zeker twintig mensen naar het ziekenhuis gebracht. Het punt dat ik gisteravond probeerde te maken, is dat de organisatie van de marathon in deze kwestie deels verantwoordelijk is voor de schade die de deelnemers oplopen en dat de organisatie er dan ook goed aan had gedaan de marathon simpelweg af te gelasten. Ik stond alleen met dat standpunt want vier, vijf man was het erover eens dat de deelnemers daar nog altijd zélf verantwoordelijk voor zijn... en dat die deelnemers geen debielen zijn. Nu wil ik niemand beledigen, maar als je met achtentwintig graden een afstand van tweeënveertig kilometer gaat hardlopen terwijl je training altijd maar bij tien, vijftien graden is geweest... tja, dan vind ik je toch niet bijster intelligent.
Mijn vrienden kon ik niet overtuigen en uiteraard werd de marathon niet afgelast, maar toen ik vandaag hoorde dat het niet echt lekker was gegaan in Rotterdam deed me dat - en ja, dat was kinderachtig van me - bijna goed. Want het bewees in zekere zin dat ik gelijk had met mijn voorspellingen. Voorspellingen over uitputting en dood, welteverstaan. Die dood heeft gelukkig niet plaatsgevonden, maar misschien had het enig verschil gemaakt voor een volgende keer. Al blijft dat gissen want ja: de voorspelling dat het heet zou worden stond al een hele week en behalve een waarschuwend e-mailtje heeft de organisatie naar mijn weten niets gedaan met deze omstandigheden.
Uiteraard is de marathon niet afgelast: duizenden mensen doen er aan mee (die je schijnbaar niet teleur mag stellen) en het levert ook aardig wat euro'tjes op... maar ten koste van wat? Zijn mensenlevens niet veel belangrijker? Is het inderdaad aan de deelnemers of ze zich bloot willen stellen aan een dergelijke lichamelijke (en mogelijk fatale) uitputting of mag je ze in bescherming tegen zichzelf nemen als je vreest dat ze zich niet geheel bewust zijn van het gevaar? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik ben het geheel eens met jouw vrienden. Er is in Nederland de laatste tijd een cultuur aan het ontstaan om alle eigen verantwoordelijkheid van je af te schuiven en die neer te leggen bij "de overheid", of in dit geval bij de organisatie van een evenement. Naast de vraag of het gezond is voor een mens om überhaupt 42 kilometer hard te lopen, blijft het ieders eigen veantwoordelijkheid of hij wel of niet meedoet. Ieder jaar vallen er trouwens doden door hartfalen bij de marathon. Niemand wordt gedwongen om te starten. Ik heb me vorig jaar ook al groen en geel geërgerd aan die wandelaars die de organisatie van de 4-daagse verantwoordelijk hielden voor de doden die er waren gevallen. Wat een onzin. }:

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 16 apr 2007 13:30

Een marathon organiseren op het heetste moment van de dag, 's middags dus, is sowieso geen goed idee. Aan de andere kant: de temperaturen waren gisteren warmer dan normaal, dus in normale omstandigheden zou het tijdstip geen probleem mogen stellen.

Verder kan ik me aansluiten bij van Cee. Je moet zelf maar je verantwoordelijkheid opnemen. Wat ik verder niet begrijp is het volgende: in de zomer worden toch ook marathons georganiseerd? Dan zijn deze temperaturen toch vrij normaal? En er worden toch ook marathons georganiseerd in warmere landen?

Afin, eind mei loop ik de 20 km van Brussel. Ik hoop dat het weer meevalt, maar aangezien ik niet veel kan trainen door examen - en scriptiewerk, ga ik wel weten wanneer ik moet stoppen. Als ik toch tegen de vlakte ga zou het een beetje onnozel zijn de organisatie daarvoor aansprakelijk te stellen (tenzij ze een fout begaat die de oorzaak is van mijn schade).

Ik zie dus niet in wat er fout kan zijn aan het organiseren van een marathon in warmer weer.

Plaats reactie