Orgaan donatie

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

Orgaan doneren ja/nee

Ik stel mijn organen beschikbaar
21
64%
Ik stel mijn organen niet beschikbaar
9
27%
Ik stel alleen bepaalde organen beschikbaar
3
9%
Ik stel alleen mijn organen beschikbaar voor 1000€ per orgaan
0
Geen stemmen
Ik stel alleen mijn organen beschikbaar voor 5000€
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 33

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Orgaan donatie

Bericht door emperor » 13 jun 2007 19:18

Hoe denkt men hierover?

Wie zou er zijn orgaan na de dood beschikbaar stellen voor orgaandonatie?

En als je deze vraag met nee hebt beantwoord, zou je het dan wel doen als je er nu geld voor zou krijgen?

Mijn persoonlijke grootste obstakel om een orgaan te doneren is, dat ik niet weet wie ik ermee help.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 13 jun 2007 19:25

Ze snijden me na m'n dood maar in stukjes hoor, als er iemand mee geholpen kan worden is mijn leven toch nog ergens nuttig voor geweest. En dat je niet weet wie je er mee helpt, de macht van het geld hou je toch niet tegen. Als ik zelf een orgaan nodig had en een bak geld zou kunnen missen zou ik die methode zelf ook niet afwijzen.

Capone
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Capone » 13 jun 2007 19:57

Ik ben niet-gelovig, dus mijn lichaam is na mijn dood slechts een hoopje natuurlijk afval. Als iemand wat heeft aan mijn restanten... Ga je gang, ik voel er toch niks van... (het enige dat ik voel is de gerustheid dat je weet dat wanneer je sterft, je andere mensen kan redden. :T )

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 13 jun 2007 20:17

agreed. Mijn organen mogen geoogst worden als ik niet meer op aard ben.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 13 jun 2007 20:23

Ik heb een jaar geleden al een donorcodicil ontvangen en ben dan ook donor.

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 13 jun 2007 20:32

Jaa ik ben ook donor, ben ook niet gelovig en als ik er een ander mee kan helpen waarom niet. Heb alleen met mijn gekke hoofd, mijn netvliezen uitgesloten, op dat moment vond ik dat zo eng, jaa vraag me niet waarom, maar goed het staat dus wel op mijn donorcodicil, netvliezen uitgesloten en dan moet ik altijd even lachen, net alsof ik toch nog iets voor mezelf wilde houden ofzo, terwijl het natuurlijk klinklare onzin is.
Hij zit altijd in mijn portomonee en heb hem ook altijd bij me.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 13 jun 2007 21:53

Creeper schreef:Ik heb een jaar geleden al een donorcodicil ontvangen en ben dan ook donor.
Dat lijkt me een beetje te kort door de bocht.
Ontvangen of niet, je bent pas potentiele donor nadat je je codicil ingevuld hebt en opgestuurd hebt naar het register.
(Je ontvangt dan een bevestiging, in de vorm van een pasje).

Het is namelijk een schriftelijke wilsbeschikking waarbij men na het overlijden organen of weefsels beschikbaar stelt voor transplantatie.
Als die uiteindelijk voldoen aan de criteria voor transplantatie...

Organen: hart, nieren, lever, longen, alvleesklier (pancreas) en darmen.
Weefsels: huid, botweefsel (incl. pezen/kraakbeen), hoornvliezen, hartkleppen en bloedvaten.

Organen zijn alleen bruikbaar uit donoren die niet te oud zijn en die op een zeldzame manier overlijden: Bij donatie van organen is het noodzakelijk dat iemand op een intensive care-afdeling in een ziekenhuis overlijdt aan de gevolgen van een onherstelbaar hersenletsel(hersendood). De rest van het lichaam (vooral de buikholte en borstkas waarin de organen zitten) moet functioneren.
Nier- en leverdonatie is tegenwoordig ook mogelijk als iemand in een ziekenhuis is overleden aan een hartstilstand.

Na uitname van organen wordt door de Stichting Eurotransplant te Leiden middels een digitaal bestand bekeken welke patient het meest geschikt is voor het betreffende transplantaat.
Organen gaan soms verloren doordat artsen, op het beslissende moment, niet naar een codicil informeren of aan de familie vragen of de overledene donor mag zijn.
Ook gaan organen verloren doordat het uitnemen en/of de implantatie niet tijdig kan worden georganiseerd, b.v. door gebrek aan operatieteams of -ruimte. In verband hiermee denkt het ministerie van volksgezondheid aan de oprichting van mobiele orgaanteams, die organen kunnen uitnemen.

Een blanco donorregistratieformulier kunt je downloaden via het internet op de site www.donorregister.nl.
Nadat je het donorregistratieformulier hebt ingevuld en opgestuurd naar het Donorregister (Antwoordnummer 10150, 6460 ZP KERKRADE) wordt je beslissing, welke die ook is, in het Donorregister geregistreerd.
Je ontvangt een bevestiging, waarop alle gegevens die over jou in het Donorregister staan, worden weergegeven.
Van keuze veranderen. Het kan zijn dat iemand die zijn keuze heeft laten registreren, bij nader inzien iets wil veranderen. Dat kan op elk gewenst moment. Op het moment dat de wijziging bij het donorregister binnenkomt wordt de vorige registratie direct geblokkeerd en de nieuwe keuze vastgelegd. Hiervan krijg je opnieuw een bevestiging.

Ik ?
Ik heb ooit een formulier opgestuurd waarbij ik erbij geschreven had dat ik alleen donor wilde zijn voor iemand die zelf ook als potentiele donor geregistreerd stond. Tenzij daar medische redenen voor waren om daar van af te zien.

Persoonlijke wensen kunnen helaas niet in het centrale Donorregister geregistreerd worden. Het Donorregister registreert alleen die zaken die aangegeven zijn op het donorformulier. Wij raden u dan ook aan om persoonlijke wensen op een eigenhandig geschreven verklaring te zetten en deze bij u te dragen. Deze verklaring moet voorzien zijn van een datum en van uw handtekening.
De laatst gedateerde verklaring telt; niet alleen voor persoonlijke wensen maar voor de gehele wilsbeschikking.

Ik ga dus maar opnieuw een donorformulier invullen en opsturen, de bevestiging afwachten en tezamen met mijn persoonlijke eis (wens) bij me dragen.
Ik heb overigens nooit een bevesting ontvangen. Laat staan een handzaam pasje voor in de portefeuille.

Dus, beste Emperor, je nieuwe topic heeft alweer een potentiele donor opgeleverd... ;-)

Vinokourov
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Vinokourov » 13 jun 2007 22:07

Er zijn ook nog twee opties, waarbij je een specifiek persoon of de nabestaanden kunt laten kiezen, wat te doen. Ik denk dat ik voor 'specifiek persoon' dan zal kiezen...

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 13 jun 2007 23:43

Ook ik sta mijn organen na mijn dood af. Behalve mijn hart. Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat dat iets persoonlijks is...

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 13 jun 2007 23:57

Ze mogen alles van me hebben. Ik heb mijn lichaam toch niet meer nodig als ik dood ben, en wil bovendien gecremeerd worden dus anders is het alleen maar zonde. Kleine kans dat mijn organen daadwerkelijk geschikt zijn trouwens, alleen bij sterfte in het ziekenhuis, een bepaalde levensstijl en een niet te hoge leeftijd zijn je organen de moeite waard voor donatie. Niettemin de moeite waard mocht het zover komen...

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 14 jun 2007 08:29

Ze mogen alles van me hebben, als ik er anderen maar meer kan helpen. Ik heb er zelf dan toch niets meer aan.

Zombie
Filmster
Filmster

Bericht door Zombie » 14 jun 2007 10:48

Ik ben ook een donor, ze mogen alles van mij hebben, maar ik stel mij lichaam niet beschikbaar voor de wetenschap. Op de bord van een snij-graage student belanden... nee, da's niets voor mijn resten :)

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 14 jun 2007 11:12

Ik twijfel nog. Het knelpunt zit bij mij in het ‘dood zijn’. Wanneer is iemand dood? Wanneer je namelijk hersendood verklaard wordt, en je bent donor, dan word je automatisch ter dood gebracht omdat je organen dan gebruikt kunnen worden.

Iemand is hersendood wanneer er sprake is van onherstelbaar en volledig functieverlies van de hersenen en de hersenstam inclusief het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Hersendood wordt alleen vastgesteld bij een dodelijk hersenletsel. De oorzaak daarvan moet bekend zijn en niet behandelbaar. Bijvoorbeeld als gevolg van een hersenbloeding, een (verkeers)ongeval of een primaire hersentumor.

Ik heb geen geneeskunde e.d. gestudeerd dus ik nog enigszins onwetend over dit onderwerp.
Ik ben een voorstander van de donorschap, maar ik breng mijn stem liever niet uit over iets waar ik geen exacte antwoorden op heb. Hoe gaat elke arts hiermee om? Op het moment dat ik mijn organen afsta wil ik namelijk wel 100 procent zeker weten dat ik 'dood' ben. Gezien het tekort aan donoren en de ideale bruikbaarheid van een patiënt die hersendood is, is het wellicht verleidelijk voor een arts om de grens van het ‘dood zijn’ te verschuiven in 'zijn' voordeel. Dit is natuurlijk allemaal wel erg wantrouwend, maar in hoeverre kun je hier zekerheid over krijgen?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 14 jun 2007 11:40

Ik stel ze echt wel beschikbaar. Het is zelfs mogelijk om je nier af te staan voor je dood. Een van de twee dan. Ik kan voor een toets een betoog gaan schrijven over Orgaandonoren tekort. Echter ik vind het te riskant dus ik doe maar een individueel leerverslag :)

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 14 jun 2007 12:52

Darko schreef:Ik twijfel nog. Het knelpunt zit bij mij in het ‘dood zijn’. Wanneer is iemand dood? Wanneer je namelijk hersendood verklaard wordt, en je bent donor, dan word je automatisch ter dood gebracht omdat je organen dan gebruikt kunnen worden.

Iemand is hersendood wanneer er sprake is van onherstelbaar en volledig functieverlies van de hersenen en de hersenstam inclusief het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Hersendood wordt alleen vastgesteld bij een dodelijk hersenletsel. De oorzaak daarvan moet bekend zijn en niet behandelbaar. Bijvoorbeeld als gevolg van een hersenbloeding, een (verkeers)ongeval of een primaire hersentumor.

Ik heb geen geneeskunde e.d. gestudeerd dus ik nog enigszins onwetend over dit onderwerp.
Ik ben een voorstander van de donorschap, maar ik breng mijn stem liever niet uit over iets waar ik geen exacte antwoorden op heb. Hoe gaat elke arts hiermee om? Op het moment dat ik mijn organen afsta wil ik namelijk wel 100 procent zeker weten dat ik 'dood' ben. Gezien het tekort aan donoren en de ideale bruikbaarheid van een patiënt die hersendood is, is het wellicht verleidelijk voor een arts om de grens van het ‘dood zijn’ te verschuiven in 'zijn' voordeel. Dit is natuurlijk allemaal wel erg wantrouwend, maar in hoeverre kun je hier zekerheid over krijgen?
Dat kan je niet, maar het lijkt mij, dat bij dusdanig trauma aan de hersenen, het niet erg waarschijnlijk is dat je überhaupt nog iets zou kunnen. Wat mij betreft mogen ze de stekker er uit trekken als ik begin te vegeteren.

Plaats reactie