Orgaan donatie

Bespreek het actuele nieuws.

Orgaan doneren ja/nee

Ik stel mijn organen beschikbaar
21
64%
Ik stel mijn organen niet beschikbaar
9
27%
Ik stel alleen bepaalde organen beschikbaar
3
9%
Ik stel alleen mijn organen beschikbaar voor 1000€ per orgaan
0
Geen stemmen
Ik stel alleen mijn organen beschikbaar voor 5000€
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 33

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 16 jun 2007 18:04

Als het jouw gelukkig maakt een ander te helpen met je eigen organen moet je het doen.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 16 jun 2007 18:15

Megalomaniac schreef:
emperor schreef:Het denkvermogen stelt de mens tevens boven alle andere dieren op aarde..wij kunnen beslissingen nemen, wij kunnen afwegen..wij zijn als soort de enige in staat om andere op deze manier te kunnen helpen..dan is het slechts de vraag of we dit zelf wel willen.
Het lijkt mij een nobel streven om anderen, die niets anders hebben misdaan dan met een 'fout' geboren worden, een kans op een langer leven te gunnen. Wij hebben namelijk ook nog zoiets als medeleven.
Stel dat je die mens red, en die mens verkracht en vermoord later je eigen dochter..m.a.w. je weet nooit aan wie je je organen afstaat..

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 16 jun 2007 18:38

Megalomaniac schreef:
emperor schreef:Het denkvermogen stelt de mens tevens boven alle andere dieren op aarde..wij kunnen beslissingen nemen, wij kunnen afwegen..wij zijn als soort de enige in staat om andere op deze manier te kunnen helpen..dan is het slechts de vraag of we dit zelf wel willen.
Het lijkt mij een nobel streven om anderen, die niets anders hebben misdaan dan met een 'fout' geboren worden, een kans op een langer leven te gunnen. Wij hebben namelijk ook nog zoiets als medeleven.
Inderdaad.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 16 jun 2007 18:52

emperor schreef:
Megalomaniac schreef:
Stel dat je die mens red, en die mens verkracht en vermoord later je eigen dochter..m.a.w. je weet nooit aan wie je je organen afstaat..
Gast. Zo kunnen we eeuwig blijven doorgaan :Z

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 16 jun 2007 18:53

Kyrill schreef:
emperor schreef:
Megalomaniac schreef:Het lijkt mij een nobel streven om anderen, die niets anders hebben misdaan dan met een 'fout' geboren worden, een kans op een langer leven te gunnen. Wij hebben namelijk ook nog zoiets als medeleven.
Gast. Zo kunnen we eeuwig blijven doorgaan :Z
..ik heb de tijd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 jun 2007 18:56

Leuke discussie, natuurlijk weet je niet aan wie je je organen afstaat en of dat wel een mens is die niet als hij is genezen anderen wat gaat aandoen, maar tja je bent zelf wel dood en zal het nooit weten.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 16 jun 2007 19:02

Megalomaniac schreef:
Red schreef:Nee, natuurlijk niet. Want; zoals ik al zei: de mensheid staat zover af van de natuur; dat het met "suvival of the fittest" echt niets meer te maken heeft.
Dat zei je naar mijn idee helemaal niet. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je mensen met bijvoorbeeld een nierprobleem niet het redden waard vindt, omdat zij volgens het survival of the fittest principe niet zouden mogen overleven.

Wat is dit in godsnaam voor sadistische redenatie? Vind je het leuk om mensen te zien lijden?

Hoho, ik heb nooit gezegd dat ik het leuk vind om mensen op zulke manier te zien lijden. Ik heb gezegd dat het voor iemand met een nierziekte of een hartkwaal blijkbaar niet weg gelegd is om heel oud te worden. Zouden wij natuurlijke vijanden hebben gehad anders dan onze soort (ja, de enige natuurlijke vijand van de mens is de mens zelf) en we zouden worden opgejaagd om gegeten te worden, dan waren deze mensen de eerste prooien. Volgens het principe van natuurlijke selectie en "survival of the fittest". d.m.v. Orgaandonatie hou je ze dus kunstmatig in leven met alle gevolgen van dien.
Megalomaniac schreef:Ik ben godzijdank blij dat de mens dat stadium is ontgroeid, dat we niet meer op zo'n primitieve manier te hoeven overleven.
Zo....;je doet je nickname met deze opmerking wel eer aan zeg.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 16 jun 2007 19:10

emperor schreef:
Megalomaniac schreef:
Dude. Dat zegt behoorlijk wat over jou!. Mensen kunnen heel ver gaan, maar wie zoiets doet spoort echt niet. Dat is wel heel erg abnormaal!. Wie gaat nou een dochter verkrachten van iemand, die je leven heeft gered!! :-?

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 16 jun 2007 19:38

Red schreef: Hoho, ik heb nooit gezegd dat ik het leuk vind om mensen op zulke manier te zien lijden. Ik heb gezegd dat het voor iemand met een nierziekte of een hartkwaal blijkbaar niet weg gelegd is om heel oud te worden. Zouden wij natuurlijke vijanden hebben gehad anders dan onze soort (ja, de enige natuurlijke vijand van de mens is de mens zelf) en we zouden worden opgejaagd om gegeten te worden, dan waren deze mensen de eerste prooien. Volgens het principe van natuurlijke selectie en "survival of the fittest". d.m.v. Orgaandonatie hou je ze dus kunstmatig in leven met alle gevolgen van dien.
Dan neem ik mijn laatste opmerking terug, blijft nog steeds mijn eerste alinea staan, die je nu nogmaals bevestigt.
Maar goed, waarom is het argument van natuurlijke selectie van belang bij het doneren van een orgaan. Naar mijn idee doet dat totaal niet ter zake, aangezien het mij vrij duidelijk lijkt dat de mens die natuurlijke selectie is ontgroeid door technologische ontwikkeling.
Red schreef: Zo....;je doet je nickname met deze opmerking wel eer aan zeg.
Dankje:)

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 16 jun 2007 19:54

Megalomaniac schreef:Dan neem ik mijn laatste opmerking terug, blijft nog steeds mijn eerste alinea staan, die je nu nogmaals bevestigt.
Ik neem aan dat je doelt op mijn zin: "En dus niet moet gaan verlengen"
Megalomaniac schreef:Maar goed, waarom is het argument van natuurlijke selectie van belang bij het doneren van een orgaan. Naar mijn idee doet dat totaal niet ter zake, aangezien het mij vrij duidelijk lijkt dat de mens die natuurlijke selectie is ontgroeid door technologische ontwikkeling.
Van wikipedia; hier hoef ik niets aan toe te voegen, behalve natuurlijk dat het probleem juist is dat de mens de natuurlijke selectie ontgroeid is.
Natuurlijke selectie

Natuurlijke selectie is het mechanisme achter de door Darwin opgestelde evolutietheorie. Natuurlijke selectie houdt in dat organismen die beter in hun omgeving passen, meer kans hebben om te overleven en voor nakomelingen te zorgen dan minder goed aangepaste organismen. Hierdoor zal het type van het best aangepaste organisme beter overleven en steeds meer de overhand nemen in de populatie ("survival of the fittest"). De peper-en-zoutvlinder is hier het schoolvoorbeeld van.

Voorbeeld
Een paartje konijnen dat in een veilige omgeving met voldoende voedsel wordt geplaatst zonder roofdieren kan zich in enkele generaties enorm vermenigvuldigen. In de natuur blijft de konijnenstand echter gemiddeld genomen gelijk. Er gaan dus aanzienlijke aantallen konijnen te gronde voor ze zich kunnen voortplanten. De konijnen zijn echter ook niet allemaal identiek. Sommige krijgen een ziekte, andere worden met een kreupel pootje geboren, andere gaan teveel op in wat ze aan het doen zijn om goed om zich heen te kijken, andere trekken naar een gebied waar ze in de kleibodem niet goed holletjes kunnen graven, etc. Natuurlijke selectie houdt nu in dat het konijn met het kreupele pootje en het konijn dat niet goed oplet meer kans maken door een vos te worden opgegeten dan een konijn dat wel goed kan rennen en goed om zich heen kijkt. Konijnen die door het toeval bedeeld zijn met slechte eigenschappen hebben een geringere overlevingskans, konijnen die iets beter kunnen dan hun ouders hebben een iets betere overlevingskans.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 16 jun 2007 20:01

Red schreef:
Megalomaniac schreef:Dan neem ik mijn laatste opmerking terug, blijft nog steeds mijn eerste alinea staan, die je nu nogmaals bevestigt.
Ik neem aan dat je doelt op mijn zin: "En dus niet moet gaan verlengen"
Ja.
Red schreef:Van wikipedia; hier hoef ik niets aan toe te voegen, behalve natuurlijk dat het probleem juist is dat de mens de natuurlijke selectie ontgroeid is.
Waarom is dat een probleem?

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 17 jun 2007 00:22

Hoort Darwin niet eigenlijk al enorm achterhaald te zijn? Ik bedoel, als Freud's psychoanalyse vanwege de vooruitgang iedere week wel twee keer herzien moet worden, is het niet enkel een blijk van statisme in onze ontwikkeling dat we nog steeds heilig zweren bij Darwin? Wat mij betreft mag er welleens een knakker opstaan met een geheel eigen kijk op de evolutietheorie...

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 17 jun 2007 00:26

Eligius schreef:Hoort Darwin niet eigenlijk al enorm achterhaald te zijn? Ik bedoel, als Freud's psychoanalyse vanwege de vooruitgang iedere week wel twee keer herzien moet worden, is het niet enkel een blijk van statisme in onze ontwikkeling dat we nog steeds heilig zweren bij Darwin? Wat mij betreft mag er welleens een knakker opstaan met een geheel eigen kijk op de evolutietheorie...
Zie de klaagmuur. Darwin had ongelijk, de menselijke soort holt alleen maar achteruit (bewijs: het gemiddelde publiek van Pirates 3).

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 jun 2007 00:49

Om maar weer even over te gaan op mensen die donor organen hebben ontvangen, dat is ook altijd niet wat het lijkt, de moeder van mijn schoondochter heeft nieuwe longen gekregen en dat is dan natuurlijk iets om dankbaar voor te zijn, ze was nog aan de jonge kant maar wat is nu gebleken, ze heeft de longen van een astmapatiënt gekregen en heeft het nu telkens benauwd en een andere vrouw is inmiddels overleden aan longkanker ook van donor longen, alles moet ontzettend snel gebeuren en er is geen tijd om donor organen te onderzoeken dus van het ene lijden in het andere.

Ik moet Red gelijk geven, er wordt veel te veel gedaan om het leven van veel mensen vooral heel oude mensen te rekken, mijn grootmoeder was al 85 toen ze een pace-maker kreeg en heeft omdat ze niet meer kon lopen nog tot haar 91ste in een rolstoel geleefd, ze was erg verbitterd en leefde op haar bezoek. Mijn moeder ligt gewoon te wachten tot ze dood gaat, heeft af en toe een helder moment maar wordt verzorgd als een baby, zelf vind ik dit een onmenselijk leven. Zelf wil ik absoluut geen orgaan van een ander hebben, als het mijn tijd is oké dan vind ik het wel goed, uitzonderingen van jonge mensen daargelaten vind ik ook dat als iemand een hartkwaal of een nierziekte heeft en daarom soms jaren moet lijden voordat er een donor beschikbaar is beter af is zonder organen waarvan nog maar moet blijken na zware operaties of die niet afstoten of gezond zijn. Het mag dan hard klinken maar ik ben ook niet zo voor het kunstmatig in leven houden.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 17 jun 2007 07:10

Kyrill schreef: Dude. Dat zegt behoorlijk wat over jou!. Mensen kunnen heel ver gaan, maar wie zoiets doet spoort echt niet. Dat is wel heel erg abnormaal!.?
Dat zegt niks over mij...ik weet waar mensen toe in staat zijn, ja.
Ik denk dat jij nog niet beseft wat een vreselijk monster de mens kan zijn.
Monsters in films lijken meestal altijd op mensen..zelfs de duivel heeft een menselijk gestalte...nooit opgevallen?

Plaats reactie