Respect

Bespreek het actuele nieuws.
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Respect

Bericht door Kyrill » 15 nov 2007 22:04

Ik zit op twee forums deze en een ander. Ik ben eigenlijk toch een stuk geinteresseerder naar de mening van de leden van dit forum.Ik open dit topic naar aanleiding van de uitzending van De Wereld Draait Door van vanavond.Die overigens om 23:30 herhaald worden, mocht je het alsnog willen zien.Jan Peter Balkende was o.a te gast. En de discussie over gesprek werd met hem gevoerd.Waar kwam het nou op neer DWDD hadden televisie fragmenten uitgezocht van televisie, die volgens Mathijs van Nieuwkerk en de makers van DWDD het beeld van respect voor elkaar verslechteren.Wat waren de fragmenten? De fragmenten waren die van Idols. Van dit huidige seizoen hoe Gordon mensen afzeikt bij Idols. Nou kan je zeggen dit gaat te ver dat snap ik ook volledig. Alleen je weet zelf ook van te voren dat als je je opgeeft voor Idols en je kan simpelweg niet zingen, dan breng je het er absoluut niet gemakkelijk vanaf.Dat afzeiken op mensen die niet kunnen zingen doet de jury al sinds seizoen 1.Aan de ene kant vind ik het zelf ook te ver gaan dat Gordon begon over een nekschot. Maar ja je weet van te voren als je er aan mee doet, dat je kan worden afgezeken. En je moet wel heel slecht zijn wil je worden uitgezonden.

Wat ik dan nogal inconsequent vond van Mathij is dat hij Gordon daarna een televisie clow noemde. Dat mag hij van mij wel vinden maar nogal tegenstrijdig met wat je net zelf probeerde duidelijk te maken namelijk respect voor elkaar.Andere fragmenten waren die van Koefnoen hoe Maxima belachelijk werd gemaakt en Spuiten en Slikken waar ze het weer eens over Seks hadden.Wat ik zelf heel goed vond van Jan Peter is dat hij niet de programma's ging veroordelen. Hij is gewoon geinteresseerd naar wat jongeren zelf vinden van respect en hoe je dat toont ten aanzien van anderen in je gedrag.Je moet natuurlijk zelfrespect hebben maar ook respect voor anderen.Ik vond het dan ook wel goed van JP dat hij de mening vroeg over spuiten en slikken van een meisje(ongeveer mijn leeftijd iets van 20-21) over het programma spuiten en slikken.Normaal gesproken vind JPB altijd met zo'n standaard praatje komen. Maar vandaag vond ik hem wel goed.Ik herinner me weer een van de andere fragmenten. Wilders die respectloos is ten aanzien van Minister Vogelaar en over de Koran zei in het fragment '' Haal al die haat hoofdstukken uit de Koran en je hebt een boek over dat zo dik is als de donalduck''.Nou kan je over Wilders een discussie apart voeren.Dus daar wil ik het dan ook niet echt over hebben.Wat ik vooral wil weten wat versta jij onder respect? En hoe komt dat het respect per afkomst en cultuur misschien wel iets heel anders betekent?

Laat ik aftrappen. Voor mij is respect heel veel. Het is vooral rekening houden met anderen. Maar waar trek je de grens? Als ik iemand groet en diegene groet niet terug is dat dan wel of niet respectloos?Ik ben van mening dat we vrijheid van meningsuiting hebben maar je kan natuurlijk niet alles zomaar roepen zoals bijvoorbeeld Wilders doet.Ik heb even een definitie bij gepakt van internet:res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst

Vooral dat angst vind ik opvallend. Hoe respectvol ben je ten aanzien van iemand als je eigenlijk bang bent voor hem of haar? :o

res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen
Tot slot wil ik nog even zeggen Balkende vind satire zelfs heel leuk en helemaal niks mis mee. Alleen mensen van het Koningshuis kunnen zich heel moeilijk verdedigen. Hij zelf kan dat bijvoorbeeld heel goed zei hij, dus heb het dan over hem.
Laatst gewijzigd door Kyrill op 16 nov 2007 08:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 nov 2007 02:22

Balkenende heb ik niet gezien en dat hoef ik ook niet, want alles wat die man zegt doet hij vanuit zijn positie. Respect uit angst vind ik zelf ook heel vaag, dat is meer van "gos wat een grote hond daar heb ik respect voor", maar écht respect hebben voor mensen is wat daaronder wordt aangegeven, zelf heb ik respect voor alles wat mensen voor anderen doen wat ik zelf niet zou kunnen of willen. Ik heb respect voor (nog) ouderen dan ik zelf ben en laat dat blijken door mensen voor te laten gaan in winkels, wat ik overigens ook doe bij mensen die maar een paar boodschapjes hebben.

Respect heb ik ook voor mensen die in hun leven dusdanig mooie dingen hebben gedaan en uitgevonden dat wij ze daardoor niet zullen vergeten. Respect voor het ongeboren leven, respect voor de natuur. Respect is eigenlijk een woord dat een beetje uit de mode is, want je merkt er in het dagelijkse leven weinig van. Het is ook best moeilijk om mensen te respecteren en ze daar van te overtuigen, het lijkt zo snel op slijmen al is het oprecht gemeend. Maar in ieder geval is respect hebben voor en het eens zijn met mensen een behoorlijk moeilijke zaak. Zo respecteer ik ieders geloof, maar verwacht dan wel dat ze mij ook in mijn waarde laten. De Dag van Respect vind ik onzinnig, want het zou vanzelfsprekend moeten zijn en omdat er maar weinig respect voor elkaar is hebben ze deze dag maar in het leven geroepen.

Hoe vaak hoor je niet "ik respecteer je mening maar...." is het dan geen dooddoener? Het is helemaal niet moeilijk om beleefd te zijn, iemand te helpen met iets wat ze zelf niet kunnen, iemand bewonderen om wat hij/zij doet, maar respect moet verdiend worden en kan niet van één kant komen. Aangezien niemand hier op ingegaan is heb ik het maar gedaan, alleen het gaat niet om wat jij bedoelt en al die programma's als Idols, Memories, de shows van Paul de Leeuw, allemaal humbug. Er is nu eenmaal een grote stroming mensen die daar graag naar kijken en die veroordeel ik niet maar voor de programma's nog voor de kijkers kan ik geen respect opbrengen, iedereen moet maar kijken naar wat ze leuk vinden. En wat het koninklijk huis, de politici en zeker Balkenende zelf betreft, hoge bomen vangen veel wind en dan kan je verwachten in het zonnetje gezet te worden, maar ze weten donders goed dat ze als ze ergens zijn met respect worden behandeld en de burgers van Nederland zijn slechts nummers geworden en dat is absoluut geen respect hebben voor mensen. Ik weet het het is altijd "vroeger was alles beter", dat is niet zo want we hebben het in principe nog altijd veel beter dan vroeger en ik denk dat door de consumptie maatschappij waarin we leven het respect voor anderen behoorlijk is achteruit gegaan. Maar dat is mijn mening.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 16 nov 2007 08:18

Kyrill, als je een beetje respect voor mij hebt, dan zou ik het heel fijn vinden als je niet na elke regel tekst een witregel zou neerplempen.

Dat leest

namelijk niet zo fijn.

Over respect kan ik heel kort zijn: Respect moet je niet verwachten, respect moet je verdienen!

The Lunatix Project
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door The Lunatix Project » 16 nov 2007 09:47

voor hun die de uitzending nog eens wilt zien:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 5eddfe96c3

Ik heb gisteravond wel een stuk zitten kijken, maar daarnet het hele stuk.

Natuurlijk kan je over alle fragmenten zelf uitgebreid vertellen, maar dat bespaar ik jullie. Het fragment met Gordon is een van de vele fragmenten die ik gezien heb van Gordon. In downunder heb ik samen met mijn vrouw de Idols audities op internet gekeken (Nouja, zei keek echt en ik keek half mee). Maar de reacties van Gordon vind ik vaak echt niet kunnen. Natuurlijk word je afgezeken als je slecht kan zingen, maar de manier waarop Gordon het (vaak) doet vind ik te ver gaan. Zo ook het fragment van Geert Wilders, waarin hij de koran belachelijk maakt. Ik ben zelf geen moslim, maar ik heb zat vrienden/kennissen die dat wel zijn. Wilders heeft blijkbaar zelf nog nooit met een allochtoon er over gepraat, want elke moslim die enig benul heeft van de Koran zelf, weet dat er niks hatelijks bedoelt word in de Koran, het zijn de Imams (en vooral de extremistische) die er zo'n twist aan geven dat het hatelijk opgevat kan worden.

Dit vind ik twee vormen van extreem disrespect voor de medemens. Zoals JPB als zei, satire en grappen moet kunnen, maar je kan zeker te ver gaan. Deze twee doen dat ook in mijn ogen. Ik heb twee goeie Marokkaanse vrienden en kan met hun hartelijk lachen over grappen over elkaar, heen en weer. Je moet wel weten hoe ver je kan gaan, want de grappen die ik met hun maak, zal ik tegen een andere Marokkaan niet kunnen maken. En sommige mensen kennen dat verschil gewoon niet. Dat is het hele probleem met de samenleving hier: Mensen die het verschil niet kennen tussen een grapje en kwetsende woorden. Ik zie dat als een te ver doorgeslagen recht op vrijheid van meningsuiting, er word misbruik van gemaakt zonder dat mensen het zelf weten.
PUMA schreef:Over respect kan ik heel kort zijn: Respect moet je niet verwachten, respect moet je verdienen!
je haalt die zin in je eigen post al onderuit. Want je in je eerste zin zit je al respect te eisen, waarbij je dus verwacht dat (in dit geval) Kyrill respect voor je moet gaan tonen.

Respect kan je verdienen, maar je moet het eerst geven om het zelf te kunnen verdienen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 nov 2007 10:26

Zonder dat ik verder echt op respect wil ingaan (al ben ik het wel eens met de laatste zin in de voorgaande post), wil ik wel even wat kwijt over de genoemde TV programma's. Of vooral over Idols. Ik zal wel ouderwets zijn maar ik vind dat programma echt een verachtelijk stuk troep.

Natuurlijk kun je zeggen dat mensen die erheen gaan weten wat ze te wachten kan staan (al kun je je dat afvragen bij de soms half zwakzinnige deelnemers en de af en toe hysterische reacties als ze afgewezen worden) maar dat is een kul argument dat het programma absoluut niet minder fout maakt. Het volk moet geamuseerd worden en dus kiest men voor afzeiken, kleineren en de grond in boren. Je kunt best humoristisch zijn ten koste van andere mensen maar als een grappig bedoelde opmerking echt vals is dan gaat men wat mij betreft over de schreef. En waarom zou je niet op een gewone manier kunnen zeggen dat iemand niet bepaald getalenteerd is? Nee, alles voor de kijkcijfers.

Vreselijk dat zoveel miljoenen dit programma blijkbaar leuk vinden. Tekenend ook voor de huidige maatschappij: het wordt blijkbaar volkomen normaal gevonden om iemand in het openbaar compleet af te fikken. Over respect gesproken...

The Lunatix Project
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door The Lunatix Project » 16 nov 2007 11:03

ash_ schreef:Vreselijk dat zoveel miljoenen dit programma blijkbaar leuk vinden. Tekenend ook voor de huidige maatschappij: het wordt blijkbaar volkomen normaal gevonden om iemand in het openbaar compleet af te fikken. Over respect gesproken...
Er zijn twee dingen die je leuk kan vinden aan programma's zoals Idols:
1 - Je kijkt omdat je het leuk vind om te zien vanwege de mogelijke talenten in onze maatschappij
2 - Je kijkt omdat je het leuk vind om te zien hoe mensen afgezeken worden.

Nou ben ik toch niet zo'n fan van die programma's om er een halve avond voor achter de tv te zitten, maar ik kijk wel half mee omdat ik geintresseerd ben in optie 1. En vanwege optie 2 ga ik dus niet achter de tv zitten, maar kijk ik half mee vanachter mn computer.

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 16 nov 2007 11:43

Er werd door een meisje gezegd; "Als je aardig bent voor anderen, dan krijg je vanzelf respect terug".

Ja, dat gebeurt in een utopische wereld, maar niet in het echte wereld. Als je lief bent voor anderen, maken ze alleen maar misbruik van je. Dat is geen respect. Er wordt weleens gezegd dat je respect moet verdienen, wie bepaalt wanneer jij dat verdient?

Nee hoor, ik denk dat het wel klopt wat Ann zegt; respect ontstaat veelal uit angst. Als je een imposant voorkomen hebt, zullen mensen je sneller respecteren. En niet vanwege de daden die je teweeg brengt.

Ach, fock it all. Als politici anno 2007/2008 nog aan kinderen uit moet leggen wat respect is, ligt het probleem dan niet dat de ouders hun kinderen niet correct opvoeden? Kinderen van tegenwoordig worden steeds vrijer opgevoed, waardoor ze niet eens respect hebben voor hun ouders, waarom dan wel voor anderen?

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 16 nov 2007 11:47

ASHWIN102 schreef:Er werd door een meisje gezegd; "Als je aardig bent voor anderen, dan krijg je vanzelf respect terug".

Ja, dat gebeurt in een utopische wereld, maar niet in het echte wereld. Als je lief bent voor anderen, maken ze alleen maar misbruik van je.
Er is een verschil tussen aardig zijn voor anderen en over je heen laten lopen. Anderen met respect en aardig behandelen geeft wel degelijk vaak respect terug heb ik gemerkt.

Lunatix: is uiteraard waar maar ik denk toch echt dat de populariteit van Idols in eerste instantie vooral te danken is aan het afbranden. In de tweede helft van het programma verandert dat natuurlijk omdat je dan alleen talenten overhoudt maar je hebt door de afleveringen ervoor al een grote groep kijkers aan je gebonden.

The Lunatix Project
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door The Lunatix Project » 16 nov 2007 12:09

ash_ schreef:Lunatix: is uiteraard waar maar ik denk toch echt dat de populariteit van Idols in eerste instantie vooral te danken is aan het afbranden. In de tweede helft van het programma verandert dat natuurlijk omdat je dan alleen talenten overhoudt maar je hebt door de afleveringen ervoor al een grote groep kijkers aan je gebonden.
Ik denk dat je daar (helaas) gelijk in heb...

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 nov 2007 14:13

Het is dus een klein visje uitgooien om een kabeljouw te vangen, maar afzeiken, uitlachen etc. vind ik respectloos tegenover soms nog héél jonge mensen wat er daarna over dit soort jongelui wordt gezegd daar hoor je niets van. Nogmaals wie het leuk vindt moet vooral kijken maar mijn programma is het niet. Sowieso zouden ze de voorselecties niet moeten laten zien, er is talent genoeg in Nederland en laat dat dan zien niet de stumpers die denken te kunnen zingen of die zich hebben laten opstoken om mee te doen.

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 16 nov 2007 14:31

Ann McDunn schreef:...maar afzeiken, uitlachen etc. vind ik respectloos tegenover soms nog héél jonge mensen wat er daarna over dit soort jongelui wordt gezegd daar hoor je niets van.
Respectloos t.v. trekt wel kijkcijfers, kijk maar naar de vroegere programma's als Jerry Springer etc.

Ik zag in één van de idols programma een jongen die werd afgezeken en hij kreeg spontaan trekkingen in zijn gezicht. Dat was best zielig. Je kan immers ook anders reageren. Er zijn een paar mensen die er wel positief mee omgaan. Goed, dat geeft de jury nog niet het recht die mensen af te zeiken.

Zolang mensen blijven kijken, zullen zulke programma's blijven.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 16 nov 2007 14:44

Respect is iets wat mannen met grote kettingen in clips voortdurend tegen elkaar zeggen. Het is een inhoudloos begrip net als dat iedereen sinds JP over normen en waarden zeurt zonder zelf precies te weten wat ze ermee bedoelen. Het is net zo'n leeg woord als identiteit waar tegenwoordig iedereen zich druk om maakt zonder zelf te weten waarover ze zich nou precies druk maken. Het past allemaal bij het beleid van Balkenende die met veel Christelijke praatjes iedereen vriendjes met elkaar wil laten worden. Ik snap dat men wanhopig op zoek is naar een antwoord op het verharden van de samenleving, maar van zulke fratsen lig ik niet wakker.

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 19 nov 2007 15:28

Guido schreef:Respect is iets wat mannen met grote kettingen in clips voortdurend tegen elkaar zeggen.
Jah, voor elkaar hebben ze respect, maar niet voor de vrouwtjes die in hun blote billen string aan het dansen zijn. :N
Guido schreef:...maar van zulke fratsen lig ik niet wakker.
Afbeelding

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 21 nov 2007 17:09

Vanmiddag op de fiets naar school kwam ik een man tegen ook op de fiets die alles behalve respectvol was tegen mij en anderen.

Ik hoorde hem schelden tegen de vrouw waar hij naast fietste ik keek om wat is er aan de hand ik zei nog niks. ''Kijk voor je homo met je kanker kop''. Ik helemaal verbouwereerd en kwam helaas niet verder dan een ''je moeder''. Waarop hij boos begon te worden en ik snel door fietste. Ik ging naar mijn tennis les op school had alles behalve zin om te gaan vechten. Hoewel ik vind dat zo'n persoon wel een klap om zijn oren verdiend had.

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 23 nov 2007 11:41

Kyrill schreef:Ik ging naar mijn tennis les op school had alles behalve zin om te gaan vechten.
Gelukkig maar, anders had je hem zeker verrot geslagen? :D

Inderdaad vervelend zulke mensen, die kan je maar beter vermijden hoor, dus dat heb je goed gedaan. Voor je het weet heb je een mes tussen je ribben, dat zou het niet waard geweest zijn om even over zijn moeder te beginnen die je toch niet kent.

Jij hoeft zulke mensen niet op te voeden omdat het hun ouders niet gelukt is. Hou de eer maar aan jezelf. :T

Plaats reactie