De Mens Anno 2008

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

De Mens Anno 2008

Bericht door Kyrill » 14 jan 2008 22:52

Ik wil hier gewoon wat meningen horen en die van mezelf kwijt. Wat mijn opinie is en dat komt door van alles en nog wat. Dat de mens anno 2007-2008(eigenlijk al veel eerder maar nu nog sterker) veel afstandelijker, onverschilliger, harder en grauwer is geworden. Ben ik de enige die dit denkt of is er echt zo'n ontwikkeling gaande? Waar moet ik beginnen?. Je lees het hier bijvoorbeeld in de klaagmuur wel eens dat er wat gebeurd is(maak zelf ook wel eens iets mee). Mijn mening/visie is dat vanwege allemaal technologische ontwikkelingen, het steeds meer individualistischer worden van de samenleving de mens steeds meer opzichzelf gericht is. Steeds meer kom ik er achter dat mensen het ontiegelijk druk hebben en dan steeds minder vaak nog leuke dingen doen. Vanwege school, werk kinderen etc. Nou valt daar natuurlijk veel voor te zeggen onze maatschappij is steeds meer prestatie gericht(je moet dit, je moet dat, je moet zelfstandig worden, je moet je eigen huis kunnen betalen, je moet een betaalde baan hebben etc). Soms vraag ik het me toch af wat als we nu nou geen internet hadden gehad bijvoorbeeld en niet van die hyper moderne PC's hoe had de wereld er dan nu uitgezien? Laat ik me beperken tot wat ik zelf ben(student). Studenten hebben het over het algemeen vaak heel druk(ik hoor het zelf ook heel druk te hebben maar ik ben nogal lui) Toch ben ik van plan om meer aan me school te gaan doen(alleen nu wil ik me er ook echt aan houden voor de verandering). Toch nijg ik erna om mijn Propedeuse te gaan halen en even een jaartje er tussen uit te gaan. Aan de andere kant ik ben al zo ver (halverwege het tweede jaar van mijn opleiding). Maar ik dwaal een beetje af. Is de mens niet veel drukker geworden de laatste jaren, er kan veel meer maar zijn er niet veel meer plichten bij gekomen? Want als je kijkt naar wat er kan en wat er gaan wordt dan is die verhouding een beetje scheef vind ik zelf. Veelal is van uit hogere hand''je moet je diploma halen en een goede baan halen'' maar je bent tenslotte nog lang niet op de helft van je leven als student. Je hebt nog minstens 40 jaar hard werken te gaan. Dus kan er dan niet wat meer lol vanaf ik bedoel leuk zeg nu al heel veel werken na je opleiding moet je nog minimaal 40 jaar werken voor je pensioen(als het tegen die tijd dat wij oud zijn al niet nog meer omhoog is gaan de leeftijd om met pensioen te mogen gaan).

Tot slot hoe denken jullie hierover? En voor de niet studenten, hoe was het vroeger? Werd er toen ook zoveel van je verwacht? En hoe denk je nu terug aan de tijd dat je een jaar of 18-25 was?

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 15 jan 2008 00:09

Werd er toen ook zoveel van je verwacht?
Paar jaar geleden werd er heel veel van mij verwacht, Universiteit/HBO etc. Maar na een paar jaar iedereen teleurgesteld te hebben, zijn alle verwachtingen rond mijn laag en kan ik vanaf nu iedereen positief verrassen. Ok, kost een paar jaar gezeik, maar dan heb je ook wat.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 15 jan 2008 00:54

Je móet helemaal niets, die keuze ligt volledig bij jezelf.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 15 jan 2008 08:18

Verwachtingen zullen er altijd zijn. De oplossing die Vleeshaak bedacht heeft, komt ook aardig overeen met de mijne. Binnen mijn familie was ik de gene waarvan het meest werd verwacht, maar qua studie is dat er eigenlijk nooit uitgekomen. Nu, jaren later ben ik toch op de juiste plek terecht gekomen. Zo gaat dat vaker in het leven, het enige dat je kunt doen is een pad volgen dat volgens jou het juiste is. Er is namelijk niemand die je dat pad zo goed kan wijzen, behalve jijzelf.

Hey, dit had ook wel in het filosofie hoekje gekunt, het is allemaal vrij levensbeschouwend. :D

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 jan 2008 13:54

Om nu maar eens over vroeger te beginnen, je bent oud of je bent jong en tot die klasse behoor ik niet meer. Toen ik jong was hadden ouders over het algemeen niet zoveel verwachtingen van hun spruiten, ja een baan die goed geld opbracht, maar studeren was toen weggelegd voor de rijken en de rest kon een héél enkele keer een studiebeurs krijgen omdat ze zo goed waren.

Ik klop mijzelve niet op de borst(en) maar ik kon toen een studiebeurs krijgen voor het Lyceum, edoch mijn grootouders waren dusdanig arm dat ik 6 jaar lagere school en een jaar ambachtsschool heb gedaan, toen ik 13½ was ben ik gaan werken om mijn grootouders wat te kunnen geven. Begonnen in het magazijn van V & D daar moest je een jaar werken en kon dan naar kantoor. Aangezien we toen ook nog op zaterdagmorgen werkte was het eigenlijk veel te zwaar, maar iedereen deed het! Daarna heb ik van alles en nog wat gedaan o.a. een jaar kunststoppage :r In Apeldoorn heb ik op een kunstatelier gewerkt waar ik moest brandschilderen, leuk werk en een geweldige baas. In Leeuwarden ben ik eindelijk naar kantoor gegaan, het eerste wat de baas daar vroeg of ik kon typen, jazeker! Nee dus, naar van Den Berg en Kop gegaan en een typemachine gehuurd en binnen de kortst mogelijke keren een typediploma gehaald. Daarna mezelf opgewerkt door telkens als ik ergens uitgeleerd was te gaan solliciteren en ach ik ben evengoed nog secretaresse op een notariskantoor geworden.

Diploma's hoefde je in mijn tijd niet, praktijk ging toen boven theorie. Maar wie in het leven wat wil worden moet tegenwoordig wel over een stapel diploma's beschikken. Overigens zegt mij dat helemaal niets, er zijn veel vakken waar later niemand meer wat mee doet. Verwachtingen over mijn spruit(en) heb ik nooit gehad, ze mochten zelf beslissen wat ze wilde worden en dat loopt ook vaak anders dan de bedoeling is. Alle ouders die hoge verwachtingen van hun kinderen hebben komen op een bepaald moment van een koude kermis thuis, laat ze zelf hun eigen leven maar leven dan zien de ouders wel wat er van terecht komt.

Wat de tegenwoordige maatschappij betreft, ik denk dat als mijn grootvader nu uit de dood zou herrijzen hij meteen weer aan een hartstilstand zou overlijden. Zeker hebben de technologische ontwikkelingen geen goed gedaan aan de saamhorigheid van mensen. Vroeger was alles echt niet beter, maar je was het gewend. Nu moet alles zo nodig, vrouwen brengen hun kinderen nagenoeg niet meer groot, kinderen zijn niet meer de kinderen die het vroeger waren, TV en computer hebben een grote plaats ingenomen en dat ten koste van hun eigen fantasie en het spelen buiten, ik zie geen kinderen meer die knikkeren, touwtje springen, ballen, bokkie springen enz. enz. Drinken was er vroeger niet bij, en van drugs hadden we nooit gehoord.

Ik denk nog steeds met genoegen terug aan de tijd toen ik 18 jaar en ouder was, hard werken en drie keer in de week naar de bios. Thuis appels, beukenootjes en kaaskorstjes op de kachel en een krant met doppinda's en spelletjes, niet te vergeten de Bonde Dinsdagavond Trein op de radio, dat was feest! Een dubbeltje zakgeld in de week en er nog van sparen ook! Eikels zoeken voor de boeren, bramen plukken in de duinen, boodschappen doen en oude flessen en dozen ophalen, alles bracht een paar dubbeltjes op en wat was je dan rijk! Ik ben nu best tevreden maar zo leuk en gemoedelijk als het vroeger was zal het nooit meer worden. Denk maar niet dat er vroeger iemand een paar maanden dood lag voordat de buren het merkte en zo zijn er tal van dingen die wél beter waren dan nu.

Plaats reactie