Recht op zelfdoding

Bespreek het actuele nieuws.

Zou je zelf het recht moeten kunnen hebben om een eind te maken aan je leven?

Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen
34
92%
Onzin, niemand mag zichzelf van het leven beroven.
0
Geen stemmen
Alleen wanneer de rechter uitspraak doet.
1
3%
Alleen wanneer de familie het ook goed vindt
2
5%

Totaal aantal stemmen: 37

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Recht op zelfdoding

Bericht door emperor » 19 mar 2008 17:20

Soms is de situatie zo dat je ervoor wil kiezen niet langer verder te leven mensen wringen zich soms zo in bochten en halen de gevaarlijkste capriolen uit wanneer ze ervoor kiezen zelfmoord te plegen, en brengen daarbij andere mensen in gevaar of bezorgen ze een trauma voor het leven of soms zijn deze mensen gedwongen een zo onterend en onmenselijk leven te leiden dat ze ervoor kiezen een eind te maken aan hun leven.
Ik vind dat iedereen er recht op moet hebben zichzelf op een menselijke manier en zonder anderen in gevaar te brengen zijn/haar leven moet kunnen beëindigen zonder tussenkomst van andere personen indien bij redelijk verstand.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 19 mar 2008 18:05

Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen! Het is jouw leven dus ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen of je dit wel of niet doet. Tja wat betreft anderen trauma's doen oplopen dat is collateral damage.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 19 mar 2008 18:25

Wat Kyrill zegt klinkt bot maar ik ben het wel met hem eens.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mar 2008 18:36

Zelf ben ik er absoluut voor dat je zelf moet weten of je het leven nog aan kan, b.v. in terminaal stadium of dat je een ondraaglijk leven leidt, je kunt altijd eerst nog met je familie praten en vertellen hoe je er over denkt zodat ze niet al te erg schrikken. Van de week heb ik op TV een vrouw gezien die gesmeekt heeft of ze een einde aan haar leven wilden maken, ze heeft een enorme tumor in haar hoofd die niet te opereren is, heeft erg veel pijn en ziet er inmiddels zo ongeveer uit als de Elephant Man, niemand wil haar helpen en dat vind ik mensonterend.

Waarom in dit soort gevallen gewoon niet een pil van Drion geven? Zelf zou ik nooit zo ver gaan dat ik zelfmoord pleeg ten koste van andermans gemoedsrust, er is toch altijd wel een manier te bedenken waarop je zelfmoord kan plegen zonder dat anderen daar een trauma van oplopen. Nou ja degene die je vindt zal er dan misschien wel moeite mee hebben, maar iemand moeten verplegen die toch dood gaat is nog zwaarder.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 19 mar 2008 19:10

Ik vind dat je gewoon zelf het recht moet hebben om jezelf op een humane manier van kant te kunnen maken zonder iemand anders ermee lastig te vallen zo'n beslissing neem je denk ik niet van de een op de andere dag en ook familie zal het misschien niet leuk vinden maar ze zouden het wel moeten respecteren.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 19 mar 2008 20:04

Kyrill schreef:Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen! Het is jouw leven dus ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen of je dit wel of niet doet. Tja wat betreft anderen trauma's doen oplopen dat is collateral damage.
Wat te doen wanneer iemand bij wet niet toerekeningsvatbaar is verklaard? Moet deze persoon dat nog steeds zelf kunnen beslissen?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 19 mar 2008 20:25

PUMA schreef:
Kyrill schreef:Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen! Het is jouw leven dus ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen of je dit wel of niet doet. Tja wat betreft anderen trauma's doen oplopen dat is collateral damage.
Wat te doen wanneer iemand bij wet niet toerekeningsvatbaar is verklaard? Moet deze persoon dat nog steeds zelf kunnen beslissen?
Wat is niet toerekeningsvatbaar?
Ik d8 dat deze term alleen werd gebruikt i.v.m. een misdaad..

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 19 mar 2008 23:23

Eens.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 19 mar 2008 23:44

Dat kan je makkelijk zeggen, want hoe hou je iemand die echt dood wil tegen? zo iemand vind echt wel een manier. En verbieden haalt niet zo gek veel uit, wat moet je dan, de doodstraf geven? Wel vind ik het ronduit asociaal en egoïstisch om een buitenstaander met jouw ellende op te zadelen. Dat (een lichamelijk gezond) iemand dood wil vind ik al moeilijk te bevatten, maar dat je dat dan bijvoorbeeld doet door voor de trein te springen, daar kan ik al helemaal niet bij.

Moet je het dan maar makkelijk maken door op verzoek iedereen een pilletje te geven? Nee, zeker niet. De drempel om er een einde aan te maken moet wel zo hoog mogelijk blijven liggen, anders is het bij de eerste de beste serieuze depressie al raak.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 20 mar 2008 00:09

Net als wat Wizard zegt vind ik het ook belachelijk dat mensen zich voor trein gooien. Als je een eind wilt maken doe het dan niet op openbare plekken.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 20 mar 2008 13:12

Met een eenvoudig touwtje waarmee je bijv. pakketjes kunt binden kun je je eenvoudig ophangen.
Dat lijkt me toch een betere manier om je op te ruimen dan voor een trein te springen.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 20 mar 2008 13:13

Vanmorgen was op het journaal dat de Franse vrouw met die vreselijke tumor dood gevonden is in haar huis! Of het zelfdoding was of dat ze gewoon na een langdurige martelgang is overleden werd niet vermeld, maar ik denk het eerste. Ze heeft in ieder geval een sterk signaal afgegeven voor Frankrijk dat ze daar de wet moeten veranderen. Arme stumper R.I.P.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 mar 2008 13:16

Ann McDunn schreef:Vanmorgen was op het journaal dat de Franse vrouw met die vreselijke tumor dood gevonden is in haar huis! Of het zelfdoding was of dat ze gewoon na een langdurige martelgang is overleden werd niet vermeld, maar ik denk het eerste. Ze heeft in ieder geval een sterk signaal afgegeven voor Frankrijk dat ze daar de wet moeten veranderen. Arme stumper R.I.P.
Het zat er ook aan te komen... als de artsen het niet mogen dan doet zij het zelf wel... Idd R.I.P. hopelijk geeft dit inderdaad signalen...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 20 mar 2008 17:18

WizardOfOss schreef: hoe hou je iemand die echt dood wil tegen? zo iemand vind echt wel een manier. En verbieden haalt niet zo gek veel uit, wat moet je dan, de doodstraf geven?
..als de zelfmoordpoging is mislukt zou het technisch poging tot doodslag met voorbedachte rade kunnen zijn op jezelf dan..maar toch..

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 21 mar 2008 14:47

Gisteren Mar Adentro gezien (had ik na deze discussie en alles over die Franse vrouw even 'zin' in). Erg fascinerend en confronterend.

Plaats reactie