Recht op zelfdoding

Bespreek het actuele nieuws.

Zou je zelf het recht moeten kunnen hebben om een eind te maken aan je leven?

Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen
34
92%
Onzin, niemand mag zichzelf van het leven beroven.
0
Geen stemmen
Alleen wanneer de rechter uitspraak doet.
1
3%
Alleen wanneer de familie het ook goed vindt
2
5%

Totaal aantal stemmen: 37

mercapto
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door mercapto » 29 mei 2009 19:24

Euthanasie zou een normaal iets moeten zijn, spijtig genoeg hebben we die stap in de evolutie nog niet gemaakt.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 29 mei 2009 20:14

Het is dan ook best een ingewikkeld iets..maar in sommige situaties zou het gewoon moeten kunnen..er kunnen natuurlijk ook andere dingen meespelen als de familie bijv. graag van iemand af wil bijv., spijt enz.

Ik zou graag zien dat de meest naaste familie er het zeggenschap over zou hebben in een dergelijke situatie, maar ook de patient zelf natuurlijk, nou kende ik mijn moeder goed genoeg om te weten dat wanneer er geen hoop meer is het voor haar niet meer hoeft en dat was voor de rest van de familie ook allang duidelijk..alleen de doktor wiilde er niet aan..desnoods zou ik die pil zelf gegeven hebben dat was dan het enige wat ik nog zou kunnen doen..maar zoals het is gegaan ben ik best tevreden eigenlijk, onder deze omstandigheden natuurlijk.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 11 jun 2009 19:19

Emperor dit lees ik nu pas, maar ik wil je nog condoleren met het verlies van je moeder, het komt altijd erg hard aan en het blijft een ellendige ziekte. Niemand wil zijn/haar familieleden zo zien lijden, maar was je moeder zelf niet meer helder genoeg om euthanasie te krijgen? Moeilijk is het maar als de patiënt zelf absoluut wil gebeurt het ook in dit soort gevallen. Zelf ben ik een voorstandster van euthanasie, maar er is nog een hele grote groep artsen die er tegen is en dat kan dan ook het geval geweest zijn. Je hebt een zware tijd achter de rug en zult ook nog wel veel verdriet hebben al is je moeder vredig ingeslapen, heel veel sterkte, het is wel laat maar ik meen het van harte! Je verjaardag zal nooit meer hetzelfde zijn Emperor, dat heb ik ook gemerkt. Wat je zegt over euthanasie daar ben ik het helemaal mee eens, onder zulke omstandigheden zou dat gewoon moeten kunnen, al kan de patiënt zelf niet meer helder communiceren dan moet de naaste familie dat kunnen regelen, helaas is dat nog steeds niet zo.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 11 jun 2009 20:12

emperor schreef:Het is dus echt heel moeilijk zoniet onmogelijk om euthanasie te laten plegen..
Die belachelijk hoge doses morfine of fentanyl staan in combinatie met een slaapmiddel en het stopzetten van de voeding volgens mij bijna gelijk aan euthanasie. Ik heb vorig jaar min of meer hetzelfde meegemaakt, maar ik vond het eigenlijk allemaal vrij gemakkelijk en gemoedelijk gaan. Je moet wel een beetje zeuren bij zo'n arts dat er meer in moet omdat de patiënt "niet comfortabel ligt" of iets dergelijks, maar als die dan een beetje meewerkt is het vrij vlot achter de rug.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 jun 2009 08:42

Bedankt voor je woorden hier Ann..het was inderdaad een zeer moeilijke tijd, en het was niet de enige klap die ik kreeg..maar dat is eigenlijk niet belangrijk verder meer..(het ging om mijn broer die geen greintje medeleven toonde mij bleef kleineren, en mij zelfs met de kerst niet wilde ontvangen..zo heb ik ook de kerst in mijn eentje moeten doorbrengen..ik heb hem een gevoelloos monster genoemd, en ik wil hem eigenlijk helemaal niet meer zien.)
Maar je moeder verliezen is erg zwaar, omdat ik ook een erg goede band had tot op de dag van overlijden eigenlijk..toen ze net overleden was heb ik haar nog een kus op het voorhoofd gegeven en bedankt voor alles wat ze voor mij gedaan heeft..en zo heb ik op een goede manier afscheid genomen en zo heb ik er nu ook vrede mee.

Ze was plotseling ziek geworden en sinds die dag eigenlijk bijna niet meer bij kennis geweest..we hebben ook geen tijd meer gehad om belangrijke dingen te vragen..de nasleep was hierdoor enorm voor ons.

Wat ze wel nog kenbaar maakte was dat als de behandeling niet meer mogelijk was ze eigenlijk een spuitje wilde hebben maar dat wist ik natuurlijk allang omdat ik mijn moeder goed kende..maar omdat het ook een hersenaandoening betrof kon dat niet meer via officiele weg gebeuren.
Ik heb 2 keer in mijn leven gebeden, en de tweede keer was dat het snel voorbij zou zijn met mijn moeder, en dat gebeurde ook..(evenals iets waar ik ooit de eerste keer voor gebeden had, en beide keren was het wat ik vroeg eigenlijk niet voor mezelf maar voor iemand anders)..ik had speciaal daarvoor een mobiele telefoon gekocht zodat ik 24 uur bereikbaar was, mijn vader sliep namelijk in het ziekenhuis..en op de dag van mijn verjaardag, ik was net onderweg naar huis met 2 boodschappentassen aan mijn fietsstuur, kreeg ik het telefoontje..
Laatst gewijzigd door emperor op 12 jun 2009 09:08, 3 keer totaal gewijzigd.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 jun 2009 08:59

Klefbeer schreef:maar als die dan een beetje meewerkt is het vrij vlot achter de rug.
..ik heb niks anders dan lof en respect voor de mensen die er alles aan gedaan hebben om het ziekbed van mijn moeder tot het laatste toe draagelijk te maken, en zelfs daarna, zo goed behandeld hebben..ook na het overlijden werd er alles geregeld, stoelen, koffie, ruimte voor conversatie en verwerking, voor mijn vader zelfs een hometrainer tijdens zijn verblijf op de kamer.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 12 jun 2009 09:53

emperor schreef:
Klefbeer schreef:maar als die dan een beetje meewerkt is het vrij vlot achter de rug.
..ik heb niks anders dan lof en respect voor de mensen die er alles aan gedaan hebben om het ziekbed van mijn moeder tot het laatste toe draagelijk te maken, en zelfs daarna, zo goed behandeld hebben..ook na het overlijden werd er alles geregeld, stoelen, koffie, ruimte voor conversatie en verwerking, voor mijn vader zelfs een hometrainer tijdens zijn verblijf op de kamer.
Klopt. Vooral de verpleegkundigen zijn erg meegaand, alle hulde daarvoor.

Ik had wel de pech dat e.e.a. bij mij precies tijdens de winterse paasdagen plaatshad, waardoor er sprake was van enige onderbezetting. Maar uiteindelijk is alles netjes opgelost.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 jun 2009 12:43

Klefbeer schreef: Klopt. Vooral de verpleegkundigen zijn erg meegaand, alle hulde daarvoor.

Ik had wel de pech dat e.e.a. bij mij precies tijdens de winterse paasdagen plaatshad, waardoor er sprake was van enige onderbezetting. Maar uiteindelijk is alles netjes opgelost.
..ik en mijn vader hebben de afdeling dan ook een enorme rijstvlaai gegeven een paar weken na afloop.

Klefbeer
Filmster
Filmster

Bericht door Klefbeer » 13 jun 2009 17:01

Overigens is het me niet in de koude kleren gaan zitten. Het is al meer dan een jaar geleden, maar ik ben er nog steeds bijna dagelijks mee bezig.

Plaats reactie