Recht op zelfdoding

Bespreek het actuele nieuws.

Zou je zelf het recht moeten kunnen hebben om een eind te maken aan je leven?

Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen
34
92%
Onzin, niemand mag zichzelf van het leven beroven.
0
Geen stemmen
Alleen wanneer de rechter uitspraak doet.
1
3%
Alleen wanneer de familie het ook goed vindt
2
5%

Totaal aantal stemmen: 37

JafJoe
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door JafJoe » 24 mar 2008 22:07

Dr. Strangelove schreef:Met een eenvoudig touwtje waarmee je bijv. pakketjes kunt binden kun je je eenvoudig ophangen.
En anders is er altijd wel een behulpzame buurman te vinden die een handje wil helpen.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 25 mar 2008 01:06

JafJoe geweldig! Nu nog even (als het nodig mocht zijn en ik heb geen perspectief meer) de hyacintweg 28 opzoeken. :D

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 03 mei 2008 08:37

Spoorwegbeheerder ProRail wil op plaatsen langs het spoor waar veel zelfmoorden worden gepleegd waarschuwingsborden plaatsen. Jaarlijks springen er in Nederland zo'n 180 mensen voor de trein.

..dat hoeft dus niet als er op een humanitaire dus menselijke wijze een levensbeeindiging kan worden bewerkstelligd.

dragonspirit
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door dragonspirit » 08 mei 2008 13:06

Ik kan maar niet begrijpen waarom de mens nog steeds niet het recht krijgt om over diens eigen leven te beschikken. Natuurlijk is het onzin om bij ieder wissewasje je leven te gaan beeindigen, maar er zijn echt mensen voor wie het leven uitzichtsloos is, het alleen maar slechter zal gaan worden en dan vind ik dat je zelf de keus zou moeten hebben.

Bijvoorbeeld inderdaad iemand met een ongeneeslijke tumor. De vader van een vriend van me heeft meerdere ongeneeslijke tumoren in zijn hoofd. Dat hij overlijden zal in korte tijd is zeker. Dat hij zal lijden ook, hij ziet niet meer normaal en de kwaliteit van leven zal nihiel zijn. Zo iemand moet toch de kans krijgen om zelf te besluiten dat hij dan liever eruit stapt als hij daar nog bij volle bewustzijn over is. Waarom zou zo iemand moeten wachten tot hij aan het lijden ten onder gaat? Dat is toch absolute waanzin?

Ik heb bijvoorbeeld mijn moeder verloren aan kanker. De laatste anderhalf jaar die ze nog had heeft ze zoveel mogelijk nog geprobeerd haar leven te leven en dat ging lange tijd best goed. Ze zag het rooskleurig in, was vrolijk en deed waar ze zin in had. De laatste maanden was het echter heel hard achteruit gegaan. Ze had geen enkele controle meer over haar eigen lichaam. Zeg nou zelf, dat is toch mensonterend?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 08 mei 2008 20:49

dragonspirit helemaal met je eens! Bij terminale patiënten voor wie het leven een hel is, maar ook voor mensen die geen echt leven meer hebben, zoals b.v. mijn moeder die alleen nog maar op bed ligt en slaapt en voor de rest wartaal uitslaat die moesten ze of zelf laten beslissen of zelf de beslissing nemen. Het is allemaal zo dubbel, de vergrijzing daar wordt met afschuw naar gekeken, maar mensen van 88 houden ze zelfs tegen hun wil in leven. Als er sprake is van ondraaglijk lijden of een leven zonder inhoud moest er een wet komen. Maar ja, de kerken werken nogal tegen!

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 09 mei 2008 07:51

Ann McDunn schreef:Maar ja, de kerken werken nogal tegen!
Tegenwoordig zijn er meer moskeeën dan kerken, dus het is even wachten en je kan op straat euthanasie plegen door te roepen dat je op Wilders hebt gestemd. }:

dragonspirit
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door dragonspirit » 09 mei 2008 08:34

ASHWIN102 schreef:
Ann McDunn schreef:Maar ja, de kerken werken nogal tegen!
Tegenwoordig zijn er meer moskeeën dan kerken, dus het is even wachten en je kan op straat euthanasie plegen door te roepen dat je op Wilders hebt gestemd. }:
Als je roept dat je op Wilders hebt gestemd, ben je sowieso niet al te snugger. ;) Maar om dat nu euthanasie te noemen...

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 09 mei 2008 08:47

dragonspirit schreef:Als je roept dat je op Wilders hebt gestemd, ben je sowieso niet al te snugger. ;)
Als je het roept of als je het ook daadwerkelijk hebt gedaan...? B-)

Ik heb het gedaan. Als ik dat zou verkondigen in het centrum van Rotterdam, dan ben ik in no-time wel in elkaar geslagen of dood. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik ga het niet uitproberen ook. Ik heb geen zelfmoord neigingen. Doet me trouwens denken aan Bruce Willis in Die hard with a vengeance.

Afbeelding

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 09 mei 2008 11:45

ASHWIN zelf zie ik euthanasie plegen toch wel even anders dan in elkaar geslagen worden en daaraan misschien doodgaan. De Wilders aanhangers die terminaal zijn of ondraaglijk lijden roepen en slaan niet zo hard meer. Ik heb helemaal niets met Wilders maar als je leest hoeveel dat er wel hebben dan moet er nogal wat onvrijwillige euthanasie gepleegd worden. Werkelijk een gouden tijd voor de begrafenisondernemers aangezien de goedkoopste begrafenis al op zo'n 4,500,-- euro komt. :wink:

dragonspirit
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door dragonspirit » 09 mei 2008 12:12

ASHWIN102 schreef:Als je het roept of als je het ook daadwerkelijk hebt gedaan...? B-)
Als je het roept inderdaad, zeker in deze tijd. En overigens heb ik ook niets met Wilders, vind het een irritant ventje om heel eerlijk te zijn.

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 13 mei 2008 15:36

Ann McDunn schreef:ASHWIN zelf zie ik euthanasie plegen toch wel even anders dan in elkaar geslagen worden en daaraan misschien doodgaan.
Het was ook maar een fictieve alternatief, zolang je het zelf maar niet hoeft te doen. Want daar komt het ook vaak op neer. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen zelfmoord willen plegen terwijl zij niet eens ongeneeslijk ziek zijn?

Wilders is een vreemd ventje, maar ik heb wel op hem gestemd. Inderdaad, hij kreeg een enorme groei tijdens de verkiezingen. Hij is niet overal goed in wat hij doet. Let wel: Niet iedereen was tevreden met Fortuyn. Hij kreeg ook massaal kritiek. Toen hij vermoord werd, werd hij opeens gebombardeerd tot een held.

Hoe kwam dit? Omdat de mensen na gingen denken en buiten de kaders gingen kijken. Dat vind ik ook van Wilders; never judge a book by it's cover. Het gaat niet erom of iemand irritant is, het gaat erom waar hij voor staat.

Genoeg over Wilders, het gaat erom of je zelf mag beslissen of je als plantje in leven gehouden mag worden of niet. Momenteel heb je geen keus. Dat is best klote, het is toch je eigen leven?

Zombie
Filmster
Filmster

Bericht door Zombie » 13 mei 2008 21:14

De recht op zelfdoding en de eed van Hippocrates staan natuurlijk haaks op elkaar. Dan komt religie ook nog eens om de hoek heen kijken...

dragonspirit
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door dragonspirit » 14 mei 2008 13:27

Religie, en ik realiseer me dat ik nu sommige mensen tegen het hoofd kan stoten, is over het algemeen zo hypocriet als iets. Dan bedoel ik uiteraard niet de gedachte op zich, maar meer de instanties die daar achter staan, zoals de diverse kerken.

Het is toch te gek voor woorden dat een religie zou kunnen bepalen of jij wel of niet beschikt over je eigen leven? Kijk naar huisdieren bijvoorbeeld. Als een dier een ondraaglijk leven heeft omdat het ziek is of iets dergelijks. Dan ga je met dat dier naar de dierenarts en verlost het dier. Waarom zou een mens zonder uitzicht op nog een normaal leven dan niet ook verlost mogen worden?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 15 mei 2008 23:31

Niet alleen de religie maar ook de eed van Hippocrates wordt nog steeds in acht genomen. Mijn man ligt nu op sterven en er is absoluut geen kans meer op genezing, ik zit meer in het ziekenhuis dan dat ik thuis ben vandaar dat ik hier weinig ben. De genezen keelkanker van 2006 is terug gekomen en is al aan het woekeren in de longklieren, hij is 74 jaar lijdt vreselijk maar men ontzegt hem zelfs op het ogenblik sedatie, het is mensonterend en ook wij lijden met hem mee, hij wil zo vreselijk graag inslapen en wij willen dat ook, maar er wordt gewoon gewacht tot hij stikt in het bloed. Als dat menslievendheid is dan hoeft het voor mij niet meer! Ik vraag dan niet om hulp maar zorg zelf dat ik genoeg in huis heb, dragonspit ik begrijp het allemaal niet meer! Wij hebben nooit een dier zo laten lijden als mijn man nu doet.

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 16 mei 2008 00:23

Ai, Ann. Dat is slecht nieuws. Ik wens je sterkte toe en voor Geert het beste, althans datgene wat jullie voor ogen hebben.

Plaats reactie