Recht op zelfdoding

Bespreek het actuele nieuws.

Zou je zelf het recht moeten kunnen hebben om een eind te maken aan je leven?

Je moet ten alle tijden zelf kunnen beslissen
34
92%
Onzin, niemand mag zichzelf van het leven beroven.
0
Geen stemmen
Alleen wanneer de rechter uitspraak doet.
1
3%
Alleen wanneer de familie het ook goed vindt
2
5%

Totaal aantal stemmen: 37

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 16 mei 2008 06:59

Ann sterkte, ik wist niet dat je zelf in zo'n situatie zit momenteel. Je hebt gelijk; als het om een dier gaat dan kan de besluit wel snel gemaakt worden. Mijn excuses als mijn geplaatste berichten in jouw situatie ongepast zijn geweest.

Shine
Regisseur
Regisseur

Bericht door Shine » 16 mei 2008 08:29

Heel veel sterkte Ann. Wat erg zeg. Ik kan me dan ook zeker voorstellen dat je dan erg kwaad kan worden op het huidige gezondheidssysteem. Het kan toch gewoon niet zo zijn dat iemand hier zelf geen beslissing over mag nemen. :N

Nogmaals heel veel sterkte voor jou en Geert, en een dikke knuffel die kant op....

dragonspirit
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door dragonspirit » 16 mei 2008 08:54

Ann McDunn schreef:Niet alleen de religie maar ook de eed van Hippocrates wordt nog steeds in acht genomen. Mijn man ligt nu op sterven en er is absoluut geen kans meer op genezing, ik zit meer in het ziekenhuis dan dat ik thuis ben vandaar dat ik hier weinig ben. De genezen keelkanker van 2006 is terug gekomen en is al aan het woekeren in de longklieren, hij is 74 jaar lijdt vreselijk maar men ontzegt hem zelfs op het ogenblik sedatie, het is mensonterend en ook wij lijden met hem mee, hij wil zo vreselijk graag inslapen en wij willen dat ook, maar er wordt gewoon gewacht tot hij stikt in het bloed. Als dat menslievendheid is dan hoeft het voor mij niet meer! Ik vraag dan niet om hulp maar zorg zelf dat ik genoeg in huis heb, dragonspit ik begrijp het allemaal niet meer! Wij hebben nooit een dier zo laten lijden als mijn man nu doet.
Ik kan niet anders doen dan jullie heel veel sterkte wensen. Mijn moeder heeft uiteindelijk 3 verschillende vormen van kanker gehad. De laatste was niet meer te behandelen doordat ze al te veel bestraling en chemotherapie had gehad. Ook voor haar was het toen een kwestie van afwachten hoe langzaam het licht uit zou gaan.

Onderschat overigens niet de kracht van het menselijk lichaam Ann. Mijn moeder heeft duidelijk bewust haar afscheid gekozen. Ze koos een moment dat de hele familie bij elkaar was en is toen nog een keer met ons allemaal naar het strand geweest, toen ze daar weg ging was het ook echt klaar.

Ik ben het verder absoluut met je eens dat het mensonterend is dat iemand zo waanzinnig moet lijden. Vooral als iemand nog bij kennis is en aangeeft dit verder zo niet meer te willen.

Heel veel sterkte! Ik denk aan je!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 16 mei 2008 10:38

Bedankt voor het medeleven, dat doet me goed! ASHWIN natuurlijk neem ik je niets kwalijk, iedereen moet het zelf meemaken en kan dan pas écht zeggen hoe hij/zij er over denkt en ongepast zijn je opmerkingen ook niet zelfs nu, hoe zwaar het ook is maken wel eens even een grapje anders zou je het niet volhouden.
Nogmaals heel veel dank voor jullie berichtjes.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 16 mei 2008 18:13

Alleszins veel sterkte gewenst, Ann & Geert en de rest van de familie.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 16 mei 2008 19:56

Heel veel sterkte gewenst Ann!

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 17 mei 2008 15:23

Goed, ik ga nu redeneren vanuit een utopische gedachte; ik vind dat familieleden of zelfs een persoon zelf niet zou mogen oordelen over het maken van een einde aan het leven. Ik vind dat een dokter die in kan zien of een persoon zo verder kan leven of niet, dat hij samen met de patient, of anders zelf, er een oordeel over mag vellen. Als de patient aan teveel pijn leidt of als het geen zin heeft een patient als kasplantje in leven te houden, dat het dan verstandig is er een einde aan te maken. Ofwel; als het leven voor de patient moreel gezien geen toegevoegde waarde meer heeft voor de patient zelf, dat het dan verstandig is een einde te maken aan het leven.

Ik heb zelf 10 jaar geleden afscheid genomen van mijn oma. Ze had 3 jaar in coma gelegen, geen pretje. Haar dochters wilden dat ze natuurlijk zou komen te overlijden. Dat hoort volgens het geloof van de hindoestanen. Ik was het er niet mee eens. Ik zag het meer vanuit eigenbelangen, omdat mijn tantes geen afscheid van hun moeder wilden of konden nemen (naar mijn mening).

Vorig jaar zijn twee van mijn tantes overleden, aan een natuurlijke dood en ook wat te vroeg omdat zij wel een toegevoegde waarde hadden aan de mensen om hun heen. Het waren geen kasplantjes zoals mijn oma wel was. Bizar he?

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 17 mei 2008 21:33

ASHWIN102 schreef:Goed, ik ga nu redeneren vanuit een utopische gedachte; ik vind dat familieleden of zelfs een persoon zelf niet zou mogen oordelen over het maken van een einde aan het leven. Ik vind dat een dokter die in kan zien of een persoon zo verder kan leven of niet, dat hij samen met de patient, of anders zelf, er een oordeel over mag vellen.
ASHWIN dat is zeker een utopie, want een dokter zal nooit of te nimmer zelf beginnen over euthanasie of palliatieve sedatie, hij is verplicht al is het bij iemand die stervende is nog steeds door te gaan met behandelen ook al weet hij dat de patiënt zal overlijden tijdens een overbodige ingreep. Als er sprake is van uitzichtloos lijden vind ik dat de persoon in kwestie absoluut aan de arts mag vragen een einde aan zijn leven te maken en ook vind ik dat familie e.a. dit hebben te respecteren en niet tegen de wil van de patiënt mogen ingaan om welke reden dan ook.

Cee van Lleef
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Cee van Lleef » 18 mei 2008 13:01

Ann, heel veel sterkte. Onbegrijpelijk dat jullie wensen niet worden ingewilligd. Waar wachten ze op, een wonder?

ASHWIN102
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door ASHWIN102 » 19 mei 2008 12:31

Ann McDunn schreef:Als er sprake is van uitzichtloos lijden vind ik dat de persoon in kwestie absoluut aan de arts mag vragen een einde aan zijn leven te maken en ook vind ik dat familie e.a. dit hebben te respecteren en niet tegen de wil van de patiënt mogen ingaan om welke reden dan ook.
Ja, maar wat nou als de patient in coma ligt? Dan wordt er namelijk over zijn leven beslist. Dat lijkt me ook erg, want of je dood witl of niet, je kan dan er niets over zeggen. Lijkt me ook best lullig.

Ik vond de film "One Flew Over the Cuckoo's Nest" daarin een aangrijpende film!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mei 2008 18:15

Ieder mens kan een wilsbeschikking maken en daarin zetten dat hij/zij indien in coma een tijdstip aangeven waarop de kunstmatige beademing stop gezet dient te worden, dat kan je zelfs nu doen ASHWIN verder wil ik er nu maar liever niet meer over praten mijn man heeft nog een paar dagen te leven en leven is het niet meer, alleen maar lijden dus lijd ik zelf ook en voor hem hoop ik dat hij liever gister dan morgen overleden was, hij kan niet meer en aangezien hij al weken geen eten meer heeft gehad is het een geraamte alleen zijn geest is bijzonder helder.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 19 mei 2008 20:53

Ann, heel veel sterkte!

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 19 mei 2008 23:46

Dank je Red, sterkte kan ik wel gebruiken ik ben zo langzamerhand heel erg moe!

Ayciro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Ayciro » 21 mei 2008 08:20

Lieve Ann wat een klap voor jou dat je geliefde Geert zo slecht gaat.
Woorden schieten te kort, ik hoop dat ze Geert toestaan om op een waardige manier afscheid van het leven te nemen.

Zelf is euthanasie iets waar ik persoonlijk ervaring mee heb.
Mijn vader een beer van een kerel heeft op die manier afscheid van het leven genomen, nadat bij hem terminale alvleesklier kanker was vastgesteld.
Hij had al wel al jaren geleden een euthanasie verklaring getekend.
Zelf vond ik het een mooie beslissing sterven onder je eigen voorwaarden met de belangrijkste mensen om je heen.
En hoewel hij er zelf voor had gekozen om het zo lang mogelijk uit te stellen en hij daardoor toch pijn heeft geleden, deed hij dat om afscheid te kunnen nemen van zijn dierbaren.

Zelf heb ik mijn directe familie al verteld dat er bepaalde situaties zijn waarbij ze zonder problemen de stekker eruit kunnen trekken.
Ik denk dat het belangrijk is dat je dit bij welzijn met je familie bepraat.
Ik heb hoewel dat niet rechtsgeldig is ook een papiertje in mijn portemonnee met mijn wensen daarop, gewoon voor het geval dat.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 mei 2008 10:12

Ai, zie dit nu pas. Veel sterkte Ann.

Plaats reactie