De hardheid van de Mens

Bespreek het actuele nieuws.
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

De hardheid van de Mens

Bericht door Kyrill » 20 sep 2008 20:42

Ik wou een pakkende titel hier voor hebben. Ik ben van mening dat de mens in zijn vooruitgang sinds duizenden jaren geleden niet tot nauwelijks vooruitgang heeft geboekt. Als je het mij vraagt op erg veel punten. Maar hier beperk ik me tot een aantal punten. Om te beginnen zijn we anno 2008 en anno 21ste eeuw(of misschien al veel langer) veel ''subtieler'' in onze omgang geworden met elkaar om het zo maar even te zeggen. We houden elkaar aan het lijntje, en zo nu en dan leven we gewoon in een soort van illusie. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon echt eens vertelde wat je van iemand vindt? Dat lijkt ontzettend hard en gemeen maar naar mijn idee is wat er in de plaats voor wordt gedaan zoveel pijnlijker en harder. Om maar eens een voorbeeld te geven. Een jongen vindt een meisje leuk zij hem ook wel maar ze is zelf nog niet helemaal uit wat ze wil. Ze zegt ja tegen hem om de relatie aan te gaan maar ze blijft nog steeds moeilijk doen. Zo vindt ze dat ze elkaar teveel zien(het is misschien maar een paar uur per week(1 tot 3) en zij vind het alsnog teveel. Intussen begint hij steeds meer te twijfelen of hij er wel mee moet doorgaan. Je hebt de voordelen als dat ze heel lief is en heel leuk maar je kan haar niet gewoon direct kant en klaar zeggen hoe je erover denkt. Je moet een ''subtiele'' manier vinden of in ieder geval niet te directe manier en haar vertellen dat je er misschien wel of niet mee wilt doorgaan maar dat zij nou eens moet beslissen of ze het nou wel echt wilt of niet. Dit is misschien niet een super voorbeeld maar ik denk dat je mijn punt inmiddels wel snapt.

Om even een voorbeeld uit mijn eigen ervaring mee te geven. Ik zit inmiddels sinds een paar weken op mijn tweede HBO opleiding(vorige mee gestopt maar wel mijn P gehaald) en ik heb gelijk de eerste college week in de klas verteld wat er allemaal ''niet aan orde is aan mij''. En ik heb het op een leuke manier gebracht door te komen met een geintje als ''het is niet besmettelijk''. En het werd ook alom gerespecteerd er werd toen ik klaar was door heel de klas geklapt. Op mijn vorige opleiding durfde ik dat nog echt niet en heb ik sommige pas na 2 jaar ofzo verteld wat ik allemaal heb meegemaakt en wat ik had. Nu kom ik bij mijn punt. In het 2de jaar kregen we instromers erbij. Die zaten een keer te rodellen over mij in erg negatieve zin en een vriend van mij vertelde dit tegen me op msn maar noemde geen namen van wie het waren. Dan vraag ik me soms af waar is het respect gebleven. Nu weet ik ook wel dat iedereen het doet maar meestal als ik het meemaak probeer ik diegene te verdedigen en voor hem of haar op te nemen. En tja soms denk ik dat ik liever gewoon die gene de waarheid verteld. Maar dat kan ik dan gewoon simpelweg niet doen. Daarzou ik zoveel banden tussen mee breken en ook mijn band met sommige. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat ik een goede vriend vertelde dat zijn vriendin toen der tijd vreemd ging. Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van maar vind ik wel dat ik het goede heb gedaan. Maar of ik het in het vervolg ooit nog eens het zelfde zou doen betwijfel ik.

Kortom ik kan me verhaal nog veel langer maken en anderen dingen gaan belichten maar ik wil gewoon de discussie op gang brengen. En me eigenlijk alleen richten op het interpersoonlijke communicatie(tussen meerdere mensen) en het gedrag van mensen onderling.

Nu kan het misschien lijken dat ik misschien negatief denk over het leven maar dat doe ik absoluut niet. Dit is gewoon iets wat ik kwijt wil en ben enorm benieuwd naar jullie mening hierover.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 22 sep 2008 20:46

..you ain't seen nothing yet.

pietje012
Regisseur
Regisseur

Bericht door pietje012 » 23 sep 2008 11:02

Zit wel een punt in bij Kyrill.´
Ik heb meegemaakt dat sommige erg hard kunnen zijn met hun oordeel.
Of het iemand of meerdere het moeilijk te maken.

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 26 sep 2008 00:57

Ik oordeel hard en maak het mezelf graag makkelijk (hoogstwaarschijnlijk ten koste van anderen). Ben ik nu een slecht mens?
Laatst gewijzigd door Lumière op 26 sep 2008 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 26 sep 2008 07:10

Lumière schreef:Ik oordeel hard en maak ik het mezelf graag makkelijk (hoogstwaarschijnlijk ten koste van anderen). Ben ik nu een slecht mens?
Maar daarentegen heb je de Nederlandse Taal wel verrijkt met een nieuw werkwoord. :T

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 26 sep 2008 08:42

Deal with it. Het enige wat je kan doen is zelf zo leven als dat je denkt dat goed is.

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Re: De hardheid van de Mens

Bericht door enclave2 » 26 sep 2008 19:41

Ik las je tekst en was toch wel enig sinds verbaast.
Kyrill schreef:Ik wou een pakkende titel hier voor hebben. Ik ben van mening dat de mens in zijn vooruitgang sinds duizenden jaren geleden niet tot nauwelijks vooruitgang heeft geboekt. Als je het mij vraagt op erg veel punten.
Eerste is dat we wel degelijk vooruitgang hebben geboekt. De vorige eeuw was de bloederigste van allemaal. De hele wereld was voor het eerste helemaal in conflict. En dat twee keer nog wel. Dit gebeurde allemaal meer dan 60 jaar terug. In tussen zijn we met nog meer mensen op de zelfde hoeveelheid grond. En we hebben het in europa al een tijd zonder oorlog mogen doen. (er vanuit gaande dat veel mensen op een kleine ruimte automatisch sneller tot conflict leidt dan mensen veel ruimte geven.)
We zijn zelfs verenigd in de EU. Wie had dat kunnen dromen voor europa waar eigenlijk altijd oorlog voedde behalve dan de laatste jaren gelukkig.
Kyrill schreef:Maar hier beperk ik me tot een aantal punten. Om te beginnen zijn we anno 2008 en anno 21ste eeuw(of misschien al veel langer) veel ''subtieler'' in onze omgang geworden met elkaar om het zo maar even te zeggen. We houden elkaar aan het lijntje, en zo nu en dan leven we gewoon in een soort van illusie. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon echt eens vertelde wat je van iemand vindt? Dat lijkt ontzettend hard en gemeen maar naar mijn idee is wat er in de plaats voor wordt gedaan zoveel pijnlijker en harder. Om maar eens een voorbeeld te geven. Een jongen vindt een meisje leuk zij hem ook wel maar ze is zelf nog niet helemaal uit wat ze wil. Ze zegt ja tegen hem om de relatie aan te gaan maar ze blijft nog steeds moeilijk doen. Zo vindt ze dat ze elkaar teveel zien(het is misschien maar een paar uur per week(1 tot 3) en zij vind het alsnog teveel. Intussen begint hij steeds meer te twijfelen of hij er wel mee moet doorgaan. Je hebt de voordelen als dat ze heel lief is en heel leuk maar je kan haar niet gewoon direct kant en klaar zeggen hoe je erover denkt. Je moet een ''subtiele'' manier vinden of in ieder geval niet te directe manier en haar vertellen dat je er misschien wel of niet mee wilt doorgaan maar dat zij nou eens moet beslissen of ze het nou wel echt wilt of niet. Dit is misschien niet een super voorbeeld maar ik denk dat je mijn punt inmiddels wel snapt.
Om even een voorbeeld uit mijn eigen ervaring mee te geven. Ik zit inmiddels sinds een paar weken op mijn tweede HBO opleiding(vorige mee gestopt maar wel mijn P gehaald) en ik heb gelijk de eerste college week in de klas verteld wat er allemaal ''niet aan orde is aan mij''. En ik heb het op een leuke manier gebracht door te komen met een geintje als ''het is niet besmettelijk''. En het werd ook alom gerespecteerd er werd toen ik klaar was door heel de klas geklapt. Op mijn vorige opleiding durfde ik dat nog echt niet en heb ik sommige pas na 2 jaar ofzo verteld wat ik allemaal heb meegemaakt en wat ik had. Nu kom ik bij mijn punt. In het 2de jaar kregen we instromers erbij. Die zaten een keer te rodellen over mij in erg negatieve zin en een vriend van mij vertelde dit tegen me op msn maar noemde geen namen van wie het waren. Dan vraag ik me soms af waar is het respect gebleven. Nu weet ik ook wel dat iedereen het doet maar meestal als ik het meemaak probeer ik diegene te verdedigen en voor hem of haar op te nemen. En tja soms denk ik dat ik liever gewoon die gene de waarheid verteld. Maar dat kan ik dan gewoon simpelweg niet doen. Daarzou ik zoveel banden tussen mee breken en ook mijn band met sommige. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat ik een goede vriend vertelde dat zijn vriendin toen der tijd vreemd ging. Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van maar vind ik wel dat ik het goede heb gedaan. Maar of ik het in het vervolg ooit nog eens het zelfde zou doen betwijfel ik.

Kortom ik kan me verhaal nog veel langer maken en anderen dingen gaan belichten maar ik wil gewoon de discussie op gang brengen. En me eigenlijk alleen richten op het interpersoonlijke communicatie(tussen meerdere mensen) en het gedrag van mensen onderling.

Nu kan het misschien lijken dat ik misschien negatief denk over het leven maar dat doe ik absoluut niet. Dit is gewoon iets wat ik kwijt wil en ben enorm benieuwd naar jullie mening hierover.
De tolerantie richting homoseksuele zit nog steeds in de lift. Vroeger was het onbespreekbaar, onethisch en dus niet mogelijk. Nu weet iedereen wat het is en worden deze mensen beter begrepen. Dit is vooral van toepassing om de autochtonen bevolking van Nederland want de allochtonen bevolking in Nederland is veel haatdragender richting homoseksuele.
En soms is het gewoon beter om wat minder direct te zijn. Soms functioneren mensen beter als ze langs elkaar heen leven/werken/wonen dan als ze hun geaardheid, mening of levenswijze openbaren.
Een voorbeeld van mij persoonlijk: Toen ik wat jonger was heb ik vakantie werk gedaan bij de ECT oftewel de Europese Container Terminal. Daar werken veel Rotterdammers die nog fanatiek feyenoord supporter zijn. In de kantine hoorden ik verhalen van feyenoord hooligans. Nou ben ik zelf geen mietje maar ik had het mijzelf erg moeilijk kunnen maken door op de opmerken: Jij bent toch wel voor feyenoord, HE?! Te reageren met de woorden: nee ik ben al mijn hele leven trouw Ajax supporter en bezoek graag de klassieker tegen feyenoord omdat we die zo vaak winnen. Nee ik reageerde met de woorden: Ik vind voetbal niet boeiend.
Het heeft me wat blauwe ogen geschild en de ECT had veel niet productieve medewerkers gehad en een conflict op de werkvloer.

Soms kunnen mensen ergens niet mee omgaan of begrijpen. Beschaafd reageren betekent ook dat je rekening houdt met je medemens en zijn of haar vermogen tot beschaafdheid probeert in te schatten. Het is soms niet anders. Soms zijn mensen te dom, naïef of volhard om ze informatie over jezelf te geven. Dan maar oppervlakkig maar positief met elkaar omgaan dan heel erg open en negatief.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 26 sep 2008 20:12

Kyrill schreef:Maar hier beperk ik me tot een aantal punten. Om te beginnen zijn we anno 2008 en anno 21ste eeuw(of misschien al veel langer) veel ''subtieler'' in onze omgang geworden met elkaar om het zo maar even te zeggen. We houden elkaar aan het lijntje, en zo nu en dan leven we gewoon in een soort van illusie. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon echt eens vertelde wat je van iemand vindt? Dat lijkt ontzettend hard en gemeen maar naar mijn idee is wat er in de plaats voor wordt gedaan zoveel pijnlijker en harder. Om maar eens een voorbeeld te geven. Een jongen vindt een meisje leuk zij hem ook wel maar ze is zelf nog niet helemaal uit wat ze wil. Ze zegt ja tegen hem om de relatie aan te gaan maar ze blijft nog steeds moeilijk doen. Zo vindt ze dat ze elkaar teveel zien(het is misschien maar een paar uur per week(1 tot 3) en zij vind het alsnog teveel. Intussen begint hij steeds meer te twijfelen of hij er wel mee moet doorgaan. Je hebt de voordelen als dat ze heel lief is en heel leuk maar je kan haar niet gewoon direct kant en klaar zeggen hoe je erover denkt. Je moet een ''subtiele'' manier vinden of in ieder geval niet te directe manier en haar vertellen dat je er misschien wel of niet mee wilt doorgaan maar dat zij nou eens moet beslissen of ze het nou wel echt wilt of niet. Dit is misschien niet een super voorbeeld maar ik denk dat je mijn punt inmiddels wel snapt.

enclave2 schreef:De tolerantie richting homoseksuele zit nog steeds in de lift. Vroeger was het onbespreekbaar, onethisch en dus niet mogelijk. Nu weet iedereen wat het is en worden deze mensen beter begrepen. Dit is vooral van toepassing om de autochtonen bevolking van Nederland want de allochtonen bevolking in Nederland is veel haatdragender richting homoseksuele.
En soms is het gewoon beter om wat minder direct te zijn. Soms functioneren mensen beter als ze langs elkaar heen leven/werken/wonen dan als ze hun geaardheid, mening of levenswijze openbaren.
Een voorbeeld van mij persoonlijk: Toen ik wat jonger was heb ik vakantie werk gedaan bij de ECT oftewel de Europese Container Terminal. Daar werken veel Rotterdammers die nog fanatiek feyenoord supporter zijn. In de kantine hoorden ik verhalen van feyenoord hooligans. Nou ben ik zelf geen mietje maar ik had het mijzelf erg moeilijk kunnen maken door op de opmerken: Jij bent toch wel voor feyenoord, HE?! Te reageren met de woorden: nee ik ben al mijn hele leven trouw Ajax supporter en bezoek graag de klassieker tegen feyenoord omdat we die zo vaak winnen. Nee ik reageerde met de woorden: Ik vind voetbal niet boeiend.
Het heeft me wat blauwe ogen geschild en de ECT had veel niet productieve medewerkers gehad en een conflict op de werkvloer.Soms kunnen mensen ergens niet mee omgaan of begrijpen. Beschaafd reageren betekent ook dat je rekening houdt met je medemens en zijn of haar vermogen tot beschaafdheid probeert in te schatten. Het is soms niet anders. Soms zijn mensen te dom, naïef of volhard om ze informatie over jezelf te geven. Dan maar oppervlakkig maar positief met elkaar omgaan dan heel erg open en negatief

Wat betreft je eerste stuk ben met je eens dat dingen als homo seksualiteit nu beter en meer worden aanvaard :). Wat betreft dat Ajax/Feyenoord stuk heb je een goed punt maar ik vind het nog storrender dat je tegenwoordig bijna nergens meer ECHT voor je mening kan uitkomen. Niet alleen bij dingen als Ajax/Feyenoord want die liggen gewoon heel gevoelig maar als je ergens anders voor uitkomt wat betreft je mening kan het ook bijna nooit meer. En ja ik heb jaren geleden ooit eens met school over de coolsingel in Rotterdam gelopen en 5 minuten lang keihard Ajax , Ajax geroepen en er gebeurde niks.

Wat betreft je stukje dat mensen niks kunnen horen overzichzelf tja dat is opzich wel waar. Maar vind je dan ook niet dat de sfeer in Nederland op straat gewoon enorm is achteruit gegaan?

Kyrill schreef:Ik wou een pakkende titel hier voor hebben. Ik ben van mening dat de mens in zijn vooruitgang sinds duizenden jaren geleden niet tot nauwelijks vooruitgang heeft geboekt. Als je het mij vraagt op erg veel punten.
enclave2 schreef:Ik las je tekst en was toch wel enig sinds verbaast.Eerste is dat we wel degelijk vooruitgang hebben geboekt. De vorige eeuw was de bloederigste van allemaal. De hele wereld was voor het eerste helemaal in conflict. En dat twee keer nog wel. Dit gebeurde allemaal meer dan 60 jaar terug. In tussen zijn we met nog meer mensen op de zelfde hoeveelheid grond. En we hebben het in europa al een tijd zonder oorlog mogen doen. (er vanuit gaande dat veel mensen op een kleine ruimte automatisch sneller tot conflict leidt dan mensen veel ruimte geven.)
We zijn zelfs verenigd in de EU. Wie had dat kunnen dromen voor europa waar eigenlijk altijd oorlog voedde behalve dan de laatste jaren gelukkig.
.

En hoeveel Nederlanders voelen zich Europeaan? Laatst was nog de oorlog tussen Georgie en Rusland. En de VS heeft met behulp van Europeese landen Afganisthan en Irak binnen gevallen. Bovendien leeft de helft van de wereld onder de armoede grens.

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 26 sep 2008 20:32

Kyrill schreef:Wat betreft je eerste stuk ben met je eens dat dingen als homo seksualiteit nu beter en meer worden aanvaard :). Wat betreft dat Ajax/Feyenoord stuk heb je een goed punt maar ik vind het nog storrender dat je tegenwoordig bijna nergens meer ECHT voor je mening kan uitkomen. Niet alleen bij dingen als Ajax/Feyenoord want die liggen gewoon heel gevoelig maar als je ergens anders voor uitkomt wat betreft je mening kan het ook bijna nooit meer. En ja ik heb jaren geleden ooit eens met school over de coolsingel in Rotterdam gelopen en 5 minuten lang keihard Ajax , Ajax geroepen en er gebeurde niks.

Wat betreft je stukje dat mensen niks kunnen horen overzichzelf tja dat is op zich wel waar. Maar vind je dan ook niet dat de sfeer in Nederland op straat gewoon enorm is achteruit gegaan?
Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam en vind het zonde als mijn Ajax shirts niet veel gedragen worden en dat is niet altijd slim. Het is tot nu toe alleen bij schelden gebleven maar het zal heus wel eens vechten worden.

En het sfeertje in Nederland is wat verhard ja maar als je jaren terug zei dat je de CD stemde dan werd je ook vol onbegrip aangekeken. Het is maar welk onderwerp je er uit licht.
En voor de rest denk ik dat invloeden van buiten af van onverdraagzame culturen hier meer kwaad dan goed doen. Zo worden veiligheid maatregelen getroffen waar het nooit nodig was. En wordt het bijv. voor meiden moeilijker om zich veilig te verplaatsten in de late uurtjes i.v.m. lastige Poolse arbeiders die zich in de weekenden helemaal klem zuipen.
Moslims en de Rooms Katholieken Polen hebben veel al een hekel aan homoseksuelen. En dat laten ze horen en zien.
Hoe botter je omgeving door andere invloeden hoe botter je ook zelf wordt.
Kyrill schreef:En hoeveel Nederlanders voelen zich Europeaan? Laatst was nog de oorlog tussen Georgie en Rusland. En de VS heeft met behulp van Europeese landen Afganisthan en Irak binnen gevallen. Bovendien leeft de helft van de wereld onder de armoede grens.
Ik voel me ook geen Europeaan maar ik ben waarschijnlijk verdraagzamer richting mijn buurlanden dan mensen zoals ik van 50 jaar terug. En heeft de helft van de wereld niet altijd onder die grens geleefd?

Cujo
Filmster
Filmster

Bericht door Cujo » 26 sep 2008 20:46

enclave2 schreef:En we hebben het in europa al een tijd zonder oorlog mogen doen.
De burgeroorlog in het voormalig Joegoslavie vergeten?

Shine
Regisseur
Regisseur

Bericht door Shine » 26 sep 2008 21:21

Ik denk dat een type als Wilders ook niet goed doet aan de mentaliteit in Nederland.

Dat schreeuw maar en zaait maar haat. :N

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 26 sep 2008 21:33

Shine schreef:Dat schreeuw maar en zaait maar haat. :N
En vooral: benoemd alleen problemen, blaast ze allemaal op tot gigantische proporties, maar heeft zelf geen enkele realistische oplossing.

Shine
Regisseur
Regisseur

Bericht door Shine » 26 sep 2008 21:44

WizardOfOss schreef:
Shine schreef:Dat schreeuw maar en zaait maar haat. :N
En vooral: benoemd alleen problemen, blaast ze allemaal op tot gigantische proporties, maar heeft zelf geen enkele realistische oplossing.
Inderdaad.

Schreeuwen kunnen ze wel, dat weten we nu ook wel.
Maar oplossingen hoor je eigenlijk niet. Als ze dan komen met een "oplossing" dan slaat dat echt helemaal nergens op. Wat een onzin!

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 26 sep 2008 23:45

http://webwereld.nl/articles/51275/de-i ... pedia.html

Dit vond ik echt een geweldige column.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 28 sep 2008 19:00

Aaah goeie column, samen met nico dijkshoorn toch wel mijn 2 favoriete collumnisten.

Plaats reactie