Wie wordt de volgende President van de V.S.?

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie

John McCain
3
8%
Barack Obama
35
92%

Totaal aantal stemmen: 38

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 25 okt 2008 12:55

Afbeelding

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008 zullen worden gehouden op 4 november aanstaande. Deze verkiezingen zullen uitmaken wie George W. Bush zal opvolgen en wie de 44e President van de Verenigde Staten zal worden; de republikein John McCain of de democratische kandidaat Barack Obama.

Afbeelding
(Links Obama, rechts McCain)

John McCain (republikein)
John McCain lijkt een duidelijk voordeel te hebben als het gaat om buitenlandse politiek en militaire kwesties zoals de Irak-oorlog. Hij wordt ook gezien als een sterkere leider in crisissituaties. Dit heeft te maken met zijn leeftijd en met zijn gevechtservaring (McCain werd krijgsgevangen genomen in de Vietnam oorlog). Zijn keuze voor een veel jongere, vrouwelijke running-mate, Sarah Palin, gaf hem aanvankelijk een sterke impuls, waardoor hij na de Republikeinse conventie voor het eerst een voorsprong kreeg in de polls.

Barack Obama (democraat)
Barack Obama geniet meer vertrouwen als het gaat om economische kwesties, waarvan McCain overigens heeft toegegeven er minder verstand van te hebben. Na de kredietcrisis van Amerikaanse zakenbanken in de derde week van september 2008 herkreeg Obama zijn voorsprong in de polls. De tegenstanders van Obama, zowel de Republikeinen als partijgenote Hillary Clinton, hameren erop dat Obama te weinig ervaring zou hebben in de politiek, zeker in de buitenlandse politiek. Obama laat weten dat hij juist blij is weinig ervaring te hebben met de "spelletjes" in Washington en juist wél ervaring heeft met het echte leven. Rest nog de vraag: is Amerika klaar voor een zwarte President?

Als wij, de mensen van FilmTotaal, de nieuwe President van de Verenigde Staten mochten kiezen, wie zou het dan worden? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 25 okt 2008 13:06

"John McCain lijkt een duidelijk voordeel te hebben als het gaat om buitenlandse politiek en militaire kwesties zoals de Irak-oorlog."

WTF.

In België denken we daar toch helemaal anders over.

Brosnan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Brosnan » 25 okt 2008 13:11

Mijn steun gaat naar Obama.

Natuurlijk weet ik niet alle ins en outs van de standpunten van beide partijen maar Obama maakt met eigenlijk alles een betere indruk. Waar McCain in zijn speeches nogal eens loopt te stuntelen maakt Obama een zekere indruk. En wat maakt het dan uit of je democraat of republikein bent? George W. Bush (republikein) wordt regelmatig genoemd als slechtste president ooit, terwijl ook Bill Clinton (democraat) werd verweten dat hij niets voor Amerika heeft gedaan! Dus bij welke partij je ook hoort: iedereen kan succesvol worden en ook iedereen kan het verkloten.

De donkere huidskleur van Obama lijkt me geen negatief iets. Zo kunnen we ons afvragen wat de Amerikanen erger zullen vinden: een zwarte president of een vrouwelijke vice-president?

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 25 okt 2008 14:26

Matt Damon over Palin. :D

Net nadat bekend was dat Palin de running mate werd van McCain.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 25 okt 2008 15:58

Silenzio schreef:"John McCain lijkt een duidelijk voordeel te hebben als het gaat om buitenlandse politiek en militaire kwesties zoals de Irak-oorlog."

WTF.

Jullie denken: 8 jaar kapitalisme/republikeinen onder bush is prima :)

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 25 okt 2008 16:02

Silenzio schreef:"John McCain lijkt een duidelijk voordeel te hebben als het gaat om buitenlandse politiek en militaire kwesties zoals de Irak-oorlog."

WTF.

Ik denk toch dat McCain het voordeel geniet op het gebied van nationale veiligheid. Niet alleen is Obama moslim, McCain is een oud oorlogsveteraan die 'de jongens' wel steunt.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 25 okt 2008 16:03

PUMA schreef:

WTF.

Ik denk toch dat McCain het voordeel geniet op het gebied van nationale veiligheid. Niet alleen is Obama moslim, McCain is een oud oorlogsveteraan die 'de jongens' wel steunt.
is that true? is obama een moslim?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 25 okt 2008 16:05

Ik dacht altijd dat de meerderheid van de Amerikanen ontevreden was met de huidige politiek in Irak, wat in het voordeel speelt van Obama. Daarom dat ik dat ik die opmerking wat vreemd vond (maar het kan juist zijn hoor, heb geen zin om er over te discussiëren).

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 25 okt 2008 16:05

remCOLLATERAL schreef:
is that true? is obama een moslim?
Nee.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 25 okt 2008 16:06

Nee, maar dat willen de Republikeinen wel iedereen doen geloven.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 25 okt 2008 16:13

El Chivo schreef:Nee, maar dat willen de Republikeinen wel iedereen doen geloven.
pff gelukkig, ik dacht al dat ik mn stem verkeerd had gekozen bij deze poll..

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 25 okt 2008 16:17

Moeilijke keuze. Obama komt niet genoeg over als een leider en McCain is een oude vent die waarschijnlijk nog eerder sterft dan dat hij een tweede termijn zou halen. Ik zag wat meer in Hillary Clinton maar die werd het niet voor de democraten. Vind het opvallend dat Amerika straks gaat kiezen voor een zwarte president. Zou het zelf niet op prijs stellen. Doe eerst maar de stap naar een vrouw en dan zien we wel.

Maargoed voor mijn gevoel is het kiezen tussen twee slechte kandidaten. Ben blij dat ik niet hoef te stemmen.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 25 okt 2008 16:19

El Chivo schreef:Nee, maar dat willen de Republikeinen wel iedereen doen geloven.
Je hebt inderdaad gelijk, het vreemde is dat ik er heilig van overtuigd ben iets dergelijks op het journaal gezien te hebben (de bron van onmetelijke waarheid).
Enclave2 schreef:Vind het opvallend dat Amerika straks gaat kiezen voor een zwarte president. Zou het zelf niet op prijs stellen. Doe eerst maar de stap naar een vrouw en dan zien we wel.
Waarom stel je het niet op prijs dat Amerika een zwarte president krijgt?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 25 okt 2008 16:23

remCOLLATERAL schreef:
Dat is er wel ferm over.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 25 okt 2008 16:33

remCOLLATERAL schreef:
Het zou toch wat zijn zeg, een moslim aan de macht! :')

Anyway, wat mij betreft mag Obama winnen, maar het zou me totaal niets verbazen als McCain toch wint en als dat zo is stop ik met m'n opleiding (but not really).

Plaats reactie