Iedereen heeft bloed aan zijn handen

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Iedereen heeft bloed aan zijn handen

Bericht door emperor » 11 mar 2009 21:22

Bij het kopen van bepaalde producten of waardevolle objecten zoals sieraden van goud of diamant of bij het kopen van andere waren zoals benzine, en zelfs alleen het rijden in/op een gemotoriseerd voertuig wat bijdraagd aan de luchtverontreiniging kost ruim 5000 mensen per jaar het leven of sterven vroegtijdig en is dus eigenlijk iedereen indirect medeschuldig aan de dood van iemand anders..

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 11 mar 2009 21:25

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Laten we het erop houden, dat ook deze planeet niet het eeuwige leven heeft. Blazen we 'm zelf niet op, dan doet de zon het uiteindelijk wel. De vraag is alleen of we hier tegen die tijd nog zijn natuurlijk, wellicht zijn we tegen die tijd wel druk bezig een andere planeet om zeep aan het helpen.

Eigenlijk niet zo verwonderlijk, aangezien we allemaal afstammen van Adam en Eva en dus allemaal het product van inteelt moeten zijn. :-?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 11 mar 2009 21:48

mja..ik heb altijd zo mijn bedenkingen over de zogenaamde westerse "beschaving"..toen de west-europeanen continenten als Azie, Afrika en Amerika ontdekten noemden ze de bevolking die ze daar aantroffen wilden en zagen ze wat op het eerste gezicht leek een onsamenhangende barbaarse cultuur en samenleving, waar men van gruwde maar onze westerse maatschappij is gebasseerd op uitputting en uitbuiting..wat ik wil zeggen is dat onze maatschappij helemaal niet zo beschaafd is als iedereen denkt..ook hoe mensen met elkaar omgaan..hier stop je je ouders als ze een groot deel van hun leven aan jou gewijd hebben in een bejaardentehuis..om maar een voorbeeld te geven...is dat moderne beschaving die we met zijn allen willen en steunen vraag je je wel eens af.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 11 mar 2009 23:11

Maar hier in het oosten (nee, ik woon niet op een boerderij!) ken ik zat leeftijdsgenoten die met hun ouders en hun opa en/of oma wonen. Bij mijn vriendin/ex-vriendin/beste vriendin/whatever komt vaak zat de oma weer eens binnenstrompelen...

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 12 mar 2009 16:50

ach ja aan de ene kant is het wel mooi, maar aan de andere kant blijf ik het vreemd vinden om je familie in een soort opvanghuis te stoppen..maar neemt niet weg dat er ook veel mensen blij mee zijn..mijn eigen oma bijv. die haar leven met veel te veel toewijding aan haar man besteedde..(zeg maar huisslaaf) was blij dat ze de laatste paar jaar van haar leven eindelijk wat rust had gevonden en alles een keer gedaan werd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn vader niet de hele dag om me heen zou willen hebben...omdat mijn moeder nu overleden is, kook ik nu ook voor mijn vader een paar keer in de week, maar die woont in de buurt dus dat is niet zo'n probleem..en na het eten ga ik dan weer terug.
Hij kan wel een ei koken, maar daar houd het ook mee op..natuurlijk leert hij het op den duur wel, maar ach..ik hou toch altijd genoeg over als ik voor mezelf kook, dus er kan makkelijk nog iemand van meeeten...maar mijn appartement is te klein (naar westerse maatstaven) om mijn vader in huis te nemen, en dat wil hij ook niet...en als er iets met mij gebeurt, moet hij eruit want het is een huurwoning..dus in deze maatschappij ligt het allemaal wat moeilijker en ingewikkelder.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 13 mar 2009 18:45

patrob ben je er zeker van dat je afstamt van Adam en Eva? Ik niet hoor, ik hou het maar bij de evolutieleer en ach misschien had Darwin het nog wel helemaal goed als je zo om je heen kijkt en soms zelfs in de spiegel. :D
Emperor alles wat we kopen wat uit China komt is ook niet bepaald goed, maar wel goedkoper en moeten we nu bij ieder ding wat we aanschaffen erbij na gaan denken of we ook schuldig zijn aan de dood van anderen of aan kinderarbeid? Denk het niet, want dan hebben we geen leven meer. Wat het in huis nemen van ouders en grootouders betreft wij hebben mijn grootmoeder jaren in huis gehad tot het echt niet meer kon en mijn moeder is hier ook een paar jaar geweest, maar denk niet dat het een pretjes is, als er opgroeiende kinderen in huis zijn gaan die ouderen er zich mee bemoeien en dan ben je net een stootblok.

Wat je zegt over te klein behuist is natuurlijk een smoesje, als je echt wilt is er altijd een mouw aan te passen, wij hebben met 6 man in een poppenhuisje gewoond en het ging prima. Maar zoals je al zegt jij zou het ook niet prettig vinden je vader de hele dag om je heen te hebben en je vader wil zelf niet, dan is het probleem snel opgelost. Als oude mensen minder valide worden of zelfs hulpbehoevend dan is het geen doen om ze dag en nacht te verplegen. Maar dit kabinet wil weer terug naar af en toch hele generaties bij elkaar in huis stoppen, leuk bedacht hoor maar ik zie het niet zitten. Zelf zou ik nooit bij mijn zoon en schoondochter in trekken over het algemeen komt er altijd narigheid van, vroeger was het niet anders maar het is het beste dat oude mensen zolang mogelijk op hun zelf blijven en als die mensen naar een bejaardentehuis moeten dan is er nog wel een keus, overigens wonen kinderen niet zo vaak meer dicht in de buurt en oude mensen (echt oud) uit hun vertrouwde omgeving te halen is ook niet goed.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 mar 2009 08:23

Ann McDunn schreef: Emperor alles wat we kopen wat uit China komt is ook niet bepaald goed, maar wel goedkoper en moeten we nu bij ieder ding wat we aanschaffen erbij na gaan denken of we ook schuldig zijn aan de dood van anderen of aan kinderarbeid? goed.
..dat is juist wat ik met het topic wilde aankaarten, of deze maatschappij zoals wij die nu kennen en normaal vinden wel zo beschaafd is als op het eerste gezicht lijkt, maar kruipen onder deze beschaving niet tientallen addertjes?..daarom haalde ik het voorbeeld erbij van de westerse mens die vroeger en nu nog mensen die op een andere manier leven onbeschaafd en barbaars vinden, natuurlijk zijn die mensen niet zo ver technisch gezien, maar ik durf te wedden dat ze veel meer weten over andere zaken en hun manier van leven helemaal niet onbeschaafder is als de onze, zoals Hollywood ons vaak wil laten geloven..ik denk zelfs beschaafder, deze mensen verliezen steeds meer omdat wij steeds meer moeten hebben terwijl zij al eeuwen in een natuurlijke balans leven en omdat wij allang uit balans zijn en de gewichten die wij in de weegschaal leggen nu ook nog eens ten nadele van deze mensen doorslaat, en dan praat ik niet eens over de diersoorten.
Het begint tijd te worden dat mensen dit gaan begrijpen en ze zullen wel moeten op een gegeven moment..net zoals die recessie..recessie?...ik werk op dit moment in een grote parkeergarage..als ik zie in wat voor grote aso bakken van auto's mensen rijden dan vraag ik me wel eens af of die mensen beseffen dat ze voor zichzelf wel een heel groot stukje erfgoed van de wereld in pacht hebben en er redelijk respectloos mee omgaan..recessie zoals in de jaren 30?..kom nou..zeker omdat ze geen 3e auto kunnen kopen of een hypotheek van 450000 euro niet meer kunnen betalen of 4 keer ipv 2 of 1 keer per jaar op vakantie kunnen..apekool, en kijk eens naar wat er dagelijks wordt weggegooid door restaurants en grote supermarkten..

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 mar 2009 10:14

Ann McDunn schreef: Wat het in huis nemen van ouders en grootouders betreft wij hebben mijn grootmoeder jaren in huis gehad tot het echt niet meer kon en mijn moeder is hier ook een paar jaar geweest, maar denk niet dat het een pretjes is,
..erik, zit je nou nog steeds achter je PC film te kijken en absint te drinken?..ik wil naar bed..ga es ff weg en zet die computer in je slaapkamer....ja Pa.. :P

Barend Appelsap
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Barend Appelsap » 14 mar 2009 12:18

Je spreekt de waarheid, Emperor, en velen van ons zullen dat ook maar al te goed beseffen. Het rijdt echter zo moeilijk auto zonder benzine bijvoorbeeld, en de auto op water of elektriciteit zijn beide ten tonele verschenen om weer plotsklaps te verdwijnen, door toedoen van de oliemaatschappijen voornamelijk.
Zo kan je heel diep gaan, hoor. Sowieso is bijna iedereen indirect verantwoordelijk voor het sterven van tientallen dieren, en veel te veel mensen zijn direct verantwoordelijk voor deze voorvallen. We keuren het niet goed, maar we doen het toch.
Mogen we aannemen dat jij niet aan de acties, in jou openingspost genoemd, deelneemt, of aan andere gelijksoortige acties?
Goed hoor, dat je dit ter sprake wilt stellen laat ik dat voorop stellen, het is meer dat ik geen hoop heb dat we dit gaan veranderen, als mensheid.

@ patrob
Aarde zal, als de tijd daar is, vernietigd worden door wellicht de zon, wellicht meteorietenregens of wat je dan nog kan bedenken daarnaast... Maar niet door ons. Niet tenzij we onnodig domme wapens uitvinden die daartoe in staat zijn. En naar mijn weten, hebben we die nog niet, dus...
We kunnen wel de hele natuur om zeep helpen (nou ja, ik zeg dit voorzichtig, want we kunnen dat niet echt!!!) maar dan zouden we daar uiteindelijk inderdaad zelf aan onderdoor gaan. Post-apocalyptische scenario's en ruimtesteden of compleet bebouwde Aardes zijn niet voor niets science-FICTION.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 14 mar 2009 12:48

Barend Appelsap schreef:Je spreekt de waarheid, Emperor, en velen van ons zullen dat ook maar al te goed beseffen. Het rijdt echter zo moeilijk auto zonder benzine bijvoorbeeld, en de auto op water of elektriciteit zijn beide ten tonele verschenen om weer plotsklaps te verdwijnen, door toedoen van de oliemaatschappijen voornamelijk.
Zo kan je heel diep gaan, hoor. Sowieso is bijna iedereen indirect verantwoordelijk voor het sterven van tientallen dieren, en veel te veel mensen zijn direct verantwoordelijk voor deze voorvallen. We keuren het niet goed, maar we doen het toch.
Mogen we aannemen dat jij niet aan de acties, in jou openingspost genoemd, deelneemt, of aan andere gelijksoortige acties?
Goed hoor, dat je dit ter sprake wilt stellen laat ik dat voorop stellen, het is meer dat ik geen hoop heb dat we dit gaan veranderen, als mensheid.

@ patrob
Aarde zal, als de tijd daar is, vernietigd worden door wellicht de zon, wellicht meteorietenregens of wat je dan nog kan bedenken daarnaast... Maar niet door ons. Niet tenzij we onnodig domme wapens uitvinden die daartoe in staat zijn. En naar mijn weten, hebben we die nog niet, dus...
We kunnen wel de hele natuur om zeep helpen (nou ja, ik zeg dit voorzichtig, want we kunnen dat niet echt!!!) maar dan zouden we daar uiteindelijk inderdaad zelf aan onderdoor gaan. Post-apocalyptische scenario's en ruimtesteden of compleet bebouwde Aardes zijn niet voor niets science-FICTION.
Waar ik mee begon zijn slechts wat voorbeelden
Ik doe er net zo hard aan mee als iedereen, want ik ben geen kluizenaar die in een hutje op de hei woont, zijn eigen groenten verbouwd en zijn eigen veestapel runt, alleen probeer ik dingen die niet echt noodzakelijk zijn en veel schade toe brengen te vermijden indien mogelijk, je moet natuurlijk kunnen leven dat zal niemand iemand anders in onze maatschappij kunnen en willen verbieden, alleen een beetje minder zou geen kwaad kunnen een beetje minder voor een beetje meer zou een hoop kunnen schelen..een beetje minder welvaart en een beetje meer lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Wat resulteert in een gelukkiger mens zonder net te doen alsof en een trede hoger te klimmen op de evolutieladder ipv te zakken.
Onze maatschappij heeft ook zijn goede kanten natuurlijk, hoe groter de vooruitgang hoe groter de offers..ik bedoel ook niet dat we met zijn allen terug moeten naar het stenen tijdperk..laat dat duidelijk zijn.
Dat wil ik niet en dat wil niemand denk ik.

De mens maakt deel uit van de natuur vernietig je de natuur vernietig je de mens..de (westerse) mens ziet de balans vaak niet die noodzakelijk is om zijn leefomgeving gezond te houden en te preserveren voor de toekomst..of wil dit niet zien omdat er zoveel geld in omgaat..daarom moeten mensen bewuster omgaan met alles, zie mijn voorbeelden, helemaal stilleggen heeft geen zin natuurlijk.
De echte macht heeft het volk maar het volk is als een duizendpoot zonder kop.

Ik probeer altijd onbevooroordeeld naar alles van alle kanten te kijken en te observeren en niet van te voren al te zeggen dit of dat duigt niet of juist wel, en me af te vragen hoe alles nou werkt en tot stand is gekomen en hoe een toekomst gebasseerd daarop eruit moet zien en ervan te leren wat weer zou kunnen resulteren in een toekomst met minder grote problemen en vooral dus te leren van het verleden.

Vroeger dacht ik altijd nou in het jaar 2010 zullen er wel complete bevolkte ruimtestations zijn en hebben we de aarde al verlaten..maar zover is de mens nog lang niet bij mijn weten..vroeger duurde de jaren langer denk ik. :P

Barend Appelsap
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Barend Appelsap » 15 mar 2009 01:42

Ik had het er laatst nog over met enkele lieden. De mens en het idee dat we de aarde vernietigen, en de natuur. Dat we dat dus echt kunnen. Het schijnt dat velen dit idee hebben. Ikzelf ben er van overtuigd dat dit ten dele pure menselijke arrogantie is, en dat we daartoe helemaal niet in staat zijn en dan bedoel ik niet mentaal.

Maar goed, ik zal deze discussie verder niet uit zijn verband rukken en ontopic blijven.

Ik ben het met je eens, emperor, maar ik denk dat dit terug te leiden valt naar menselijk egoisme. Een vriend van me opperde laatst: 'Greed is the motor of everything' en hoewel er haken en ogen aan deze stelling zitten, mijn inziens, zit er een kern van waarheid in die wellicht inzicht in deze kwestie kan bieden. Het valt te stellen dat iedere bewuste keuze die een mens maakt, in ieder geval altijd gedeeltelijk uit eigenbelang wordt genomen.

Plaats reactie