Het Conflict in Noord-Ierland

Bespreek het actuele nieuws.
enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Het Conflict in Noord-Ierland

Bericht door enclave2 » 13 mar 2009 20:01

Herie schreef:gisteravond zijn er voor het eerst sinds 1997 en het begin van de vredesbesprekingen soldaten vermoord hier in Noord Ierland

het gaat om een zeer geweldadige aanslag op de legerbasis in de Noord-Ierse stad Antrim, een van de slachtoffers is een pizzacourier die door de daders was opgebeld om er pizza's te bezorgen om zo het slachtoffer aantal op te hogen, de aanslag is opgeeist door de 'real-IRA'

:( nu maar hopen dat dit een incident was en blijft, al lopen de spanningne de laatste tijd toch merkbaar weer wat op, wat ik heel raar vindt, want als er hier iets als een paal boven water staat is datniemand terug wil naar de situatie van voor 1997
Herie schreef:
A misconceived "new town," built in the 1960s and promoted as an urban utopia, Craigavon looks like the forlorn kind of place where nothing ever happens. Last night, just 48 hours after the murder of two British soldiers by a dissident republican terrorist group, it saw the kind of action Northern Ireland thought it had left behind for good. A policeman, Constable Stephen Paul Carroll, was shot dead in a nationalist area of the town — northern Irish conurbations still tend to be divided along political and religious lines. Carroll was the first officer to be shot dead in Northern Ireland for 12 years.
dit is dus inderdaad een andere aanslag dan die op de soldaten, hopelijk is het toeval
aan de andere kant is het ook waar dat de verhoudingen heel anders liggen dan tijdens de troubles, waar 99% van de bevolking gewoon vrede wil, rust
helaas zijn er aan beide zijdes nog genoeg heethoofden, het is hopen dat de nog gewapende ulster volunturing forces en zijn splintergroepen niet meteen op represailes uit gaan, want als de wraak spiraal weer op gang komt zitten we hier echt goed in de shit, wat het grootste gedeelte van de bevolking ook wil. er is helaas maar weinig common sence in deze conflicten
Ann McDunn schreef:Ash, natuurlijk heb je gelijk maar het zijn wel weer splinterpartijtjes en dat moet toch aan te pakken zijn? Lui die ècht geen vrede willen moeten de binnenkant van de gevangenis maar zien misschien worden ze dan rustig. Ik hoop dat ze de bankrekeningen van die lui in Amerika kunnen traceren, geen geld geen wapens!
Groot Brittannië en Ierland en haar verleden interesseren me nogal. (Ben ook weer in een boek begonnen over de IRA). De incidenten waren nogal een verrassing. Wat me opviel was dat de media één ding brullen: het vredesproces loopt geen gevaar. Alsof ze betaald worden door de regering van GB.
Ik kan de IRA of in dit geval haar splinter organisaties wel gelijk geven. Ik zeg niet dat geweld de manier is en zeker niet op deze laffe manier maar Noord Ierland is ook van Ierland en GB moet daar in principe weg. Natuurlijk hebben ze de steun niet van de bevolking. Die zijn het geweld zat en zien hun welzijnstandaard alleen maar verbeteren. Een nieuw gewapend conflict doet dit weer te niet.
Ik blijf het nieuws vol interesse volgen.

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 14 mar 2009 00:51

chek your facts

ze hebben juist wel steun van een groot deel van de bevolking, dat is het hele probleem, het is allemaal niet zo zwart wit, ik ben in principe ook voor een verenigd Ierland, maar ik moet bekennen dat dit eigenlijk alleen vanwegen ongegronde romantische denkbeelden is. Maar een heleboel mensen, niet alleen de gewapende klootzakken van de ulster volunteer forces of de britse ambtenaren zouden daar erg ongelukkig van worden, moeten die gevoelens van de bevolking genegeerd worden wegens de (en vergeef me mijn kort door de bochtheid for the sake of the discussion) in nederland diep gegronde liberale voorkeur voor de underdog
Ierland is al meer dan duizend jaar niet verenigd geweest, de laatste paar jaren zit (Noord) Ierland in een enorme economische voorspoed, wat zijn jou argumenten tegen het handhaven van de status quo?

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 14 mar 2009 15:45

De bevolking zal net zoals ons voorstander zijn van het principe van één Ierland. Maar door welvaart vervagen principes. Ik denk dat ze het niet er meer voor over hebben.
Stel je heb een gezin die voor het eerst in jaren op vakantie kan en net verhuist zijn naar een gegoede wijk, zoon maakt net opleiding af en alles gaat zijn gangetje. Dan willen velen niet terug naar onzekerheid, choas en massaontslagen. Maargoed jij zit er middenin en zal het beter aan voelen en horen....

Ik zou de status quo willen veranderen vanuit de eerbied voor land en bevolking. Goed verstand zegt me dat dit conflict vermeden moet worden maar ik als nationalitisch aangelegd mens zou in de sitautie daar als ik daar zou wonen als Noord Ier de wapens op willen pakken. (zover ik dat in kan schatten)

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 15 mar 2009 01:04

feit is dat de concentratie van protestanten nergens in Ierland zo hoog is als in Noord-Ierland, en zij voelen zich behoorlijk geïmponeerd door de verder katholieke bevolking, dat ik dat zelf een onzinnige gedachte vindt verandert niet zo veel aan de situatie, hoe zwaar worden de katholieken volgens jou benadeeld op dit moment?

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 17 mar 2009 12:49

Herie schreef:feit is dat de concentratie van protestanten nergens in Ierland zo hoog is als in Noord-Ierland, en zij voelen zich behoorlijk geïmponeerd door de verder katholieke bevolking, dat ik dat zelf een onzinnige gedachte vindt verandert niet zo veel aan de situatie, hoe zwaar worden de katholieken volgens jou benadeeld op dit moment?
Ze hebben al dan niet de laatste paar jaar genoeg geleden onder de Britse bezetter. Daar komt nog eens boven op dat het hun recht is om heel Ierland te bezitten. En nee nu zitten ze niet in de tiranie. Helemaal niet zelfs maar ze hebben er nog wel recht op.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 13:02

Ik snap het hele verhaal daar sowieso niet. Bestaat er binnen de Verenigde Naties niet zoiets als zelfbeschikkingsrecht?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 mar 2009 13:28

patrob schreef:Bestaat er binnen de Verenigde Naties niet zoiets als zelfbeschikkingsrecht?
Dat is zeer ingewikkeld. In elk geval is de consus bij de bestaande staten dat er geen recht op secessie bestaat. Het behoud van de bestaande staten staat centraal. Wat logisch is aangezien de bestaande staten het internationaal recht maken en ze natuurlijk voor hun eigen zelfbehoud kiezen.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 14:20

Uiteraard zijn er allerlei redenen en oorzaken en excuses te bedenken in deze situatie, maar uiteindelijk zijn ze niet meer dan dat.

Volgens de eenvoudige regels van het zelfbeschikkingsrecht zou een simpele stemming in het betrokken gebied moeten bepalen waar het gebied bij hoort. Volgens mij is dit ooit in Marokko gebeurt.

Dat dit in een Westers democratisch gebied nog niet kan, toont nog maar eens aan wat een machteloos orgaan de VN eigenlijk zijn.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 mar 2009 16:59

patrob schreef:Uiteraard zijn er allerlei redenen en oorzaken en excuses te bedenken in deze situatie, maar uiteindelijk zijn ze niet meer dan dat.

Volgens de eenvoudige regels van het zelfbeschikkingsrecht zou een simpele stemming in het betrokken gebied moeten bepalen waar het gebied bij hoort. Volgens mij is dit ooit in Marokko gebeurt.

Dat dit in een Westers democratisch gebied nog niet kan, toont nog maar eens aan wat een machteloos orgaan de VN eigenlijk zijn.
Komaan zeg. Stop nu eens met te beweren dat het zelfbeschikkingsrecht eenvoudig is. Dat is het helemaal niet. De VN gaan nooit aanvaarden dat een gebied zich zomaar kan afscheuren op basis van een stemming omdat dat ingaat tegen de belangen van haar leden.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 mar 2009 17:03

Trouwens recht op zelfbeschikking wil enkel zeggen dat je het recht hebt om deel te nemen aan het bestuur.

Aangezien alle bewoners van Noord Ierland gezellig naar de stembus gaan en kunnen deelnemen aan het bestuur, kunnen ze over zichzelf beschikken en zal nooit een recht op secessie ontstaan.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 18:06

Silenzio schreef:Trouwens recht op zelfbeschikking wil enkel zeggen dat je het recht hebt om deel te nemen aan het bestuur.

Aangezien alle bewoners van Noord Ierland gezellig naar de stembus gaan en kunnen deelnemen aan het bestuur, kunnen ze over zichzelf beschikken en zal nooit een recht op secessie ontstaan.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ze kunnen net zoveel over zichzelf beschikken als de inwoners van Wales over Noord Ierland kunnen beschikken. Ze kunnen stemmen voor het parlement in Londen en hun stemmen gaan op in de gezamenlijke stemmen van Groot Brittannië. We kunnen er van uit gaan dat ze op Whitehall niet snel zullen besluiten Noord Ierland af te staan aan de Ieren.

Het onderdeel van zelfbeschikking waar ik op doel is dat onderdeel dat bepaald dat een landsdeel zelfstandig (of onderdeel van Ierland in dit geval) mag worden indien de meerderheid van de bevolking daarvoor zou kiezen. Dit is gebeurt in een grensgebied van Marokko, maar ik zal de exacte gegevens er eens op na moeten slaan mbt tot het hoe en wanneer.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 mar 2009 18:14

patrob schreef: 1) Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ze kunnen net zoveel over zichzelf beschikken als de inwoners van Wales over Noord Ierland kunnen beschikken. Ze kunnen stemmen voor het parlement in Londen en hun stemmen gaan op in de gezamenlijke stemmen van Groot Brittannië. We kunnen er van uit gaan dat ze op Whitehall niet snel zullen besluiten Noord Ierland af te staan aan de Ieren.

2) Het onderdeel van zelfbeschikking waar ik op doel is dat onderdeel dat bepaald dat een landsdeel zelfstandig (of onderdeel van Ierland in dit geval) mag worden indien de meerderheid van de bevolking daarvoor zou kiezen. Dit is gebeurt in een grensgebied van Marokko, maar ik zal de exacte gegevens er eens op na moeten slaan mbt tot het hoe en wanneer.
1) Het moet al vrij extreem zijn vooraleer je kan besluiten dat er geen recht op zelfbeschikking is in die zin en de situatie die jij beschrijft valt daar niet onder. No way. Je hebt ook verkiezingen op lokale niveaus he. Zolang de Noord-Ieren op 1 of andere wijze kunnen deelnemen aan het bestuur is er geen enkel probleem volgens het internationaal recht.

2) Geef eens een document uit het internationaal recht waaruit blijkt dat dat recht zou bestaan, want ik ken echt geen enkel voorbeeld, integendeel: het basis principe in het internationaal recht is het instandhouden van de grenzen van de bestaande staten (dat heeft een Latijnse naam, maar ik ben die even kwijt).

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 18:16

Ik ga toch dat Marokkaanse geval even opzoeken. Aan de hand daarvan is mij namelijk op de middelbare school het hele zelfbeschikkingsverhaal uitgelegd.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 18:26

Het ligt allemaal inderdaad wat ingewikkelder dan ik het eerst deed voorkomen, maar hier vind je het hele verhaal mbt Marokko en de Westelijke Sahara:

http://www.let.kun.nl/~j.hoogland/Studi ... Sahara.htm

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 17 mar 2009 18:50

patrob schreef:Het ligt allemaal inderdaad wat ingewikkelder dan ik het eerst deed voorkomen, maar hier vind je het hele verhaal mbt Marokko en de Westelijke Sahara:

http://www.let.kun.nl/~j.hoogland/Studi ... Sahara.htm
Ik zie daar dus niets instaan dat jouw argumenten steunt hé. Het is trouwens geen primaire bron, zelfs geen academisch gerespecteerde secundaire bron.

Plaats reactie