Het Conflict in Noord-Ierland

Bespreek het actuele nieuws.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 19:39

Silenzio schreef:
patrob schreef:Het ligt allemaal inderdaad wat ingewikkelder dan ik het eerst deed voorkomen, maar hier vind je het hele verhaal mbt Marokko en de Westelijke Sahara:

http://www.let.kun.nl/~j.hoogland/Studi ... Sahara.htm
Ik zie daar dus niets instaan dat jouw argumenten steunt hé. Het is trouwens geen primaire bron, zelfs geen academisch gerespecteerde secundaire bron.
En daardoor is het bij voorbaat onwaar? :-?

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 17 mar 2009 19:40

Nee, maar alsnog niet goed onderbouwd. En daar vroeg hij naar.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 17 mar 2009 20:00

Megalomaniac schreef:Nee, maar alsnog niet goed onderbouwd. En daar vroeg hij naar.
Het ging mij voornamelijk om de tweede zin. Daar schuilt volgens mij geen vraag naar onderbouwing in, wel het bij voorbaat niet serieus nemen van het artikel. Alle informatie in dat artikel is overigens terug te vinden in "serieuze" "primaire" bronnen hoor. Het is in ieder geval geen fantasie van de schrijver geweest.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 18 mar 2009 08:07

patrob schreef:Het ging mij voornamelijk om de tweede zin. Daar schuilt volgens mij geen vraag naar onderbouwing in, wel het bij voorbaat niet serieus nemen van het artikel. Alle informatie in dat artikel is overigens terug te vinden in "serieuze" "primaire" bronnen hoor. Het is in ieder geval geen fantasie van de schrijver geweest.
Als het geen fantasie geweest is, dan had ik op zijn minst een vijftigtal voetnoten willen zien met verwijzingen naar primaire en secundaire bronnen. Dan had ik het artikel serieus kunnen nemen. Nu niet.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 18 mar 2009 08:17

Om de discussie nu terug juridisch te voeren, hier is de link naar VN Resolutie 1514 (die ik toevallig vrij goed ken) en waarnaar nogal onwetenschappelijk wordt verwezen in het door jouw aangehaalde artikel.

http://daccessdds.un.org/doc/RESOLUTION ... penElement

Ik daag je uit daarin een recht op secessie te zien. Dat staat daar niet in.

Integendeel. Lees nummer zes op de tweede bladzijde: daarin staat dat iedere poging om grenzen en de integriteit van de bestaande landen (in casu de UK) te schenden (voorbeeld door eenzijdige afsplitsing van Noord-Ierland) strijdig is met het VN charter.

Dat is het principe dat ik hierboven al heb aangehaald: de status quo wordt beschermd door het internationaal recht.
Laatst gewijzigd door Silenzio op 18 mar 2009 08:26, 2 keer totaal gewijzigd.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 mar 2009 08:23

Helaas kan ik met je link niets beginnen, maar zoals ik een paar posten geleden al aangaf ligt e.e.a. inderdaad een stuk ingewikkelder (waarmee ik je overigens al gelijk geef). Het artikel heb ik alleen aangehaald om aan te geven welke situatie ik eerder bedoelde. Niet om iets wetenschappelijk te onderbouwen.

Mijn schooltijd ligt alweer enige tijd achter mij, dus laten we het erop houden dat niet alles even goed is blijven hangen. :) Wellicht schortte er zelfs iets aan de uitleg van de leraar in kwestie toendertijd, maar dat laten we hier maar even in het midden.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 18 mar 2009 08:25

Kan je de link niet openen of zo? Het is wel de basis van de discussie he.

En leraren op de middelbare school moet je echt niet geloven als het om juridische kwesties gaat.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 mar 2009 08:31

Ik kan de link wel openen, maar kom dan op een pagina terecht, waar iets staat over een end user probleem (?). Zoveel verstand heb ik nou ook weer niet van dat soort dingen.

En wat dit soort juridische zaken zul je ongetwijfeld gelijk hebben, al vind ik wel dat dit soort regels (de status quo in stand houden) mede leiden tot nogal veel problemen. Ik vraag me dan ook af hoe dit alles gewerkt heeft ten tijde van de conflicten in het voormalig Joegoslavië en de oude Sovjet Unie?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 18 mar 2009 08:39

Sjah, bij Joegaslavië en de S-U was er een consensus onder de bestaande staten dat dat toen kon.

Mochten alle landen (of een groot deel van de belangrijkste, waaronder het VK) Noord-Ierland als een onafhankelijk land erkennen, dan is er geen probleem natuurlijk, maar dan heb je de erkenning van het VK ook nodig en die zal er niet komen.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 mar 2009 08:48

Inderdaad, dan zie ik nog eerder Friesland onafhankelijk worden.

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 24 mar 2009 14:30

Silenzio schreef:Sjah, bij Joegaslavië en de S-U was er een consensus onder de bestaande staten dat dat toen kon.

Mochten alle landen (of een groot deel van de belangrijkste, waaronder het VK) Noord-Ierland als een onafhankelijk land erkennen, dan is er geen probleem natuurlijk, maar dan heb je de erkenning van het VK ook nodig en die zal er niet komen.
Onafhankelijk zin in je hoofd en staat niet op papier. Geen britse soldaat meer op Ierse bodem is onafhankelijkheid voor hun. Wat er in Brussel gezegd wordt laat ze koud.
patrob schreef:Inderdaad, dan zie ik nog eerder Friesland onafhankelijk worden.
Haha en in welke wereld leef jij? De Noord Ieren hebben al eens eerder massaal de wapens opgepakt en waren bereid zich dood te vechten. Wat zijn de redenen van Friesland? Ze leven van Holland!

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 24 mar 2009 14:46

enclave2 schreef:
patrob schreef:Inderdaad, dan zie ik nog eerder Friesland onafhankelijk worden.
Haha en in welke wereld leef jij? De Noord Ieren hebben al eens eerder massaal de wapens opgepakt en waren bereid zich dood te vechten. Wat zijn de redenen van Friesland? Ze leven van Holland!
Oké, dacht je nou echt dat ik dat serieus bedoelde? :-?

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 24 mar 2009 16:37

enclave2 schreef:
Onafhankelijk zin in je hoofd en staat niet op papier. Geen britse soldaat meer op Ierse bodem is onafhankelijkheid voor hun. Wat er in Brussel gezegd wordt laat ze koud.
Komaan zeg, de aanhechting vaan Noord-Ierland bij de Republiek is voor de meeste Ierse nationalisten ook van groot belang.

Daarvoor heb je echter een internationale consus nodig en die zal er nooit komen.

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 24 mar 2009 17:20

patrob schreef:Oké, dacht je nou echt dat ik dat serieus bedoelde? :-?
Vooral zo door gaan dan. :cry:

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 24 mar 2009 17:23

Silenzio schreef:Komaan zeg, de aanhechting vaan Noord-Ierland bij de Republiek is voor de meeste Ierse nationalisten ook van groot belang.

Daarvoor heb je echter een internationale consus nodig en die zal er nooit komen.
Natuurlijk komt die er niet (zomaar). Ze kregen veel hulp uit de VS en dat is ook in de jaren vervlogen. Maar ik wilde duidelijk maken dat zulke mensen zich niet storen aan de EU en terecht.
Europa breekt nog eens een keer open en dat is eigenlijk niet meer dan gezond.

Plaats reactie