Nederland te gul?

Bespreek het actuele nieuws.
Aston
Regisseur
Regisseur

Nederland te gul?

Bericht door Aston » 21 jan 2010 21:41

Ik heb net even gekeken naar dat hele 555 gebeuren.

Geven wij eigenlijk niet enorm veel in vergelijking tot andere landen? Volgens mij gaf Rusland 2 miljoen voor de Tsunami. Wij gaven het 100-voudige . Terwijl wij toch behoorlijk kleiner zijn qua inwonertal.

(compleet oneerlijke vergelijking natuurlijk maar ik heb voor de grap uitgerekend hoeveel wij per vierkante km geven en wat Rusland geeft. Wij geven ongeveer 5000 euro per vierkante km en Rusland 10 cent per vierkante km. Toch een grappig wetenswaardigheidje.)

Ik vind het ook vreemd dat al die gemeentes zomaar allemaal miljoenen storten. Ons belastinggeld wordt gewoon weggeven. En dan wordt het door de staat nog eens verdubbeld (ook belastinggeld).

Geld geven is prima maar draaien wij hier niet een beetje door in Nederland? :-?

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 21 jan 2010 22:01

Wij zijn natuurlijk (verhoudingsgewijs) een rijk volk en hebben één van de hoogste bevolkingsdichtheid per km².
Dus vergelijken met een land als Rusland heeft toch wel de nodige haken en ogen.

Maar ikzelf geef niets.
Het is natuurlijk een vreselijke ramp maar ik voel mij persoonlijk niet geroepen om bij te dragen in de financiering van de internationale hulpoperatie.
De opbrengst van de benefietavond valt in het niet bij de kosten die bijv. de VS maakt.

En, inderdaad, het is wel makkelijk voor de overheid om een royaal gebaar via de benefietavondopbrengstverdubbeling te maken op kosten van de belastingbetaler.
Daar betalen we allemaal aan mee.
Nou ja, per bewoner dan toch ook maar een schamele drie (?) euro per persoon.

Een virtuele Breezer Lime bij de Lemming is nog duurder..

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 jan 2010 22:06

Hoewel het natuurlijk erg is voor die mensen daar, wil ik nog geen cent geven. Vieze corrupte instellingen, en dan word ik opgeroepen door presentatoren en artiesten die tonnen verdienen, om ook wat over te maken. Doe het dan zelf, als je zo nodig in de goede smaak wil vallen. Of die NS topman die zijn bonus afstaat aan Haiti...besteedt dat geld maar om je sporen klaar te maken voor een beetje sneeuw!

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 21 jan 2010 22:12

Dat laatste punt vind ik beetje unfair van je Remondinho! Er gaat meer dan genoeg geld naar de NS en zijn sporen! Hij is de eerste topman die zijn bonus weggeeft dus dat is uberhaupt al goed. Bank topmannen zouden er niet eens aan denken om het aan Haiti te geven!

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 21 jan 2010 22:23

Kyrill schreef:Dat laatste punt vind ik beetje unfair van je Remondinho! Er gaat meer dan genoeg geld naar de NS en zijn sporen! Hij is de eerste topman die zijn bonus weggeeft dus dat is uberhaupt al goed. Bank topmannen zouden er niet eens aan denken om het aan Haiti te geven!
Ik vind het heel netjes dat hij zijn bonus weggeeft, maar dat terzijde. Als er al genoeg geld heen gaat, hoe kan het dan dat het de afgelopen weken wéér helemaal misliep, terwijl ze van tevoren al wisten dat het niet goed zou gaan bij zoveel sneeuw.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 21 jan 2010 22:43

Remon schreef:
Kyrill schreef:Dat laatste punt vind ik beetje unfair van je Remondinho! Er gaat meer dan genoeg geld naar de NS en zijn sporen! Hij is de eerste topman die zijn bonus weggeeft dus dat is uberhaupt al goed. Bank topmannen zouden er niet eens aan denken om het aan Haiti te geven!
Ik vind het heel netjes dat hij zijn bonus weggeeft, maar dat terzijde. Als er al genoeg geld heen gaat, hoe kan het dan dat het de afgelopen weken wéér helemaal misliep, terwijl ze van tevoren al wisten dat het niet goed zou gaan bij zoveel sneeuw.
Ja wij hebben natuurlijk wel het drukst bereden spoornet van de wereld. Als er bij Den Haag de wissels vastvriezen en er is een treinongeluk bij Apeldoorn rijdt niets meer.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 21 jan 2010 22:45

Het rare is dat wij Nederlanders miljoenen inzamelen voor dit soort doelen, maar in het buitenland nog altijd bekend staan om onze gierigheid! :|

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 21 jan 2010 22:53

Ik heb wel gegeven ook al komt misschien de helft maar aan. Het is heel makkelijk om cynisch te doen over dit soort acties maar feit blijft dat een enorme tragedie heeft plaats gevonden. Hulporganisaties kunnen alle middelen gebruiken om de bevolking weer een béétje op de been te helpen.

De mensen daar kunnen er ook niets aan doen dat de rijkdom zo ongelijk verdeeld is. (En ook daar is makkelijk cynisch over te doen; een typisch Westerse ziekte) Alsof wij het voelen wanneer de overheid geld ter beschikking steld. Dat geld is allang gebudgetteerd voor dit soort zaken.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 21 jan 2010 23:17

Ik vind dat er echt wel geld moet gegeven worden voor dit soort rampen hoor, maar hoe hypocriet dat het geld inzamelen alleen lekker loopt als er een dikke tvshow komt met wat BNers. Leuk dat die zich inzetten, dat sowieso, maar of ze geld geven weet ik zo niet..

Kijk, er gebeurt wel vaker iets heel ergs maar geeft iedereen dan ook geld? Nee, nu er ineens een tvshow komt kunnen mensen wel wat geven. Mn broer bijvoorbeeld. Probeert die dat nummer te bellen om een bn er aan de lijn te krijgen, stel dat, wordt dat ding dus niet opgenomen. Maar nee, morgen kun je geen geld meer geven, dan hoeft het niet meer toch??

Waarom kan iedereen dan ineens geld geven, terwijl een dagje later lekker op 555 storten toch wel veel te veel gevraagd is. Geef geld en denk echt aan die mensen, en niet aan je eigen geweten of aan het idee op tv te komen, zodat heel NL weet hoe goed je bent.
Laat er geen twijfel over bestaan dat ik het goed vind dat er geld uitgaat naar zoiets, echt niet. Maar dit helpt niet, dit is slechts incidenteel. Problemen zijn er veel meer en dan moet je niet dit aanpakken om een jaar later als er weer een ramp is, dan weer eens geld uit te geven. Ga dan achter een goed doel staan en geef niet incidenteel maar regelmatig daar geld aan uit. Dat helpt veel meer.

En dan aansluitend op jou laatste punt Bukowski: Dat dit geld allang vaststaat. Klopt en dat is hypocriet. Lekker alle mensen in periferie landen afkraken door economische verdedigingen op te stellen zoals tariefmuren en lekker de markt verdedigen met allerlei normen en budget geven aan mensen binnen de EU zodat arme hardwerkende mensen in dat soort landen helemaal niks verdienen. En dan met schijnheilig een beetje geld gaan geven als land.

Mark
Regisseur
Regisseur

Bericht door Mark » 21 jan 2010 23:37

hoeveel hebben ze opgehaald, ik heb alles gemist 8)

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 21 jan 2010 23:42

Ach, een euro of drie vind ik wel een mooie bijdrage. Gelukkig regelt de minister dat allemaal al voor me.

Uiteraard is het verschrikkelijk wat er daar gebeurt is, en op zich is er ook niks mis mee dat er wat ingezameld wordt. Maar het wordt allemaal zo'n hypocriete bedoeling. BN'ers die zichzelf weer even sympathiek kunnen voordoen. Bedrijven die verhoudingsgewijs een schijntje geven in de hoop maar even genoemd te worden, lekker goedkope reclame.

Nee, laat het spektakel alsjeblieft achterwege, en laat de overheid maar gewoon de steun bieden die nodig is, daar heb ik geen enkel probleem mee. En als mensen oprecht extra bij willen dragen, dan weten ze de weg daartoe echt wel te vinden.

Ik verwacht overigens morgen wel kamervragen van de PVV, waarom de minister weer dik 40 miljoen euro aan belastinggeld in de beerput van een of andere bananenrepubliek gooit.....

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 21 jan 2010 23:52

WizardOfOss schreef:Ik verwacht overigens morgen wel kamervragen van de PVV, waarom de minister weer dik 40 miljoen euro aan belastinggeld in de beerput van een of andere bananenrepubliek gooit.....
Nah, Geertje zat zelf ook in dat belpanel vanavond... hij moet ook z'n koppie laten zien, net doen alsof het hem wat kan schelen... Haïti is ook geen moslimland natuurlijk.

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 22 jan 2010 00:17

WizardOfOss schreef: Ik verwacht overigens morgen wel kamervragen van de PVV, waarom de minister weer dik 40 miljoen euro aan belastinggeld in de beerput van een of andere bananenrepubliek gooit.....
Populisme werkt anders.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 22 jan 2010 01:07

haha ja Geert kijkt vast wel even op kijkonderzoek.nl :P

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 22 jan 2010 09:19

patrob schreef:Het rare is dat wij Nederlanders miljoenen inzamelen voor dit soort doelen, maar in het buitenland nog altijd bekend staan om onze gierigheid! :|
Ik denk niet dat dat beeld nog leeft bij weldenkende Belgen.

Plaats reactie