Wat ga je stemmen

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Wat ga je stemmen

Bericht door PascalE » 07 sep 2012 15:04

Aston schreef:
PascalE schreef:Waarin te progressief?
Nou, meer over de gehele linie. Bijna hippie-achtig. Anarchistisch. Maar dat zal in de praktijk toch wel meevallen.
Hippie achtig? Anarchistisch? :-?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 sep 2012 15:49

Dat volg ik helemaal niet, D66 zit zelfs recht van het midden*. Hippies en anarchisten?

Maar goed, ik begrijp dan ook nog steeds niet echt hoe het kan dat het gedachtegoed dat de huidige crisis veroorzaakte het hier (en elders in Europa) politiek het beste doet en verkiezingen wint...

* daarmee refereer ik aan dit schema, dat in augustus in samenwerking met Trouw werd gepubliceerd door André Krouwel, politicoloog aan de VU:

Afbeelding

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 07 sep 2012 15:52

In frankrijk toch niet?

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 sep 2012 15:55

Elders is dan ook niet overal.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 07 sep 2012 15:58

Das waar, las het verkeerd.

Maar pvda is toch ook zeker mede verantwoordelijk voor de crisis, die hebben ook het tekort zo groot laten worden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 sep 2012 16:50

Afbeelding

Hier de gegevens waar die statistiek op is gebaseerd: http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2 ... rtijen.xls

En over een grotere periode genomen:

Afbeelding

Ik zeg niet dat deze statistieken tot waterdichte conclusies kunnen leiden, maar het idee dat de PVDa altijd zoveel spenderen en de VVD de knip erop houdt is even goed retoriek waar ik nog nooit bewijzen voor heb gezien.

Los daarvan heeft dat weinig te maken met de oorzaken van de crisis, daar hebben de partijen in Nederland geen directe schuld aan, dat gebeurde in eerste instantie aan de overkant van de oceaan, waarna we in Nederland ook soortgelijke gevallen kregen met banken en verzekeringen - ik had het over het gedachtegoed dat de crisis mogelijk maakte. En dat komt in ieder geval ten dele overeen met dat van de VVD. En dan snap ik niet dat die daar op politiek gebied juist profijt uit trekken.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 07 sep 2012 17:06

Opzich raar dat de PVV in het rijtje staat, die hebben toch niet geregeerd? Ze hadden toch alleen dat, voor hun uiterst gunstige, gedoogsteun gegeven?

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 07 sep 2012 22:06

Vleeshaak schreef:Opzich raar dat de PVV in het rijtje staat, die hebben toch niet geregeerd? Ze hadden toch alleen dat, voor hun uiterst gunstige, gedoogsteun gegeven?
Kennelijk wordt gedoogsteun hier wel als meeregeren gezien.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 07 sep 2012 22:14

sickboy1984 schreef: Maar pvda is toch ook zeker mede verantwoordelijk voor de crisis, die hebben ook het tekort zo groot laten worden.
Persoonlijk denk ik dat zeker niet 1 persoon of partij of land de schuld heeft aan de economische crisis. Overal zijn dingen fout gegaan en factoren als stijgende olieprijzen helpen zeker niet mee. We hebben nu heel veel crises in verschillende gebieden. Hypotheekcrisis, schuldencrisis, eurocrisis, financiële crisis en in NL ook een politieke crisis. Ze hangen soms samen maar ze hebben ook allemaal hun eigen oorzaken.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 07 sep 2012 22:16

Colonel_Kurz schreef:Dat volg ik helemaal niet, D66 zit zelfs recht van het midden*. Hippies en anarchisten?
Ik kom hier nog op terug. Ik kreeg die indruk toen ik hun standpunten bekeek. Ik zal er nog even grondig naar kijken alvorens ik dit ga beargumenteren.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 08 sep 2012 00:27

Uitleggen hoe de economische crisis is ontstaan is niet per se zo heel moeilijk, het is alleen wat te abstract en ingewikkeld voor de gewone man. Economen die niet het gedachtengoed van de afgelopen decennia hebben gevolgd, en dat zijn er toch wel vrij veel, hebben al lang voorspeld wat er fout zou gaan, en nu dus fout ís gegaan. Het heeft simpelweg te maken met dat de economische neo-liberale ideeën die door o.a. de econoom Milton Friedman in de jaren '60 zijn bedacht, maar pas in de jaren '80 zijn ingevoerd, totaal debiel zijn. Het is namelijk helemaal niet zo dat wat door velen als economische vanzelfsprekendheden worden gezien, dat ook zijn.

Friedmans ideeën zijn echter tot dogma's geworden ook al hebben anders denkende economen en wiskundigen al in de jaren '80 voorspeld wat er zou gebeuren; ik heb hier bijvoorbeeld een boek uit die tijd en het is bizar hoe die wiskundige gewoon vertelt wat er nu gebeurt (economische luchtbellen, zichzelf versterkende en onhoudbare schulden, etc.). Laat je niks aanpraten, de economische crisis is een logisch gevolg van neo-liberale economische dogma's en een uit de kluiten gewassen financieel systeem (Wallstreet, banken etc.) dat gebasseerd is op schuld en als een zwart gat geld opzuigt.

Alleen toegeven dat je economische dogma's niet kloppen, dat een systeem waarvan je dacht dat het juist goed werkte eigenlijk júist niet goed functioneert, denk je dat degenen die het zo lang achterna zijn gelopen dat aan kunnen? Nee, dan maar gewoon jezelf aanpraten dat niet jij, maar anderen schuldig zijn :|

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 sep 2012 14:51

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 11 sep 2012 14:45

Ik kom er niet uit, elke partij heeft wel standpunten waar ik ronduit tegen ben en ik heb sowieso niet al te veel vertrouwen in de huidige politiek. Ik heb niet de indruk de kiezer serieus nemen, dus waarom zou ik hen serieus nemen?

En, niet geheel onbelangrijk: volgens de Chusch of the Giant Flying Spaghetti Monser zijn Piraten heilig, dus dan blijft er voor een Pastafari maar één partij over: YARRRRRRRRRRRRR

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 11 sep 2012 16:10

Vleeshaak schreef:Ik heb niet de indruk de kiezer serieus nemen, dus waarom zou ik hen serieus nemen?

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 11 sep 2012 17:35

Bij de Scholierenverkiezingen is de PvdA als grootste partij uit de bus gekomen. De PvdA kreeg 22 procent van de stemmen. De VVD haalde 18 procent, de PVV 13 procent. D66 komt op 10 procent, de Piratenpartij op 9. Twee jaar geleden was de PVV nog de grootste.
Warempel, de LOI heeft gelijk. NL wordt steeds slimmer. :o

Plaats reactie