De splitsing van België

Bespreek het actuele nieuws.

Moet Belgïe splitsen in Vlaanderen en Wallonïe?

Nee
3
19%
Nee, Belgïe moet gewoon verdwijnen
6
38%
Ja, het moet kort en snel gebeuren (enkele weken/maanden)
2
13%
Ja, maar het moet over langere tijd gebeuren (+/- 4 jaar)
4
25%
Ja, maar het moet over langere tijd gebeuren (Via de natuurlijke weg zonder dingen te forceren)
1
6%

Totaal aantal stemmen: 16

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: De splitsing van België

Bericht door Vleeshaak » 16 sep 2010 22:53

WizardOfOss schreef:
Vleeshaak schreef:
sickboy1984 schreef:Das puur persoonlijk, mijn laatste werkgever kwam daar vandaan en ik ben daar op dit moment niet zo blij mee.
Kan je dan niet beter alleen niet alleen je ex-werkgever dan niet laten afsteken?
Misschien kan je hem vragen een bepaald steekwerend vest te testen?

Wat betreft België, snel opdelen, dat is toch een kwestie van tijd. Uiteraard wel in goed overleg, geen overhaaste gedoe waarbij achteraf nog even snel noodoplossingen voor de ontstane problemen moeten worden gezocht. En mocht Vlaanderen te klein zijn om levensvatbaar te zijn, ach, ik zou er geen probleem mee hebben als de zuidelijke provincies van Nederland zich daar dan bij zouden voegen.
Weet niet of daar veel animo voor zou zijn, lijkt me ook niet zo'n heel goed idee trouwens. Mochten de Vlaamse provincies zich bij ons willen voegen, ben ik daar opzich wel een voorstander van. Wel op voorwaarde dat er eerst excuses worden aangeboden voor de Kabouterdans van Kabouter Plop.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: De splitsing van Belgïe

Bericht door Silenzio » 17 sep 2010 08:49

sickboy1984 schreef:Maar hoe zit het met de duitstalige mensen die er wonen?
De Duitstaligen maken deel uit van het Waals Gewest, maar hebben voor persoonsgebonden bevoegdheden wel een eigen gemeenschap: de Duitstalige Gemeenschap. In de praktijk spreken de meesten wel Frans en lijken daar geen noemenswaardige problemen te zijn. Ik heb het gevoel dat er daar geen animo is om terug bij Duitsland te horen.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik veronderstel dat op zijn minst de federale wetgeving alsook de wetgeving van het Waals Gewest naar het Duits moet worden vertaald.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 24 sep 2010 10:29

Ik zal het hier ook maar posten:
Colonel_Kurz schreef:Een uitleg van België:
http://vimeo.com/15049808
Het is goed gemaakt en het lijkt neutraal, maar laat jullie niet vangen: het is duidelijk propaganda van francofone taalimperialisten.

Zo leggen ze er de nadruk op de Vlaanderen eentalig is en dat je er Nederlands MOET spreken. De situatie in Vlaanderen en Wallonië is op dat vlak hetzelfde. De bestuurstaal in beide delen is ofwel Nederlands ofwel Frans. Vrij logisch ook. In Nederland ga ik met overheid in het Nederlands communiceren, in Frankrijk in het Frans, in Engeland in het Engels en in Duitsland in het Duits. Dat lijkt normaal in de hele wereld, behalve als het over Vlaanderen gaat. Dat ene kleine stukje dat als enige streek van het vroegere grootse Frankrijk niet langer bij La République hoort (de rest heeft Frankrijk kunnen annexeren en verfransen - kijk maar naar Rijsel).

Stel nu dat je heel België twee - of zelfs drietalig wilt maken. Klinkt mooi in theorie en op zich ben ik daar wel voor. De praktijk draait anders uit. Brussel is daarvan het voorbeeld. Officieel tweetalig, in de praktijk Franstalig. Tweetaligheid in hoofde van Franstaligen betekent altijd eentalig Frans. Of zoals de Brusselse politie vaak placht te zeggen: "pas de français, pas de service".

Misschien even volgende passage ter hand nemen uit de brief van Charles Rogier, de Luikenaar die een van de belangrijksteleiders van de Belgische omwenteling was, aan Raikem, minister van Justitie:
«een van de grondprincipes van een goed bestuur bestaat in het hanteren van één enkele taal, en het is duidelijk dat die ene taal voor alle Belgen het Frans moet zijn. Om daartoe te komen moeten alle burgerlijke en militaire functies aan Walen en Luxemburgers worden toegekend: op die manier zullen de Vlamingen beroofd worden van het materiële voordeel van het gebruik van het Frans, zij zullen die taal leren, en men zal het Germaanse element in België kunnen uitroeien.»
Wordt geciteerd in stukken van de Kamer: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/52/0292/52K0292001.pdf Het is wel een stuk dat werd ingediend door het Vlaams Belang (een partij die Vlaanderen veel meer slecht dan goed heeft gedaan, laat ons daar heel duidelijk over zijn), en het wetsvoorstel is voor de rest hilarisch en belachelijk.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 sep 2010 12:25

Bedankt voor de verheldering. Ik nam het filmpje ook al niet helemaal 100 procent serieus, anders had ik het wel hier geplaatst.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 24 sep 2010 12:48

Colonel_Kurz schreef:Bedankt voor de verheldering. Ik nam het filmpje ook al niet helemaal 100 procent serieus, anders had ik het wel hier geplaatst.
Het filmpje legt voor de rest wel de Belgische staatsstructuur met haar gemeenschappen en gewesten en bijhorende parlementen en regeringen vrij goed uit.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 24 sep 2010 16:32

Silenzio schreef:
Colonel_Kurz schreef:Bedankt voor de verheldering. Ik nam het filmpje ook al niet helemaal 100 procent serieus, anders had ik het wel hier geplaatst.
Het filmpje legt voor de rest wel de Belgische staatsstructuur met haar gemeenschappen en gewesten en bijhorende parlementen en regeringen vrij goed uit.
Tja, Kurz, het is geen grapje dat het daar een enorm ingewikkeld zooitje is daar. :D

Die verwevenheid maakt het tegelijkertijd ook moeilijk om te splisten. Het is niet simpel, vlaanderen en wallonie.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 30 jun 2012 01:05

Bijna 2 jaar verder en België is nog steeds niet verdwenen.

Gelukkig maar want dan hoeft het Belgische volkslied ook niet weg te gooien. Want mijn Belgische volkslied CD ga ik niet aan het goede doel geven. Nee daar begin ik niet aan.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 16 okt 2012 09:09

Plaats reactie