Toevalligheden

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

deus ex machina

Bericht door unrelated » 18 aug 2003 19:03

Pieternel schreef:Nou, Ruben, als dat geen telepathie is, dan weet ik het ook niet meer.
Tegenwoordig ben ik overigens wat voorzichtiger geworden met mijn 'krachtige' gedachten! :D
dus wees gerust
Het spijt me, beste Pieternel, maar hier moet ik even op ingaan.

Het is namelijk precies zoiets als dobbelen. Het toeval is alleen niet zo 'magisch' wanneer het gehoopte aantal ogen valt omdat je 'bewust' een kansspel speelt.

Zo is het ook verrast opkijken wanneer op de radio een zeldzaam woord (of naam) valt op het moment dat je het net in een boek leest. Dat is toevallig denk je dan. Maar sta er eens bij stil hoe vaak je incidenteel voorkomende woorden leest zonder dat je ze tegelijkertijd door iemand hoort zeggen.

Wees trouwens maar blij dat dergelijke telepathie niet bestaat (of, althans, niet bewezen kan worden.) Want zo herinner ik me twee ruziënde jongetjes die elkaar -- op even onschuldige wijze -- de dood in wenste, waarvan eentje diezelfde dag op weg naar huis doodgereden werd door een vrachtwagen (en zo zijn er wel meer voorbeelden.)

Ik wil de lol niet bederven, maar de realiteit is helaas hard. }:

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: deus ex machina

Bericht door Pieternel » 18 aug 2003 19:26

unrelated schreef:
Pieternel schreef:Nou, Ruben, als dat geen telepathie is, dan weet ik het ook niet meer.
Tegenwoordig ben ik overigens wat voorzichtiger geworden met mijn 'krachtige' gedachten! :D
dus wees gerust
Het spijt me, beste Pieternel, maar hier moet ik even op ingaan.

Het is namelijk precies zoiets als dobbelen. Het toeval is alleen niet zo 'magisch' wanneer het gehoopte aantal ogen valt omdat je 'bewust' een kansspel speelt.

Zo is het ook verrast opkijken wanneer op de radio een zeldzaam woord (of naam) valt op het moment dat je het net in een boek leest. Dat is toevallig denk je dan. Maar sta er eens bij stil hoe vaak je incidenteel voorkomende woorden leest zonder dat je ze tegelijkertijd door iemand hoort zeggen.......
:}
Gelukkig heb je de 'serieuze' toon uit mijn verhaaltje perfect aangevoeld.

Ik geloof nl echt wel dat het gewoon toeval was, maar daarom is het niet minder 'toevallig'.....

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 aug 2003 19:31

Interresante reacties allemaal!
:)
We hebben er dus allemaal wel mee te maken,ook toeval?
Leuk is wel het feit dat er experimenten met tweelingen zijn geweest,die dezelfde toevalligheden meemaakten,mischien een leuk punt voor verdere discussie/filosofie over het toeval onderwerp.
succes!
:D
Laatst gewijzigd door emperor op 18 aug 2003 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 18 aug 2003 19:31

Pieternel schreef:Gelukkig heb je de 'serieuze' toon uit mijn verhaaltje perfect aangevoeld.

Ik geloof nl echt wel dat het gewoon toeval was, maar daarom is het niet minder 'toevallig'.....
Snap ik wel. Ik wilde gewoon even de pret bederven :lol:

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 18 aug 2003 19:37

unrelated schreef:
Pieternel schreef:Gelukkig heb je de 'serieuze' toon uit mijn verhaaltje perfect aangevoeld.

Snap ik wel. Maak me ook geen zorgen. Wilde gewoon even de pret bederven :lol:
Ja maarrrrrr.
Dat maakt het nog erger! }:

Ik ben nl erg voor pret! :Y

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 18 aug 2003 19:46

Pieternel schreef:Ik ben nl erg voor pret! :Y
Ach, pret is net als toeval: kwestie van eenzijdig bekijken.
Maar je hebt gelijk: soms moet je even doen alsof je de hele waarheid niet ziet. Ondanks alle ellende kan het leven leuk zijn (en vice versa).
Mooi voorbeeld:
How tragic is it to be sad amongst the happy?
How tragic is it to be happy amongst the sad?
:-?

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 18 aug 2003 19:52

unrelated schreef:How tragic is it to be sad amongst the happy?
Is beiden inderdaad knap tragisch :cry:
(is misschien wel wat voor het filosofie hoekje)

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 18 aug 2003 20:03

Pieternel schreef:
unrelated schreef:How tragic is it to be sad amongst the happy?
Is beiden inderdaad knap tragisch :cry:
(is misschien wel wat voor het filosofie hoekje)
Hm, ik had gehoopt jouw glimlach niet te kunnen afschrikken met dergelijke nonsens.
De vragen gaan namelijk uit van een verkeerde instelling.
De wereld zal inderdaad nooit helemaal gelukkig zijn, maar nog tragischer is een wereld waarop NIEMAND geluk durft na te streven uit respect voor andermans ongeluk.
Te beginnen is bij jezelf (hoe egoïstisch dat ook klinkt) alleen dan kun je anderen helpen.
Wees gelukkig en dankbaar, hoeveel pijn je ook ziet. Laat geluk de ongelukkige inspireren i.p.v. andersom!
Enfin, mijn manier van denken. Grote egoïst die ik ben!
;)
Laatst gewijzigd door unrelated op 18 aug 2003 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 18 aug 2003 20:11

unrelated schreef:Wees gelukkig en dankbaar hoeveel pijn je ook ziet. Laat geluk de ongelukkige inspireren i.p.v. andersom!
Enfin, mijn manier van denken. Grote egoïst die ik ben!
;)
:T
Maar als je dit zo verontschuldigend zegt, valt het met dat egoïsme dus wel weer mee en blijkt je "stelling" dus ook weer niet zo heel makkelijk in praktijk te brengen :8

We raken een beetje off-topic. Zou dat toeval zijn?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 aug 2003 20:23

We raken een beetje off-topic. Zou dat toeval zijn?
Nee eerder een bewijs dat de mens veel te veel nadenkt.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 18 aug 2003 21:26

L.A. was 1984 toch? 'kinderlijke onschuld'. Dus zo oud kun je nog niet zijn!

Maare...inderdaad...dobbelen...lol...
ach
alles is eigenlijk al gezegd

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 aug 2003 21:55

Pieternel schreef: Tegen die tijd was ik zo 'pissed', dat toen de Amerikanen eindelijk echt onderweg waren ik, in al mijn kinderlijke onschuld riep: "Val toch -pieppiep-". En jawel, een fractie van een seconde later vielen ze alle 4 onderuit! ( :Y )

Nou, Ruben, als dat geen telepathie is, dan weet ik het ook niet meer.
dus wees gerust
Je zou ook kunnen suggereren,dat het een soort voorspellend iets was.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 18 aug 2003 21:55

ruben schreef: alles is eigenlijk al gezegd
dat vindt jij.

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 19 aug 2003 09:51

emperor schreef:
Pieternel schreef:[...]in al mijn kinderlijke onschuld riep [ik]: "Val toch -pieppiep-". En jawel, een fractie van een seconde later vielen ze alle 4 onderuit!
Je zou ook kunnen suggereren,dat het een soort voorspellend iets was.
Hm, zelfs Michel Nostradame had die gok niet aangedurfd als ie in de schoenen van Pieternel had gestaan.
Vanuit zijn eigen schoenen had hij echter de komst van Pieternel, die als kleintje voor de buis mensen van hun fiets kon doen tuimelen, misschien wel willen voorspellen. Want hoe klein was de kans dat dat toeval zich in 1984 niet voltrok in een Europees land (dat had hij allemaal zeker cryptisch weten te omschrijven)?

Iets dat misschien interesanter is is de overtuiging van zijn 'kunnen' die iemand als Nostradamus er op nagehouden moet hebben.
Want hoeveel quatraines heeft ie wel niet geschreven om een genoeg gebeurtenissen volgens zijn beschrijvingen (toevallig) te laten uitkomen, om er zelf in te kunnen geloven. Nota bene profeties waarvan hij zelf nooit zou kunnen getuigen (dus hij deed het niet voor de erkenning van zijn genie.)

Ik verzin maar raak overigens; ik heb er geen jota verstand van (mochten jullie die indruk krijgen :P)

Zolang ergens in kleine lettertjes 'toeval' staat kunnen ze ons niks maken, Pieternel ;)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 19 aug 2003 11:06

heb je die dingen van Nostradamus wel 's gelezen? Da's super-cryptisch. Je kunt er van alles in lezen als je wilt. En dat doen mensen dan dus ook. Al die 'voorspellingen' over Saddam, 9/11 e.d. zijn vooral interpretaties van anderen.

Nostradamus...met zijn strakke groene broek...'t was een beste vent hoor...maar toekomstvoorspellingen? neuh...

Plaats reactie