Toevalligheden

Bespreek het actuele nieuws.
Plaats reactie
Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 19 aug 2003 11:11

ruben schreef:Nostradamus...met zijn strakke groene broek...
:D .. Die stond em goed!!

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 19 aug 2003 11:15

ruben schreef:heb je die dingen van Nostradamus wel 's gelezen? Da's super-cryptisch. Je kunt er van alles in lezen als je wilt. En dat doen mensen dan dus ook. Al die 'voorspellingen' over Saddam, 9/11 e.d. zijn vooral interpretaties van anderen.
Dat is dan ook de enige manier om 'voorspellingen' te laten kloppen, van het Orakel van Delphi via Nostradamus naar de horoscopen van nu, allemaal geven ze voorspellingen op zo'n manier dat je er van alles in kan lezen wat altijd ook wel zal kloppen.
ruben schreef:Nostradamus...met zijn strakke groene broek....
Die stond hem goed! (EDIT: ow, dat zei Rooster al ;))

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 aug 2003 08:32

Soms lijkt het wel eens zo, of toevalligheden een soort functie hebben,
bijv. je zit in een cafe, en je wil even naar de wc,maar net voor je neus gaat iemand anders naar binnen,dus jij gaat terug naar je plaats, je kijkt op dat moment uit het raam, en je ziet een kind de straat op rennen, en er komt een auto aan...je rent naar buiten en kan het kind net wegsleuren...

Of je loopt op straat,en je kijkt naar beneden, bukt 5 seconden om even snel je schoenveter te strikken,je loopt verder, en 5 meter voor je valt er een dakpan op de straat...als je je schoenveter niet had gestrikt,had die je waarschijnlijk geraakt.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 24 aug 2003 08:52

Gisteren overkwam mij een 'toevalligheid': Ik zat met de tune van 'Dallas' in mijn kop in de metro, ik stap uit, loop naar de uitgang, komt er net iemand de trap aflopen die dezelfde tune fluit...

...AMAZING!! :wink:

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 aug 2003 09:17

Bolo schreef:Gisteren overkwam mij een 'toevalligheid': Ik zat met de tune van 'Dallas' in mijn kop in de metro, ik stap uit, loop naar de uitgang, komt er net iemand de trap aflopen die dezelfde tune fluit...

...AMAZING!! :wink:
COOL!!
Heb ik gehad met een liedje van wet wet wet,(Love is all around)
een meisje die dit liedje heel leuk vondt, kwam op visite, laat nou net dat liedje op me radio komen! ;)

Pieternel
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Pieternel » 24 aug 2003 09:39

emperor schreef:COOL!!
Heb ik gehad met een liedje van wet wet wet,(Love is all around)
een meisje die dit liedje heel leuk vondt, kwam op visite, laat nou net dat liedje op me radio komen! ;)
De kans hierop vind ik niet zo klein hoor!
Bijna alle meisjes, die ik ken, vinden dat liedje leuk ( :oops: ) en het wordt natuurlijk nog regelmatig uitgezonden.

Net zo toevallig als: iedere keer als ik ('s zomers) bij mij in het dorp boodschappen ga doen, ik minstens 1 keer voor een open brug moet wachten....

Hans
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Hans » 24 aug 2003 09:43

Als je soms over dingen droomt, weken/maanden voordat ze werkelijk gebeuren, geldt dat zeker niet als toevalligheid?

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 aug 2003 10:08

Hans schreef:Als je soms over dingen droomt, weken/maanden voordat ze werkelijk gebeuren, geldt dat zeker niet als toevalligheid?

Wel als je ze niet bewust 'op gezocht hebt,ik heb dat ook vaak, maar ik realiseer me dat pas, als de situatie zich voordoet, een soort Dejavu gevoel krijg je dan.

Ayse
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Ayse » 24 aug 2003 10:25

Toeval bestaat niet wat mij betreft: het zijn een samenloop van omstandigeheden dat twee personen elkaar tegenkomen of dat ze elkaar bellen or whatever of dat er iets gebeurt.

Niemand kan een gebeurtenis los zien van zijn omgeving, iedereen kent de voorgeschiedenis en daarom kan hij/ zij bedenken wat de gevolgen mogelijkwijze kunnen zijn.

Neem nou dat voorbeeld van dat twee vrienden elkaar bellen om de 2 weken: als de eerste niet belt over 2 weken belt de tweede zeker de eerste op. Het is gewoon een kansberekening. Wie zei dat al eerder hier?

Ruben: als jij heel de tijd denkt van "Eva belt maar niet", wanneer/ als zij jou ooit belt: is dat dan toeval? Ik denk van niet, want jij denkt continu "waarom belt zij niet?"

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 aug 2003 10:30

Ayse schreef: Neem nou dat voorbeeld van dat twee vrienden elkaar bellen om de 2 weken: als de eerste niet belt over 2 weken belt de tweede zeker de eerste op. Het is gewoon een kansberekening. Wie zei dat al eerder hier?
Ja, maar als die twee vrienden gewoonlijk helemaal niet met elkaar bellen,maar eentje denk van ach, ik bel even omdat ik hem al ongeveer 2 weken niet gezien,of gesproken heb,normaliter zien ze mekaar wel 2 keer per week ofzo.
Dan moet die andere vriend exact op dat tijdstip dezelfde gedachte gehad hebben.

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 24 aug 2003 10:37

Omgekeert heb je het ook wel,
op een moment denk je ooh, als die of die persoon me maar niet belt,en ja hoor even later gaat de telefoon!

Of op straat dat je denkt :he,als ik die maar niet tegenkom,op dit moment,en wie zie je in de verte aankomen, ja hoor die persoon.

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 24 aug 2003 14:08

emperor schreef:
Of op straat dat je denkt :he,als ik die maar niet tegenkom,op dit moment,en wie zie je in de verte aankomen, ja hoor die persoon.
Ja, dat komt inderdaad nogal veel voor. Sta je daar net weer foute kleding
uit te zoeken, je vol te eten bij de Febo of wat dan ook en VAAK (altijd
vind ik zo'n groot woord :)) komt er dan weer nét iemand die je niet
wilt zien. Terwijl ik de hoeveelheid mensen die ik niet wil zien op 1 hand
kan tellen...... Maar ja, de wereld is sowieso een groot dorp, en Enschede
al helemaal... Brr

-Zeur-

emperor
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door emperor » 09 mar 2004 16:56

Vandaag:

Ik moest meerijden met een nieuwe collega,na wat praten over van alles en nog wat,
kwamen we tot de conclusie dat hij dezelfde smaak had wat audio-apparatuur betreft als ik,allebei een (zware)versterker van Denon, daar bleef het niet bij, we hadden ook allebei dezelfde subwoofer,namelijk de REL q100,
En bijna hetzelfde kapsel (stekeltjes nu)
en later bleek ook nog dat we op dezelfde datum geboren zijn, (in hetzelfde jaar)...

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 09 mar 2004 17:13

emperor schreef:Interresante reacties allemaal!
:)
We hebben er dus allemaal wel mee te maken,ook toeval?
Leuk is wel het feit dat er experimenten met tweelingen zijn geweest,die dezelfde toevalligheden meemaakten,mischien een leuk punt voor verdere discussie/filosofie over het toeval onderwerp.
succes!
:D
Ik ben ook een van een tweeling en mijn broer en ik hebben weleens op dezelfde dag beide in onze linkerduim gesneden. Ik geloof niet in telephatie oif dat hier iets achter zat maar het was wel lollig.

Pas op, nu komt een heel sterk maar waargebeurd verhaal! Ik was ongeveer een jaar of drie en ik was op vakantie in Limburg. Ik was toen een enorm klein ettertje en toen we de Sint Servaaskerk bezochte pakte ik de kans met beide handen aan om effe op het binneplein flink mijn ouders te zieken. Ik rende wat op en neer en schreeuwde de boel bij elkaar. Mijn vader hed zijn handen vol aan mijn broertje dus hij lette niet op mij. In dat onbewaakte moment nam ik de kans om me even op een grafzerkje te nestelen. Ik pikte de kleinste uit en ging er kordaat opzitten. Mijn vader natuurlijk hardstikke kwaad en hij pakt me op om een pak rammel te geven. Dan staat hij opeens stil met mij nog in de lucht en zijn mond valt open. Op de grafzerk stond geschreven (vrije vertaling):
Hier rust Jakob Steen. Gestorven te 18?? en getrouwd met (onleesbare naam). En ik heet toevallig Jakob van me doopnaam en mijn achternaam is........ Jawel, Steen!

Toeval of niet?

gielpeeters
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door gielpeeters » 09 mar 2004 17:14

emperor schreef:
Hans schreef:Als je soms over dingen droomt, weken/maanden voordat ze werkelijk gebeuren, geldt dat zeker niet als toevalligheid?
Wel als je ze niet bewust 'op gezocht hebt,ik heb dat ook vaak, maar ik realiseer me dat pas, als de situatie zich voordoet, een soort Dejavu gevoel krijg je dan.
Ik heb hier niet zoveel verstand van ofzo, maar ik bedacht me laatst dat het ook het volgende kan betekenen: op het moment dat die "voorspelde" gebeurtenis zich voordoet, dat dan je hersenen jouw voor de gek houden en "zeggen" dat je dit al eerder hebt meegemaakt (in een droom of iets). Want ik heb dat gevoel ook vaker, maar ja: ik kan toch echt geen dingen voorspellen...

Plaats reactie