Zwarte Piet

Bespreek het actuele nieuws.

Moet zwarte piet veranderen? (bijvoorbeeld zwarte vegen of een andere kleur)

Ja, maar niet van harte
0
Geen stemmen
Ja, maakt me niet uit
6
27%
Nee, maar het het maakt me ook niet veel uit
2
9%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm
3
14%
Nee, uit principe (traditie o.i.d.)
7
32%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm en principe
4
18%

Totaal aantal stemmen: 22

Aston
Regisseur
Regisseur

Zwarte Piet

Bericht door Aston » 19 okt 2013 18:43

Naar aanleiding van lichte commotie van de afgelopen tijd, vraag ik me af of het ons past als progressief land om zwart piet (http://www.ninsee.nl/weblog/-Zwarte-Pie ... tlergroet-) niet een andere kleur te geven of blank met zwarte vegen (zodat het wel lijkt alsof hij vies is door de schoorsteen).

Ik heb vaak de mening gehoord dat:
- Het onzin is om te veranderen omdat het slechts een onschuldig kinderfeest betreft.

Ik vind het daarom des te verrassend dat volwassenen zich er zo druk om maken. Kinderen zal het niets uitmaken welke kleur het betreft. Daarom vind ik de manier waarop volwassenen er mee omgaan des te teleurstellender. Ik denk dat veel Nederland gewoon bang zijn voor het verlies van de Nederlandse identiteit.

- Het is een traditie, dus hij moet zo blijven bestaan.

Tradities zijn ook ooit ontstaan dus als iemand het ooit kan verzinnen waarom kunnen we het dan niet aanpassen. Voor veel agnosten en atheïsten is kerst tegenwoordig toch ook slechts met familie dineren.

- Hij ziet zwart door het roet.

Aangenomen dat het dus geen Afrikaan is, vraag ik me af hoe elke zwarte Piet aan zijn kroeshaar, rode lippen en gouden oorringen komt (even afgezien van het feit dat je door het roet slechts ten dele vies wordt en niet egaal zwart). Dat lijkt toch verdacht veel op het karikatuur van de Afrikaan die men had tijdens het ontstaan van het Sinterklaasfeest (in zijn huidige vorm met zwarte Piet).

Ik heb nota bene als kind nog Kuifje in Afrika gelezen:

Afbeelding

Ik hoor graag jullie mening. :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Zwarte Piet

Bericht door patrob » 19 okt 2013 18:55

Al die aandacht hiervoor is volslagen onzin. Dat politici zich hier nu al mee bezig houden (ik las dat zelfs de VN een onderzoek heeft ingesteld). Het is te gek voor woorden. :N

Het Sinterklaasfeest moet herkenbaar zijn. En de zwarte pieten moeten onherkenbaar zijn. Als de Pieten niet meer geschminkt mogen worden, hoe moeten we dan al die duizenden kinderen voor de gek houden? Heeft iemand daar al aan gedacht?

Wat wordt het volgend jaar? Mag de Sint dan geen jurk meer aan? Moet hij dan maar een spijkerbroek dragen of een drie delig pak?

Oh ja, ik wil de negerzoenen terug. :x

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 19 okt 2013 19:01

Uit principe zo blijven, wordt al jaaaaaaren zo gedaan en ineens is het een probleem? :-?

Als ze dan toch zo gaan denken dan moeten ze het suikerfeest ook afschaffen want dat is dan weer lullig voor mensen met diabetes. O+

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 19 okt 2013 19:12

Krijgen we dit weer. Wat een kut discussie. Kinderen zien zwarte Piet echt niet als neger, maar als een gast die zwart is geworden omdat hij door schoorstenen kruipt. Hoe leg je een blauwe of paarse Piet uit? Mensen die hier over zeiken hebben echt niks beters te doen en zien discriminatie in dingen die er nu niet meer is. Onderdeel uitmaken van een multiculturele samenleving houdt ook in dat je af en toe dingen tegen komt die je niet snapt, deal with it.

Maar goed, als ze graag verandering willen:
Afbeelding

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 19 okt 2013 19:33

Ik ben voorstander van Blanke Pieten*. En die mogen dan uiteraard ook alleen pepernoten uitdelen aan blanke kinderen. Dan is het tenminste allemaal weer simpel en duidelijk, en is er ook geen schijn van racisme meer.

* uiteraard mogen mensen met een kleurtje ook best solliciteren bij de Sint, maar die moeten hun werk dan in whiteface uitvoeren.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 okt 2013 19:34

Aston schreef:- Het is een traditie, dus hij moet zo blijven bestaan.

Tradities zijn ook ooit ontstaan dus als iemand het ooit kan verzinnen waarom kunnen we het dan niet aanpassen. Voor veel agnosten en atheïsten is kerst tegenwoordig toch ook slechts met familie dineren.
Bovendien is dat helemaal niet zo'n oude traditie, dat uiterlijk van zwarte piet en de veelvuldige aanwezigheid. Stamt pas uit de jaren '30, en toen waren het er slechts enkelen. Het idee van een zwarte helper komt uit 1850, van voor de afschaffing van de slavernij, maar het stereotiepe Afrikaanse uiterlijk kwam vreemd genoeg pas later. Dat ze in de afgelopen decennia ipv kroeshaar krullen kregen, de gouden ringen er langzaam uit gingen, dat ze geen onverstaanbaar gebrabbel meer uitkramen en dat ze meer verantwoordelijke taken kregen en niet meer slechts de boeman met de roe en zak werden, allemaal vooruitgang, maar de racistische basis blijft helaas. Wordt eens tijd om ook dat te veranderen. Zodat een volgende generatie kinderen opgroeit zonder dat, en dan denken dat dat gewoon de traditie is. Daarnaast tonen die veranderingen aan dat we helemaal niet zo vast zitten aan het "oorspronkelijke" idee, wat eigenlijk helemaal niet zo oorspronkelijk of traditioneel is - en voor zover het dat wel is uit verouderde en verderfelijke tradities en ideeën voortkomt.

benjamin
Filmster
Filmster

Bericht door benjamin » 19 okt 2013 19:45

En als we toch bezig zijn, dan graag ook een onderzoek naar de Kerstman. Die is echt veel te dik en dat is zeer grof tegenover mensen met obesitas.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 okt 2013 20:02

Duikboot schreef:Uit principe zo blijven, wordt al jaaaaaaren zo gedaan en ineens is het een probleem? :-?
De traditie zoals hij nu wordt gedaan is pas van na de oorlog, bestaat dus pakweg zestig jaar. Sinds begin jaren tachtig is er al protest tegen, dus al zo'n dertig jaar.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 19 okt 2013 20:15

Ik kan het niet helpen me af te vragen wie toch in vredesnaam die kleinzielige mensen zijn die dit soort dingen aanzwengelen. Het fenomeen Zwarte Piet bestaat al jaren en beschadigt niemand. Ik wil graag dat mijn kinderen ook met Sinterklaas en zwarte piet opgroeien. Tegelijkertijd zal ik mijn kinderen ook ruimdenkend en tolerant opvoeden. In ons huishouden is absoluut geen plaats voor racisme en ik beschouw Zwarte Piet dan ook beslist niet als zodanig.

OZZWorks
Figurant
Figurant

Bericht door OZZWorks » 19 okt 2013 20:16

benjamin schreef:En als we toch bezig zijn, dan graag ook een onderzoek naar de Kerstman. Die is echt veel te dik en dat is zeer grof tegenover mensen met obesitas.
Wat dacht van alle elfjes?
Dat er nog geen lilliputters geklaagd hebben!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 okt 2013 22:06

patrob schreef:Ik kan het niet helpen me af te vragen wie toch in vredesnaam die kleinzielige mensen zijn die dit soort dingen aanzwengelen. Het fenomeen Zwarte Piet bestaat al jaren en beschadigt niemand.
Behalve dan onder andere die mensen die "dit soort dingen aanzwengelen". Zoals de Solidariteits Beweging Suriname, of de Beweging Surinaams Links, of de jongemannen (de een geboren in St. Maarten, de andere in Ghana) die in 2011 werden gearresteerd omdat ze tijdens een sinterklaasoptocht een shirt met daarop "Zwarte Piet is racisme" droegen. Die beiden later aangaven dat hun bewustzijn over Zwarte Piet veranderde toen de een zelf en van de ander de moeder voor zwarte piet werd uitgescholden. En dat had echt niets te maken met schoorsteen activiteiten of cadeau's.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 19 okt 2013 22:12

Maar dat heeft dan toch echt te maken met de mensen die die lading er aan geven, niet aan het begrip zelf. Het mag toch niet zo zijn, dat een aantal mensen een begrip in een bepaalde context gaan gebruiken waarna vervolgens het begrip maar verboden moet worden? Die mensen hadden voor van alles en nog wat uitgemaakt kunnen worden, maar omdat één of andere idioot de term Zwarte Piet kiest moet deze Nederlandse traditie verboden worden?

Dat zou toch hetzelfde zijn als donkere mensen blanken gaan uitschelden voor FC Utrecht supporter. Moeten die dan vervolgens ook opgeheven worden?

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 19 okt 2013 22:27

Je moet tegenwoordig maar met iedereens tenen rekening houden. Negerzoenen mogen niet, want dat is blijkbaar racistisch (Jodekoeken en moorkoppen mogen dan weer wel, en die laatste is erg racistisch). In sommige gemeenten worden Halloween activiteiten, omdat dat wat christenen lopen te miepen. Een burgemeester wordt verboden langs het graf van Duitse soldaten te lopen, omdat wat joden dat niet vinden kunnen. En zo kan ik nog even doorgaan. Er is altijd wel een groepje zuurpruimen met lange tenen die vinden dat zij belangrijker zijn dan de rest van de wereld en om het minste of geringste bij de rechter aankloppen.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 19 okt 2013 22:50

12 reacties op 1 avond op de afdeling algemene beschouwingen. :o Maargoed, ik zag dat er op Nu.nl ook al meer dan 4000 reacties stonden.

Ik citeer er even 1: 'Sinterklaas is voor de kinderen een feest en daar hoort zwarte piet bij.'

Het is een KINDERfeest. Ik snap niet waar die volwassenen zich zo druk over maken. Het begint er op te lijken dat de volwassen er nog het meest in geloven. Wat je de kinderen ook voorschotelt, ze vinden het toch wel leuk (nja, als ze er niet bang voor zijn) en of Piet Blauw Rood of Zwart is zal ze (inderdaad) weinig uitmaken. Het is niet opeens geen feest meer.

Ik moet toegeven, wij hebben Sinterklaas nooit zo erg thuisgevierd, afgezien van een paar kleine cadeautjes in onze schoen op 5 december. Daarom ben ik misschien in staat iets objectiever over dit onderwerp te praten. Sinds mijn suprise in groep acht (laten we het er op houden dat ik door de docent verplicht was op school een voor mij niet bepaald leuke suprise open te maken) ben ik het feest sowieso steeds minder leuk gaan vinden.

Maar ik snap de gemiddelde Nederlander wel, tradities horen bij je identiteit en niemand houdt er van als die je afgepakt wordt. De objectieve argumenten waarmee ze aankomen zijn echter over het algemeen niet echt sterk.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 19 okt 2013 23:04

patrob schreef:Maar dat heeft dan toch echt te maken met de mensen die die lading er aan geven, niet aan het begrip zelf. Het mag toch niet zo zijn, dat een aantal mensen een begrip in een bepaalde context gaan gebruiken waarna vervolgens het begrip maar verboden moet worden? Die mensen hadden voor van alles en nog wat uitgemaakt kunnen worden, maar omdat één of andere idioot de term Zwarte Piet kiest moet deze Nederlandse traditie verboden worden?

Dat zou toch hetzelfde zijn als donkere mensen blanken gaan uitschelden voor FC Utrecht supporter. Moeten die dan vervolgens ook opgeheven worden?
Als je bedenkt hoe buitenlanders zwarte piet op het eerste gezicht zien, men vind het (onterecht) een dubieus, discutabel en racistisch personage, in dat licht bezien begrijp ik dat mensen zich beledigd kunnen voelen. Hoe onterecht dit allemaal ook moge zijn. Natuurlijk is de intentie achter het zwarte Piet roepen naar donkere mensen ook van invloed, het hoeft geen schelden te zijn. Als ik nu roep, 'je bent een klootzak', dan is het dat duidelijk maar met 'zwarte piet' hoeft dat niet per se. Ik neem dan ook aan dat in Kurz geval schelden de intentie was.

Plaats reactie