Zwarte Piet

Bespreek het actuele nieuws.

Moet zwarte piet veranderen? (bijvoorbeeld zwarte vegen of een andere kleur)

Ja, maar niet van harte
0
Geen stemmen
Ja, maakt me niet uit
6
27%
Nee, maar het het maakt me ook niet veel uit
2
9%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm
3
14%
Nee, uit principe (traditie o.i.d.)
7
32%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm en principe
4
18%

Totaal aantal stemmen: 22

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Zwarte Piet

Bericht door Vleeshaak » 18 nov 2013 13:14

Sommige mensen hebben echt niks beters te doen. Zielepieten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Zwarte Piet

Bericht door Colonel_Kurz » 04 dec 2014 18:08

Ed Crane schreef: Dat was in de negentiende eeuw zo, maar daarna werd het gecombineerd met raciale stereotypen. Van de schoorsteen krijg je immers geen dikke rode lippen, kroeshaar, oorbellen, en ga je niet gebrekkig Nederlands praten etc. Daarom begrijp ik niet zo goed wat er mis mee is die paar raciale stereotypen weg te halen (merk je vrijwel niets van) zodat hij weer 'gewoon' alleen een zwart gezicht heeft, die roe etc. Men kan niet zo maar stellen dat dat de traditie zou verpesten, al was het alleen maar omdat je net zo goed kunt zeggen dat de traditie minstens even zeer verpest werd destijds door aan de schoorsteenveger raciale stereotypen toe te voegen (die er, of je er tegen bent of niet, toch echt ontegenzeggelijk in zitten; da's gewoon een feit). We kunnen nu juist weer Sinterklaas traditioneler gaan vieren terwijl Zwarte Piet gewoon zwart kan blijven, een échte schoorsteenveger wordt en kaas- of stroopwafel Pieten niet nodig zijn.
Mja, het probleem hierbij is dat het niet de raciale stereotypen zijn die later zijn toegevoegd, maar dat het schoorsteenverhaal er pas aan toegevoegd is na WOII. Piet heeft zijn oorsprong in een soort duivels, die je nog terugziet in o.a. het Duitse Sinterklaasfeest, die Sinterklaas hielpen met het straffen van kinderen. Die verdwijnen, maar dan is Sinterklaas opeens zelf een boeman die demonische maatregelen hanteert. Daar protesteert de geestelijkheid tegen in de negentiende eeuw, en halverwege de eeuw wordt hij de wijze oude man die we kennen, en worden zijn minder prettige klusjes opgeknapt, eerst een Moor en daarna een Neger, en een slaaf die bevrijd/afgekocht is door Sinterklaas om voor hem in dienst te treden. Met alle raciale stereotypen van toen van toepassing. Eérst is het er één, later worden het er meer, ongeveer vanaf de jaren '30. Pas na WOII bedenkt men dat het misschien niet helemaal klopt, en wil men zich (mogelijk) toch ook distantiëren van de raciale politiek die de Nazi's met hun bezetting meebrachten, en wordt het schoorsteenverhaal bedacht als excuus.

Plaats reactie