Zwarte Piet

Bespreek het actuele nieuws.

Moet zwarte piet veranderen? (bijvoorbeeld zwarte vegen of een andere kleur)

Ja, maar niet van harte
0
Geen stemmen
Ja, maakt me niet uit
6
27%
Nee, maar het het maakt me ook niet veel uit
2
9%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm
3
14%
Nee, uit principe (traditie o.i.d.)
7
32%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm en principe
4
18%

Totaal aantal stemmen: 22

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Zwarte Piet

Bericht door patrob » 20 okt 2013 00:59

Maar dan gaat het nog steeds om de intentie en niet om het toevallig door die persoon gebruikte begrip. Jullie geven dat soort mensen de macht door er waarde aan te hechten.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 10:15

Nja, als zwarte Piet voor sommige mensen overkomt als een donkerkleurig persoon die onderdaan is van een blanke dan kan ik in het licht van ons slavernijverleden begrijpen dat mensen zich beledigd kunnen voelen indien ze zo genoemd worden. Voor de blanke Nederlander is het over het algemeen gewoon onschuldig maar als je de rest van de wereld dit zou voorschotelen dan zou 95% dit toch dubieus vinden. En aangezien ons imago in de wereld, als handelsland in een globaliserende wereld, belangrijker is dan ooit vind ik dat we hier best serieus naar mogen kijken. Je kan koppig blijven doen maar dat helpt je niet verder. Kijk naar Iran of Noord Korea om maar even wat bekende extreme voorbeelden te noemen (is een beetje een slecht voorbeeld omdat het geen boycot is maar sancties maar oké). Sommige mensen zijn heel principieel maar is het echt zo belangrijk?

Nog een vraag trouwens:
Zou, indien Sinterklaas nu uitgevonden zou worden, iemand op het idee komen om zwarte Piet te introduceren? En zo nee, waarom dan? Tradities moeten wat mij betreft veranderd kunnen worden als de samenleving daar om vraagt. Ik ben zelf ook dol op tradities maar ze zijn niet heilig of iets dergelijks.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 okt 2013 11:12

Een traditie wortelt nou eenmaal in de tijd waar het ontstaan is. Om dit te gaan toepassen in de huidige tijd zou voorbij gaan aan het hele idee van een traditie.

Mensen voelen zich ook veel te snel op de pik getrapt tegenwoordig. Ik vind trouwens dat je wel een duidelijk onderscheid moet maken tussen het maken van oerwoud geluiden in een voetbalstadion als een donkere speler aan de bal is en het Sinterklaasfeest. Het eerste voorbeeld is een duidelijk voorbeeld waarbij de daders daadwerkelijk bewust proberen iemand op racistische wijze te krenken, terwijl dit bij het Sinterklaasfeest natuurlijk absoluut niet het geval is. Mensen die zich beledigt voelen zouden eens moeten kijken naar de intentie achter de "vermeende" belediging. Filteren heet dat.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 11:27

Nou, ik heb niet het idee dat het SInterklaasfeest wezenlijk veranderd indien zwarte piet niet meer zwart is. Wat mij betreft is het dan nog steeds dezelfde traditie. Sowieso zijn er dingen veranderd, vrouwen mogen Piet spelen en het Surinaams accent is nagenoeg verdwenen.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 20 okt 2013 12:49

Aston schreef: Tradities moeten wat mij betreft veranderd kunnen worden als de samenleving daar om vraagt. Ik ben zelf ook dol op tradities maar ze zijn niet heilig of iets dergelijks.
Precies als de samenleving (of meerderheid van de samenleving) er om vraagt. Maar momenteel is het maar een klein deel van de samenleving die er een probleem mee heeft, dus gewoon laten zoals het nu is.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 13:40

Ik heb even het begrip samenleving opgerekt naar de hele wereld. :wink: Aangezien we geen Noord Korea zijn, integendeel, is de mening van de gehele wereld wel degelijk van belang.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 20 okt 2013 13:44

Afbeelding

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 20 okt 2013 15:08

Aston schreef:Nou, ik heb niet het idee dat het SInterklaasfeest wezenlijk veranderd indien zwarte piet niet meer zwart is. Wat mij betreft is het dan nog steeds dezelfde traditie. Sowieso zijn er dingen veranderd, vrouwen mogen Piet spelen en het Surinaams accent is nagenoeg verdwenen.
Maar nu leeft deze traditie al helemaal niet bij jou, dus wellicht ben jij niet de aangewezen persoon om hier een oordeel over te vellen.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 16:56

Ja, dat klopt.

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 20 okt 2013 20:36

Volgens mij is heel dat Zwarte-Piet-geleuter speciaal gecreëerd om de aandacht af te leiden waar het werkelijk om gaat:
Dat Sinterklaas een witte oude gore pedoseksuele geilaard is die zich constant verlustigd aan jong kindervlees.

Ooh, wat zit ie graag aan de lijfjes en streelt hij de haartjes en de nekjes.
Ooh, wat is de Sint begripvol en 'straft' hij kinderen met een vermanend tikje op de billen.
Ooh, wat heeft Sint toch veel te vertellen uit het Grote Boek over alle gedragingen van de kinderen.
Ooh, de kinderen mogen wel even op de schoot van Sinterklaas zitten.

Nee, waar de gezonde Hollandsche kleuter kraait van angstig plezier om Zwarte Piet met zijn roe en zijn zak om stoute kinderen in om te bergen, is het toch vooral ook leuk omdat de pieten grappig zijn en pepernoten in het rond gooien.
Geen kleuter zal ook een neger verwarren met Zwarte Piet.
Alleen al omdat Zwarte Piet een baan heeft ! B-)
Maar au serieux, heb je ooit een kleuter die een neger zag om zich heen zien kijken waar die roodbejurkte baardaapkindervriend dan wel niet was ?
Niet natuurlijk niet, een kind is niet achterlijk en weet het verschil wel.

Nee, liever de roe van Zwarte Piet dan de knuppel van Sinterklaas die al van menigeen de jeugd bruut heeft geforceerd.
Jarenlange trauma's over "ooh Sinterklaas wat is ie hard en lang", "Auw Sint, dan doet een beetje pijn" en "Dat heeft nog nooit iemand met mij gedaan maar ik zal het tegen niemand vertellen anders moet ik mee naar Spanje om daar voor een jaar pepernoten te draaien".

Weg met die Witte Sint, weg met die viezerik van een Sinterklaas.
Gooi 'm in de bajes en laat 'm daar verrotten !

De kids van tegenwoordig krijgen toch hun mobieltje en tablet wel.
Daar hoeven ze geen pederast trauma bij te hebben van die witte viezerik.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 21:27

Beste Sint en Piet,

Ik vroeg me af hoe het zat,
moet zwarte Piet nu veranderen of wat?
Daarom begon ik een poll op Filmtotaal
en verhelderde dit met een sterk verhaal.
Ik dacht ik zal Dr. eens vrage
om een zinnige bijdrage
Toen het echter kwam,
bleek het vooral enorm gezwam.
Maar echt verbaasd was ik niet,
toen ik las wat Dr. vond van zwarte Piet
Want iedereen weet dat nu en dan
je wat geks kan verwachten van deze man.
Dan ook meteen maar deze tekst,
Even zinnig maar minder oversekst.
Sint en Piet, ik heb dat deze tekst u heeft behaagd,
wat mij betreft was dit gedicht geslaagd.

Aston 8)

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 20 okt 2013 21:57

Hoewel ik een voorstander van Zwarte Piet ben, ben ik wel bang dat dit personage over 10 jaar al verdwenen is. Als de racisme kaart wordt getrokken, kun je nog met zoveel tegenargumenten komen, dat win je niet meer. Jammer, want het gaat volgens mij nog steeds over een aantal snelgekwetste individueen die zich vorige week bij de hoorzitting volledig hadden verzamelt. Daar zaten een stelletje idioten bij die respect en gelijke behandeling eisen, maar Pownews niet konden waarderen en ze met geweld verjoegen. Over hypocrisie gesproken.

Tot 2 jaar terug heb ik altijd onderscheid gemaakt tussen Zwarte Piet en negers, het kunstproject 'Zwarte Piet is racisme' heeft daar verandering in gebracht. Althans, nu zag ik het verband. Hoewel ik op de hoogte ben van onze geschiedenis heb ik er nooit over nagedacht dat Zwarte Piet weleens een 'neger' zou kunnen zijn. Het ligt ook aan de opvoeding die je hebt. Het beeld 'Blanke man, met zwarte hulpjes' komt bij kinderen over het algemeen niet over zoals tegenstanders van zwarte piet denken. Zij zien Zwarte piet als iemand van wie ze graag pepernoten willen hebben en door geknuffeld willen worden en Sinterklaas als iemand aan wie ze een hand willen geven. Verder volgens mij niks.

Zwarte Piet is een personage waarin niemand zich meer herkend of zou moeten herkennen, omdat hij er te absurd uitziet. De mensen die dat wel doen hebben volgens mij veel meer last van echte racistische uitingen in het dagelijks leven die gecombineerd worden met 'zieligdoenerij'.

In Curacau is de Sint zwart of wordt wit geschminkt, de Pieten krijgen boven op hun 'grondlaag' een dikke laag heen.

Dat argument 'we kunnen het het buitenland niet uitleggen' is ook zwak. We hebben echt niks aan het buitenland uit te leggen, Nederland is een groot inversteerder die veel landen niet kwijt willen hebben, die gaan echt hun zaken niet in dit soort tradities steken. Daar naast ken ik genoeg tradties en gebruiken in het buitenland die nog veel zorgwekkender zijn dan Zwarte Piet, maar wat vaak ook aan dat land wordt overgelaten.

Zwarte Piet is gewoon een onschuldig fenomeen. Wellicht ben ik te blank om er een mening over te hebben, maar als ik me verplaats in een huid van een neger, zou ik me ook niet beledigd voelen en zal ik er op reageren zoals de braboneger doet.
Afbeelding

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 20 okt 2013 22:01

'bakkes houwe en blijve, of optyfen' aldus de braboneger

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Bericht door Dr. Strangelove » 20 okt 2013 22:04

We moeten tegenwoordig ook al schrik hebben met het gebruik van 'neger' omdat dat ook zwaar beladen zou zijn.
Van roetmop of nikker vind ik het logisch maar neger is wat mij betreft 100% zwart okay !
@Aston: ga jij over anderhalve maand Sinterklaas maar 's troosten...

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 20 okt 2013 23:15

Ik ben alleen bang dat hij niet bij mij gaat langskomen en ik weet ook niet waar hij leeft. :o

Hier kon ik ook wel om lachen:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6567320 ... neger.html

Plaats reactie