Zwarte Piet

Bespreek het actuele nieuws.

Moet zwarte piet veranderen? (bijvoorbeeld zwarte vegen of een andere kleur)

Ja, maar niet van harte
0
Geen stemmen
Ja, maakt me niet uit
6
27%
Nee, maar het het maakt me ook niet veel uit
2
9%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm
3
14%
Nee, uit principe (traditie o.i.d.)
7
32%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm en principe
4
18%

Totaal aantal stemmen: 22

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Re: Zwarte Piet

Bericht door Dr. Strangelove » 21 okt 2013 10:49

Aston schreef:Ik dacht ik zal Dr. eens vrage
om een zinnige bijdrage
Toen het echter kwam,
bleek het vooral enorm gezwam.
Man, you are soo in denial !

Ik kan er ook niets aan doen dat je ouders geen fatsoenlijke psycholoog ingehuurd hebben om de oorzaken van je onverwerkte traumas bloot te leggen. :D

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 22 okt 2013 11:54

http://www.nujij.nl/algemeen/vn-vinden- ... 0822.lynkx

Voor veel buitenlanders is het beeld van zwarte piet waarschijnlijk in meer of mindere mate zoals deze mevrouw het ziet. Op zich wel komisch hoe dat contrasteert met ons beeld. De waarheid zit waarschijnlijk in het midden. Buitenlanders vormen zich een beeld op incomplete/foutieve achtergrondinformatie en wij eigenlijk ook (schoorsteenroet) maar vooral op conservatief subjectief intentialisme.

Ikzelf begrijp beide kampen wel maar beide mogen veel genuanceerder. Overigens is het maar goed dat onze export niet voornamelijk naar landen gaat waar mensen voornamelijk een donkere huidskleur hebben. Dat Rusland relletje is al erg genoeg.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 22 okt 2013 12:10

VN wil Sintfeest volledig verbieden

Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Shepherd, die als Jamaicaanse zelf wel wat wegheeft van Zwarte Piet, bezoekt dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het het laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil het VN-hoofd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 22 okt 2013 12:17

Aston, je geeft aan dat veel buitenlanders de mening van mevrouw Shepherd zullen delen.

1. Ik denk dat de meeste buitenlanders het geen ruk kan schelen wat wij hier met Sinterklaas uitspoken
2. Ik denk dat het de meeste Nederlanders geen ruk kan schelen wat buitenlanders van Sinterklaas en Zwarte Piet vinden

Mochten we nu niet akkoord gaan met het afschaffen van het Sinterklaas feest, kunnen we dan een militaire actie van de VS verwachten?

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 22 okt 2013 12:21

Ik denk dat de NSA die allang gepland heeft, die weten ondertussen alles al van ons...

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 okt 2013 12:30

@Duikboot, dat bericht komt toch hopelijk wel van Speld.nl of een soortgelijke site?

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 22 okt 2013 12:50

Buitenlanders horen over het sinterklaasfeest, spreken hun verontwaardiging uit en gaan over tot de orde van de dag. De zwarte piet discussie is iets wat op een willekeurige nieuwswebsite staat, helemaal onderin met een snel geschreven (wellicht subjectieve) tekst, die de dag erna nergens meer te vinden is. Soort van Nu Achterklap, ik denk dat we dit niet groter moeten maken dan het is.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 22 okt 2013 13:42

WizardOfOss schreef:@Duikboot, dat bericht komt toch hopelijk wel van Speld.nl of een soortgelijke site?
Ik heb 'm van FOK! geplukt maar ondertussen staat het ook al op telegraaf.nl (zegt ook wel iets natuurlijk maargoed...)

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 okt 2013 14:15

Ik had het inderdaad inmiddels op Nu.nl gezien. Bizar. Anders kan ik het niet omschrijven.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 22 okt 2013 15:53

Laat die VN maar wauwelen. Ik vind dat het Suikerfeest trouwens ook moet worden afgeschaft; veel te kwetsend voor diabetici.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 okt 2013 16:04

Misschien nog wel de meest debiele opmerking:
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Euh, misschien zou ze toch eens even naar de oorsprong van de Kerstman moeten kijken? En zo iemand mag dus voor de VN het onderzoek doen O+

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 22 okt 2013 17:15

@Wizard, haha, dat had ik nog niet eens gelezen. :o Dat is inderdaad behoorlijk kortzichtig. Die mevrouw heeft zich blijkbaar niet bepaald verdiept in de Nederlandse cultuur.

@Patrob
Ik doelde op wat Deniro onderstreept. Ze spreken hun grote verontwaardiging uit. Wij zijn ook zwaar verbaasd over bijvoorbeeld stenigingen van homo's in bepaalde landen maar over het algemeen kan het ons ook weinig schelen. Het ging me dus meer over de mening over zwarte piet dan over de mening over wel of niet ingrijpen.

Over je tweede punt, gezien het gezeik over 1 procent exportverlies wil ik niet weten hoe snel NL'ers zouden reageren als de export door buitenlandse boycot met 10% zou dalen met alle economische gevolgen van dien. Ik bekijk het nu even puur economisch objectief.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 22 okt 2013 19:18

Er is natuurlijk wel degelijk een verschil tussen werkelijke misstanden zoals het stenigen van een homo en vermeende misstanden dat Zwarte Piet een slaaf is. Zolang we Sinterklaas niet met een grote zweep de Pieten loopt op te jagen gaat deze vergelijking toch een beetje mank.

En ik kan me absoluut niet voorstellen dat er ook maar één land ter wereld is dat Nederland gaat boycotten vanwege zoiets onbenulligs als het Sinterklaasfeest.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 22 okt 2013 20:56

Op Facebook wordt deze pagina opeens heel groot (ruim 250.000 in 7 uur). Pietitie. Je hebt er dan wel geen hol aan, maar wel leuk om te zien dat er veel meer mensen Piet willen houden.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 22 okt 2013 22:08

patrob schreef:Er is natuurlijk wel degelijk een verschil tussen werkelijke misstanden zoals het stenigen van een homo en vermeende misstanden dat Zwarte Piet een slaaf is. Zolang we Sinterklaas niet met een grote zweep de Pieten loopt op te jagen gaat deze vergelijking toch een beetje mank.
Die mevrouw weet dat zwarte Piet geen slaaf is, het gaat om het beeld dat zwarte Piet oproept als zijnde een karikatuur van een Afrikaan als onderdaan van een Sinterklaas. Bij Nederlanders wordt dat beeld niet opgeroepen omdat zwarte Piet zo ingeburgerd is als persoon maar bij iedereen buiten Nederland die het feest nooit viert wordt zeer waarschijnlijk wel dat beeld opgeroepen. Misschien krom maar waar. En dat zal nooit veranderen zolang men het feest niet door en door kent en meegemaakt hebt. (Ik zie nu net dat mijn Chinese vriend de petitie voor Piet getekend heeft. Afijn, Chinezen zijn eeuwig neutraal. Waarschijnlijk groepsdruk van Nederlandse collegae.)
patrob schreef:En ik kan me absoluut niet voorstellen dat er ook maar één land ter wereld is dat Nederland gaat boycotten vanwege zoiets onbenulligs als het Sinterklaasfeest.
Ja, daar heb je wel een punt. Zeker als onze vrienden Westers (incl. de VS) zijn hoeven voor onze export weinig te vrezen.

Plaats reactie