Zwarte Piet

Bespreek het actuele nieuws.

Moet zwarte piet veranderen? (bijvoorbeeld zwarte vegen of een andere kleur)

Ja, maar niet van harte
0
Geen stemmen
Ja, maakt me niet uit
6
27%
Nee, maar het het maakt me ook niet veel uit
2
9%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm
3
14%
Nee, uit principe (traditie o.i.d.)
7
32%
Nee, ik ben echt gehecht aan zwarte Piet in zijn huidige vorm en principe
4
18%

Totaal aantal stemmen: 22

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Zwarte Piet

Bericht door Duikboot » 29 okt 2013 14:23

Aan dat roze microfoontje te zien is het een filmpje van GeenStijl of PowNed ofzoiets. Die lui weten de goeie types daar altijd wel voor uit te kiezen :P

(filmpje niet gekeken, zit op het werk :oops: )

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 okt 2013 14:45

Dat wel. Ze zullen de slimste niet hebben uitgekozen maar iedereen die die vrouw zo bedreigd hebben zullen ook vast de slimste niet zijn. :wink: Sowieso die man met het grijze jack. Punt is, dat er al mensen zo dom zijn is al verbazingwekkend genoeg. Een rechter zou deze mensen handelingsonbekwaam c.q. ontoerekeningsvatbaar verklaard hebben in geval van moord.

Ik bedoel come on, een vlag van de VN, vlag van de VS!? Ze zegt nota bene gewoon waar ze voor strijd. Ze wil dat de VN onderzoek doet naar West Papoea volk i.p.v. zwarte Piet. O+

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 29 okt 2013 15:01

Sowieso vind ik die hele discussie over dat Zwarte Piet racisme zou zijn onzin. Een kind van 5 op straat kun je vragen waarom die Piet zwart is, die zeggen allemaal door het kruipen door de schoorsteen. En een stel volwassen mensen die dat niet begrijpen. Zwarte Piet is helemaal geen negert. De Zwarte Pieten kunnen net zo goed de Smurfen zijn die in deze tijd van het jaar even een paar weken bijbeunen...

Achja, het heeft in elk geval een hoop gespreksstof opgelevert :D

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 okt 2013 15:23

Duikboot schreef:Sowieso vind ik die hele discussie over dat Zwarte Piet racisme zou zijn onzin. Een kind van 5 op straat kun je vragen waarom die Piet zwart is, die zeggen allemaal door het kruipen door de schoorsteen. En een stel volwassen mensen die dat niet begrijpen. Zwarte Piet is helemaal geen negert. De Zwarte Pieten kunnen net zo goed de Smurfen zijn die in deze tijd van het jaar even een paar weken bijbeunen...

Achja, het heeft in elk geval een hoop gespreksstof opgelevert :D
Ik begrijp dat bijvoorbeeld niet. :lol: We zeggen dat hij zwart is van de schoorsteen maar van de schoorsteen krijg je geen egaal bruine kleur. En ook toevallig dat hij met zijn kroeshaar, gouden oorbellen en rode lippen lijkt op het karikatuur van een moor uit 1850. Weinig tot geen blanke Nederlanders die er ooit zo bijliepen (behalve op Sinterklaas natuurlijk...).

Ik wil het feest echt niet voor jullie verpesten maar als je kijkt naar dit 18e eeuwse schilderij (rechts) waar een keizerin zich heeft laten vereeuwigen met een slaaf dat is de overeenkomst toch wel treffend hoor:

Afbeelding

'In recent articles American historian Ann Laura Stoler has introduced the concept of ‘aphasia’ for describing metaphorically the cultural ‘inability to recognize things in the world and assign proper names to them’, especially in matters relating to the colonial past in Western societies' (bron: http://www.quotidian.nl/vol03/nr01/a01)

Even ter verduidelijking:
Ann Stoler
Ph.D., Columbia University, 1982

Willy Brandt Distinguished University Professor of Anthropology and Historical Studies

Profile:
Colonial cultures; critical race theory; gender studies; political economy; historical methodologies; Southeast Asia.
Afbeelding

Ze is dus blank. Voordat er mensen over partijdigheid gaan beginnen. :)

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 29 okt 2013 16:52

Sinds wanneer heeft een piet kroeshaar? Volgens mij heeft hij gewoon zwarte krullen (kroes ziet er heel anders uit) en als ik vroeger, toen de krullen nog rijkelijk op mijn hoofd aanwezig waren, zou zijn gekropen, waren die krullen vast ook zwart zijn geworden. En het probleem met de rood gestifte lippen snap ik ook niet. Die kleur ligt toch wel heel erg ver weg van de natuurlijke kleur die de mensen van afrikaanse afkomst hebben. Nu ik er over nadenk ziet Piet er toch het meeste uit als een een hele slechte travestiet.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 okt 2013 17:36

Ja, ik vind het ook wat vreemd maar het was een karikatuur in die tijd. Vroeger was dat zo bedacht omdat we toen best wel behoorlijk racistisch waren en met grote rode lippen konden we ze belachelijk maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En blijkbaar nu nog steeds :o :

Afbeelding

Of je er kroeshaar in ziet of krulletjeshaar hangt er wat van af maar over het algemeen vind ik dat het vaak op kroeshaar lijkt.

Kroeshaar:

Afbeelding

Krulletjes:

Afbeelding

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 29 okt 2013 18:39

Ik heb hier nog nooit een zwarte piet met kroeshaar gezien :P

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 29 okt 2013 18:49

Krullen:
Afbeelding

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 29 okt 2013 21:15

'De N is van nikker, die is zo zwart als roet' :o :D :o :D :o

die is wel echt erg, dat mensen ook daadwerkelijk zo dachten.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 29 okt 2013 22:34

Hier nog wat:

http://171.67.24.121/tobacco_web/images ... ist_14.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://bukubooks.files.wordpress.com/20 ... -neger.jpg

Afbeelding

http://media.dumpert.nl/foto/97fe0ab8_IMG_0683.JPG

Ik wilde ook even kijken op buitenlandse fora om te kijken wat die ervan vonden. Ik pakte de eerste link. Ik dacht, hé die zijn best wel pro zwarte Piet. Lees iets verder. Lees ik iets met 'toen ik racistisch werd'. Ik klik even op de homepage, zie ik een groot logo met 'white pride world wide'. Hmmm... :o

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 30 okt 2013 14:22

Misschien nog wel het frustrerendste aan deze discussie: ik zie hem opduiken op plekken waar hij helemaal niet is. O+ Bij het nieuwe Asterix-album las ik in eerste instantie 'Pieten' in plaats van 'Picten'... :(

Afbeelding

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 30 okt 2013 14:31

Ik ook, toen ik later de tekst last die je er bij hebt geschreven had ik 'm pas door :P

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 30 okt 2013 16:41

Ja, same here. :8 Die dikke bovenkant van de 'c' ook echt.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 18 nov 2013 12:24

Die discussie over Zwarte Piet lijkt in Nederland niet op te houden. Blijkbaar al een aantal (vreedzame) protesten bij intredes van de Sint.

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 18 nov 2013 12:53

Ja, zeurpietjes die plakband op hun mond plakken als stilzwijgend protest, prima idee, laat het plakband maar zitten.

Plaats reactie