Snelle film-vraag

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Snelle film-vraag

Bericht door gollum36 » 07 jan 2005 20:01

We hadden het topic "Snelle Vraag" al in "de Lemming", maar ik dacht dat hier misschien wel plaats was voor een korte vraag waarvoor je niet in andere topics kunt zijn. Nu is het de bedoeling dat de vraag snel beantwoord kan worden en dat er niet ellenlange discussies komen.
Als dit topic niet goed is zet jullie maar een slotje, Ruben en/of Kurz.

Maar tot die tijd trap ik dit nog jonge forum af met mijn film-vragen:

Welke film is de beste van het volgende rijtje? Ik wou even de mening van een paar kenners....:

- Cat on a hot thin roof
- The Pledge
- Rebel without a cause
- The salton sea
- Three kings

Vraag 2: Ik las ergens iets over een nieuwe film van cronenberg. Het zou een vervolg zijn op The Fly. Weet iemand of dit waar is?

HAL.
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door HAL. » 07 jan 2005 20:06

Ah.. DVD Valley ;) Ik heb Rebel Without a Cause gekozen, maar het was voor mij een moeilijke keuze tussen die film en Cat on a Hot Tin Roof. Ik heb ze overigens allemaal niet gezien.

Over vraag 2:
Het is geen vervolg, maar een remake van Cronenbergs The Fly, die ook al een remake van een eerdere versie was. De regisseur, Todd Lincoln, maakt zijn debuut, ben benieuwd :o

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 07 jan 2005 21:59

HAL. schreef:Over vraag 2:
Het is geen vervolg, maar een remake van Cronenbergs The Fly, die ook al een remake van een eerdere versie was. De regisseur, Todd Lincoln, maakt zijn debuut, ben benieuwd :o
remakes :o
Waarom???

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 08 jan 2005 00:30

Vraag 1:
Ik heb ze allemaal gezien en "Cat on a hot tin roof" heeft verreweg mijn voorkeur.
"Three Kings" vind ik duidelijk de slechtste.
De overige drie zijn eveneens goede films, maar zeer verschillend van karakter, dus het heeft erg met je genrevoorkeur te maken.

Ik ga er trouwens voor het gemak van uit dat "Cat on a hot tin roof" de enige goede verfilming is met Liz Taylor en Paul Newman?

juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door juggalo » 08 jan 2005 13:44

Een remake van The Fly?!? Net alsof Cronenberg's versie verbeterd kan worden. Belachelijk. Ik kijk wel erg uit naar Cronenberg's nieuwste: A History of Violence. :Y

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 08 jan 2005 20:05

VoiceOver schreef:Vraag 1:
Ik heb ze allemaal gezien en "Cat on a hot tin roof" heeft verreweg mijn voorkeur.
De overige drie zijn eveneens goede films, maar zeer verschillend van karakter, dus het heeft erg met je genrevoorkeur te maken.

Ik ga er trouwens voor het gemak van uit dat "Cat on a hot tin roof" de enige goede verfilming is met Liz Taylor en Paul Newman?
Wat voor genre's zijn het onder andere?

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 08 jan 2005 20:08

gollum36 schreef:
VoiceOver schreef:Vraag 1:

Wat voor genre's zijn het onder andere?
IMDB :wink:

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 09 jan 2005 00:42

gollum36 schreef:Wat voor genre's zijn het onder andere?
"Cat on a hot tin roof" is naar het beroemde toneelstuk van Tennessee Williams en gaat net als "Festen" over een verjaardagsfeest voor de pater familias, hoewel het thema niets met incest te maken heeft, maar de overeenkomst meer daarin ligt dat het een dag der waarheid is waarop de diverse familieskelletten uit de kast worden gehaald. Het is een fantastische film met geweldige acteerprestaties.

"The Pledge" van Sean Penn toont Jack Nicholson in een van zijn beste rollen als een politierechercheur die net op het punt staat met pensioen te gaan als er een moord op een kind wordt gepleegd. De "Pledge" of "eed" die hij aflegt is naar de familie van het slachtoffer toe om de dader te pakken. De zaak wordt een obsessie voor hem, ook na zijn pensioen. Het is echter veel meer een psychologisch drama dan een misdaadfilm.

"Rebel without a cause" is de ultieme James Dean film en was revolutionair voor die tijd (1955), waarin eindelijk de jeugd werd aangesproken op problemen en thema's die hen bezig hielden en de eerste film die het generatieconflict duidelijk maakte. Jimmy Dean's personage wordt geplaagd door miscommunicatie en onbegrip thuis en is net met zijn ouders voor de zoveelste keer verhuisd (hun standaard reactie om een probleem met hun zoon niet te hoeven aangaan). Hij wil er zoals elke puber graag bij horen, maar wordt als nieuweling vooralsnog buitengesloten door zijn leeftijdsgenoten. Het klikt wel met zijn buurmeisje (gespeeld door een nog zeer jonge Nathalie Wood), maar de problemen met zijn ouders blijven. Dan wordt hij door een leeftijdgenoot uitgedaagd tot een "chicken race", een race met twee auto's, waarbij je op een afgrond afrijdt en wie als eerste uit de auto springt heeft verloren. De race heeft dramatische gevolgen en is het begin van een reeks dramatische gebeurtenissen.

"The Salton Sea" heeft een zeer goede vertolker in de ondergewaardeerde Val Kilmer, die als voormalig musicus aan lager wal is geraakt na de geweldadige moord op zijn geliefde en nu alleen nog maar verkeert in het milieu van allerlei drugsgespuis, de perfekte lokvogel dus voor twee politiemannen om als aas uitgegooid te worden om een notoire drugsdealer te pakken. Maar niets is wat het lijkt in de ze film, waarin een paar leuke twists zitten. Degelijke thriller en zeker de moeite waard.

"Three Kings" speelt zich af tijdens de Golfoorlog en gaat om een groepje mannen in het Amerikaanse die een lading goud willen jatten, een beetje zoals in "Kelly's Heroes" dus, maar betrokken raken bij de politieke strijd. Het heeft te maken dat destijds pa Bush de Sjiieten opriep te rebelleren tegen Saddam en beloofde hen te helpen Saddam te verdrijven, waarna de Sjiieten deden zoals gevraagd, waarna de Amerikanen hen vervolgens in de steek lieten en zij daardoor bij tienduizenden door Saddam's troepen afgeslacht werden. Tja, het zit toch in de familie he. Behoorlijk kritische film dus, maar op een of andere manier vond ik hem uit balans gezien de twee concepten. Het gouddiefstal verhaal hadden ze van mij beter kunnen weglaten, maar zeker geen slechte film.

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 09 jan 2005 11:26

Ik heb toch voor Cat on A Hot Tin Roof gekozen....

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 09 jan 2005 13:24

gollum36 schreef:Ik heb toch voor Cat on A Hot Tin Roof gekozen....
waarom niet gewoon Muriel's Wedding? Lijkt me best goed.

rvg1983
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door rvg1983 » 09 jan 2005 13:28

Ikke voor three kings :P

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 15 jan 2005 18:18

Welke periodes worden er precies bedoeld met Hollywoods eerste en tweede 'golden age'?

El_Baracuda
Figurant
Figurant

Bericht door El_Baracuda » 15 jan 2005 18:30

ik heb een vraagje.. wanneer komt the gladiator 2 uit??

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 15 jan 2005 18:31

Colonel_Kurz schreef:Welke periodes worden er precies bedoeld met Hollywoods eerste en tweede 'golden age'?
Snel antwoord op snelle vraag: klik en klik
Laatst gewijzigd door Kenji op 15 jan 2005 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 15 jan 2005 18:32

Bolo schreef:
Colonel_Kurz schreef:Welke periodes worden er precies bedoeld met Hollywoods eerste en tweede 'golden age'?
Snel antwoord op snelle vraag: klik en klik
eerste klik is bij mij kapot :p

Plaats reactie