Snelle film-vraag

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 jun 2007 20:18

Als je 'm gaat kijken n.a.v. mijn verhaal van een aantal weken terug: ik heb House of 1000 Corpses nog niet gezien. :)

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 16 jun 2007 21:37

Ik vraag het me toch telkens af. Qua namen van Aziatische regisseurs. Is het nou Wong Kar Wei of Kar wei Wong . En is het Ki-duk Kim of Kim-ki Duk?

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 16 jun 2007 21:50

Kyrill schreef:Ik vraag het me toch telkens af. Qua namen van Aziatische regisseurs. Is het nou Wong Kar Wei of Kar wei Wong . En is het Ki-duk Kim of Kim-ki Duk?
In veel Aziatische landen (zeker China en Korea) noemt men eerst de familienaam en dan de eigen naam. Wong Kar Wai en Kim Ki-duk dus. Maar naar westers gebruik wordt dat hier nogal eens omgedraaid.

Ik weet overigens niet of dit ook voor Japan op gaat, je ziet zowel Kitano Takeshi als Takeshi Kitano, ik heb echter nog nooit ergens Kurosawa Akira zien staan. Wie heeft het verlossende antwoord? Looi?

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 17 jun 2007 00:13

De familie naam wordt gebruikelijk inderdaad als eerste genoemt.
Het is dus voor de Koreaanse regisseurs: Kar-Wai Wong en Ki-Duk Kim (Let op Wizard: voor zover ik heb begrepen heeft de familienaam altijd twee lettergrepen)
Bij Japanse regisseurs gaat hetzelfde op wat familienaam betreft. Het is dus eigenlijk Kitano Takeshi, Kurosawa Akira of Mizoguchi Kenji, maar in westerse landen wordt daar niet zo zwaar aan getrokken. En ook in Aziatische landen begrijpen ze je als je slechts de familienaam gebruikt. Er is dus nog geen man overboord als je de roepnaam van een regisseur als eerste neerzet.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 17 jun 2007 00:36

Even afgezien van het feit dat Wong Kar Wai een Chinees is (ze lijken ook allemaal op elkaar :wink: ), Wong respectievelijk Kim is de familienaam. IMDB is wat dat betreft redelijk consequent, ze plaatsen de namen meestal op de westerse wijze, voornaam eerst. Ik weet ook niet zeker of Koreaanse voornamen altijd uit twee lettergrepen bestaan, maar het lijkt daar inderdaad wel op.

Overigens een leuk triviaatje over Koreaanse namen: zo'n 80% van de Koreanen heeft Kim, Lee of Park als achternaam, en het wordt als incestueus gezien om met iemand met dezelfde achternaam te trouwen, ook als het geen familie is. Zie dan maar eens een geschikte partner te vinden...

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 17 jun 2007 10:56

WizardOfOss schreef:Ik weet overigens niet of dit ook voor Japan op gaat, je ziet zowel Kitano Takeshi als Takeshi Kitano, ik heb echter nog nooit ergens Kurosawa Akira zien staan. Wie heeft het verlossende antwoord? Looi?
Volgens mij wordt er in films van Kurosawa wel degelijk van Kurosawa Akira gesproken, en dan heb ik het over de inleiding waarin de cast wordt opgesomd.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 17 jun 2007 12:55

Eligius schreef:De familie naam wordt gebruikelijk inderdaad als eerste genoemt.
Het is dus voor de Koreaanse regisseurs: Kar-Wai Wong en Ki-Duk Kim (Let op Wizard: voor zover ik heb begrepen heeft de familienaam altijd twee lettergrepen)
Nou, dat gaat dan dus niet op voor Kim en Wong? Is het niet zo dat de familienaam meestal uit één lettergreep bestaat en de eigen naam meestal uit twee lettergrepen. In het geval van Koreaanse namen that is

hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door hadiederk » 17 jun 2007 13:06

Rooster schreef:
Eligius schreef:De familie naam wordt gebruikelijk inderdaad als eerste genoemt.
Nou, dat gaat dan dus niet op voor Kim en Wong? Is het niet zo dat de familienaam meestal uit één lettergreep bestaat en de eigen naam meestal uit twee lettergrepen. In het geval van Koreaanse namen that is
Oh ja, Ik ken een Koreaan met een eigen naam van 3 lettergrepen, Frank Boeyen heeft er zelfs een liedje over gemaakt.

El_Mariachi
Bijrol
Bijrol

Bericht door El_Mariachi » 17 jun 2007 13:29

Guido schreef:Volgens mij wordt er in films van Kurosawa wel degelijk van Kurosawa Akira gesproken, en dan heb ik het over de inleiding waarin de cast wordt opgesomd.
Sowieso bij Seven Samurai is dat inderdaad het geval.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 18 jun 2007 09:27

hadiederk schreef:Oh ja, Ik ken een Koreaan met een eigen naam van 3 lettergrepen, Frank Boeyen heeft er zelfs een liedje over gemaakt.
Ohja, heb je dat wel goed verstaan dan? Frank blinkt namelijk niet echt uit qua articulatie.

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 03 jul 2007 16:37

Draait de originele Death Proof ook in de bios, daar bedoel ik dus de Grindhouse-versie waar in geknipt is, want de bioscoop waar ik naar toe gaat geeft aan op de site dat de film maar 90 minuten duurt.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jul 2007 16:43

Voor zover ik weet is daar geen print van uitgebracht, dus ik vermoed dat de bios slechte info heeft.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 04 jul 2007 19:01

In het nummer Grace Kelly van Mika, hoor je op het einde: ''Humprey we're leaving
''

Ik heb zojuist op imdb gekeken bij de films van Grace Kelly, geen een met Humprey Bogart erin? Of waren ze een tijdje getrouwd met elkaar, of hadden ze een relatie met elkaar?

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 04 jul 2007 19:04

Kyrill schreef:In het nummer Grace Kelly van Mika, hoor je op het einde: ''Humprey we're leaving
''

Ik heb zojuist op imdb gekeken bij de films van Grace Kelly, geen een met Humprey Bogart erin? Of waren ze een tijdje getrouwd met elkaar, of hadden ze een relatie met elkaar?
Misschien heet een van de personages in een Grace Kelly-film Humpry? Ik ben niet zo bekend met Grace Kelly maar dat zou best kunnen.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 09 jul 2007 23:22

Geen Interview-recensie?

Plaats reactie