hoe komt een film tot stand?

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Onslaught
Bijrol
Bijrol

hoe komt een film tot stand?

Bericht door Onslaught » 16 dec 2006 20:07

Wat ik me altijd afvraag is hoe een film nu eigenlijks tot stand komt. Ik bedoel dan wat is het uiterste begin punt van een film productie en het uiterste eindpunt. Wat zijn de vele begrippen en phasen in de film industrie.

Zouden we het in dit topic over deze zaken kunnen hebben en iemand mij alvast het een en ander kan uitleggen?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 16 dec 2006 20:14

Ik vermoed het volgende. Ik denk dat er eerst een script en of een draaiboek moet liggen. Draaiboek is volgens mij iets waarin een plan van aanpak staat. En als een schrijver een script heeft dan moet hij volgens mij opzoek gaan naar een productie maatschappij. Of anders een producer. Die vervolgens mij dan een crew moet gaan zoeken en een regisseur. Ik weet het zelf ook niet zo goed.

Onslaught
Bijrol
Bijrol

Bericht door Onslaught » 16 dec 2006 21:24

Maar de grote productiebedrijven beginnen vaak zelf ook een project geloof ik en dan screenen ze al precies de mensen die ze er voor willen hebben. Ik vind het jammer dat nergens echt een goede beschrijving staat van hoe alles tot stand komt.

Heb je bijvoorbeeld ook regiseurs die verbonden zijn aan bepaalde bedrijven of niet en dat soort dingen.

Beales
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Beales » 16 dec 2006 21:50

Personen kunnen inderdaad verbonden zijn aan filmmaatschappijen. Tom Cruise is laatst bijvoorbeeld overgestapt van Paramount naar United Artists (volgens mij heeft hij dat bedrijf zelfs gekocht).

Onslaught
Bijrol
Bijrol

Bericht door Onslaught » 16 dec 2006 22:05

Ja kijkz ie je wel. zulke dingen zijn dus nooit echt bekend.

Hetzelfde bijvoorbeeld dat regiseurs verbonden zijna an bepaalde grote productie bedrijven. en ze daar erg vele geld voor over hebben om ze niet naar een concurerend bedrijf te zien vertrekken.

Maar dit heeft dan weer weinig te maken met wat er komt kijken bij het maken van een film.Wel een beetje natuurlijk dus als iemand een site of informatie heeft over dit soort dingen hoor ik het graag.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 17 dec 2006 01:05

Grappig, ik ben nu net bezig met het regelen van mijn eigen kleine 'filmpje' dus ik kan het wel uitleggen, en weet ook een beetje hoe het zit in het 'echt':

1. Een scriptschrijver komt met een idee, dit kan goed of slecht zijn. Ziet de filmmaatschappij er iets in, krijgt de schrijver geld om dit idee verder uit te schrijven (dit ook in fases). Is het script klaar, of goed op weg, word er gezocht naar producers en een regisseur.

2. De regisseur is gevonden, net als de producers. Acteurs worden gecast, en het repeteren begint. Ook crew word aangetrokken.

3. Het filmen begint. Dit kan vooraf gegaan zijn door decorontwerp, wat erg uitgebreid kan zijn in bijvoorbeeld Fantasyfilms. Zoals ik zei, filmen begint. Grootste gedeelte van het 'film maken' is dat.

4. Filmen is afgelopen. Monteren (en special effects), muziek en dergelijken tijdens de post-productie. Inspreken van stemmen mogelijk ook.

5. PR, meestal, en het uitgeven van de films.

Zo word film gemaakt in 5 héle simpele stappen. Dit veranderd natuurlijk. Films worden soms om sterren heen geschreven, soms komt een schrijver met een heel script, soms duurt het schieten minder dan de andere fases (Sin City). Er zijn altijd uitzonderingen. Maar het simpelste is IDEE > GELD > FILMEN > MONTEREN > UITGEVEN.

Thiver
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Thiver » 17 dec 2006 19:58

Jusjuh schreef:1. Een scriptschrijver komt met een idee, dit kan goed of slecht zijn. Ziet de filmmaatschappij er iets in, krijgt de schrijver geld om dit idee verder uit te schrijven (dit ook in fases). Is het script klaar, of goed op weg, word er gezocht naar producers en een regisseur.
Wel, het is niet altijd de scriptschrijver die een idee heeft. Het gebeurt ook vaak genoeg dat een regisseur of (vaker nog) dat de filmmaatschappij een project plant en er vervolgens een scriptschrijver bij zoekt (zie het begin van Adaptation).

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 17 dec 2006 20:18

Volgens mij zijn er aardig wat verschillende manieren om een film tot stand te laten komen.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 17 dec 2006 23:06

Thiver schreef:
Jusjuh schreef:1. Een scriptschrijver komt met een idee, dit kan goed of slecht zijn. Ziet de filmmaatschappij er iets in, krijgt de schrijver geld om dit idee verder uit te schrijven (dit ook in fases). Is het script klaar, of goed op weg, word er gezocht naar producers en een regisseur.
Wel, het is niet altijd de scriptschrijver die een idee heeft. Het gebeurt ook vaak genoeg dat een regisseur of (vaker nog) dat de filmmaatschappij een project plant en er vervolgens een scriptschrijver bij zoekt (zie het begin van Adaptation).
Ik zei dan ook niet dat wat ik zei de enigste manier is. Er zijn gigantisch veel verschillende manieren.

somatic
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door somatic » 07 aug 2007 21:20

Een film komt tot stand met véel meer moeite, energie, zweet en tranen dan de meeste mensen vermoeden. :)

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 08 aug 2007 00:52

Lees dit artikel en er ontstaat een idee van hoe en wat en de hoeveelheid bloedzweettranen.

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 08 aug 2007 07:04

het lijkt mij dat alles staat en valt met : netwerken. Als je een script, een idee, een dialoog, een decor or what ever je hebt. .. je moet de juiste mensen weten te benaderen. en je moet de markt kunnen aanvoelen. wat is er al gemaakt, waar zouden geldschieters warm voor kunnen lopen. ,

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 aug 2007 11:05

Meszahline schreef:Lees dit artikel en er ontstaat een idee van hoe en wat en de hoeveelheid bloedzweettranen.
Da's nog niks vergeleken met de productieverhalen van Apocalypse Now of Fitzcarraldo... :)

ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 08 aug 2007 14:25

Colonel_Kurz schreef:Da's nog niks vergeleken met de productieverhalen van Apocalypse Now of Fitzcarraldo... :)
:Y Voor die productieverhalen zie respectievelijk Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse en Burden of Dreams.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 08 aug 2007 15:55

En niet te vergeten Lost in La Mancha over de niet tot stand koming van The Man Who Killed Don Quixote

Plaats reactie