Films spelende voor de Val

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Plaats reactie
VanSpeyk
Figurant
Figurant

Films spelende voor de Val

Bericht door VanSpeyk » 25 mei 2007 21:55

Films in het algemeen trekken mij wel, maar mijn absolute voorkeur gaat uit naar films die zich afspelen in de periode 1850-1950 van de vorige eeuw. Ik heb een sterke culturele voorkeur voor deze periode, vandaar. Gebruik dit topic om met elkaar titels te delen van dit soort films, in het bijzonder zulk soort films waarin de sfeer van die periode goed naar voren komt. Een voorbeeld is Kruimeltje. Als televisie-serie zou In Naam der Koningin een goede keuze zijn. Dit zijn producties die het leven laten zien toen Westerse macht en zelfvertrouwen op hun summum waren en als zodanig interessant. Ik zal zelf nog andere titels voordragen.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Re: Films spelende voor de Val

Bericht door Ed Crane » 27 mei 2007 11:16

VanSpeyk schreef:Films in het algemeen trekken mij wel, maar mijn absolute voorkeur gaat uit naar films die zich afspelen in de periode 1850-1950 van de vorige eeuw. Ik heb een sterke culturele voorkeur voor deze periode, vandaar.
Dat is nog eens goed om te zien zeg. Nog iemand die vindt dat er geen enkel stukje van de gehele tijdlijn van het universum, van de oerknal tot de huidige nasleep van het Bokito-incident, zo interessant is als de periode 1850-1950 (al zou ik er persoonlijk vijf jaar aan toevoegen en het laten lopen van mijlpaal tot mijlpaal: 1848 (het grote revolutiejaar) tot 1953 (de dood van Stalin).
Anyhow, wat vind je zelf interessante films?

Allereerst hou ik van films die in die tijd zelf zijn gemaakt (vanaf 1895 natuurlijk) en die erg typerend zijn voor die tijd. Sovjet-montage films en Duits Expressionistische films trekken me nog het meest. Naast natuurlijk de bekende Duitse films als Metropolis, Nosferatu, M etc. kan ik je de Dr. Mabuse films van Fritz Lang erg aanraden, al is de eerste, Dr. Mabuse der Spieler (1922)...
Afbeelding
... een vier en een half uur durende silent movie.

De tweede...
Afbeelding
Afbeelding
... Das Testament des Dr. Mabuse uit 1933, is toegankelijker, een anderhalf uur durende 'talkie': een vrij spannende actiefilm slash detective. Het personage Dr. Mabuse is de ultieme badguy, de James Bond-reeks kan er nog een puntje aan zuigen. Er is echter ook nog een reeks onofficiele vervolgen die in kwaliteit verschillen, van aardig tot behoorlijk slechte pulp. De Dr. Mabuse-films zeggen erg veel over de tijd waarin ze gemaakt zijn, en zijn een soort voorlopers van de Film Noir en het moderne Crime-genre.
Wat zo beklemmend is aan vooral Das Testament des Dr. Mabuse is dat het een heel sterke metafoor lijkt voor wat zou komen gaan in Duitsland: de film komt uit het 'magische' jaar 1933 (voor de leek: Hitler's machtovername).

Daarnaast hou ik ook van 'retrofuturistische' films over die tijd, oftewel, films die bijvoorbeeld nu gemaakt is, maar een beeld schetsen van de toekomst, zoals men dat in het verleden zag. Een goed voorbeeld is het redelijk bekende Skycaptain and the World of Tomorrow, die je allicht gezien hebt: de film is in 2004 gemaakt, maar is een actie-avonturen-science fiction film die een beeld laat zien van de toekomst zoals sommigen dat in de jaren 30 zagen, geïnspireerd door (pulp)toekomstverhalen uit die tijd. De ontwerpen en ideeën zijn prachtig. Maar ook een film als Steamboy vind ik leuk: een 'steampunk' film, over het Victoriaanse Engeland waarin een stel bizarre technologische vindingen gebaseerd op stoommachines centraal staan. Maar ook bijvoorbeeld de films van Jean-Pierre Jeunet ( Delicatessen, City of Lost Children)...
Afbeelding
... hangen tussen een verleden en toekomst in.

Dan zijn er natuurlijk nog gewoon films die de afgelopen decennia zijn gemaakt, maar zich afspelen in de periode 1850-1950. De laatste die ik heb gezien en me wel aansprak is Jeunet's Un Long Dimanche de Fiancailles.
Afbeelding

Maar 1850-1950 is natuurlijk nogal breed, zodat er heeel veel goeds is over/ in die tijd. Eigen voorkeuren?

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 27 mei 2007 11:25

Een nogal onduidelijke topictitel. Ik was even in de veronderstelling dat hier verwezen werd naar de val van de muur. Misschien even aanpassen en gewoon duidelijk de tijdsperiode aangeven?

Overigens ook een nogal brede periode, maar ik denk dat als je de sfeer van een era echt wilt proeven de beste optie is om films te kijken die ook daadwerkelijk in die periode zijn gemaakt. Keuze genoeg zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Bukowski op 27 mei 2007 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 27 mei 2007 12:14

Wordt er nu eigenlijk überhaupt naar een 'Val' verwezen in de topictitel?

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 28 mei 2007 18:36

Hoewel 1850-1950 een lange tijd is, is het wel een logische 'eenheid': dit vormt namelijk de periode van het ontstaan van de moderne tijd en het modernisme. Qua kunst, cultuur en ideologische en politieke ontwikkelingen vormt het een geheel. Ik ben voor.

Plaats reactie