film techniek?

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Plaats reactie
jodi
Bijrol
Bijrol

film techniek?

Bericht door jodi » 07 aug 2007 00:11

Hey allemaal!

ik probeer zelf (film) verhalen te schrijven en zou ze ook graag eens willen verfilmen.
Ik vraag me af of er bepaalde technieken zijn om een goed verhaal te schrijven. en of je op bepaalde dingen moet letten?

(ik vind het vaak leuk om een nieuw verhaal te schrijven maar heb soms moeite om eenverhaal 'af' te schrijven)

Alvast bedankt! :T
Jodi

mickvh
Filmster
Filmster

Bericht door mickvh » 07 aug 2007 00:37

Ik ben nu zelf ook bezig met het schrijven van een verhaal. Ik heb je een pb gestuurd, kunnen we elkaar helpen.

somatic
Bijrol
Bijrol
Contacteer:

Bericht door somatic » 07 aug 2007 20:23

Er bestaan verscheidene middelen die je kunnen helpen bij het schrijven van verhalen, maar het angt er natuurlijk ook van af of je kortfilms of langspelers wilt schrijven, want dit zijn 2 volledig verschillende crafts..

Bij langspelers kunnen alle verhalen in principe worden herleidt naar 4 basisverhalen, zijnde:

1. Romeo & Julia (liefde)
2. Assepoester (Verandering in leven)
3. David & Goliath (Underdog)
4. De Queste (zoektocht)

..Of verschillende elementen hieruit worden gecombineerd.

Bij kortfilms ligt dit anders!
De grootste fout die filmstudenten maken bij het schrijven van kortfilms is dat ze langspeelfilms willen nadoen, met een verhaalstructuur die begint met het voorstellen vd. personages, dan hun weg naar hun doel (met de nodige obstakels) en uiteindelijk de ontknoping. Bij kortfilms heb je gewoon geen tijd om zoiets te doen. Je moet dus direct met de deur in huis vallen, direct in de 'actie' schieten..

Maar gelijk welk verhaal je schrijft, en hoe lang die ook is, je moet er voor zorgen dat je geloofwaardige personages hebt. En hiermee bedoel ik niet dat je enkel en alleen de gewone bakker of politieagent moet portetteren. Zelfs al schrijf je een sci-fi personage met superkrachten, schets die zodanig dat hij geloofwaardig is in de wereld die jij creëert!
Schrijf eventueel een zeer uitgebreide beschrijving van je personages, met hun lievelingseten, welke muziek ze graag horen, welke soort mensen hij/zij niet kan uitstaan, enz.. Zelfs al heb je grotendeels van deze info niet nodig om je verhaal te vertellen, het zal je als schrijver zeker helpen om een beter inzicht te krijgen in dat personage, want tenslotte creëer je een mens van vlees en bloed!

..Ik zou hier nog uren kunnen doorschrijven over wat je wel en niet zou moeten doen, maar ik denk dat het beter is dat je gewoon begint te schrijven.
Reageren op, en verbeteren van iemand's script is veel praktischer dan ellenlange regels uit te leggen..
Laat je script ook veel lezen door mensen die het verhaal niet kennen, om objectieve meningen te verzamelen. (geloof me, dit helpt!).

PS: een writer's block bestaat niet.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en je mag gerust afkomen met vragen!

Succes!

Plaats reactie