Films in het Midden-Oosten

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Guido
Regisseur
Regisseur

Films in het Midden-Oosten

Bericht door Guido » 19 feb 2009 10:47

Bij Filmtotaal worden wij geregeld overstroomd door anonieme leden die hopen te teren op onze grenzeloze filmkennis. Nu wil ik - als lid met een staat van dienst waar menig mens slechts van kan dromen! - jullie ook eens lastig vallen.

Zonder gein. Ik volg voor mijn studie momenteel een vak over postkoloniaal denken; in cultuur, theorie en noem het maar op. Nu wordt er met regelmaat gewezen op een visie die wij als westerlingen op de Ander (een vage, postmoderne term; zeg maar iedereen buiten Amerika en Europa, in dit geval). Vaak wordt hier bijvoorbeeld gewezen op het eeuwenoude beeld van de Oriënt als exotisch en seksueel getint (harems, dansende vrouwen).
Ik wil een paar films gaan bekijken, en kijken of deze theorieën hierin terug te vinden zijn. Theorieën die in principe zijn gefundeerd op bijvoorbeeld negentiende-eeuwse literatuur, of achttiende-eeuwse schilderkunst.

De films die ik zoek zijn daarom om te beginnen Hollywood films, gericht op het grote, westerse publiek. Ten tweede moeten het films zijn die zich in het Midden-Oosten afspelen, in de actuele wereldpolitiek heeft deze regio immers een centrale rol. Ten derde moet de film daarom van na 2001 zijn (dus na de aanslagen op 11/9). Wanneer er echter goede voorbeelden te noemen zijn van voor die periode, zijn deze ook welkom. Mijn opzet staat namelijk nog niet geheel vast.

Op een rijtje:
- Films uit Hollywood (of in ieder geval grote producties, gericht op een groot publiek);
- Zich afspelend in het Midden-Oosten;
- Van na 2001 (al zijn oudere films ook welkom).

Ik bedacht zelf The Kingdom al.

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 19 feb 2009 10:56

Rendition schiet mijn hoofd te binnen
Jarhead (toevallig met dezelfde hoofdrol speler) al is deze wel helemaal opgenomen in Californië en Mexico
Laatst gewijzigd door Herie op 19 feb 2009 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 19 feb 2009 11:00

Hmmm, lastige vraag, valt een film als The Kingdom daar dan wel onder en Syriana dan niet? Omdat de eerste vanuit westers perspectief met Arabische stereotiepen werkt en de laatste veel subtieler en opener is qua wereldbeeld?

Thiver
Regisseur
Regisseur

Bericht door Thiver » 19 feb 2009 11:17

Spy Game, met een belangrijk stuk dat zich in de jaren '80 afspeelt in Beirut zal niet gelden, zeker? Als het om post-9/11-films gaat, denk ik dat je op drie titels blijft steken.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 19 feb 2009 11:20

JB schreef:Hmmm, lastige vraag, valt een film als The Kingdom daar dan wel onder en Syriana dan niet? Omdat de eerste vanuit westers perspectief met Arabische stereotiepen werkt en de laatste veel subtieler en opener is qua wereldbeeld?
Wat bedoel je precies? Die film die ik noemde voldoet volgens mij heel aardig aan de eisen, lees bijvoorbeeld de volgende kritiek:

Wikipedia: "Kaveh L Afrasiabi of Asia Times Online called it "a pseudo-realist action movie that succeeds only if we degrade ourselves to adolescent Americans' perception of world affairs" and "non-stop nonsense from beginning to end." He accused the film of "FBI-worship", "Saudi-bashing", and "Islamophobia"."

Het is inderdaad lastig om grenzen te trekken. Ik wil echter een film of vijf behandelen. The Kingdom is gezien de huidige spierballentaal over en in het Midden-Oosten meer dan geschikt.

Herie, bedankt. Rendition ga ik zeker onthouden! Jarhead is naar mijn idee meer een beeld van het Amerikaanse leger. Net als In the Valley of Ellah bijvoorbeeld.

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 19 feb 2009 11:26

Body Of Lies :)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 19 feb 2009 12:08

Guido schreef:Wat bedoel je precies? Die film die ik noemde voldoet volgens mij heel aardig aan de eisen, lees bijvoorbeeld de volgende kritiek:

Wikipedia: "Kaveh L Afrasiabi of Asia Times Online called it "a pseudo-realist action movie that succeeds only if we degrade ourselves to adolescent Americans' perception of world affairs" and "non-stop nonsense from beginning to end." He accused the film of "FBI-worship", "Saudi-bashing", and "Islamophobia"."
Dit slaat op The Kingdom neem ik aan. Precies daarom vond ik die beter bij jouw beschrijving passen dan bijvoorbeel Syriana. Dat is wat ik bedoelde.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 19 feb 2009 12:45

Body of Lies is ook meteen waar ik aan dacht. Alleen dan zonder de glimlach. Misschien kun je ook iets met The Kite Runner?

KoenZ
Regisseur
Regisseur

Bericht door KoenZ » 19 feb 2009 17:53

- Hidalgo: Speelt zich (deels) af in Saudi-Arbië en misschien is het tijdsbeeld, (Harum's etc.) ook wel functioneel.
- War, Inc.: Satirische film waarin zowel het Midden- Oosten als Amerika te kakken gezet worden. Wat betreft de filmische kwaliteiten kun je deze film gerust laten staan!
- The Four Feathers: Er staat me ook iets heel zanderigs en Arabisch bij van deze film. De film zich ergens ronde de eeuwwisseling af en is behoorlijk stereotyperend. Het kan overigens wel zijn dat hij niet in het Midden Oosten maar in bijv. Afrika is opgenomen.
- A Mighty Heart: Wanneer je het Midden Oosten in brede zin neemt en Pakistan erbij rekent is dit een geschikte film. Winterbottem is overigens al behoorlijk kritisch in zijn visie, dus van die echte "vetbedropen" Amerikaanse stereotyperingen zul je hier niet snel tegenkomen.

Verder; het Midden-Oosten segment uit de familiefilm Secondhand Lions of Kingdom of Heaven?

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 19 feb 2009 20:23

JB schreef:
Guido schreef:Wat bedoel je precies? Die film die ik noemde voldoet volgens mij heel aardig aan de eisen, lees bijvoorbeeld de volgende kritiek:

Dit slaat op The Kingdom neem ik aan. Precies daarom vond ik die beter bij jouw beschrijving passen dan bijvoorbeel Syriana. Dat is wat ik bedoelde.
Ha zo, klopt :).

Kingdom of Heaven, Hidalgo, dat zijn goede films. Die was ik helemaal vergeten. Bedankt voor alle reacties.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 19 feb 2009 20:33

In 300 heb je ook een harem, het is dan geen realistische film.. Ik roep maar wat ;-)

Chrischzz
Filmster
Filmster

Bericht door Chrischzz » 19 feb 2009 22:47

Babel ?

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 19 feb 2009 22:58

Dat speelt zich af in Marokko toch?

Chrischzz
Filmster
Filmster

Bericht door Chrischzz » 19 feb 2009 23:29

Remondinho schreef:Dat speelt zich af in Marokko toch?
hmm je hebt gelijk..
Laat dus maar :D

Chrischzz
Filmster
Filmster

Bericht door Chrischzz » 19 feb 2009 23:34

Even een lijste op IMDB door gekeken..
:

http://www.imdb.com/keyword/middle-east/

Gesloten