Ierse Historie

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 23 apr 2009 19:04

Herie schreef:net in de bioscoop gezien 50 dead men walking
ik vond het een goede indrukwekkende film, een spannend verhaal die door historische onderbouwing en beeldmateriaal ver boven een oppervlakkige aktiefilm stijgt. goede acteurs, boeiende personages en een bitter beeld van Belfast in een verschrikkelijke tijd (1988) zeker een aanrader
Zeker met de Ierse achtergrond, lijkt dit me ook een mooie film. Enig idee wanneer hij hier in de bios komt?

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 24 apr 2009 14:18

hij staat gepland voor 20 augustus in Nederland

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 27 apr 2009 18:20

Herie schreef:net in de bioscoop gezien 50 dead men walking
ik vond het een goede indrukwekkende film, een spannend verhaal die door historische onderbouwing en beeldmateriaal ver boven een oppervlakkige aktiefilm stijgt. goede acteurs, boeiende personages en een bitter beeld van Belfast in een verschrikkelijke tijd (1988) zeker een aanrader
Klinkt heel goed.

Hunger, de film over Bobby Sands, lijkt me ook wel goed.

Herie
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Herie » 27 apr 2009 19:35

Hunger heeft een ontzettende indruk op me gemaakt, het is een hele intense film. kan niet zeggen dat het een plezierige film is om naar te kijken, al zitten er een paar pareltjes van dialogen in en is hij cinegrafisch ook erg sterk

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 17 mei 2009 14:14

Afbeelding
97. Afbeelding Hunger (Steve McQueen, 2008) :: 8.7 Afbeelding
In het jaar 1981 zitten er een aantal leden van de Ierse onafhankelijkheidbeweging IRA (Irish Republican Army) gevangen in de Maze gevangenis. Het zijn volharde lieden die zeer overtuigt zijn van hun zaak. Uit protest smeren ze hun stront op de muren en verzetten zich tegen alles. De regering Tachter is niet van plan de mannen hun zin te geven en hun eisen in te willigen. Één van de belangrijke eisen is dat ze behandeld willen worden als politieke gevangen en niet als terroristen.
Uiteindelijk als wanhoopsactie besluiten de gevangen onder leiding van Bobby Sands om een hongerstaking te beginnen.

Het lijkt me een hele uitdaging om over dit zware onderwerp een film te maken. De makers hebben dan ook nog eens besloten het zo rauw en hard neer te zetten zoals het dan ook echt gebeurt is. Om de gevangen te breken gebruiken de cipiers grof geweld met de gevolgen van dien. Deze film voelt onpartijdig aan. Er wordt geen oordeel geveld of verklaring gegeven nee het laat je toeschouwer zijn. Dit komt bijv tot uiting in het feit dat niet alleen het leed van de gevangenen wordt weergegeven maar ook de gevaren en emoties van de cipiers.
De film is niet alleen goed omdat het hard de werkelijkheid over laat komen maar sommige shots zijn ook gewoon heel mooi en zorgen voor een gepaste sfeer. Inhoudelijk vond ik de discussie die plaats vond tijdens het bezoek van een pastoor aan Sands heel goed. Daarin wordt zo duidelijk en mooi de situatie verwoord.

Ikzelf ben zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Ierland en dan specifiek in ‘’The Troubles’’. Des te meer ik lees en te weten kom over de onafhankelijkheidstrijd hoe moeilijker het wordt om een afgewogen en duidelijk oordeel te hebben over het werk van de IRA. Qua onafhankelijkheid is het voor mij duidelijk. Ierland heeft recht op een eigen land en dat is heel Ierland oftewel noord en zuid. Hoe ver je voor het opeisen van dit recht moet gaan is een moeilijke vraag.
Engeland zat/zit er mee in zijn maag en heeft daar zelf voor gezorgd door de Ieren zoveel verdriet en leed aan te doen.

Plaats reactie