Gezocht: naam van tekenfilms uit de jaren '70

Op zoek naar een filmtitel of een fragment?
Plaats reactie
Restoto
Figurant
Figurant

Gezocht: naam van tekenfilms uit de jaren '70

Bericht door Restoto » 01 mei 2009 12:05

Goedendag,
Ook ik zoek een tweetal titels van tekenfilms, uit de periode midden jaren '70. Erg pittig want ik ben al een tijdje op zoek op internet maar kan je niet vinden.

De eerste is een russiche(?) tekenfilm die gaat over een vliegend paardje. Alle gesproken tekst in deze film is op rijm, en misschien zelfs op gecomponeerde muziek van een bekende componist.
Het verhaal speelt zich af in een 'Peter en de wolf'-setting; arme russische boerengemeenschap begin 20e eeuw. In het slot van de film moet het paardje een drietal proeven doen om een jongen (vriend van dit paard?) te redden. Hierbij overlijdt hij bijna in een bevroren waterton, maar overleeft dit uiteindelijk toch nog. Wie oh wie?

De tweede tekenfilm, gemaakt in een soort post-hippie stijl, gaat over dieren die de ondergang van de aarde moeten tegengaan. Deze ondergang wordt natuurlijk veroorzaakt door de mens, die slordig met de natuur omspringt en alleen maar oorlog wil voeren. Door het uitbereken van een oorlog werd er machinaal een leger gevormd. De dieren gingen deze machinerie te lijf om de aarde te redden. De tekenstijl was zeer apart, en ik weet ook niet meer of er uberhaupt gesproken werd in de film. Meer scherpe details weet ik eigenlijk niet meer. Beide tekenfilms werden in een korte periode een paar keer uitgezonden op zowel de nederlandse als de duitse zender.
Iemand enig idee?

Groet,
Restoto

jordyK
Figurant
Figurant

Bericht door jordyK » 21 jul 2009 13:26

Is het misschien de humpbacked horse?
http://www.youtube.com/watch?v=Nm535vwQekM

Russisch en het gaat over een paardje :)

saelath
Figurant
Figurant

Bericht door saelath » 18 nov 2009 22:06

De tweede serie kan eventueel de Wuzzels (of Wozzels) zijn?
Getekende serie met een soort dieren-wezens.
Of is deze te nieuw?

Plaats reactie