Op zoek naar een filmtitel of een fragment?

is avatar racistisch?

nee ik vind het echt onzin dat avatar racistisch is
25
78%
ja ik vind dat avatar wel een beetje racistisch is
2
6%
2
6%
2
6%
maakt dat uit?
1
3%

Totaal aantal stemmen: 32

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 08 jun 2010 07:50

bobocad schreef: Tja zonder de Bijbel hadden we geen Lost gehad. :P

Maar om een quote uit Legion te halen.

Aartsengel Michaël zegt in die film.
When God chose your kind as the object of his love, I was the first in all of heaven to bow down before you. My love, my hope for mankind was no less than his. But I have watched you trample that gift, I have watched you kill each other over race and greed... waging war over dust and rubble and the words in old books.
Words in old books.......zou aartsengel Michaël de heilige boeken bedoelen. :wink:
Lost _O_ Maar zeg er maar niks over, want ben pas net met seizoen 3 begonnen, alvast bedankt!

En ja Legion..... Goeie quote, dat dan weer wel!

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 08 jun 2010 11:00

Mij hoor je niks over Lost. Behalve dan dat het een top serie is. :T

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 08 jun 2010 21:59

bobocad schreef:
Camera Obscura schreef:Alsof Cameron 50 jaar lang met zijn botte kop in het zand heeft gezeten. Cameron is a racist ass and he doesn't even know it..
Waarom alleen blanke Cameron! Alsof blanke Cameron alleen de film heeft gemaakt. Dat vind ik wel erg discriminerend. Noem dan iedereen die aan deze film heeft meegewerkt een rasist. Incl. de zwarte Zoe Saldana, de zwarte Laz Alonso, Indiaan Cherokee Wes Studi en vele andere die niet enigzins blank blijken te zijn.
Wat lul je nou? Zwak argument man. Nu is het racistisch tov Cameron als ik zijn film racistisch vind? Haha. What the hell.. Hoeveel tienduizenden er ook aan Avatar hebben meegewerkt, Avatar is Cameron's brainchild en van niemand anders. Dat weet je net zo goed als ik.
bobocad schreef:
Want ik vraag mij af. Als deze film zo racistisch is als de pest, waarom werken Zoe Saldana en Wes Studi hieraan mee!
Geld. Een fikse paycheck doet wonderen.
En alsof de aanwezigheid van zwarte acteurs een of andere vrijbrief zou zijn. Alsof alleen blanken racisme kunnen herkennen. Straks ga je me nog vertellen dat Birth of a Nation ook niet racistisch is..

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 08 jun 2010 22:27

Je moet toch wel een ongelovelijke, veel te ver doordenkende miere(n)neuker zijn om in zo'n film dan weer allerlei racistische elementen te zien. Het is natuurlijk lekker dankbaar om een succesvolle film als Avatar neer te sabelen en er van alles in te gaan zoeken.

Een bekend spreekwoord luidt: Zoekt en gij zult vinden. Hoe toepasselijk in dit geval.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 08 jun 2010 22:28

Ik denk eerder dat het dom gekozen is van cameron dan bewust racisme, maar goed, allebei is verkeerd.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 08 jun 2010 22:29

patrob schreef:Je moet toch wel een ongelovelijke, veel te ver doordenkende miere(n)neuker zijn om in zo'n film dan weer allerlei racistische elementen te zien. Het is natuurlijk lekker dankbaar om een succesvolle film als Avatar neer te sabelen en er van alles in te gaan zoeken.

Een bekend spreekwoord luidt: Zoekt en gij zult vinden. Hoe toepasselijk in dit geval.
geen spreekwoord volgens mij, eerder een bijbeltekst, jij oude katholiek :wink:

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 08 jun 2010 22:44

Wat je zegt Patrob, zoekt...
Jammer dat sommigen dit dus nu net moeten zeggen over de meest succesvolle film ooit, want bij zoveel films gebeurt dit. Ooit een donkere hobbit gezien? Dit soort dingen gebeuren wat mij betreft zeker, het bioscooppubliek verwacht een white guy als de good guy, over het algemeen dan. Bij Kingdom of Heaven, is het weer andersom, die was pas racistisch. Ik vind het veel erger als mensen uit Islamitische landen, systematisch worden afgeschilderd als schreeuwende raddraaiers. Dát vind ik discriminatie, maar om nou te zeggen of er in een film geen donkere helden zitten... als dat zo zijn zou het weer te correct wezen. Het is nooit goed. Dit laatste valt voor mij meer bij onbewuste discriminatie, net zoals dat vrouwen geen hoge functies (zouden) krijgen. Een onbewust proces waar iedereen inclusief de vrouwen of nu dus mensen met een donkere huidskleur zelf ook in meegaan. Beetje jammer dat dit nou net aangekaart moet worden en dus de titel besmet van het fenomeen Avatar.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 08 jun 2010 22:55

En stel nou dat de hoofdrolspeler toevallig wel een kleurtje had gehad. Dan was dat weer de domme sukkel geweest die bijna de uitroeiing van de gehele inheemse bevolking op zijn geweten had gehad. Ook weer erg racistisch...

Met andere woorden, je kan er altijd wel een draai aan geven. Wat mij betreft is het allemaal gewoon tamelijk vergezocht geleuter.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 08 jun 2010 23:35

patrob schreef:Je moet toch wel een ongelovelijke, veel te ver doordenkende miere(n)neuker zijn om in zo'n film dan weer allerlei racistische elementen te zien. Het is natuurlijk lekker dankbaar om een succesvolle film als Avatar neer te sabelen en er van alles in te gaan zoeken.

En wat is er mis met het kritisch onder de loep leggen van een film?

Iemand opent een heel topic of Avatar racistisch is en iemand vraagt nog een keer waarom in dit topic. Ik geef mijn mening en geef aan waarom. In plaats van dat je met argumenten komt, begin je te mekkeren als iemand aan je favoriete film zit. Ik respecteer je mening, maar ik weet niet wat ie is, behalve dat je in feite zegt:
1) het kritisch onder de loep nemen van films mag niet, want stel je voor dat je wat vindt
2) Het is een succesvolle film en daarom zou ik dit alleen maar zeggen om de film neer te sabelen en ben ik op de koop toe een miereneuker (daar zit ik niet mee hoor, zeg wat je wilt).

Discussie leek me de bedoeling van het topic. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar gedraag je als een volwassene en kom niet met dat gemekker als iemand een afwijkende mening heeft. Kom met argumenten.

Zoekt en gij zult vinden. Give me a fuckin break. Zo kan je alle kritiek wel doodslaan. Stel je voor dat je wat vindt.. Wat een wereld zou dat worden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 08 jun 2010 23:45

Rem schreef:Ooit een donkere hobbit gezien?
Nee, dat is weer heel wat anders. Het gaat hier niet om het feit dat de held blank is en niet zwart, het gaat erom dat hij als blanke imperialist in zijn eentje een inheemse bevolking komt redden omdat ze zelf niet zouden kunnen. Dat het vaker zou gebeuren is toch echt geen excuus. Sterker nog, dat dit blanke superioriteitsgevoel nog steeds in uitgekauwde formule wordt gepresenteerd als aap met ring maakt het eigenlijk alleen maar erger.

En dat dit "de titel besmet van het fenomeen Avatar" is toch echt Camerons eigen doen. Het heeft ook niets met zoeken en het succes te maken - toen ik de film zag was hij nog lang niet zo enorm succesvol als nu, en ik hoefde ook nergens naar te zoeken - Cameron smeet die troep vrij onsubtiel recht in mijn gezicht.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 09 jun 2010 00:52

timdekw schreef:Wauw.....

Uhm, het zijn maar films :}

Ik geloof niet dat regiseurs tegenwoordig opzettelijk een film een racistisch verhaal meegeven, [...]
Exact. Maar weinig films kunnen worden beticht van bewust racisme. Dat gaat bijna altijd onbewust, maar als je iets simpelweg afdoet als een product van zijn tijd of 'de man bedoelt het niet zo' , steek je je kop in het zand. Of iemand het zo bedoelt is niet relevant. Dan houd ik me het recht voor Cameron niet alleen een racist ass (al dan niet bewust) te noemen, maar bovenal een verschrikkelijke naïeve domoor. Linksom of rechtsom, het netto effect komt op hetzelfde neer.

Overigens heb ik enorm genoten van Avatar 3D in de bioscoop. Buitengewoon indrukwekkende achtbaanrit, maar het is precies dat. Je praat achteraf wat over de highs and the lows, en hoe hard je bij die ramp omplaag suisde, maar voor de rest.. a fun, but mildly racist piece of garbage. Vooruit dan. ;)

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 09 jun 2010 00:58

WizardOfOss schreef:En stel nou dat de hoofdrolspeler toevallig wel een kleurtje had gehad. Dan was dat weer de domme sukkel geweest die bijna de uitroeiing van de gehele inheemse bevolking op zijn geweten had gehad. Ook weer erg racistisch...

Met andere woorden, je kan er altijd wel een draai aan geven. Wat mij betreft is het allemaal gewoon tamelijk vergezocht geleuter.
Maar zo is het niet in de film, en daar gaat het niet om.
Maar je bent de enige niet met je scepsis. Duidelijk. En ik ben er niet op uit om Cameron voor de voeten te werpen wat jullie volgens mij denken dat ik hem voor de voeten wil werpen. ;)

Het gaat erom dat Cameron werkt met groteske raciale stereotiepen. En hij is echt niet de enige. Laten we vooral niet te kritisch kijken hoe zwarten, Aziaten, laat staan Arabieren in Hollywood-films worden neergezet. Het is schering en inslag. En meestal lach ik erom. Soms zijn stereotiepen nodig voor komisch effect en vaak is het duidelijk dat het met een knipoog gedaan wordt, dus zo serieus hoef je het allemaal niet te nemen, maar Avatar is pijnlijk serieus. Als het puntje bij het paaltje komt en je moet bepaalde keuzes verdedigen, begrijp ik persoonlijk niet waarom mensen iedere vorm van kritiek op een dergelijke film zo laconiek zonder enige argumentatie wegwuiven als iemand de film aan de schandpaal nagelt.

Afijn, ik ben er heilig van overtuigd dat Cameron het beste voor heeft met mensen van alle kleurtjes en gezindtes (denk ik..), maar door grote onhandigheid, wereldvreemdheid (want in de interviews achteraf met hem, mijn God, die man is wereldvreemd zeg!) zich compleet vergaloppeert met Avatar, een verhaal dat zo bol staat van de raciale verwijzingen naar zowel hun eigen verleden als hedendaagse situaties, dat 'ie toch zou moeten kunnen begrijpen dat Avatar, zeker in de VS, kritische reacties zou krijgen. Het raciale aspect ligt daar nu eenmaal veel gevoeliger.

En wat is erger? Spelen met raciale stereotiepen en vooroordelen zonder je dat het zelfs maar doorhebt of iemand die bewust bezig is bepaalde groepen zo neer te zetten? Ik denk dat het eerste scenario veel vaker voorkomt, maar dat is geen reden om maar te zwijgen. Je zou het neerzetten van stereotiepen natuurlijk weg kunnen zetten als lui en ongeinspireerd filmmaken. En daar kom ik op het tweede punt: Racisme is niet uitsluitend het 'slecht' neerzetten van bepaalde groepen, laat staan haat zaaien. Natuurlijk was dat niet Cameron's bedoeling. Ik probeer me voor te stellen wat er door iemand's hoofd gaat als je een complete sci-fi fantasiewereld gaat creëren gebaseerd op Pocahontas, waarbij je in feite een vrij specifieke historische situatie probeert na te bootsen. Klap op de vuurpijl is (wat gaat er dan in vredesnaam door je heen) dat Cameron besluit de Navi allemaal door zwarten te laten spelen. Dat was gewoon nergens voor nodig.

De andere kant van de raciale medaille is dat de blanken vrijwel allemaal als stubborn racist violent dummies worden afgeschilderd, net zo aanstootgevend. Het gaat er dus niet om of het eenzijdig slecht is, laat staan eenzijdig racistisch ten opzichte van zwarten of andere minderheden. Het gaat om de verschrikkelijke stererotiepen die Cameron hier neerzet.

En ja, een film van dit kaliber, de duurste film ooit, een mammoetproductie waarvan het vanaf het begin al duidelijk was dat die door de hele wereld zou worden gezien, wordt *uiteraard* kritischer onder de loep gelegd dan een gemiddelde film. Simpelweg omdat meer mensen dan ooit (en in een kortere tijd dan ooit) de film zien en ten tweede vraagt Cameron er zelf om met het ecologische zwart-wit, blank vs zwart, vol zwart-wit kakakters gebaseerd op halfbakken raciaal getinte fantasietjes met Indianen of welke onderdrukte minderheid je ook op Avatar wilt projecteren. Voor een productie van dit kaliber zou je hem zelfs een zekere verantwoordelijkheid kunnen aanrekenen om zorgvuldiger met dit soort zaken om te gaan zonder in overdreven politieke correctheid te vervallen. Dat laatste zit niemand op te wachten.

Hoe dan ook, over dit alles moet je toch op zijn minst een kritische noot kunnen kraken zonder in geleuter te vervallen, althans, dat hoop ik..

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 09 jun 2010 08:31

Camera Obscura, ik respecteer jou mening hier uiteraard over. En ja ik ben het met je eens dat er in sommige films storende stereotypes worden gebruikt. Zo heb ik niet zolang geleden nog genoeg klachten gehoord over "Precious" (prachtige film overigens), maar ik zie een film puur als entertainment en als ik me tijdens zo'n film ergens aan stoor dan gaat dat ten koste van mijn geëntertainde gevoel.
Hoe meer stoorfactoren, hoe minder ik de film waardeer en dus niet snel nog eens zal kijken.

Avatar heb ik al 5 keer gezien en heb de film pas geleden op Blu-Ray gekocht en ga deze eerdaags absoluut nog eens kijken. Oftewel bij Avatar heb ik me er totaal niet aan gestoord en met mij miljoenen andere mensen ook niet. Het blijkt altijd weer een select groepje mensen te zijn die om welke reden dan ook van een film, puur bedoelt om mee te entertainen, een soort nazi propaganda (iets overdreven in dit geval, maar het is meer dan eens voorgekomen) te maken.

In films worden nou eenmaal best vaak stereotypes gebruikt, omdat de kijkers dan minder moeite hebben om te ontdekken wat voor vlees ze in de kuip hebben. En in het geval van Avatar moest er gewoon een duidelijke scheiding worden gemaakt tussen goed en kwaad en dan krijg je dus overdreven badguys en een onwillige held welke uiteindelijk een heel volk weet te redden. Je moet er nou eenmaal ook rekening mee houden dat sommige mensen zulke typetjes sneller herkennen dan de ander. Houdt daarmee vooral rekening met de leeftijd.

Dan kun je zeggen dat wanneer mensen het niet met je eens zijn ze hun kop in het zand steken, te simpel zijn of zelf ook een racist zijn, maar daarover ben ik het dan ook weer totaal niet met je eens. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en niemand hoeft het daarmee eens te zijn. Zo denken jij en ik er dus simpelweg heel anders over. Jij ziet racisme (bewust of onbewust) en ik zie gewoon een film waarin de karakters iets overdreven worden neergezet om misverstanden over deze karakters te voorkomen. Het is maar welke bril je opzet.

Vrede op aarde!!!

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 09 jun 2010 08:49

Camera Obscura schreef:

En wat is er mis met het kritisch onder de loep leggen van een film?

Iemand opent een heel topic of Avatar racistisch is en iemand vraagt nog een keer waarom in dit topic. Ik geef mijn mening en geef aan waarom. In plaats van dat je met argumenten komt, begin je te mekkeren als iemand aan je favoriete film zit. Ik respecteer je mening, maar ik weet niet wat ie is, behalve dat je in feite zegt:
1) het kritisch onder de loep nemen van films mag niet, want stel je voor dat je wat vindt
2) Het is een succesvolle film en daarom zou ik dit alleen maar zeggen om de film neer te sabelen en ben ik op de koop toe een miereneuker (daar zit ik niet mee hoor, zeg wat je wilt).

Discussie leek me de bedoeling van het topic. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar gedraag je als een volwassene en kom niet met dat gemekker als iemand een afwijkende mening heeft. Kom met argumenten.

Zoekt en gij zult vinden. Give me a fuckin break. Zo kan je alle kritiek wel doodslaan. Stel je voor dat je wat vindt.. Wat een wereld zou dat worden.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat het bij een succesvolle film als Avatar (bij lange na niet mijn favoriete film overigens), lekker makkelijk is om er op af te geven. Als er al iets te vinden valt in deze film, dan is het een milieu-thema en daar lijkt me trouwens helemaal niks mis mee. En om dan de link te leggen naar een schandalige vertoning als The Birth of a Nation vind ik helemaal vergezocht.

Maar om mijn mening over de topic-titel te geven: Ik vind het je reinste onzin om in Avatar racisme te zien. Dan zoek je er echt te veel achter.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 09 jun 2010 13:12

Camera Obscura schreef:Wat lul je nou? Zwak argument man. Nu is het racistisch tov Cameron als ik zijn film racistisch vind?
Sorry. My bad. Ik had het verkeerd begrepen.

Maar indien je meningen respecteert, dan mag je wel wat vriendelijker of diplomatischer overkomen ipv een grote arrogante mond op te zetten.
Camera Obscura schreef: Straks ga je me nog vertellen dat Birth of a Nation ook niet racistisch is..
Geen idee waar dit op slaat. Ik neem aan dat The Birth of a Nation uit 1915 bedoeld. Ik kan daar geen oordeel overgeven. Ik heb deze film niet gezien.

Plaats reactie