Op zoek naar een filmtitel of een fragment?

is avatar racistisch?

nee ik vind het echt onzin dat avatar racistisch is
25
78%
ja ik vind dat avatar wel een beetje racistisch is
2
6%
2
6%
2
6%
maakt dat uit?
1
3%

Totaal aantal stemmen: 32

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 09 jun 2010 13:32

timdekw schreef:In films worden nou eenmaal best vaak stereotypes gebruikt, omdat de kijkers dan minder moeite hebben om te ontdekken wat voor vlees ze in de kuip hebben. En in het geval van Avatar moest er gewoon een duidelijke scheiding worden gemaakt tussen goed en kwaad en dan krijg je dus overdreven badguys en een onwillige held welke uiteindelijk een heel volk weet te redden. Je moet er nou eenmaal ook rekening mee houden dat sommige mensen zulke typetjes sneller herkennen dan de ander. Houdt daarmee vooral rekening met de leeftijd.
Ik vind dat dat laatste punt wel wat overdreven wordt, ook niet stereotype (anti)helden worden herkend en op handen gedragen. En wijsheid is ook totaal niet afhankelijk van leeftijd, het herkennen van die stereotypetjes komt door de mate waarin jij door je omgeving wordt beïnvloedt in je beeld door mensen en medium. In Hollywood bijvoorbeeld is er dus sprake van deze systematische en racistische afschildering van minderheden, zoals dat in Avatar nog maar weer eens gedemonstreerd wordt. Dat beeld wordt bevestigd in veel films en er zijn ook minder slimme mensen die dat beeld door films bevestigd ziet, het zijn altijd de....... Ik vind dan dus niet dat Avatar bewust racistisch is maar in het extreme de bestaande afschilderingen uitvergroot. Dat is niet het probleem van Avatar alleen, maar van de opvatting van Hollywood films over het algemeen gesproken.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 09 jun 2010 21:23

Wat een gedoe zeg. Hap hap allemaal. LOL

Peace you 'all !!

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 09 jun 2010 21:25

Ik heb vanmiddag een zwarte kat weggejaagd bij onze vijver. Ben ik nu ook racistisch? :P

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 09 jun 2010 21:51

Dierenbeul, racistische dierenbeul. :P
Trouwens @Cameraobscura: Jij hoeft over happen natuurlijk niets te zeggen haha.

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 09 jun 2010 22:14

Camera Obscura schreef:Hoe dan ook, over dit alles moet je toch op zijn minst een kritische noot kunnen kraken zonder in geleuter te vervallen, althans, dat hoop ik..
Laat ik het "geleuter" bij deze maar intrekken, want je weet er toch een mooi betoog van te maken waarik weinig aan toe te voegen danwel tegen in te brengen heb. De "fout" ligt niet zozeer bij Avatar, maar zoals je zelf ook al aangeeft, maar is diep geworteld in de hele filmwereld. Is Dances with Wolves ook maar een haar beter? Of Lawrence of Arabia (ook al is dat tot op zekere hoogt op feiten gebaseerd).

Tot op zekere hoogte kan je die stereotypen zeker racistisch noemen, absoluut. Maar is het daarmee op wat voor manier ook, al dan niet bedoeld, ook aanstootgevend? Voor wie die vraag met 'ja' durft te beantwoorden, get a life...

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 09 jun 2010 23:50

WizardOfOss schreef:De "fout" ligt niet zozeer bij Avatar, maar zoals je zelf ook al aangeeft, maar is diep geworteld in de hele filmwereld. [/size].
Ja, absoluut. Films zijn in zekere zijn niets meer dan een verlengstuk of een reflectie van de echte wereld. Racisme en alle aspecten daaromheen zitten diepgeworteld in al ons denken. Zelf vind ik het niet alleen zinvol en leerzaam, maar zelfs essentieel om, ook bij films, over deze zaken na te denken. Het raakt zelfs de kern van ons cultuurbegrip. Daarom vind ik het jammer (zo lees ik een groot deel van de reacties tenminste) als mensen bij voorbaat vijandig staan tegenover een kritische blik op wat waarschijnlijk de meeste geziene cultuuruiting van het moment is. Avatar. De crux lijkt hem niet te zitten in wat de kritiek is, maar dat er überhaupt kritiek is. Toch een aparte houding, zeker in een topic waar de vraag wordt gesteld of Avatar racistisch is. De vraag zelf wordt, bijna onconditioneel, belachelijk gevonden. Best een begrijpelijke reflex en eigenlijk wel een heel interessant fenomeen op zichzelf.

Ik denk ook dat mensen af moeten van een veel te enge definitie van racisme en de negatieve connotatie soms even laten varen, al was het maar for argument's sake. Volgens mij ontstaan daar wat misverstanden over. Racisme behelst allerlei aspecten van 'raciaal denken' en het begrip is breder dan het onheus bejegenen van iemand met een ander kleurtje. En het benadrukken en nadenken over ras, afkomst of wat dan ook hoeft dan ook niet automatisch negatief te zijn.

Wat betreft Dances With Wolves, die film vind ik niet veel soeps, maar is net als Avatar misschien eerder een gevolg van lui filmmaken en wederom werken met cliché's, stereotiepen en zwart-wit karakters. Onschuldig wellicht, maar racisme begint altijd onschuldig.

Lawrence of Arabia vind ik nog steeds een baanbrekende film in allerlei opzichten en is één van mijn favoriete films. In mijn ogen een schoolvoorbeeld van hoe je wel epische historische verhalen kan vertellen zonder in zwart-wit denken of aanstootgevende stereotyperingen te vervallen. . Historisch accuraat als weinig andere films (niet dat ik historische accuraatheid belangrijk vind in films overigens). Er wordt juist met verwachtingspatronen gespeeld en cliche's of stereotiepen worden juist heel mooi omzeild, vind ik. Je zou natuurlijk bezwaar kunnen maken tegen het feit dat Anthony Quinn en Alec Guinness Arabieren spelen, maar daar heb ik geen enkele moeite mee. Het gaat om de film als geheel en de manier waarop de karakters en partijen in het conflict worden neergezet vind ik eigenlijk bijzonder verfrissend, nog steeds.
WizardOfOss schreef: Tot op zekere hoogte kan je die stereotypen zeker racistisch noemen, absoluut. Maar is het daarmee op wat voor manier ook, al dan niet bedoeld, ook aanstootgevend? Voor wie die vraag met 'ja' durft te beantwoorden, get a life...
Oef, ik weet niet hoe spannend mijn leven dan is, maar voor sommige films moet ik die vraag toch echt met ja beantwoorden. ;)
Laatst gewijzigd door Camera Obscura op 10 jun 2010 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 10 jun 2010 00:05

Rem schreef:Dierenbeul, racistische dierenbeul. :P
Trouwens @Cameraobscura: Jij hoeft over happen natuurlijk niets te zeggen haha.
Jaja, ik hap graag. :D

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 10 jun 2010 00:07

bobocad schreef:
Camera Obscura schreef:Wat lul je nou? Zwak argument man. Nu is het racistisch tov Cameron als ik zijn film racistisch vind?
Sorry. My bad. Ik had het verkeerd begrepen.

Maar indien je meningen respecteert, dan mag je wel wat vriendelijker of diplomatischer overkomen ipv een grote arrogante mond op te zetten.
Nou nou. Het is ook nooit goed.
Begrijp ik nu dat je me eerst excuus aanbiedt om me dan weer arrogant te noemen? Ik zette rustig mijn bedenkingen bij Avatar op een rijtje en werd en passant racisme verweten alleen maar omdat ik iets kritisch over Cameron zeg. Meer kon ik er echt niet van maken en ja, dan ga ik er even hard tegen in en zeg dat het kul is, Sorry, maar als je zelf harde woorden bezigt, moet je daar tegen kunnen. Vriendelijkheid en diplomatie worden evenredig met vriendelijkheid en diplomatie beantwoord.

Maar goed. Drink er één van me. :+

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 10 jun 2010 11:45

Jammer. Was een beetje te verwachten dat je met zo'n antwoord zou gaan komen. Ik weet nu wie tegenover mij staat. Daar zal ik (in de toekomst) rekening meehouden.
Camera Obscura schreef:Maar goed. Drink er één van me. :+
Doe ik. Proost :+

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 10 jun 2010 15:59

Zal ik een soortgelijk topic openen over American History X? Of zijn we dan te snel klaar met de discussie? :P

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 10 jun 2010 16:02

eh als je denkt dat american history een racistische film is, dan heb je het toch een beetje verkeerd begrepen.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 10 jun 2010 16:05

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 10 jun 2010 16:17

Ik vind wel dat er goede argumenten zijn aangedragen dat er zeker racisme in de film zit.

American history X gaat over racisme, toch iets heel anders.

Duikboot
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Duikboot » 10 jun 2010 16:19

Ik vind American History X anders ook genoeg racisme bevatten...

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 10 jun 2010 17:45

Duikboot schreef:Ik vind American History X anders ook genoeg racisme bevatten...
Duh.... O+

Met alle respect, maar een film met een onderwerp als discriminatie bevat ongetwijfeld wat racisme, anders zou de film in mijn ogen niet erg geslaagd zijn.
Dat is hetzelfde als een film maken over de tweede wereldoorlog in Europa zonder de Nazi's te vermelden...

Plaats reactie